Gå til innhold

Ungdom og kviser

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en på 14 år som er plaget. Etter å ha prøvd en krem og mild antibiotika, er hun henvist hudlege. Tenker det er greit å kontakte lege hvis ungdommen ønsker det. Det er lang ventetid hos hudlege, snart tre mnd for vår del.

Anonymkode: d0780...4db

Ifølge legen vår er det helt unødvendig å plages med det, og reseptfrie apotekvarer har null effekt

16-åringen min fikk en krem på restept og en mild antibiotikakur i 3 mnd. Ble mye bedre. Har fremdeles litt kviser, men ikke mer enn det er greit å akseptere.

Neste steg er en mild cellegift, med en del bivirkninger, så da tenker jeg man skal være ganske plaget om det er aktuelt.

Anonymkode: a1635...215

Det er absolutt ingenting som hjelper mot kviser. Har prøvd alt. Hadde kviser fra jeg var 10 år til 30, så forsvant det av seg selv. Var virkelig plaget av det. Samboeren min har fortsatt kviser på rumpeballene i en alder av 47 år. Smører henne med spesielle kremer hver kveld før vi legger oss, men det stopper ikke. 

Anonymkode: c0e97...a4f

Annonse

H a regner man som mye kviser? Min 14 åring har en del i pannen, men innenfor det jeg tenker er normalt for alder + av typen «vanlige kviser». Er ikke det noe man normalt vokser av seg?

Noen får jo en stor mengde i hele ansiktet, av typen som ser mer betent ut. Har alltid tenkt at det er de som trenger og får behandling? 

Anonymkode: e5906...cb8

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er absolutt ingenting som hjelper mot kviser. Har prøvd alt. Hadde kviser fra jeg var 10 år til 30, så forsvant det av seg selv. Var virkelig plaget av det. Samboeren min har fortsatt kviser på rumpeballene i en alder av 47 år. Smører henne med spesielle kremer hver kveld før vi legger oss, men det stopper ikke. 

Ikke Isotretinoin en gang? Det pleier å ta knekken på selv de verste tilfellene, men det er jo en hard kur, da.

Anonymkode: 9af10...583

MIn sønn på 14 fikk en krem som heter Epiduo gel 0,3 %/2,5 %, den er uten antibiotika. Han var litt mer en normalt plaget, men ikke store akner. Nå har han brukt denne kremen i snart 2 år, har fortsatt litt kviser men, ikke mer en normalt. For andre som han som ikke er veldig hardt plaget, vil jeg anbefale denne. Det fås kun på resept. 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

TULL!! Er du virkelig plaget så finnes isotretinoin kur, en sterk tablettkur som går over noen måneder. Svært effektiv!!!

HI, oppsøk lege nå. Oppsøk

Anonymkode: 55b72...b75

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ikke Isotretinoin en gang? Det pleier å ta knekken på selv de verste tilfellene, men det er jo en hard kur, da.

Den er veldig effektiv. Min sønn har gått på den i ca 8 mnd. Var svært plaget med store og små kviser i ansiktet og rygg/bryst. Har ikke en kvise i dag!!! Snart 17 år gammel.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

TULL!! Er du virkelig plaget så finnes isotretinoin kur, en sterk tablettkur som går over noen måneder. Svært effektiv!!!

Jøss. Det var da voldsomt. Iso, som alle andre legemidler, vil ikke virke på alle tilfeller.

Anonymkode: d25b1...d36

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Ifølge legen vår er det helt unødvendig å plages med det, og reseptfrie apotekvarer har null effekt

16-åringen min fikk en krem på restept og en mild antibiotikakur i 3 mnd. Ble mye bedre. Har fremdeles litt kviser, men ikke mer enn det er greit å akseptere.

Neste steg er en mild cellegift, med en del bivirkninger, så da tenker jeg man skal være ganske plaget om det er aktuelt.

Anonymkode: a1635...215

Bare tull at legen sier at reseptfrie kremer ikke virker . 
Basiron er et reseptfri legemiddel, og det kan virke bra. Spørsmål er om det er kviser eller akne?

Min datter fikk en krem på resept og kombinerte med basiron og rett hudtype rens/krem. Det var det som virket på henne

Anonymkode: 129a0...60f

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jøss. Det var da voldsomt. Iso, som alle andre legemidler, vil ikke virke på alle tilfeller.

