Gå til innhold

Vi lurer på å skaffe oss en pus. Hvilken type katt ville du valgt og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En helt vanlig huskatt. 

Utseendemessig liker jeg de langhårede, men katter liker gjerne ikke å bli børstet og da får de knuter i pelsen og det blir er veldig styr.

Så jeg ville valgt en korthåret katt.

Anonymkode: 1fb7f...525

Annonse

Vi adopterte kattunge fra Dyrebeskyttelsen. Ønsket en helt vanlig huskatt. Hannkatt med kort pels (av samme årsak som hun over her. har hatt langhåret katt før og pelsstellet er et slit med knuter og alt som samler seg i pelsen). 
Dyrelegen mener at katten vår, på grunn av utseende og adferd, er en Bengalkatt. Jeg vet ikke? Men han er utrolig fin og gøy så om det er Bengalkatter i et nøtteskall så  kan jeg anbefale det😀 

Anonymkode: d4e93...7a0

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

En helt vanlig huskatt. 

Utseendemessig liker jeg de langhårede, men katter liker gjerne ikke å bli børstet og da får de knuter i pelsen og det blir er veldig styr.

Så jeg ville valgt en korthåret katt.

Litt på siden: Vi har to katter, og den langhårete fikser pelsen selv, den med kort pels har plutselig "tover" her og der som vi må "rive opp" med en kam med kniv som vi har anskaffet. Han ser ut til å like det da. Tror knutene lugger fordi de kommer så "nedi pelsen" på en måte.

Ellers så er jeg for at man skaffer katt for omplassering eller dyrebeskyttelsen. De er gjerne ferdig chippet, er de veldig små forplikter man seg å gjøre det. Samme med sterilisering. 

Vi har to hannkatter, sterilisert og chippet som går ut og inn som de vil da vi har katteluke som er koblet til chipen. Synes det er kjempeviktig at kattene har mulighet til å komme seg innomhuses når de vil. De er stort sett ute fra mai til september,- men liker godt å ligge hele døgn inne (avbrutt av tissepauser) om det er skikkelig dårlig vær.

Katters personlighet kan man sjelden forutsi, uansett rase. Noen raser er mer "typete" hører jeg si, men jeg er vokst opp med katter og det eneste sikre er at de blir seg selv, samme hvor likt man oppdrar de. Og det er jo litt av sjarmen også da! 

Til de som mener katter ødelegger naturlig fauna: Om katter er mordere??? Javisst, er de jegere. Begge to, og vi har ikke hatt mus i hus etter de kom. Vi bor på gård på landet så er nesten avhengig. Men samtidig, hvis ikke katten tar småfugler, ekorn og andre "søte dyr" så er det andre som tar de. Skjæra tar både ekornbabyer fra reirene og egg og fugleunger fra reder og kasser. Hakkespetter også. Ekorn raider reir også, både med egg og fugleunger. Også har du røyskatt og rotter som også tar de samme dyrene... VI hadde et par år der låvesvalene ikke fikk formert seg fordi skjærer kom seg inn på låven og tok egg og unger etterhvert som de kom. (Låveporten må stå oppe i perioder så var ikke mulig å unngå) Etter kattene våre kom (hadde vel 2-3 år uten katt) så er det igjen yrende fugleliv på låve OG fuglekasser vi har rundt omkring i trær og vegger. Vi ser fortsatt skjære, ekorn er det masse av og ei og annen snømus og røyskatt har vi også.. Mus i hus,-ikke :)  Ikke rotter i kornbingen heller.

Anonymkode: adf87...3e0

Jeg har siameser og orientalsk korthår, jeg angrer ikke et sekund og ville gått for det igjen. Dette er veldig sosiale katter som vil være med på det som skjer hele tiden. Det kan jo først høre morsomt ut for mange men vet at det faktisk kan bli for voldsomt for noen. Moren min sier at dette ikke er katter men en miks av katt og hund. Så om du skal ha rase så sett deg godt inn i rasen og tenk i løpet av dagen hva katten ville gjort nå osv slik at du får rett katt i forhold til hva katten trenger og hb som passer inn i familien. 

Anonymkode: 998e9...f20

Jeg har 3 katter, og de er korthåra. Den ene er fra dyrebeskyttelsen, den andre fikk vi av en i familien som ble allergisk og den tredje var en katt fra en kattemor som ikke rakk å bli sterilisert. 

De går inn og ut som det passer seg og lever livets glade dager. 

Anonymkode: 53e86...407

Ta kontakt med Dyrebeskyttelsen. Der er det masse katter som trenger hjem. Om du sender mail til leder i ditt området, med info om deres familie, bosted osv. Har de som oftest god oversikt over hvilken katt som vil passe inn hos dere.

Anonymkode: f0649...507

Ville valgt blandingskatt som kan være mye ute. Blandingskatter er statisisk sett ved bedre helse og lever lenger enn mange rasekatter.

Personlig synes jeg langhårede katter er mye penere enn korthårede. Vår langhårede katt trenger ikke noe pelsstell eller børsting overhodet, hun bruker timevis hver dag på å stelle seg selv.

