Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det andre med store lån her?? Vi har samlet 6,7 mill i lån, fordelt på hus og hytte, studielån. Utbetalt lønn tls 130 k.  2 tenåringer. Ser vi klarer oss, hadde aldri tatt så stort lån om ikke,  men det er stramt med rentene nå. Luksusproblem kanskje med hytte, men lite lyst å måtte selge..håper sårt på rentekutt i 2024....

Anonymkode: eb4d6...219

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi har mye lån i forhold til inntekt.

Hva tjener dere i året da? Hvor mange ganger inntekten har dere i gjeld? 

Det er jo det som betyr noe, ikke at bare at gjelden er høy, for dere har jo høy inntekt også...

Anonymkode: 2ae41...97f

Skrevet

Med 130 000 utbetalt så må dere jo ha mye penger igjen etter at lånene er betalt. Dette er et skikkelig luksusproblem.

Anonymkode: 1dcfb...3af

Skrevet

Så lenge dere gar sikre inntekter hadde jeg ikke bekymret meg når dere har så mye utbetalt.

Vi har 3.2 i lån, men har utbetalt 75.000 så forholdet lønn/lån er ikke så ulikt.. 

Anonymkode: 00ef1...21c

Skrevet

Ja, vi har litt i underkant av 6 mill i lån, men har høyere inntekt enn dere. Grunnlønn på 1,7 mill i året til sammen, leieinntekter på 12 500 kr i måneden og årlig utbytte på omtrent 250 k i året etter skatt. 

Anonymkode: 230b8...6f5

Skrevet

Vi hadde lån på over 9 mill i en periode, med en samlet brutto inntekt rundt 1,2 😬 

Gikk bra det også, må bare tilpasse forbruk deretter. Ble ikke stresset av dine tall. 

Anonymkode: 75a89...da8

Skrevet

Lån på 5 mill, årsinntekt på 1,2 mill. Syns det er mye lån. 

Anonymkode: bdfe4...d0b

Skrevet

Hi her. Takk for alle svar, det er ikke veldig lenge siden vi økte lånet en god del, nødvendig renovering. Derfor er vi vanligvis vandt til romsligere økonomi, må nok bare bli mer forsiktige. Vi har og flere familiemedlemmer som støtt og stadig trenger hjelp med småsummer her og der, til sammen blir det litt. Må nok sette foten ned mer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, vi har mye lån i forhold til inntekt.

Hva tjener dere i året da? Hvor mange ganger inntekten har dere i gjeld? 

Det er jo det som betyr noe, ikke at bare at gjelden er høy, for dere har jo høy inntekt også...

Samlet inn 2,5 mill før skatt, skrev jo hvor mye vi hadde utbetalt netto

Skrevet

Vi har 7 mill i lån, inntekt på 2 mill brutto, 20 års nedbetalingstid. Merker at det er mindre igjen hver måned nå som renter og priser generelt har gått opp. Er klar til over at vi også er priviligerte, men ikke noe er arv, kommer fra familie med dårlig økonomi, så har alltid stått på. 

Anonymkode: 1f920...dc9

Skrevet

Med den inntekten dere har bør det være direkte pinlig å ha stilt seg i en posisjon der dere er bekymrer for økonomien på grunn av lån og privatforbruk.

Anonymkode: 17c56...874

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hei! Er det andre med store lån her?? Vi har samlet 6,7 mill i lån, fordelt på hus og hytte, studielån. Utbetalt lønn tls 130 k.  2 tenåringer. Ser vi klarer oss, hadde aldri tatt så stort lån om ikke,  men det er stramt med rentene nå. Luksusproblem kanskje med hytte, men lite lyst å måtte selge..håper sårt på rentekutt i 2024....

Hvor lang nedbetalingstid har dere valgt? Den kan evt. økes. Har dere også sjekket at dere har lavest mulig rente? Også lurt å gå gjennom alt av forsikringer. Hytta kan dere vurdere å leie ut i perioder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Dere har jo knapt 2,5 gange inntekten i lån, det er ikke ansett som mye altså.

Mange har både 4 og 5 gange inntekten, da snakker man mye gjeld.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Nysgjerrig her. Hva jobber dere med? Det var voldsomt til lønninger når man tenker på at gjennomsnittslønna i Norge ligger på 670.000 kr brutto.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Så lenge dere gar sikre inntekter hadde jeg ikke bekymret meg når dere har så mye utbetalt.

Vi har 3.2 i lån, men har utbetalt 75.000 så forholdet lønn/lån er ikke så ulikt.. 

Forholdet lån og lønn blir veldig ulikt fordi dere begge må sette av et minimum av inntekten til generelle levekostnader som mat, strøm, forsikringer, transport, klær osv. 

De 55000 HI og mannen tjener mer enn dere kan gå utelukkende til å betale på lån. 

Anonymkode: f90de...ff1

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Forholdet lån og lønn blir veldig ulikt fordi dere begge må sette av et minimum av inntekten til generelle levekostnader som mat, strøm, forsikringer, transport, klær osv. 

De 55000 HI og mannen tjener mer enn dere kan gå utelukkende til å betale på lån. 

Anonymkode: f90de...ff1

Ja, poenget mitt var vel heller at selv om vi har mye mindre i lån så har vi egentlig ikke noen mer gunstig situasjon. 

Skrevet

Vi har til sammen 85000 utbetalt og har 5,2 mill i lån..

32000 i renter+avdrag i mnd, og 5500kr i fellesutgifter i mnd. Så nesten 37 000 bare på å bo. Som er nesten nøyaktig det jeg har utbetalt i lønn. Strøm kommer i tillegg.

Vi har ett barn på SFO (3500 i mnd), ett barn i barnehagen (3500 i mnd), og har to elbiler (som vi bruker daglig) med alle utgiftene det innebærer.

