Gå til innhold

Åh nei. Det er ett ord som jeg har sagt feil hele livet.

Anbefalte innlegg

Taksameter. Jeg har sagt taksTameter hele livet. Ikke et ord jeg bruker så ofte, men . Jeg måtte google ,fordi jeg trodde sol.no hadde skrevet det feil. Lærte noe nytt i dag da. 

Noen ord dere sier feil? 

Screenshot_20240129_090630_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 7bbaf...e11

Fortsetter under...

Apropos bildet, et navn alt for mange sier feil er Oslo. Der er ingen j i Oslo, altså skal det uttales Os-lo, ikke, Osj-lo. Det gjør vondt inni meg når jeg hører folk si Oslo feil.

Anonymkode: a2cb4...5ad

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Taksameter. Jeg har sagt taksTameter hele livet. Ikke et ord jeg bruker så ofte, men . Jeg måtte google ,fordi jeg trodde sol.no hadde skrevet det feil. Lærte noe nytt i dag da. 

Noen ord dere sier feil? 

Har alltid sagt det riktig, men takstameter hadde faktisk vært mer logisk å bruke

Anonymkode: 027c4...b4d

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Noen ord dere sier feil? 

Jeg har faktisk også sagt dette feil :) Ettersigende er det ikke så rart: "takstameter, ble brukt muntlig på den tiden da de først taksametrene kom. Takstameter kan trolig sies å være en såkalt folkeetymologi, det vil si et ord som har oppstått ved at man har omdannet et fremmed ord etter mønster av et hjemlig"
https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/det-heter-taksameter-ikke-takstameter/

Anonymkode: ff349...bcc

Som barnebarn av en gammel drosjesjåfør og utallige timer med han på jobb som liten så kan jeg bare si at 99% av drosjesjåførene også sier det feil! :)

Jeg sier sykemelding feil. Det er sykmelding som er riktig

Og oversvømmelse. Jeg sier overforsvømmelse. Som jeg vet er feil, jeg bare klarer ikke å legge det av meg

Anonymkode: 3a8cf...28f

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Apropos bildet, et navn alt for mange sier feil er Oslo. Der er ingen j i Oslo, altså skal det uttales Os-lo, ikke, Osj-lo. Det gjør vondt inni meg når jeg hører folk si Oslo feil.

I mange dialekter, som østnorsk, blit s foran l til en «sj»-lys. Som i «Hasle». Eller «varsle». Og «Oslo». Så man sier ikke Oslo feil om man bruker denne lyden. Vi har ikke et normert talespråk i Norge

Anonymkode: 93c7b...df9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg vil påstå at S-L uttales med sj-lyd blandt de langt fleste i Norges land, med unntak av noen steder på Vestlandet. Ord som slo, slik, slem, sluke, slim osv uttales med sj-lyd, og så også Oslo.

Anonymkode: 1f359...a64

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vil påstå at S-L uttales med sj-lyd blandt de langt fleste i Norges land, med unntak av noen steder på Vestlandet. Ord som slo, slik, slem, sluke, slim osv uttales med sj-lyd, og så også Oslo.

Anonymkode: 1f359...a64

Uttales ikke sånn på Sørlandet heller, i hvert fall ikke her jeg bor. Jeg klarer knapt å uttale den sj lyden.

Anonymkode: 2eb43...91f

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Uttales ikke sånn på Sørlandet heller, i hvert fall ikke her jeg bor. Jeg klarer knapt å uttale den sj lyden.

Hvordan uttaler du ordet «varsle» da? 

Anonymkode: ca410...b44

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Som barnebarn av en gammel drosjesjåfør og utallige timer med han på jobb som liten så kan jeg bare si at 99% av drosjesjåførene også sier det feil! :)

Og oversvømmelse. Jeg sier overforsvømmelse. Som jeg vet er feil, jeg bare klarer ikke å legge det av meg

Det er svært mange som sier overforsvømmelse. Og jeg lurer på hvorfor? 

Anonymkode: 5d24e...5c9

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Heter det ikke impulsiv?? 😳

Jo, det er riktig. Jeg sa impLUsiv i yngre dager. En kjekk mann rettet på meg, så jeg lærte på den harde måten 😂

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er i hvert fall ikke «feil» uttale, slik det påstås, selv om Oslo OGSÅ kan uttales med tynn s:

https://www.nrk.no/stor-oslo/oslo-eller-oschlo_-1.12928512

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det der skjønner jeg ikke. Det med overforsvømmelse, mener jeg. Jeg har aldri noen sinne hørt noen si det, men her er skriver folk at de sier det stadig vekk. Rart. 

Anonymkode: 9a052...2eb

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nå lærte jeg noe nytt 😅 så har jeg alltid sagt dekdektiv istedenfor detektiv 😂

Anonymkode: 5c29c...5e0

Haha, jeg sier og dekdektiv og takstameter 😆

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

VaRsle? Eh. Aldri hørt noen si. 

Anonymkode: 9a052...2eb

"Var-sle" er det jeg hører i Bergen og omegn kommuner (hele gamle Hordaland). Har aldri hørt noen si noe annet her når de bruker dette ordet. 

Anonymkode: ff349...bcc

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er svært mange som sier overforsvømmelse. Og jeg lurer på hvorfor? 

Anonymkode: 5d24e...5c9

Jeg aner virkelig ikke! Men har en del kollegaer som også sier det :) vi snakka om dette med uttale her for noen uker siden fordi noen uttalte kjeksen Digestivê på norsk, og ikke engelsk (De som vet de vet) og da kom vi inn på det. Var hvertfall 4 andre som også sa overforsvømmelse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...