Gå til innhold

Gi meg gjerne ditt synspunkt her. Jeg diskuterer en sak med en kollega.

Anbefalte innlegg

Vi jobber på kontor, der alle har egne faste kontorer hvor dørene kan lukkes til hver enkelt kontor. Min kollega synes det er så dumt med lukkede dører, hvis noen skal inn og snakke om noe. Hun mener det skaper spekulasjoner og dårlig miljø. Hun ber meg ofte om å komme inn til henne og prate litt, da gjerne om ting vi er litt misfornøyde med. Men det er uendelig viktig at ikke døra blir lukket. Vi ender opp med å snakke så lavt at det nesten blir hvisking, og det synes jeg er ubehagelig. Jeg har sagt at det bare skaper ennå mer spekulasjoner. At folk er inne hos hverandre og snakker veldig veldig lavt, nærmest hvisker synes jeg vitner om at man baksnakker. 

Hva tenker dere om det? Er det bedre med lukket dør eller at man står og hvisker på den måten? 

Anonymkode: a4e72...dcd

Fortsetter under...

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Problemet er vel heller at dere så ofte er misfornøyde med noe. 

Syns dere er like merkelige siden begge vil prate så ofte om ting ingen andre skal høre og at de ikke må få mistanke. 

Det er ikke det som er spørsmålet mitt. Har du heller et svar på det jeg spør om? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det som er spørsmålet mitt. Har du heller et svar på det jeg spør om? 

Ja, med andre ord. Nei, det er ikke bedre med lukket dør enn å stå og hviske til hverandre! 

Med mindre dere har personalansvar eller annet som er sensitiv informasjon, så er det en uting. Jeg lukker stadig døren, både for å ikke forstyrre andre når jeg er i telefon eller for å sitte i fred om jeg må konsentrere, men ikke for å tiske med kollegaer i arbeidstiden. 

Anonymkode: dfae8...6e4

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ja, med andre ord. Nei, det er ikke bedre med lukket dør enn å stå og hviske til hverandre! 

men dersom man lukker døren så kan hører jo ikke folk at man står og snakker veldig lavt. Det kan være mange grunner for lukket dør, personlige problemer, personal-saker osv. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Med mindre dere har personalansvar eller annet som er sensitiv informasjon, så er det en uting. Jeg lukker stadig døren, både for å ikke forstyrre andre når jeg er i telefon eller for å sitte i fred om jeg må konsentrere, men ikke for å tiske med kollegaer i arbeidstiden. 

Anonymkode: dfae8...6e4

er det bedre å ha døren oppe og snakke veldig lavt eller hviske da? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

men dersom man lukker døren så kan hører jo ikke folk at man står og snakker veldig lavt. Det kan være mange grunner for lukket dør, personlige problemer, personal-saker osv. 

Poenget er at kollegaer kan bli mistenksomme uansett, og mer med lukket dør. 

Jeg lukker døra for å ikke forstyrre andre, primært. Og noen ganger skal jeg fortelle en kollega noe personlig. Det er ikke for å snakke dritt om andre vi lukker dørene. 

er ikke noe mer irriterende enn å høre folk skravle mens man prøver å jobbe heller 

Anonymkode: e5ee1...cd6

Jeg jobber også på kontor. Reagerer ikke om dørene er lukket her, for jeg kan selv gjøre det dersom jeg ikke vil forstyrres eller om jeg må ta en privat telefon. Mange lukker dørene på kontoret vårt. Derfor reagerer jeg heller når noen går inn til naboen over ganga, og man hører at det snakkes veldig lavt. Da blir jeg heller litt mistenksom, og kan lure på om de prater om meg siden det ikke skal høres. Så i slike tilfeller der noen snakker sammen om ting andre ikke skal høre, så kan de bedre lukke døren og tiske og hviske i fred uten at jeg eller andre hører det. 

Endret av Sommerkroppen 2029

Annonse

Hvisking er mer mistenkelig, synes jeg. En lukket dør kan like gjerne tolkes som at man bare er opptatt, men hvis man hvisker er det enten slarv eller dårlig skjult misnøye. 

Bedre med lukket dør enn med hvisking. Når dere hvisker blir det veldig tydelig at dere holder noe skjult. Med døra igjen kan det bety at dere prater fag med ikke vil forstyrre noen, at dere prater om noe personlig el. Jeg sitter i landskap, men om jeg skal diskutere noe med en kollega som tar mer enn et minutt eller to så går vi inn på et annet rom og lukker døra for å ikke forstyrre mer enn nødvendig. Det er det ingenting mistenkelig ved. Hvisking er dessuten en lyd som tiltrekker seg oppmerksomhet og nysgjerrighet. 

Når alt dette er sagt, så er vel det å gå og tiske og hviske i krokene om hva man er misfornøyd med noe av det som virkelig ødelegger et arbeidsmiljø, så om kollegaen din er opptatt av det, så burde det første punktet være å ta tak i det som ikke fungerer og prøve å løfte det eller gjøre noe med det. Hvisking løser ingen ting. 

Himmel og hav skrev (15 minutter siden):

Bedre med lukket dør enn med hvisking. Når dere hvisker blir det veldig tydelig at dere holder noe skjult. Med døra igjen kan det bety at dere prater fag med ikke vil forstyrre noen, at dere prater om noe personlig el. Jeg sitter i landskap, men om jeg skal diskutere noe med en kollega som tar mer enn et minutt eller to så går vi inn på et annet rom og lukker døra for å ikke forstyrre mer enn nødvendig. Det er det ingenting mistenkelig ved. Hvisking er dessuten en lyd som tiltrekker seg oppmerksomhet og nysgjerrighet. 

Når alt dette er sagt, så er vel det å gå og tiske og hviske i krokene om hva man er misfornøyd med noe av det som virkelig ødelegger et arbeidsmiljø, så om kollegaen din er opptatt av det, så burde det første punktet være å ta tak i det som ikke fungerer og prøve å løfte det eller gjøre noe med det. Hvisking løser ingen ting. 

Dette!!

Anonymkode: ab08e...acf

Jeg sitter alltid med døren igjen da jeg har med hunden min på jobb, men de fleste andre sitter også med døren lukket. Enda viktigere er det å lukke døren hvis man skal ha en samtale med en kollega for ikke å forstyrre andre. Hadde det sittet noen og visket sammen på ett kontor hadde jeg virkelig begynt å lure.

Anonymkode: 20ac1...ca7

Anonym bruker skrev (På 30.1.2024 den 11.37):

Vi jobber på kontor, der alle har egne faste kontorer hvor dørene kan lukkes til hver enkelt kontor. Min kollega synes det er så dumt med lukkede dører, hvis noen skal inn og snakke om noe. Hun mener det skaper spekulasjoner og dårlig miljø. Hun ber meg ofte om å komme inn til henne og prate litt, da gjerne om ting vi er litt misfornøyde med. Men det er uendelig viktig at ikke døra blir lukket. Vi ender opp med å snakke så lavt at det nesten blir hvisking, og det synes jeg er ubehagelig. Jeg har sagt at det bare skaper ennå mer spekulasjoner. At folk er inne hos hverandre og snakker veldig veldig lavt, nærmest hvisker synes jeg vitner om at man baksnakker. 

Hva tenker dere om det? Er det bedre med lukket dør eller at man står og hvisker på den måten? 

Problemet her er kos med misnøye, ikke åpen versus lukket dør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...