Gå til innhold

Barn som sykler uten hjelm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan konsekvensen være å ta vekk sykkelen noen dager? Gutten er 9 år. Fikk melding av storesøster at han tok av hjelmen i dag tidleg på veg til bussen. 

Anonymkode: bbc14...79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Straffen kan være å ta bort sykkelen. 

Anonymkode: 44659...d14

Skrevet

Jeg gjorde det sånn.

Regelen er at enten sykler man med hjelm, eller sykkelen må parkeres. De valgte en periode å parkere sykkelen, for det var så "kleint" med hjelm, sveisen ble ødelagt e.l. Da gikk de. Tok mye lenger tid, men det var et valg de selv tok.

Anonymkode: 7eca3...0fe

Skrevet

Ingen hjem, ingen hjul. Det har jeg praktisert hardt og lenge her. Heldigvis sykler de på barneskolen med hjelm, og veldig mange av ungdomsskole og videregående-elever bruker også hjelm 👏👏

Anonymkode: edb67...260

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan konsekvensen være å ta vekk sykkelen noen dager? Gutten er 9 år. Fikk melding av storesøster at han tok av hjelmen i dag tidleg på veg til bussen. 

Nei. Jeg syns det er på tryne å ta vekk goder. Barn tenker ikke likt som voksne. 

Forklar heller hva som kan skje uten hjelm. Ikke kjeft. Opplys.

Anonymkode: 5dc1e...d9a

Skrevet

Jeg hadde også sagt at hvis det skjer igjen, så får sykkelen stå. Men gi han en sjanse.

Skrevet

Har en venninne som er intensivsykepleier, jobber på intensiven på sykehuset.

Hun har forklart det veldig greit til ungene, både hennes og mine. Faller du av sykkelen og skader en arm, et ben e.l så gårt det stort sett greit å fikse det. Klarer de ikke helt å fikse det må må du kanskje halte resten av livet.

Men skader du hodet, hva skjer da? Det er vanskelig å fikse en alvorlig hodeskade, og det kan føre til at du blir liggende som en "grønnsak" uten å kunne leve livet ditt videre på en god måte.

Hun har sett det meste av skader, og ungene hører på henne. De bruker hjelm, eller lar være å sykle.

Anonymkode: 7eca3...0fe

Skrevet

Her fikk de valget, enten sykkel OG hjelm eller å bruke beina.

Anonymkode: bc2a3...dcd

Skrevet

Sykler de, skal hjelmen på. Ser jeg de uten, så parkeres sykkelen. Jeg sykler heller ikke uten hjelm.

Anonymkode: 21282...93d

Skrevet

Hjul = hjelm. Sykler du uten hjelm er du også uten sykkel en periode. Dette har vært praktisert siden de fikk sykkel. 

Skrevet

Har tatt sykkelen i tre dagar til eine. Det har hatt god effekt på begge.

Skrevet

Jeg tok sparkesykkelen! Albu ut av ledd her, hadde heller ikke hjelm. Fikk aldri kjøre den igjen.

Det er tøft å gi konsekvenser, men alternativet er enda verre. 
Du får bot for å kjøre uten bilbelte også, det er preventivt, og man vet jo at det har reddet maaaaange liv!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja, det er en bra konsekvens, men er litt usikker på om *noen* dager er det beste. Holder det med en dag? Neste gang HVIS det blir noen, så kan antall dager fint økes. 

Anonymkode: 9c0a8...656

Skrevet

Hadde et barn i klassen vår på barneskolen som syklet ut i en sving og traff fjellknausen med hodet først. Barnet brukte heldigvis hjelm. Pappaen kom på skolen og viste hjelmen til klassen. Det var bare  en haug med små isoporbiter festet til en reim som var igjen. Han spurte hvordan vi trodde det hadde gått med barnet hans om det ikke hadde på hjelm. Alle brukte hjelm etterpå, og her i hus er ingen hjelm det samme som ingen sykkel.

Anonymkode: c2197...656

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her fikk de valget, enten sykkel OG hjelm eller å bruke beina.

Nettopp! Sånn er det her også. Og det handler ikke om å ta vekk goder, som en skriver lenger opp her. Det handler om konsekvensen av valg. Skal man sykle, så skal hjelmen være på, også når de har kommet så langt at vi ikke kan se dem.  Vi kan jo ikke akkurat forfølge dem heller og kontrollere at de har hjelmen på. Men de vet veldig godt at dersom vi oppdager  en av ungene uten hjelm, så er det slutt på sykling.

Nå er vi så "heldige" at en klassevenninne av en av ungene kræsjet med en bil på sykkel - kan si heldige, fordi det gikk bra med henne, ingen store alvorlige skader. Men synet av hjelmen hennes etterpå, gjorde nok at mange av ungene fikk en aha-opplevelse - for hadde det ikke vært for hjelmen, kunne det vært hodet hennes som så sånn ut.  Og det hadde ikke vært veldig kult....

Anonymkode: e83a4...7c1

Skrevet

Fikk forresten vite av en venninne i dag, at forskning sier at foreldre i dag ikke vil si NEI til barna, når de vil gjør ting som kanskje ikke er ok. Derfor er det mange barn i dag, fra barnehage og opp, som blir noen ufordragelige barn.

Det er mye mobbing, stjeling, narkotika/alkohol misbruk , slåssing , driter i hva andre voksne sier osv osv

Skal barn i dag lære, MÅ foreldre sette foten ned, uansett om vi blir upopulær .

Hun sa ikke noe mer om hvor det stod, men det sier jo litt om de utfordringene det er i barne/ungdoms miljøet det er idag

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Nei. Jeg syns det er på tryne å ta vekk goder. Barn tenker ikke likt som voksne. 

Et flott eksempel på en ubrukelig mor. Naiv og blåøyd.

Anonymkode: b677b...f4a

Skrevet

Google:

Dutch children bike

og trykk på bilder. Greit å sette ting litt i perspektiv. Mye sunnere sykkelkultur der synes jeg, til tross for mangel på hjelm 

Anonymkode: 33f8a...357

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.1.2024 den 15.12):

Ebig! Opplys er mye bedre

Anonymkode: 54da1...4cc

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 30.1.2024 den 15.12):

Man kan fint opplyse om hva som kan skje hvis man ikke bruker hjelm, samtidig som kravet om hjelm er tilstede altså.  

Hvis du opplyser og barnet likevel velger å sykle uten hjelm, hva gjør du da? 

Skrevet

Her var beskjeden klar: så jeg eller hørte jeg de syklet uten hjelm ble sykkelen låst med kjetting og hengelås. Ene bonusbarnet hadde sykkelen låst en stund. Ikke lærte de andre ungene bare at sykkelen ble låst, men vi voksne fikk med oss mye mer enn de trodde. (En kompis som sendte mld som hadde syklet forbi og sett hjelmen hengende på styret. Så dagen etter når hun skulle på skolen var sykkelen låst. Hun kom for sent på skolen dengen og ingen snakk om hva eller hvorfor. Hun torde ikke spørre hvor lenge den skulle være låst engang. For å si det slik så holdt det at den ble låst,hadde vi diskutert det hjemme så hadde hun gått i forsvar og fjortis som hun var så hadde bare fortsatt på fur f. Også faren som låste sykkelen, vi valgte å ikke la meg væe den som låste selv om jeg fikk vite det. Da kunne det blitt slem stemor stemning som gjorde at hun fortsatte på pur f igjen)

Anonymkode: 02f7a...afe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...