Gå til innhold

Hvorfor MÅ man like sushi?

Anbefalte innlegg

Det jeg synes er rart er at voksne som liker litt enkel, "smakløs" mat ofte blir stemplet som barnslig. Pasta carbonara, pølse med potetmos, pizza fra Egon. Men sushi, det er toppen av sofistikasjon - til tross for at det er totalt smakløst utenom et hint av eddik og tang. Hva kommer det av? Vi skal liksom foretrekke kompliserte smaker og kombinasjoner for å regnes som ordentlig voksne, men sushi er greit. Hvor er logikken?

Jeg synes også det er spesielt å mene at det er greit å dra med venninne på sushirestaurant når man vet hun ikke liker det. De som liker sushi kan spise det når som helst. Hvorfor må det på død og liv gjøres på venninnekveld? Liker ikke venninnen min McDonalds så drar vi ikke dit, jeg kan spise der de andre 30 dagene i måneden om jeg så skulle ønske det.

Anonymkode: 22146...2b5

Fortsetter under...

Du må ikke like sushi  ingen må det. 
Jeg er en av de som gjerne spiser sushi, for meg er halve kosen med sushi å sitte  med venner skravle over god mat. 
sushi er også relativt billig. 
jeg har en mann som nekter å smake og det irriterer meg for han liker, ris, laks, scampi, skjønner at han er skeptisk til tangen, han liker frityrstekt scampi, han spiser crabsticks. Så jeg skjønner ikke hvorfor han er så sta. 

Anonymkode: 46b00...e4e

Anonym bruker skrev (På 26.1.2024 den 22.51):

Fordommer fra landet…? Jeg er født og oppvokst i Oslo, som mine foreldre og besteforeldre før meg. Uten at jeg føler meg noe bedre enn folk fra «landet» av den grunn. Så der var det nok dine egne fordommer som kicka inn. 

Joda, sushi-trenden er veldig 2000. Likevel, når en samlet venninnegjeng er himmelfalne over at en person ikke liker sushi, altså rå fisk med et fancy navn, så er det den samme flokkmentaliteten og det samme statusjaget som slår inn som når jentegjengen på 30+ fra Blommenholm unisont og samtidig får tang, sjøgress og chiapudding som sine absolutte favorittretter.

Anonymkode: cf7f5...547

Man er vel ikke helt med hvis man tror sushi er en motegreie.... nå er sushi en del av matkulturen på lik linje med annen mat. Gaaaaanske mange år siden sushi var noe nytt og trendy altså.  

Anonymkode: 2adba...99e

Anonym bruker skrev (På 27.1.2024 den 10.46):

Men man kan jo ikke spise ting man virkelig ikke liker bare for å gi og ta? 

Så sant det finnes andre alternativ på samme restaurant er jeg enig, men om de kjører plain sushi så bør jo de som også liker noe annet, kunne gå ett annet sted?

Anonymkode: c7cf6...55c

Voksne folk som "ikke liker" er jo kjedelig da. .

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Man er vel ikke helt med hvis man tror sushi er en motegreie.... nå er sushi en del av matkulturen på lik linje med annen mat. Gaaaaanske mange år siden sushi var noe nytt og trendy altså.  

Nei, men da henger vel ikke his venninner helt med, da? 

Anonymkode: cf7f5...547

Annonse

Å snakke om hva som er trendy og ikke er en total avsporing. Spørsmålet ville vært det samme om det var fondue eller rekecabaret HIs venner hadde dilla på.

Svaret mitt er at det er helt greit å ikke like, men ugreit å gjøre en stor greie av det. Jeg har aldri vært på en sushirestaurant som ikke også har annet på menyen. Men jeg synes også HI burde få velge restaurant innimellom, kjedelig med den samme maten hver gang uansett hvor godt det er med sushi.

Anonymkode: 23558...274

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Det jeg synes er rart er at voksne som liker litt enkel, "smakløs" mat ofte blir stemplet som barnslig. Pasta carbonara, pølse med potetmos, pizza fra Egon. Men sushi, det er toppen av sofistikasjon - til tross for at det er totalt smakløst utenom et hint av eddik og tang. Hva kommer det av? Vi skal liksom foretrekke kompliserte smaker og kombinasjoner for å regnes som ordentlig voksne, men sushi er greit. Hvor er logikken?

Jeg synes også det er spesielt å mene at det er greit å dra med venninne på sushirestaurant når man vet hun ikke liker det. De som liker sushi kan spise det når som helst. Hvorfor må det på død og liv gjøres på venninnekveld? Liker ikke venninnen min McDonalds så drar vi ikke dit, jeg kan spise der de andre 30 dagene i måneden om jeg så skulle ønske det.

Anonymkode: 22146...2b5

Lurer på hva slags sushi du hat spist om det er smakløst? Fra REMA 1000? Du må jo spise god sushi da, og maki er jo i alle mulige varianter og smaker. 

Dette blir en sånn tråd hvor flere blir pretensiøse og vil vise at de har god smak. At de viser liksom litt forakt for kjederestauraner osv, og vil også gi inntrykk av litt vetdensvanthet. Det kan være litt sjarmerende mer enn irriterende. 

Men det er fryktelig rart at det ofte kun gjelder mat? Er det snakk om klesstil og kunst osv, så er det helt omvendt. En "kler seg i det en vil", og hvis noe finner på å kjøpe en for dyr kjole eller mer eksklusiv veske, så hagler det med kritikk og nedlatenhet. Alt annet skal helst være så enkelt og nedpå som mulig. 

Interessant. 

Sommer er best skrev (2 timer siden):

Men her vil jo ikke venninnene til hi spise det meste. De skal spise sushi hver eneste gang de går ut for å spise. 

Ja, det er jo godt .. og ikke så tungt og mektig som mye av der andre. Jeg velger også helst sushi.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det er jo godt .. og ikke så tungt og mektig som mye av der andre. Jeg velger også helst sushi.

Men det er ikke noen større større grunn til å velge sushi hver gang du treffer en venninne enn å velge komle eller sodd hver gang om det er det hun foretrekker.

Anonymkode: 566e1...666

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men det er ikke noen større større grunn til å velge sushi hver gang du treffer en venninne enn å velge komle eller sodd hver gang om det er det hun foretrekker.

Nå går ingen ut for å kjøpe det da. Og de var vel en gjeng, ikke bare 2? Hvis 9 av 10 elsker sushi... ja, da må hun kresne bare akseptere tenker jeg. Hun er voksen, noe på menyen greier hun spise.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nå går ingen ut for å kjøpe det da. Og de var vel en gjeng, ikke bare 2? Hvis 9 av 10 elsker sushi... ja, da må hun kresne bare akseptere tenker jeg. Hun er voksen, noe på menyen greier hun spise.

Selvfølgelig kan du få kjøpt både komle og sodd ute, delv om det ikke er så trendy. Selv om 9 av 10 er fornøyd med sushi er de vel ikke så kresne at de ikke kan nyte annen mat også? Da er det jo naturlig å variere litt.

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er ikke slik at flertallet alltid skal få viljen sin. Hi må bli med på Sushi restaurant, men venninnene må også bli med på andre steder. I en gjeng tar man hensyn til alle!

Anonymkode: 0e5ff...e4f

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Selvfølgelig kan du få kjøpt både komle og sodd ute, delv om det ikke er så trendy. Selv om 9 av 10 er fornøyd med sushi er de vel ikke så kresne at de ikke kan nyte annen mat også? Da er det jo naturlig å variere litt.

Ingen serverer det noe sted rundt her jeg bor. Etterspørsel og tilbud... hvorfor variere hvis de har sushi som favoritt. Sushi er variasjon i seg selv. Man er jo ikke kresen om man foretrekker favorittmaten sin 

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Ingen serverer det noe sted rundt her jeg bor. Etterspørsel og tilbud... hvorfor variere hvis de har sushi som favoritt. Sushi er variasjon i seg selv. Man er jo ikke kresen om man foretrekker favorittmaten sin 

Hvorfor kan ikke hi få velge sin favoritt av og til da, på et ikke sushi sted?

Anonymkode: cf0b1...4b0

Jeg hadde IKKE blitt med ut å spise dersom mine venner insisterte på å kun gå på den plassen jeg ikke likte maten! Ærlig talt altså! Man betaler jo i dyre dommer for å gå ut å kose seg, da skal jeg i allefall like det jeg spiser. 

Jeg bor på en ikke alt for stor plass,  vi har 5 spiseplasser her, om vi tar med både pizzeplassen og burgersjappa. Vi har en i vennegjengen som ikke klarer Sushi, dermed går vi aldri på sushiresturangen når vi er ute for å spise. Da står vi igjen med hele 2 plasser å velge mellom, og da bytter vi rundt på disse 2 plassene. Og det selv om vi andre 5 godt kunne tenkt oss Sushi. I mine øyner er det DET vennskap er, ikke tvinge noen til å spise noe de ikke liker, bare fordi DU liker det! Det er jo ondskapsfullt!

Anonymkode: da937...688

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fordi ikke alle i gjengen liker Sushi, og flertallet må også ta hensyn til minderetallet. Er det virkelig så vanskelig å forstå for deg?

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor kan ikke hi få velge sin favoritt av og til da, på et ikke sushi sted?

Anonymkode: cf0b1...4b0

Da må hun nesten heve stemmen sin da. VI kan da ikke hjelpe henne med det. Kanskje hun kan spørre mamma?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da må hun nesten heve stemmen sin da. VI kan da ikke hjelpe henne med det. Kanskje hun kan spørre mamma?

Og du må lære deg å lese. Hi har hevet stemmen sin og sagt hun ikke liker Sushi, men venninne nekter å høre på det og mener hun bare ikke har funnet sin bit. Jeg begynner nesten å lure på om du er en av venninnene til hi for du er i allefall like tonedøv som dem og ingen av dere evner å ta til dere hva som blir sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...