Gå til innhold

Trenger råd, barn og intelligens

Anbefalte innlegg

Sønnen min blir snart 9 år. Jeg elsker han svært høyt, men er likevel ikke blendet av denne kjærligheten slik at jeg ikke ser hans svakheter (nevner dette fordi mange foreldre synes barna er feilfri).

Han er ikke særlig smart. Han har lite kunnskap om vanlige ting som de andre i klassen snakker om. Feks ulike fotballag/fotballspillere, ulike byer i Norge, land både i og utenfor Europa (i forbindelse med ferieturer). Tid og sted er et kapittel for seg selv. Han kan feks spørre hvor mange år det tar å kjøre til Trondheim. Han kan ikke rekkefølgen på ukedagene. Ja, lista er lang. 

Dere som ikke har egen erfaring å komme med trenger ikke svare, ønsker ikke at tråden min ødelegges av stygge kommentarer. Dere som forstår hva jeg mener og kan sette dere inn i situasjonen pga egen erfaring må gjerne komme med råd. Hvordan tok dere tak i dette? Ble det bedre? Var det en diagnose inni bildet? Det siste spør jeg om fordi skolen mistenker dysleksi. 

Anonymkode: 4474b...8a4

Fortsetter under...

Datteren vår var litt slik.

Hun fikk senere påvist dysleksi og ADHD. Den type ADHD som tidligere ble kalt ADD.

Hun bruker nå Ritalin og det har løsnet for henne nå.

Jeg sier ikke at gutten din har ADHD, det har jeg ingen forutsetning for å si, men dersom det er misstanke om dysleksi så be om en utredning. Skolen vil da henvise til PPT. Snakk med PPT om de andre problemene meg gutten, og be dem se hele barnet. Dersom de mener det kan være en sammenheng så kan PPT rådføre seg med BUP og eventuelt henvise videre.

Masse lykke til

Anonymkode: 80f36...e55

Dette har nødvendigvis ikke med intelligens å gjøre. Hvis du og faren har gjennomsnittlig intelligens, så har sønnen din gjerne også det. 

Dette kan handle om å tilegne seg kunnskap og ikke minst interesse. 

Hva er han god på? Det kan ha noe å si for hvordan han kan lære om andre ting.

Endret av ReneRene

Svarer deg både som mor og som fagperson. For å kunne gi et godt svar trenger vi mer informasjon. Dårlig hukommelse og vansker med forståelse av begreper (som tid), kan både være et resultat av en intelligens under et gjennomsnitt eller språkvansker. For å skille mellom disse kan det være lurt å observere aktiviteter som krever mer logikk/praktisk kunnskap (legobygging etter instruksjoner eks). Selv om det skulle dreie seg om at gutten din har et evnenivå under gjennomsnitt er dette ikke en diagnose. Det er bare en del av den naturlige variasjonen vi har i samfunnet. Barn med språkvansker eller generelle lærevansker strever som regel med lesing og skoler tenker da på dysleksi. (Som egentlig er vansker med fonologi, dvs å huske og skille mellom lyder). Det er uansett vanskelig å merke at eget barn er litt annerledes. Redselen for utenforskap preger i hvert fall mye av min hverdag. 

Anonymkode: 9f297...4d2

Det er jo noe av det du forteller om som er relatert til dysleksi. Tid, ukedager osv er vanskelig for mange med lese- og skrivevansker. Hvis han har generelle lærevansker kan det forklare vanskene med å lære fakta om fotballspillere, byer i Europa osv. Finnes vel ikke mange gode råd annet enn å møte ham med tålmodighet og kjærlighet. Snakk om fakta, tilpass nivå og omgang for å øke sannsynligheten for at han husker det. Vis ham i tillegg til å bare snakke. 

Og - følg opp slik at han blir utredet, da er det lettere å vite hva som er hva, og gi ham den oppfølgingen han trenger. 

Endret av Iiiiik

Nevøen min har flere slike trekk, han har "bare" add på papiret, men har store lærevansker og mange autistiske trekk uten å ha nok til en autistisk diagnose.

Han er rett og slett litt spesiell og litt sær med tanke på hva han er interessert i. For still han et spørsmål om det som er interessefeltet hans så er det som å putte penger på en maskin, han kan alt. Så han evnet fint å tilegne seg kunnskap om det som interesserer han. 

Hadde iop hele grunnskolen og har nå tilrettelagt løp på vgs.

Vil legge til at han er en herlig gutt da, følsom og empatisk, glad i dyr, har mange venner (som også er litt sære), men de er en flott gjeng.

Anonymkode: c1d12...334

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...