Anonym bruker Skrevet 29. januar 2024 #1 Skrevet 29. januar 2024 Har du noen råd til foreldre med barn/ungdom med begynnende skolevegring? Anonymkode: 404b0...d32
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2024 #2 Skrevet 29. januar 2024 Det er mange grupper med dette temaet. Ville prøvd det Anonymkode: 1d1b9...6f7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2024 #3 Skrevet 29. januar 2024 Få reduserte skoledager, om så bare en eller to timer daglig. Da brytes ikke kontakten og rutinen helt, men det blir enklere å holde ut. Anonymkode: 936ed...8a2
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2024 #4 Skrevet 29. januar 2024 Mitt råd er lytt til barnet ditt, stol på egen intuisjon, stå på krava for tilrettelegging og hjelp, bytt skole vist det kan hjelpe- og for all del husk å lag noen pusterom for deg selv og partnere din. Hvorfor disse rådene? Jeg ble så opphengt i å få barnet på skolen at jeg overså både barnets fortellinger og min egen intuisjon, skjønt for sent at jeg burde lyttet mer til begge deler. For oss var det viktig å være på nærskole, med venner og nærmiljø og lite «stress». Det viste seg mange år senere at stresset med å bytte skole kompenserte for et langt tryggere, mer harmonisk og gladere barn som fikk puste i nye omgivelser. Og- vi holdt på å gå til grunne som familie mens alt dette sto på. Jeg var på vakt 24/7, ingen pause for meg og ingen rom for eksteskapet. Gi hverandre pause, del på ansvaret og lag litt tid for dere mellom slagene. Hang in there❤️det er tøffe, tøffe tak! Anonymkode: bb627...bd2
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2024 #5 Skrevet 29. januar 2024 Du må lære barnet å respektere de voksne! Det er tydlig at det er barnet som bestemmer hos dere! Å ikke gå på skole hadde selvsagt ikke vært ett alternativ her i huset,jeg oppdrar jo ikke en skulker! Anonymkode: f9370...3ab
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2024 #6 Skrevet 29. januar 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du må lære barnet å respektere de voksne! Det er tydlig at det er barnet som bestemmer hos dere! Å ikke gå på skole hadde selvsagt ikke vært ett alternativ her i huset,jeg oppdrar jo ikke en skulker! Anonymkode: f9370...3ab Oki du vet tydligvis ikke hva du snakker om! Anonymkode: 21fd2...1d6
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #7 Skrevet 30. januar 2024 Om du ser samme person som en annen tråd så ikke slå ungen ihverfall. Det hjelper ikke. Søk hjelp og prøv å få barnet til å sette ord på hvorfor. Anonymkode: 3cfbd...981
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #8 Skrevet 30. januar 2024 Mitt råd: Finn årsaken til vansker med å gå på skolen. Anonymkode: c6e50...9f7
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #9 Skrevet 30. januar 2024 Gå i dialog med lærer / skole om du ikke har gjort det enda. Forsøk å finn ut hvorfor barnet ikke vil / klarer å gå på skolen. Anonymkode: ebec4...d77
ReneRene Skrevet 30. januar 2024 #10 Skrevet 30. januar 2024 Nå har grunnen en del å si, for barn har ikke skolevegring uten. Blir han mobbet, har han problemer med lærer(e), sliter han faglig? Litt avhengig av grunn, så fins det muligens privatskoler i nærheten?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #11 Skrevet 30. januar 2024 Det viktigste å huske er at barnet har bare en barndom! Psykisk helse, trygghet, vennskap osv er faktisk det aller viktigste for å få en god barndom. Læring et viktig, men ikke viktigst, for det kan tas igjen senere, barndommen kan ikke tas igjen senere. Anonymkode: fb571...ded
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #12 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Du må lære barnet å respektere de voksne! Det er tydlig at det er barnet som bestemmer hos dere! Å ikke gå på skole hadde selvsagt ikke vært ett alternativ her i huset,jeg oppdrar jo ikke en skulker! Anonymkode: f9370...3ab Jeg blir like fascinert hver gang jeg leser sånne svar, der folk lirer av seg tåpelige og uvitende utsagn. Les hovedskriften først, før du svarer på noe du tydeligvis ikke er i stand til. Anonymkode: d8d6f...e70
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #13 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg blir like fascinert hver gang jeg leser sånne svar, der folk lirer av seg tåpelige og uvitende utsagn. Les hovedskriften først, før du svarer på noe du tydeligvis ikke er i stand til. Anonymkode: d8d6f...e70 Skulkere har bare fått nytt navn,nå heter det skolevegring Anonymkode: f9370...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #14 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Du må lære barnet å respektere de voksne! Det er tydlig at det er barnet som bestemmer hos dere! Å ikke gå på skole hadde selvsagt ikke vært ett alternativ her i huset,jeg oppdrar jo ikke en skulker! Anonymkode: f9370...3ab Samme her. Skolevegring er bare tull. Anonymkode: 884fe...5fe
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #15 Skrevet 30. januar 2024 Skolevegring er nok relatert til oppdragelsesstil. Man finner for eksempel svært få elever med skolevegring i familier fra andre kulturer. Anonymkode: c6e50...9f7