Det er trangt. Vi har sluttet å gå ut og spise én gang i uka slik vi gjorde før. Nå er det én-to gang i mnd, og så drikker vi vann til maten, eller drar på Burger King (barnas favoritt) der totalen ikke overstiger 600kr.

Går så og si aldri på kino eller lekeland eller ting som koster penger. Gjorde det ikke ofte før heller altså, men nå fremstår det veldig uklokt å bruke hundrevis av kroner på en opplevelse…

Anonymkode: dbd55...6ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vi har til sammen 85000 utbetalt og har 5,2 mill i lån..

32000 i renter+avdrag i mnd, og 5500kr i fellesutgifter i mnd. Så nesten 37 000 bare på å bo. Som er nesten nøyaktig det jeg har utbetalt i lønn. Strøm kommer i tillegg.

Vi har ett barn på SFO (3500 i mnd), ett barn i barnehagen (3500 i mnd), og har to elbiler (som vi bruker daglig) med alle utgiftene det innebærer.

Det er trangt. Vi har sluttet å gå ut og spise én gang i uka slik vi gjorde før. Nå er det én-to gang i mnd, og så drikker vi vann til maten, eller drar på Burger King (barnas favoritt) der totalen ikke overstiger 600kr.

Går så og si aldri på kino eller lekeland eller ting som koster penger. Gjorde det ikke ofte før heller altså, men nå fremstår det veldig uklokt å bruke hundrevis av kroner på en opplevelse…

Nesten 38 000kr, skulle det jo stå. Og jeg har utbetalt 37 000kr

Skrevet

Hi her. Jeg ser jo at jeg nok bekymrer meg unødvendig, og at noen kan bli provosert av dette da våre lønninger jo er gode. Jeg vet at jeg generelt har lett for å bekymre meg for økonomien, vokste opp nær fattigdomsgrensen med alenemor og mange søsken, har jobbet veldig hardt for å komme dit jeg er, men vandt til å ha større buffer enn vi har nå( har nærmest vært tvangspreget på dette), ser likviditeten er jo god så det er nok tanken på et så stort lån som gjør meg stresset, men kan ikke få i pose og sekk, har selv valgt å kjøpe hytte. 

Og til den som kommenterer lengre oppe at vi må være dumme(?) om vi sliter med dette på vår lønn, jeg sa aldri vi sliter. Og nei, jeg/vi har nok alltid vært overdrevent forsiktige heller. Vi har og stilt opp mye(!) Økonomisk for familien, men kan ikke bidra på samme måte lengre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nysgjerrig her. Hva jobber dere med? Det var voldsomt til lønninger når man tenker på at gjennomsnittslønna i Norge ligger på 670.000 kr brutto.

Han lege med mye vakt, jeg tannlege med egen praksis

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvor lang nedbetalingstid har dere valgt? Den kan evt. økes. Har dere også sjekket at dere har lavest mulig rente? Også lurt å gå gjennom alt av forsikringer. Hytta kan dere vurdere å leie ut i perioder. 

Vi har 25 år igjen på hytten, 19 på huset( opprinnelig 25). Renten ligger midt på treet sammenliknet med andre banker, kan nok forhandle litt. Dyyre forsikringer. Kommer til å leie ut hytta litt fram over, tenker jeg. 

Skrevet

Vi har lån på til sammen 5,1 millioner (hus og studielån) og samlet bruttoinntekt på 1,7 millioner. Jeg synes også det er mye lån, og det merkes veldig at renten har steget så pass mye. Vi betaler nå 10.000 mer på bare lånet i tillegg til andre utgifter som jo også har økt. Får ikke spart så mye som vi ønsker, men er ikke redd for å ikke klare oss. Er mer det at det er mye jeg ønsker å spare til, og det tar nå veldig lang tid å få spart opp.

Anonymkode: a0402...118

Skrevet

Haff, og jeg som synes jeg (vi) har sikkert høyt nok lån ... Skylder 1,65 mill på inntekt rundt 1 mill... 

Kan dere betjene lånene dersom renta stiger med én prosent? Hvis ja, ingen fare, men da trengs det kanskje økt bevissthet rundt pengebruk. Nå er det vel mer sannsynlig at renta enten forblir uendret eller synker i overskuelig framtid, så du kan nok sove godt om natta. Jeg hadde ikke sovet, men så har jeg (vi) langt lavere inntekt. 

Anonymkode: 32351...cdd

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hi her. Jeg ser jo at jeg nok bekymrer meg unødvendig, og at noen kan bli provosert av dette da våre lønninger jo er gode. Jeg vet at jeg generelt har lett for å bekymre meg for økonomien, vokste opp nær fattigdomsgrensen med alenemor og mange søsken, har jobbet veldig hardt for å komme dit jeg er, men vandt til å ha større buffer enn vi har nå( har nærmest vært tvangspreget på dette), ser likviditeten er jo god så det er nok tanken på et så stort lån som gjør meg stresset, men kan ikke få i pose og sekk, har selv valgt å kjøpe hytte. 

Og til den som kommenterer lengre oppe at vi må være dumme(?) om vi sliter med dette på vår lønn, jeg sa aldri vi sliter. Og nei, jeg/vi har nok alltid vært overdrevent forsiktige heller. Vi har og stilt opp mye(!) Økonomisk for familien, men kan ikke bidra på samme måte lengre.

Det er nok forklaringen. At du levde opp "nær" fattigdomsgrensen. Kanskje du bør få hjelp til det traumet? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ikke HI, men vi har også omtrent 2,5 mill i bruttoinntekt. Jeg jobber som overlege i det offentlige og tjener rett under en million i året. Min mann jobber som leder i det private og tjener ca. 1,5 mill.

Anonymkode: d2883...ad0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...