Gå til innhold

Jeg stjal fra min tenåring, dør av dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

Jeg havnet i et feil forhold der mannen manipulerte meg for å få penger. Jeg ga ham litt fra kredittkort, men dette ble dyrt.

Til slutt hastet det for han, og jeg tok et par tusen kr. kontanter fra skapet og ga til den mannen. Jeg var ikke helt klok der og da.

Nå er forholdet heldigvis over. Men så ble tenåringen veldig lei seg da hun ikke fant penger. Brukte en hel dag på å lete.  For å ikke virke mistenkelig beskyldte jeg henne litt for å ikke passe ordentlig o.l.

Hun fikk aldri den tanken at jeg kunne gjøre noe sånt, så dette tenkte hun aldri. Hun hadde full tillit til meg.

Hun følte det var mystisk og tenkte hvordan pengene kan ha blitt borte. Hun begynte å mistenke diverse andre mennesker som kan ha kommet på besøk. 

Det er de pengene hun hadde spart. Jeg har erstattet de pengene.  Men jeg føler skam og blir lei meg for at hun ble lei seg og måtte gjennom en "vanskelig" tid.

Jeg ble "blind" da jeg var i forholdet med den mannen. 

Hvis jeg forteller henne sannhet, vil jeg ikke bli respektert og hun trenger meg som rollemodell.  Men jeg klarer ikke å håndtere dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 4126c...b43

Fortsetter under...

Jeg tenker at dere bare bør se fremover. Hun har pengene. Du er ferdig med fyren. Alt er bra. 😊 Ja, du gjorde noe dumt, men du har kommet deg ut og vekk fra faenskapet! Det skal du ha ros for. ❤️ Bare glem hele greia. Se fremover er mitt råd. 

Eller.. Så kan du legge deg paddeflat. At du var på et dårlig sted, gjorde noe fryktelig dumt som du angrer på. Følte deg presset og truet av han. 

Ærlighet varer lengst. Men samtidig er det vits i å gå tilbake i tid? 

Gnager det deg må du bare si det. Hun kan merke at du er sur/rar. 

Anonymkode: 2b4f1...1dc

ReneRene skrev (7 timer siden):

Ja. Så fint at du føler skam 

Det betyr at du er bortimot normal. 

Føl på det du. 

For et utrolig bra svar 🙄.

HI selv om det svir gjør du smart i å være ærlig med tenåringen din. 

Anonymkode: a5c55...2ff

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du, det gjør ingenting at hun kjenner på dette. 

Jeg syns ikke at hun skal være ærlig heller. Det vil.ikke hjelpe noen må- tvert i mot! 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Burde hun ikke skamme seg for 1. stjele, 2. lyve og 3. anklage tenåringen for å rote bort pengene sine?

Til HI - det der er så lusent gjort. Du får ha ryggrad nok til å fortelle sannheten. Så får du jo leve med at tenåringen da kommer til å ha lavere tanker om deg en god stund til tilliten er gjenoppbygd.

Anonymkode: c9e7d...827

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Burde hun ikke skamme seg for 1. stjele, 2. lyve og 3. anklage tenåringen for å rote bort pengene sine?

Til HI - det der er så lusent gjort. Du får ha ryggrad nok til å fortelle sannheten. Så får du jo leve med at tenåringen da kommer til å ha lavere tanker om deg en god stund til tilliten er gjenoppbygd.

Anonymkode: c9e7d...827

Men er det lurt å være ærlig? Vil det gjøre datteren godt? 🤔

ReneRene skrev (20 minutter siden):

Men er det lurt å være ærlig? Vil det gjøre datteren godt? 🤔

Kryss i taket, for første gang er jeg enig med deg! Det måtte vel skje, selv om jeg automatisk vurderer om jeg har skjønt hi riktig 😂

Å være ærlig mot datteren nå vil kun lette hi sin egen samvittighet og påføre datteren sorg og sjokk. Ingenting godt kommer ut av å legge kortene på bordet nå. Hi må bare ta lærdom av feilen sin, og sørge for å aldri komme i en lignede situasjon. 

Anonymkode: 052aa...ee9

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg havnet i et feil forhold der mannen manipulerte meg for å få penger. Jeg ga ham litt fra kredittkort, men dette ble dyrt.

Til slutt hastet det for han, og jeg tok et par tusen kr. kontanter fra skapet og ga til den mannen. Jeg var ikke helt klok der og da.

Nå er forholdet heldigvis over. Men så ble tenåringen veldig lei seg da hun ikke fant penger. Brukte en hel dag på å lete.  For å ikke virke mistenkelig beskyldte jeg henne litt for å ikke passe ordentlig o.l.

Hun fikk aldri den tanken at jeg kunne gjøre noe sånt, så dette tenkte hun aldri. Hun hadde full tillit til meg.

Hun følte det var mystisk og tenkte hvordan pengene kan ha blitt borte. Hun begynte å mistenke diverse andre mennesker som kan ha kommet på besøk. 

Det er de pengene hun hadde spart. Jeg har erstattet de pengene.  Men jeg føler skam og blir lei meg for at hun ble lei seg og måtte gjennom en "vanskelig" tid.

Jeg ble "blind" da jeg var i forholdet med den mannen. 

Hvis jeg forteller henne sannhet, vil jeg ikke bli respektert og hun trenger meg som rollemodell.  Men jeg klarer ikke å håndtere dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 4126c...b43

Dette bør du virkelig ha dårlig samvittighet for. Ikke bare pga pengene i seg selv, men for å ha fått henne til å tvile på seg selv uten grunn! Det hrter gaslighting det du gjorde. 

Du må fortelle sannheten. 

Anonymkode: 86fe8...43c

Gaslighting er svært skadelig.

Ved å fortelle det vil datteren få tilbake troen på sin egen hukommelse og vurderingsevne.

At hun mister noe tillit til HI må HI tåle, hun har tross alt sveket sin datter og bør jobbe for å fortjene tilliten igjen. 

Anonymkode: 86fe8...43c

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Kryss i taket, for første gang er jeg enig med deg! Det måtte vel skje, selv om jeg automatisk vurderer om jeg har skjønt hi riktig 😂

Å være ærlig mot datteren nå vil kun lette hi sin egen samvittighet og påføre datteren sorg og sjokk. Ingenting godt kommer ut av å legge kortene på bordet nå. Hi må bare ta lærdom av feilen sin, og sørge for å aldri komme i en lignede situasjon. 

Anonymkode: 052aa...ee9

Det var akkurat mine tanker.

Og så får Ts etterhvert tilgi seg selv, for når hun har kjent på det, så hjelper det ingen at hun bebreider seg i all evighet heller. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...