Gå til innhold

Gjør du noen av de her tingene?

Anbefalte innlegg

- deler bakepapir i ark opp i deler hvis du ikke trenger hele? Ja

- klipper tannkremtuben og andre kremtuber i 2 for å få ut alt? Ikke tannkremen, men håndkrem, solkrem osv.

- bruker plastposer som du har hatt brød eller pålegg i på nytt? Noen ganger

- sparer på plastbokser og glass fra mat og bruker de igjen - f.eks isbokser, potetsalatbokser, syltetøyglass osv? Det aller meste. Jeg sylter, safter, lager geleer og pureer, koker kraft osv og da går det en del glass og bokser. Dessuten er det glimrende med isbokser for å sende kakerester eller middagsrester med noen hjem.

- sparer på selv de minste matrester og enten fryser de eller har de i en restemiddag/lunsj? Ikke de minste rester. Er det en en øse suppe igjen så kaster jeg den, men om det er så noen kan få et måltid ut av det så sparer jeg på det. Rester av en del grønnsaker og urter fryser jeg ned. 

- skrur av pumpa på håndsåper for å få ut resten av såpa som er oppi der? Ja. Tar i litt vann og så holder det noen håndvasker til. Gjør det samme med sjampo, balsam ol. 

- sparer på de tynne plastposene som du legger frukt og grønnsaker i på butikken, og bruker de igjen? Nei.

Jeg sparer også på stumper av stearinlys og leverer dem til noen som lager tennbriketter av dem. 

Fortsetter under...

Himmel og hav skrev (29 minutter siden):

Jeg sparer også på stumper av stearinlys og leverer dem til noen som lager tennbriketter av dem. 

Dette ante jeg ikke at man kunne gjøre. 

Men en annen ting som kan være gøy (tror ikke det er så store summer å spare på dette, altså), er å smelte stearinlys-stumper i vannbad og lage nye lys. 

Man må ha veketråd som man knyter fast i et kronestykke sånn at det faller til bunns i f. eks et syltetøyglass man har spart på, og så kan man fylle opp med smeltet stearin (helst i flere omganger, la det stivne i flere lag). Hvis man har forskjellige farger på stumpene, så kan man lage flere lag med striper. 

Jeg gjør alt på lista! Skikkelig bestemor 😉Har flere venninner som liker sånne triks så vi inspirerer hverandre. 

Jeg blander spray til kjøkken/bad selv. En skvett salmiakk, en dusj oppvaskmiddel og vann. Super-enkelt og funker strålende!

Fyller alltid diesel når prisen er lav. Er det høy pris fyller jeg bare litt og venter til det er lab pris før jeg fylker hele tanken.

Ukes-handler. Utrolig deilig å slippe å bruke tid og penger på å handle hver dag! 

oslofrk skrev (37 minutter siden):

Jeg blander spray til kjøkken/bad selv. En skvett salmiakk, en dusj oppvaskmiddel og vann. Super-enkelt og funker strålende!

Hvor lenge kan denne blandingen oppbevares på sprayflaske?

Anonymkode: b5325...080

Annonse

Himmel og hav skrev (16 timer siden):

Jeg sparer og på de. Her er det flere butikker som har dunker ute hvor en kan legge de oppi, så hentes de av en ukranisk støttegruppe som smelter de om til lys igjen og sender lysene til Ukraina.

Hi

Anonymkode: 85fa6...058

Anonym bruker skrev (På 29.1.2024 den 13.51):

- deler bakepapir i ark opp i deler hvis du ikke trenger hele?
- klipper tannkremtuben og andre kremtuber i 2 for å få ut alt?
- bruker plastposer som du har hatt brød eller pålegg i på nytt?
- sparer på plastbokser og glass fra mat og bruker de igjen - f.eks isbokser, potetsalatbokser, syltetøyglass osv?
- sparer på selv de minste matrester og enten fryser de eller har de i en restemiddag/lunsj?
- skrur av pumpa på håndsåper for å få ut resten av såpa som er oppi der?
- sparer på de tynne plastposene som du legger frukt og grønnsaker i på butikken, og bruker de igjen?

Jeg gjør alt dette, og blir litt godmodig "ertet" for det 😆 Så nå lurer jeg på om jeg er alene om å gjøre de her tingene? Gjør du noe annet som er i samme gate som dette kanskje, hva i så fall?

Jeg gjør alle disse tingene. 

Anonymkode: f26d6...777

- sparer på plastbokser og glass fra mat og bruker de igjen - f.eks isbokser, potetsalatbokser, syltetøyglass osv?
- sparer på selv de minste matrester og enten fryser de eller har de i en restemiddag/lunsj?
- sparer på de tynne plastposene som du legger frukt og grønnsaker i på butikken, og bruker de igjen?

