Gå til innhold

Hunder og tidssans

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det ofte hevdes at hunder ikke har tidssans. Likevel er en viktig del av å lære hunden å være alene å starte med å være borte i noen få minutt, for så å øke tidsintervallene. 

Vår hund (som er helt trygg på å være alene hjemme) viser stor forskjell på gjensynsgleden om man kun har vært borte en time eller en uke/mnd. Så det er tydelig at han har en følelse av tid. 

Så er det bare en myte at hunder ikke har følelse av tid?

Anonymkode: 34a3a...56e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445682-hunder-og-tidssans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror hunder har en utmerket tidssans, men at de mangler evnen til å reflektere over tid. Det er to veldig forskjellige ting. Man kan føle eller merke om det har gått kort eller lang tid, og man kan kjenne igjen små endringer som gjør at man vet omtrent når på dagen det er, spesielt i et rutinepreget liv, og dette er jeg overbevist om at en hund klarer like godt som et menneske. Derimot har ikke en hund forutsetning til å forstå konseptet tid, kunne vite omtrent hvor lenge 10 minutter er kontra 20 minutter, eller 4 timer kontra 7 timer, og i hvert fall ikke en uke eller 10 uker. De kan ikke vite at klokken er 13 eller 19. De kan derimot føle om det har gått litt tid, en del tid, lang tid eller mye tid, og de kan kjenne igjen tegn på at nå er det tid for tur, mat, legge seg osv. 

Jeg merker også det samme som deg, og resten jeg beskriver over, på vår hund også. Stikker jeg rett bort på butikken i 10 minutter gidder hun knapt å vibrere med halen når jeg kommer tilbake. Kommer jeg derimot hjem fra jobb etter å ha vært borte i 8 timer, kommer hun løpende med logrende hale og er glad. Har jeg vært borte en helg er hun helt ekstatisk og vet ikke hvor hun skal gjøre av seg selv. På samme måte blir hun f.eks. urolig og går til matskålen rundt klokken 15.30, for da pleier hun å få middag. 

Anonymkode: 0b91d...3ff

En viss tidssans har de nok, ihvertfall en indre klokke for når de vante tingene skal skje. Når det er tid for lufting, når det er tid for mat osv.

De har likevel ikke samme forståelse av tid som oss mennesker, mange hunder er jo akkurat like glade for at du kommer tilbake uansett om du var borte 10 minutter eller 10 timer.

Anonymkode: d7245...d44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...