Gå til innhold

Når blodtrykk er 94 over 70

Anbefalte innlegg

På en ungdom. Da er det visst lavt, men hvor lavt er det? Fikk beskjed om at det bør være på 110-120, ikke 94. Hva som skal gjøres med det vites ikke enda, må ta flere prøver for å se om det er forårsaket av andre ting, men for «vanlige folk», så sier tallene meg lite, og foreløpig beskjed er å ikke reise seg fort opp, og ha noe å støtte seg på når man gjør det. Spurte så klart hvor lavt er det, og hvilke konsekvenser dette har per nå, men legen ville ikke si så mye mer enn at det var lavt, og at det vil føre til mye svimmelhet og å føle seg uvel akkurat nå. I tillegg tror jeg ikke han skjønte helt hva jeg mente med «hvor lavt er det?» og jeg fikk ikke helt svaret jeg lette etter, men så synes så klart ungdommen at jeg skulle slutte å spørre, og jeg gjorde det (andre diagnoser som gjør at det kan bli en veldig vanskelig situasjon om jeg hadde fortsatt)

Noen som vet hvor lavt det er? 

Anonymkode: e3c32...056

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445724-n%C3%A5r-blodtrykk-er-94-over-70/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lavt, men ikke farlig lavt.

Både jeg selv, og begge døtrene mine ligger så lavt.

Det gjør at man må ta noen forholdsregler, ikke reise seg fot fort, drikke nok vann, spise salt osv, men det blir en vane og ikke noe man tenker over 

Reiser jeg meg for fort svartner det for meg, men det er bare å holde seg fast til synet kommer tilbake.

Det finnes medisiner for å få blodtrykket opp, men de brukes nesten aldri fordi det er så mye bivirkninger på dem

Trøsten er at de som lever lengst er de med lavt blodtrykk, det er ikke farlig.

Anonymkode: c7df9...91f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør at man må ta noen forholdsregler, ikke reise seg fot fort, drikke nok vann, spise salt osv, men det blir en vane og ikke noe man tenker over 

Reiser jeg meg for fort svartner det for meg, men det er bare å holde seg fast til synet kommer tilbake.

Det finnes medisiner for å få blodtrykket opp, men de brukes nesten aldri fordi det er så mye bivirkninger på dem

Hvorfor spise salat?

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Farlig er det jo ikke. Legen sendte oss jo hjem med beskjed om å ikke reise seg fort opp, og evt ha noe å støtte seg på når man reiser seg. Ble bare nysgjerrig. For ved googling står det at dette er et veldig bra blodtrykk…

HvittHus skrev (2 minutter siden):

Det er ikke veldig lavt, men lavt nok til å kunne svimle hvis man reiser seg fort opp. Den yngste her slet med enda lavere undertrykk, 60, og måtte passe på hver gang hun reiste seg for ikke å ramle i bakken.

Ja, det var ikke undertrykket han reagerte på, bare over. Skal utredes for epilepsi i tillegg, så det kunne være noe rundt det.

Det er helt fint! Referanseområde 120/80 er (selvsagt, som for så mye annet innen medisin) normalen til en 40-50 år gammel mann! Kvinner, og ungdom, har gjerne mye lavere blodtrykk som normalverdi! En utdatert lege som har sagt at dette er for lavt, sikkert!

Anonymkode: bd4a0...d04

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er helt fint! Referanseområde 120/80 er (selvsagt, som for så mye annet innen medisin) normalen til en 40-50 år gammel mann! Kvinner, og ungdom, har gjerne mye lavere blodtrykk som normalverdi! En utdatert lege som har sagt at dette er for lavt, sikkert!

Legen er yngre enn meg, har hatt flere permisjoner for etterutdanning og praksis på sykehus , så antakelig ikke…

Grunnen til at han målte er jo at jenta er mye svimmel og uvel/kvalm.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

På en ungdom. Da er det visst lavt, men hvor lavt er det? Fikk beskjed om at det bør være på 110-120, ikke 94. Hva som skal gjøres med det vites ikke enda, må ta flere prøver for å se om det er forårsaket av andre ting, men for «vanlige folk», så sier tallene meg lite, og foreløpig beskjed er å ikke reise seg fort opp, og ha noe å støtte seg på når man gjør det. Spurte så klart hvor lavt er det, og hvilke konsekvenser dette har per nå, men legen ville ikke si så mye mer enn at det var lavt, og at det vil føre til mye svimmelhet og å føle seg uvel akkurat nå. I tillegg tror jeg ikke han skjønte helt hva jeg mente med «hvor lavt er det?» og jeg fikk ikke helt svaret jeg lette etter, men så synes så klart ungdommen at jeg skulle slutte å spørre, og jeg gjorde det (andre diagnoser som gjør at det kan bli en veldig vanskelig situasjon om jeg hadde fortsatt)

Noen som vet hvor lavt det er? 

Det er helt greit

Anonymkode: 2c918...9c7

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Legen er yngre enn meg, har hatt flere permisjoner for etterutdanning og praksis på sykehus , så antakelig ikke…

Grunnen til at han målte er jo at jenta er mye svimmel og uvel/kvalm.

Å være utdatert lege henger ikke alltid sammen med alder, dessverre!

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Å være utdatert lege henger ikke alltid sammen med alder, dessverre!

Men å ha mye etterutdanning og kursing er vel å være oppdatert?

Ser det er en del variasjon i hva folk her mener er vanlig, lavt og helt fint. Men jenta er mye svimmel og uvel, og han forklarte det foreløpig med blodtrykket, og så skal de ta masse blodprøver i tillegg.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ser det er en del variasjon i hva folk her mener er vanlig, lavt og helt fint. Men jenta er mye svimmel og uvel, og han forklarte det foreløpig med blodtrykket, og så skal de ta masse blodprøver i tillegg.

Det kan nok stemme. Mitt blodtrykk var på 97/68 sist legen målte, noe er ganske lavt for en på min alder, 43 år, men legen reagerte ikke på 15-åringen sitt som er lavere. Vi sliter begge med blodtrykksfall, spesielt jeg, altså blir lett svimmel. 

Anonymkode: 04233...c94

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

15 åringen min med lavt blodtrykk er også plaget, men det å få vite hva det kommer av, ta de hensynene som kreves (spise regelmessig, drikke nok, kjøpe en farris når det er mye ståing i køer osv) gjør det mye lettere å håndtere.

Å kjenne på svimmelhet og bli litt redd i samme slengen, hva er galt, hvorfor virker jeg ikke, er mye verre enn å kjenne på svimmelhet og tenke at nå er blodtrykket mitt veldig lavt, jeg får svinge litt med armene og drikke litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...