Anonymkode: d25b1...d36

Hudlegen jeg og to av sønnene mine har gått til for behandling av kviser, er i 60-årene nå og har behandlet tuenvis av folk med kviser. Han sa i hvert fall til oss at han hadde til gode å oppleve at Isotretinoin ikke virker, men at omtrent 20 % får tilbakefall etter et par år og må ha ny kur. Derimot er det en del som ikke tåler eller vil ha kuren, så da er det ikke sikkert at man vil kunne få bort kvisene. Nå snakker jeg om skikkelig acne, ikke en og annen småkvise som omtrent alle får innimellom. 

TinaK 1990 skrev (5 timer siden):

Den er veldig effektiv. Min sønn har gått på den i ca 8 mnd. Var svært plaget med store og små kviser i ansiktet og rygg/bryst. Har ikke en kvise i dag!!! Snart 17 år gammel.

Tok det lang tid før de begynte å forsvinne/ blekne? Min sønn har nettopp begynt behandling, er veldig plaget og ryggen full.. Har smurt først med Epiduo + antibiotika, men liten effekt 

Anonymkode: 4dde5...257

Isotretinoin bør være siste løsning etter alt annet er prøvd og ikke noe man tar for vanlige tenåringskviser. Jeg hadde aldri latt fastlegen skrive det ut heller. Alt for mange får varige problemer etter å ha gått på det, blant annet store problemer med tørre øyne, også mange år etter de avsluttet kuren. 

Anonymkode: c5bbf...f43

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ikke drit deg ut. Jeg skriver at vi har prøvd alt. Ikke vær en av bedreviterne på forumet her er du snill. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Isotretinoin bør være siste løsning etter alt annet er prøvd og ikke noe man tar for vanlige tenåringskviser. Jeg hadde aldri latt fastlegen skrive det ut heller. Alt for mange får varige problemer etter å ha gått på det, blant annet store problemer med tørre øyne, også mange år etter de avsluttet kuren. 

Hvor mange er «altfor mange», helt konkret? Og hvordan vet du dette?

Anonymkode: 1124b...048

Er ungdommen flink å rense og smøre da. Datteren min slet noen år, ikke slik at det krevdes hudlege. Små kviser men veldig mange og veldig rød hud (i panne og rundt nese) Hun var veldig lat med personlig hygiene og syntes det var KJEDELIG. I tillegg drakk hun lite vann og valgte gjerne usunt. Hva jeg sa og gjorde gikk ikke helt inn. Men nå har hun skjønt at det HUN GJØR er viktig. Nå renser hun og smører. Vi bruker kun apotek produkter og hun bruker rensekrem i dusjen, rensevann på bomullspad og så et serum under ansiktskrem. Det var når vi begynte å bruke serumet at rødheten forsvant. Nå har hun litt kviser her og der men det er levelig. 

Anonymkode: a8dfe...4ea

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det var ikke svar på spørsmålet mitt.

Det var et svar på hvorfor jeg vet det. Akkurat hvor mange som sliter har jeg ikke tall på, men alle under 30 år som kommer med store problemer til meg, har gått på det. 

Jeg sier ikke at det aldri er rett å gå på det, men inntrykket mitt er at en del får resept av fastlegen selv om de egentlig bare er plaget med tenårigskviser. Har man mye, dype, betente akne, er saken en helt annen. Da kan det være verdt det, til tross for mulige bivirkninger. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var et svar på hvorfor jeg vet det. Akkurat hvor mange som sliter har jeg ikke tall på, men alle under 30 år som kommer med store problemer til meg, har gått på det. 

Jeg sier ikke at det aldri er rett å gå på det, men inntrykket mitt er at en del får resept av fastlegen selv om de egentlig bare er plaget med tenårigskviser. Har man mye, dype, betente akne, er saken en helt annen. Da kan det være verdt det, til tross for mulige bivirkninger. 

Ok. Hvordan «varige problemer» får alle disse som får problemer da?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ok. Hvordan «varige problemer» får alle disse som får problemer da?

Hvorfor tror du jeg lyver? Det er medisiner som kan hjelpe mange, men det kan også gi mange problemer og som med andre medisiner må man vurdere virkning mot mulige bivirkninger. Jeg legger ved link til felleskatalogen, si jeg kan du lese om bivirkningene selv. 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/isotretinoin-orifarm-orifarm-generics-560319#bivirkning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...