Gå til innhold

Konsekvenser ved å bryte alkoholloven i matbutikk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvilke konsekvenser får det dersom ansatte under 18 selger alkohol i en matbutikk? Og hvilke plikter har ansatte under 18 for å motsette seg dette?

Anonymkode: 8d1ee...527

De kan vel jobbe i butikk selv om de er under 18 år,men hvis noen skal kjøpe alkohol så må en over 18 år overta kassen.

Anonymkode: dc720...108

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De kan vel jobbe i butikk selv om de er under 18 år,men hvis noen skal kjøpe alkohol så må en over 18 år overta kassen.

Anonymkode: dc720...108

Ja her er det snakk om ansatte under 18 som blir satt i kassa, og som selger alkohol. 

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ja her er det snakk om ansatte under 18 som blir satt i kassa, og som selger alkohol. 

Oi, det er helt utrolig sløvt av butikken. Er det butikksjefen som bestemmer dette?

Anonymkode: 4a6a5...8e2

KellyTaylor skrev (2 minutter siden):

Det er noe som heter skjenkeloven og skjenkebevilling. Ingen under 18 år har lov til å selge alkohol i butikk!

Nei det var det jeg og mente. De kan selge røyk og snus da, så sjefen tenker vel at det er same same. Men jeg mener og det er strengere med alkoholloven

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Oi, det er helt utrolig sløvt av butikken. Er det butikksjefen som bestemmer dette?

Ja han hadde visst sagt det var greit. 

Hvis salget er en del av opplæring i forberedelse på fagbrev, så er det lovlig. Om ikke, så kan man i verste fall miste bevillingen, men antakelig blir det med advarsel da man må ha 12 pirker før den ryker, og blir man tatt for dette i kontroll, så mener jeg å huske at det genererer 4 eller 6 prikker.

Anonymkode: 3b39e...93b

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja han hadde visst sagt det var greit. 

At man er så uvitende som sjef er helt utrolig. Tror jeg hadde meldt det høyere opp i kjeden.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis salget er en del av opplæring i forberedelse på fagbrev, så er det lovlig. Om ikke, så kan man i verste fall miste bevillingen, men antakelig blir det med advarsel da man må ha 12 pirker før den ryker, og blir man tatt for dette i kontroll, så mener jeg å huske at det genererer 4 eller 6 prikker.

Nei, det er ikke noe fagbrev involvert. 

Takk, godt å vite! Jeg syns ikke noe om det, men vet ikke helt hvorvidt jeg skal ta tak i det eller ei

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke noe fagbrev involvert. 

Takk, godt å vite! Jeg syns ikke noe om det, men vet ikke helt hvorvidt jeg skal ta tak i det eller ei

Men man har ikke lov å betjene kasse i butikk heller om man er under 18 år. Hvis butikksjefen mangler disse kunnskapene, så undrer jeg meg litt over hvem han/hun selger alkohol til også….

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men man har ikke lov å betjene kasse i butikk heller om man er under 18 år. Hvis butikksjefen mangler disse kunnskapene, så undrer jeg meg litt over hvem han/hun selger alkohol til også….

Jo de kan sitte i kassa. Og selge tobakksvarer. Det har jeg sjekket. Men alkohol fant jeg ikke noen «smutthull» på så regnet ikke med de fantes 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jo de kan sitte i kassa. Og selge tobakksvarer. Det har jeg sjekket. Men alkohol fant jeg ikke noen «smutthull» på så regnet ikke med de fantes 

Nei, det har de ikke lov til. Man må være 18 år for å sitte i kasse i dagligvarebutikk der de selger alkohol og tobakk. Hvor har du sjekket dette?

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Nei, det har de ikke lov til. Man må være 18 år for å sitte i kasse i dagligvarebutikk der de selger alkohol og tobakk. Hvor har du sjekket dette?

Det stemmer ikke, de under 18 har lov til å sitte i kassa, men de har ikke lov til å selge alkohol og tobakk. men de fleste butikkene praktiserer 18 års grense for det er mest praktisk.

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jo de kan selge tobakk. 

https://www.helsedirektoratet.no/tema/tobakk-royk-og-snus/salg-av-tobakksvarer#aldersgrensepaaaarforsalgavtobakksvarer

«Selger av tobakksvarer må også være over 18 år. Dette kravet gjelder imidlertid ikke dersom en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Det betyr at denne personen må være innom salgsstedet i løpet av åpningstiden, men trenger ikke være til stede hele tiden. Det er ikke tilstrekkelig med kun telefonisk kontakt» 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det stemmer ikke, de under 18 har lov til å sitte i kassa, men de har ikke lov til å selge alkohol og tobakk. men de fleste butikkene praktiserer 18 års grense for det er mest praktisk.

De har lov å selge tobakk, se svar over, men finner ingenting om alkohol 

Datteren min jobber på Europris, hun sitter i kassen hvor det selges tobakk, men er ikke alene på jobb så hun kan ringe på "en voksen" hele tiden. Det er lov.

Men å selge alkohol er ikke lov.

Anonymkode: 53a38...446

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Datteren min jobber på Europris, hun sitter i kassen hvor det selges tobakk, men er ikke alene på jobb så hun kan ringe på "en voksen" hele tiden. Det er lov.

Men å selge alkohol er ikke lov.

Anonymkode: 53a38...446

Ja de kan selge tobakk, men altså ikke alkohol da får jeg konkludere med 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...