Jeg gjør alt dette, og blir litt godmodig "ertet" for det 😆 Så nå lurer jeg på om jeg er alene om å gjøre de her tingene? Gjør du noe annet som er i samme gate som dette kanskje, hva i så fall?

Deler opp bakepapir, sjelden. Men klart om jeg skulle trenge et halvt ett, så tar jeg bare et halvt. Nei, jeg klipper ikke tannkremtuben.  Vi verken kjøper eller oppbevarer brød i plastposer, så brukte brødposer finnes ikke her i huset. Men ja, jeg bruker plastposer som jeg har handlet frukt eller grønnsaker i på nytt neste gang jeg handler.  Har også noen egne gjenbruksposer.  Disse legges i handlenettet / sekken etter bruk sånn at de er klare til å brukes på nytt.  Vi bruker ikke plastbokser fra mat om igjen, i alle fall ikke til mat. Har nok andre bokser som er mer praktiske til en type oppbevaring. 

Men syltetøyglass blir til en viss grad tatt vare på, vasket og brukt på nytt.  Ellers de blir levert på sfo eller i barnehagen så lager ungene lyslykter og andre ting av dem. Og noen blir kastet i glassavfallet, for det er jo begrenset hvor mange vi trenger. 

Vi er også ganske bevisste på å unngå mest mulig emballasje, innpakning og bæreposer. 

Anonymkode: b100a...e34

Da jeg begynte i eldreomsorgen for 20 år siden var kokekaffe fremdeles vanlig, og mange kokte kaffe på gruten som de sa. Hadde nytt vann i kjelen og kokte opp med gruten fra forrige kjele, før de tilsatte et ekstra mål kaffe for at det ikke skulle bli nitrist. Jeg kan avsløre at kaffen ble nitrist likevel.

Anonymkode: 74bf5...852

Deler bakepapir: ja

Klippe tuber: Nei, men etter å ha lest denne tråden skal jeg begynne, i hvertfall på dyre kremer.

Bruker brødposer om igjen: Nei, jeg er redd for mugg. Min bestemor vasket dem også, men det blir liksom for mye for meg. (Derimot har jeg faktisk noen gjenbruksposer til hjemmebakt brød i tøy. De går i vaskemaskina.)

Sparer på matemballasje: De beste og mest solide boksene som isbokser. Jeg lager en del syltetøy, så jeg sparer på syltetøyglass. Har alt for mange nå!

Sparer på matrester: Ja

Skyller ut siste rest av såpeflasker: Ja

Sparer på grønnsaksposer: Nei

Signerer ja på alle punkter. 

Gjør nesten alt med unntak av å ta vare på plastposer og klippe opp tubene. Har små koldbord av rester minst en gang i måneden. 

Blander også vaskemiddel selv. Zalo,vann og Eddik til dusjvegger og zalo, vann og salmiakk til nesten alt annet. Liker rett og slett ikke ferdig butikkspray. Virker klissete i forhold.

Annonse

Jeg har lært en ting av denne tråden. Jeg skal fan meg klippe opp tuber og riste vann i shampoo. Det var myye igjen i fuktighetskremen, og har vasket håret pluss har til en vask til. 

Trenger liksom ikke lenger stresse med å MÅ kjøpe nytt dagen etter. 

Endret av ReneRene
Spurvugla skrev (1 time siden):

Deler bakepapir: ja

Klippe tuber: Nei, men etter å ha lest denne tråden skal jeg begynne, i hvertfall på dyre kremer.

Bruker brødposer om igjen: Nei, jeg er redd for mugg. Min bestemor vasket dem også, men det blir liksom for mye for meg. (Derimot har jeg faktisk noen gjenbruksposer til hjemmebakt brød i tøy. De går i vaskemaskina.)

Sparer på matemballasje: De beste og mest solide boksene som isbokser. Jeg lager en del syltetøy, så jeg sparer på syltetøyglass. Har alt for mange nå!

Sparer på matrester: Ja

Skyller ut siste rest av såpeflasker: Ja

Sparer på grønnsaksposer: Nei

Ja, jeg klipper også opp tuber med kremer etc.  Det glemte jeg jo!

Anonymkode: b100a...e34

Gjør alt dette, bortsett fra å klippe opp tubene. 

Jeg deler bakeark,kan muligens bruke poser det har vært brød i til nister,har endel plastikkbokser og glass, sprer på matrester , og setter såpene på hodet for å få ut alt.

Anonymkode: dd8e5...c4a

Elizabeth skrev (1 time siden):

Gjør alt dette, bortsett fra å klippe opp tubene. 

Vil du gjøre det etter å ha lest tråden her? Jeg kan bruke min i minst fire dager til. Minst. Det ligger tykt lag på veggene i tuben du ikke får klemt ut. Ikke nødvendigvis for å spare penger, men vi går jævli dårlige tider i møte, så why not? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...