Anonymkode: 9411d...f00

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vi adopterte kattunge fra Dyrebeskyttelsen. Ønsket en helt vanlig huskatt. Hannkatt med kort pels (av samme årsak som hun over her. har hatt langhåret katt før og pelsstellet er et slit med knuter og alt som samler seg i pelsen). 
Dyrelegen mener at katten vår, på grunn av utseende og adferd, er en Bengalkatt. Jeg vet ikke? Men han er utrolig fin og gøy så om det er Bengalkatter i et nøtteskall så  kan jeg anbefale det😀 

Anonymkode: d4e93...7a0

Hvilken atferd da?

Anonymkode: a964a...e1c

Vi har to fra dyrebeskyttelsen, tror de stammer fra Bombay, sort og kort pels. Artige katter, ikke fullt så kosete som en rødhåret skogskatt, men veldig pratsomme. Følger med på tur, har mye på hjertet når de kommer inn døren. 

Det er nok huskatter i denne verden, ta til deg en noen alt har satt til verden uten å ta seg av den. Sørg for at den er kastrert, chippet og vaksinert, så har du gjort verden en liten tjeneste. 

Anonymkode: dc4ac...035

Jeg har både Devon Rex og Maine Coon,

Anbefaler begge rasene, men gjør deg opp en mening om hva du ønsker av katten før du bestemmer deg for rase.

Devon Rex er verdens kjekkeste små apekatter- høyt og lavt hele tiden og finner på mye sprell. De får alltid frem et smil og de er utrooolig irriterende fordi de ikke hører etter. ;) Flaks at de elsker deg ubetinget og aldri lar deg sitte alene i sofaen. De er meget gode sofapoteter. Lite pelsstell. 

Maine Coon er rolige og veldig staslig å se på. Fantastisk å se når de løper over marken, da smelter hjertet mitt litt. ;) De er ikke like glad i å ligge på fanget, men de ligger mer en gjerne tett inntil og fotfølger deg overalt.Litt sånn hundeoppførsel på de. En del pelsstell, men når det er sagt- ene min er et flokemonster, den andre har til dags dato ikke hatt noen floker (2 år gammel) så det kommer nok an på hvilken pelstype den har fra fødselen.

*Nøtta* skrev (6 minutter siden):

Jeg har både Devon Rex og Maine Coon,

Anbefaler begge rasene, men gjør deg opp en mening om hva du ønsker av katten før du bestemmer deg for rase.

Devon Rex er verdens kjekkeste små apekatter- høyt og lavt hele tiden og finner på mye sprell. De får alltid frem et smil og de er utrooolig irriterende fordi de ikke hører etter. ;) Flaks at de elsker deg ubetinget og aldri lar deg sitte alene i sofaen. De er meget gode sofapoteter. Lite pelsstell. 

Maine Coon er rolige og veldig staslig å se på. Fantastisk å se når de løper over marken, da smelter hjertet mitt litt. ;) De er ikke like glad i å ligge på fanget, men de ligger mer en gjerne tett inntil og fotfølger deg overalt.Litt sånn hundeoppførsel på de. En del pelsstell, men når det er sagt- ene min er et flokemonster, den andre har til dags dato ikke hatt noen floker (2 år gammel) så det kommer nok an på hvilken pelstype den har fra fødselen.

Main Coon er noen vakre og majestetiske skapninger 🤩 

Anonymkode: dc4ac...035

Katter har mye personlighet, og er veldig forskjellige.

Mamma har en blandingskatt, halvt ragdoll og halvt huskatt. Den er langhåret, og steller seg fint selv, men trenger litt hjelp av og til og det er helt uproblematisk. Den lar seg børste og gre, du kan lugge og styre, den finner seg i det uten problemer.

Mens katten til søsteren min som er en langhåret huskatt ikke er like flink til å stelle pelsen selv. Veldig tynne hår som floker seg lett, særlig på brystet og den klarer ikke gre det ut med tungen. Den steller seg altså, men det blir knuter likevel, særlig i fuktig vær. Den lar seg overhodet ikke børste og gre, den blir rasende om du prøver, freser og klorer. Den har måttet bli dopet ned og barbert hos veterinær to ganger. Verdens elskeligste katt ellers, kosete, elsker å sitte på fanget, maler og koser seg, men kommer du med børsten blir den rasende med en gang.

Jeg personlig synes derfor korthårede katter er mye enklere, og de er myke som kaniner selv om pelsen er kortere. Du trenger heller ikke ha en helt fluffy katt med veldig lang pels, eller en helt korthåret en, det finnes mange som er litt midt i mellom.

Jeg har en nydelig Maine Coon. Veldig sær rase. Hadde valgt pus etter personlighet og ikke utseende. Viktigere for meg med en kosepus enn en som ikke liker det.

Anonymkode: fd1b7...2ac

Vil bare si at dersom du ikke liker å få gave fra katten inn, så ville jeg ikke anbefale katteluke. Spesielt kjedelig når gaven fortsatt lever og forsvinner inne i huset, enten det er mus, firfirsle, orm eller fugl🥴

Anonymkode: bf298...2e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...