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #16 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Samme her. Skolevegring er bare tull. Anonymkode: 884fe...5fe Skolevegring er bare ett mer fancy ord for skulker Anonymkode: f9370...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #17 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Mitt råd er lytt til barnet ditt, stol på egen intuisjon, stå på krava for tilrettelegging og hjelp, bytt skole vist det kan hjelpe- og for all del husk å lag noen pusterom for deg selv og partnere din. Hvorfor disse rådene? Jeg ble så opphengt i å få barnet på skolen at jeg overså både barnets fortellinger og min egen intuisjon, skjønt for sent at jeg burde lyttet mer til begge deler. For oss var det viktig å være på nærskole, med venner og nærmiljø og lite «stress». Det viste seg mange år senere at stresset med å bytte skole kompenserte for et langt tryggere, mer harmonisk og gladere barn som fikk puste i nye omgivelser. Og- vi holdt på å gå til grunne som familie mens alt dette sto på. Jeg var på vakt 24/7, ingen pause for meg og ingen rom for eksteskapet. Gi hverandre pause, del på ansvaret og lag litt tid for dere mellom slagene. Hang in there❤️det er tøffe, tøffe tak! Anonymkode: bb627...bd2 Dette Anonymkode: 2cc93...746
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #18 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Skolevegring er bare ett mer fancy ord for skulker Anonymkode: f9370...3ab For noe tull Anonymkode: 2cc93...746
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #19 Skrevet 30. januar 2024 Vet du årsaken til vegringen? Her var det «enkelt», da grunnen var grov mobbing, både fysisk og psykisk. Det pågikk som verst rett før og under pandemien, og vi så hvor godt han hadde av hjemmeskole. Vi utvidet lånet, og jeg tok ulønnet permisjon for å være hjemme med ham i perioder. Skolen var tafatte. De truet med å melde til barnevernet, men vi kontaktet bv selv, pg fikk fullt medhold både fra dem, PPT og mobbeombudet. Når min sønn ikke lenger var på skolen snudde mobberen seg mot andre. Tilslutt kunne ikke skolen overse det lenger. Mobberen byttet skole, og skolevegringen gikk over. Jeg ville lyttet til barnet. Gi barnet tid og rom til å snakke (det kan ta lang tid). Turer til fots eller i bil er fint. Prøv å få rede på hva som ligger til grunn, og ta det derfra hvis du kan. Det viktige er at barnet har en trygg havn hjemme. Lykke til❤️ Anonymkode: 62cd5...670
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #20 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skolevegring er nok relatert til oppdragelsesstil. Man finner for eksempel svært få elever med skolevegring i familier fra andre kulturer. Anonymkode: c6e50...9f7 Neida. Det er ikke mindre andel der. Men de går likevel fordi de er oppdratt til å gjøre som mor og far sier. Datteren min blir fysisk syk av skolen. Hver gang hun reiser dit, så ringer skolen etter maks 2 timer fordi hun kaster opp eller blør neseblod. Ved et tilfelle så kollapset hun i klasserommet. Og det er selvsagt ikke med vilje. Hun har det bra på skolen. Har venner, liker fagene osv. Men fysisk oppmøte=fysisk reaksjon. Når hun jobber med skole hjemme, så eksisterer ikke disse problemene. Så hun har hjemmeskole rett og slett. Anonymkode: 86360...4e5
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #21 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Neida. Det er ikke mindre andel der. Men de går likevel fordi de er oppdratt til å gjøre som mor og far sier. Datteren min blir fysisk syk av skolen. Hver gang hun reiser dit, så ringer skolen etter maks 2 timer fordi hun kaster opp eller blør neseblod. Ved et tilfelle så kollapset hun i klasserommet. Og det er selvsagt ikke med vilje. Hun har det bra på skolen. Har venner, liker fagene osv. Men fysisk oppmøte=fysisk reaksjon. Når hun jobber med skole hjemme, så eksisterer ikke disse problemene. Så hun har hjemmeskole rett og slett. Anonymkode: 86360...4e5 Nettopp. Anonymkode: c3968...dbf
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #22 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Neida. Det er ikke mindre andel der. Men de går likevel fordi de er oppdratt til å gjøre som mor og far sier. Datteren min blir fysisk syk av skolen. Hver gang hun reiser dit, så ringer skolen etter maks 2 timer fordi hun kaster opp eller blør neseblod. Ved et tilfelle så kollapset hun i klasserommet. Og det er selvsagt ikke med vilje. Hun har det bra på skolen. Har venner, liker fagene osv. Men fysisk oppmøte=fysisk reaksjon. Når hun jobber med skole hjemme, så eksisterer ikke disse problemene. Så hun har hjemmeskole rett og slett. Anonymkode: 86360...4e5 Er ikke så vanskelig for hun å klare å kaste opp med vilje for å få fri fra skolen. Barn er ikke dumme. Anonymkode: f9370...3ab
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #23 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Er ikke så vanskelig for hun å klare å kaste opp med vilje for å få fri fra skolen. Barn er ikke dumme. Anonymkode: f9370...3ab Nei, barn er ikke dumme. Men det er jammen meg noen voksne. Anonymkode: 62cd5...670
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #24 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Er ikke så vanskelig for hun å klare å kaste opp med vilje for å få fri fra skolen. Barn er ikke dumme. Anonymkode: f9370...3ab Men noen voksne er det tydeligvis 🙄 Anonymkode: ec17c...f46
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2024 #25 Skrevet 30. januar 2024 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Neida. Det er ikke mindre andel der. Men de går likevel fordi de er oppdratt til å gjøre som mor og far sier. Det er et spørsmål om oppdragelse Anonymkode: c3968...dbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå