Gå til innhold

Roper vi for fort høyt om mobbing?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Dette er Udirs definisjon:

«Hva er mobbing? En vanlig, generell definisjon av mobbing er følgende: En person er mobbet når han eller hun, gjentatte ganger og over en viss tid, blir utsatt for negative handlinger fra en eller flere andre personer (1). I definisjonen ligger også at den som blir utsatt har vanskelig for å forsvare seg.»

Altså vil enkelthendelser og konflikter mellom elever som er på like fot, ikke være mobbing. 

Anonymkode: 2c881...789

Jeg støtter denne læreren 100% og er helt med på hennes utsagn; "Men ganske ofte, jeg gjetter 90 prosent av gangene, sier jeg: Drit i det! Talk to the hand! Walk away! Det er de som sier sånt det er mest synd på! "

 

Og det praktiserer jeg hjemme, og har alltid gjort. Jeg tar tak i det som er viktig, og lærer de å blåse i resten såfremt jeg forstår at de ikke nødvendigvis blir så fryktelig plaget av det. For ofte vil de jo bare fortelle om hvor slemme de andre er, så er de kanskje ikke så slemme likevel. 
Når det er sagt har barna mine vært utsatt for mobbing, med resultat i vedtak på skolen osv. Men jeg roper ikke mobbing over en lav sko, som jeg opplever mange andre gjør. 

Anonymkode: 14878...35e

Optatium skrev (10 minutter siden):

Vi har ødelagt begrepet ved å si at det skal være en 100% subjektiv opplevelse. 

Mobbing er ikke redusert til subjektiv opplevelse. Det er krenkelser som er det.  

Anonymkode: 2c881...789

Annonse

Jeg er muligens enig. Men samtidig… vi oppdrar barn til å ikke tåle noe. Vi ringer skolen for hver minste lille ting «Maren vil ikke på skolen fordi Tom sa at skoene hennes var stygge», «Trine ble lei seg fordi Anne sa at kjolen hennes var stygg» osv. Da oppdrar vi barn til å tåle alt for lite. På ungdomsskolen her sluttet de å offentliggjøre klasselister for foreldre til første skoledag. Det er 3 skoler som slås sammen, og alle kommer i klasse med minst en de har vært mye sammen med på barneskolen. Før offentliggjorde de den føs sommerferien, og de ble nedringt av foreldre som ville bytte på klasser. Sånn oppdrar vi barna våre. De skal få det som de vil hele tiden, ikke møte motgang i stor grad, og helst aldri høre noen heve stemmen. Da føler de seg mobbet da, når de er vant til at foreldrene maser så fort ting går dem litt i mot.

I 10. trinn på skolen her opplyser 10% av elevene at de føler seg mobbet på skolen. 5% innrømmer at de mobber. 6% føler at de også blir mobbet av voksne. Det er skumle tall, men samtidig så kan det jo fint være at de føler seg mobbet fordi noen sa noe, læreren hevet stemmen eller at mobbingen faktisk er reell.

Jeg underviser konfirmanter, og merker veldig at foreldre kontakter med for «ingenting» også. «Kjenner ingen av de andre, så kan du la han/henne slippe å prate?», «har vært mye sliten i det siste, kan hende han/hun ikke orker å delta», «er sjenert, må få slippe å konfronteres». Hele meningen med konfirmasjonsundervisningen er jo å lære disse tingene, og helt frivillig. Jeg legger til rette for ADHD, autisme og dysleksi, men mer enn det kan jeg ikke. Jeg kan ikke huske 30 forskjellige ting hver gang. Det er umulig.

Jeg tror faktisk det er foreldrene som har laget «de nye reglene» for når man blir mobbet ved å ikke la barna våre oppleve motgang og stå i det.

Anonymkode: 7fa37...eed

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

 

Jeg tror faktisk det er foreldrene som har laget «de nye reglene» for når man blir mobbet ved å ikke la barna våre oppleve motgang og stå i det.

Anonymkode: 7fa37...eed

Dette er feil. Foreldre lager ikke reglene.


For øvrig skal ingen «stå i» mobbing. Men konflikter skal man øve på å løse. 

Anonymkode: 2c881...789

Eksempler på enkelthendelser

- Thea, du jugde om det du fortalte ista, og jeg tror du juger mye

- Jeg gidder ikke å være sammen med deg i dag Jacob! 

- Fysøren så dumt det var det du sa nå Petter

- Hva feiler deg egentlig Thomas? 

Hvis dette over er enkelte ytringer og ting de får høre en gang i løpet av skoleåret,så bør de tåle det uten å  løpe til lærer eller hjem og hvor lærer og hjem "må gjøre noe" eller "ta en samtale" med de som kom med utsagnene. 

Eksempler på systematisk mobbing

- Thea du er en løgner og juger om alt hele tiden 

- Ingen gidder å være sammen med deg Jacob

- Du sier bare dumme ting hele tiden Petter

- Du må jo ha en diagnose Thomas! 

Hvis dette over her er noe de hører hver dag, og gjerne fra flere, så ja, da er det systematisk mobbing.

Sånn, for å gi tydelige eksempler. 

Det første er altså "greit". Det siste er ikke det. 

 

Endret av ReneRene

Dette med subjektiv opplevelse er faktisk litt interessant. Datteren min på 14 år blir mobbet på skolen, det ser både jeg og lærerne, men HUN opplever ikke det som mobbing. Jeg har snakket mye med henne, og vi har et veldig nært forhold, så jeg vet at det hun opplever ikke plager henne på samme måte som det nok ville plaget andre. Så kanskje litt motsatt enn vanlig her da. Men som lærer selv er jeg enig i at mobbing dessverre ofte blir misbrukt som begrep, og derfor også mister litt av sin egentlig veldig alvorlige betydning. Det blir litt som begrepene angst og depresjon, som brukes over en lav sko av folk når de egentlig bare mener at de er litt nervøs/urolig, eller har en dag eller to der de føler seg litt nedenfor. 

Anonymkode: f6169...93f

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Eksempler på enkelthendelser

- Thea, du jugde om det du fortalte ista, og jeg tror du juger mye

- Jeg gidder ikke å være sammen med deg i dag Jacob! 

- Fysøren så dumt det var det du sa nå Petter

- Hva feiler deg egentlig Thomas? 

Hvis dette over er enkelte ytringer og ting de får høre en gang i løpet av skoleåret,så bør de tåle det uten å  løpe til lærer eller hjem og hvor lærer og hjem "må gjøre noe" eller "ta en samtale" med de som kom med utsagnene. 

Eksempler på systematisk mobbing

- Thea du er en løgner og juger om alt hele tiden 

- Ingen gidder å være sammen med deg Jacob

- Du sier bare dumme ting hele tiden Petter

- Du må jo ha en diagnose Thomas! 

Hvis dette over her er noe de hører hver dag, og gjerne fra flere, så ja, da er det systematisk mobbing.

Sånn, for å gi tydelige eksempler. 

Det første er altså greit. Det siste er ikke det. 

 

Det første er heller ikke greit hvis det er gjentatte ganger og over en viss tid, og den som blir utsatt har vanskelig for å forsvare seg. Så nei, det er ikke «verre» å si «du juger» enn å si «hva feiler deg egentlig?»

Saken gjelder hvorvidt det er over tid og gjentatte ganger. DET er mobbing. 

Anonymkode: 2c881...789

Annonse

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Eksempler på enkelthendelser

- Thea, du jugde om det du fortalte ista, og jeg tror du juger mye

- Jeg gidder ikke å være sammen med deg i dag Jacob! 

- Fysøren så dumt det var det du sa nå Petter

- Hva feiler deg egentlig Thomas? 

Hvis dette over er enkelte ytringer og ting de får høre en gang i løpet av skoleåret,så bør de tåle det uten å  løpe til lærer eller hjem og hvor lærer og hjem "må gjøre noe" eller "ta en samtale" med de som kom med utsagnene. 

Eksempler på systematisk mobbing

- Thea du er en løgner og juger om alt hele tiden 

- Ingen gidder å være sammen med deg Jacob

- Du sier bare dumme ting hele tiden Petter

- Du må jo ha en diagnose Thomas! 

Hvis dette over her er noe de hører hver dag, og gjerne fra flere, så ja, da er det systematisk mobbing.

Sånn, for å gi tydelige eksempler. 

Det første er altså greit. Det siste er ikke det. 

 

Jeg er uenig. Alle disse utsagnene du lister opp under mobbing trenger ikke være mobbing om det er kommentarer som ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 14878...35e

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det første er heller ikke greit hvis det er gjentatte ganger og over en viss tid, og den som blir utsatt har vanskelig for å forsvare seg. Så nei, det er ikke «verre» å si «du juger» enn å si «hva feiler deg egentlig?»

Saken gjelder hvorvidt det er over tid og gjentatte ganger. DET er mobbing. 

Anonymkode: 2c881...789

Jeg skrev : hvis det over er ytringer de hører en gang i løpet av skoleåret....

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er uenig. Alle disse utsagnene du lister opp under mobbing trenger ikke være mobbing om det er kommentarer som ikke har rot i virkeligheten. 

Anonymkode: 14878...35e

Det er mobbing hvis det pågår over tid, uavhengig av om det har rot i virkeligheten eller ei. Ofte har ikke kommentarer fra mobbere rot i virkeligheten. 

Anonymkode: f6169...93f

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Dette er feil. Foreldre lager ikke reglene.


For øvrig skal ingen «stå i» mobbing. Men konflikter skal man øve på å løse. 

Anonymkode: 2c881...789

Det var heller ikke det jeg skrev. Jeg skrev «reglene», ikke reglene. Jeg skrev heller ikke at noen skal stå i mobbing, men motgang

Anonymkode: 7fa37...eed

Mobbing kan man aldri rope for høyt om, men vi må 

1. Innskrenke mobbe-begrepet. Det er ikke mobbing om en person sier eller slenger ut en kanskje ikke så fin kommentar 1 gang eller gjør andre dumme ting en gang eller to mot en annen person. Herlighet jeg var da rett som det var uvenner med bestevenninna min da jeg var liten og kom grinende hjem og fortalte at Emma var den teiteste, slemmeste og eller dummeste i hele verden og jeg skulle aldri være sammen med henne mer. ALDRI.  Eller når han litt mer enn litt irriterende Thomas i klassen / venneflokken  som hadde gjort ett eller annet. 

2. Lære ungene å ordne opp selv. I dag er vi så opptatt av at man skal si unnskyld. Og det kan man jo gjerne gjøre, men det viktigste er å ordne opp - i alle fall dersom det er noe litt mer alvorlig enn å dunke borti eller ta feil flaske. Han irriterende Thomas banka jeg opp tilslutt  (for ordens skyld som barn, ikke som voksen med ansvar for barn)- ikke at jeg anbefaler det da, men det virket. Det har jeg aldri fortalt elvene eller ungene mine, men jeg er opptatt av å snakke om og til å med be dem å prøve å ordne opp selv, men jeg kan hjelpe dem om det trengs. Min erfaring er i alle fall at barn som har ordnet opp selv, har vokst 10 cm da de kommer og forteller at de har gjort det og de ikke trenger voksenhjelp. 

3. Og selvfølgelig ta mobbing og plaging på alvor når det skjer, for det skjer jo. For mobbing er forferdelig, så da er det synd at ressursene skal brukes på det man tidligere kalte "Småkrangling / dumme handlinger".  

Anonymkode: 90930...fba

En del av problemet er at ting ikke blir tatt på alvor om det ikke regnes som mobbing. Det skal ikke godtas at barn, eller voksne, får bank på skole eller jobb selv om det ikke er mobbing for eksempel.

Anonymkode: 60f7a...d42

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

En del av problemet er at ting ikke blir tatt på alvor om det ikke regnes som mobbing. Det skal ikke godtas at barn, eller voksne, får bank på skole eller jobb selv om det ikke er mobbing for eksempel.

Anonymkode: 60f7a...d42

For noe tull. Vi må faktisk tåle litt. Jeg har et veldig spesielt etternavn som på norsk betyr noe veldig sprøtt. Og akkurat det ble jeg ertet for. Faren min lurte på om vi skulle skifte etternavn til moren min sitt, og jeg sa nei. Høyt og tydelig. 

Det var erting og aldri i nærheten av mobbing. Jeg ble også flyttet opp noen klasser før dette, og selvfølgelig var det noen som ikke likte det. Det var tilsvarende "soss" på norsk, men akkurat som om jeg brydde meg. Selv da skjønte jeg at det ikke handlet om meg. 

Ærlig talt. Vi kranglet og ble uenige og ene og det andre. 

Vi ble venner dagen etter eller uka etter ( om det var mer alvorlig ) Vi trengte ikke foreldre som "fikser" noe. Og vi har absolutt alle en veldig god tone i dag, og har hatt det i alle år etter ungdomsskolen. 

Ps. Det var lite vold. Det skal sies. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (17 minutter siden):

For noe tull. Vi må faktisk tåle litt. Jeg har et veldig spesielt etternavn som på norsk betyr noe veldig sprøtt. Og akkurat det ble jeg ertet for. Faren min lurte på om vi skulle skifte etternavn til moren min sitt, og jeg sa nei. Høyt og tydelig. 

Det var erting og aldri i nærheten av mobbing. Jeg ble også flyttet opp noen klasser før dette, og selvfølgelig var det noen som ikke likte det. Det var tilsvarende "soss" på norsk, men akkurat som om jeg brydde meg. Selv da skjønte jeg at det ikke handlet om meg. 

Ærlig talt. Vi kranglet og ble uenige og ene og det andre. 

Vi ble venner dagen etter eller uka etter ( om det var mer alvorlig ) Vi trengte ikke foreldre som "fikser" noe. Og vi har absolutt alle en veldig god tone i dag, og har hatt det i alle år etter ungdomsskolen. 

Ps. Det var lite vold. Det skal sies. 

Hvorfor sier du for noe tull, vi må tåle litt? Hun snakker om å få bank, du snakker om noe helt annet.

Anonymkode: 42ff6...dd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...