Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #1 Skrevet 25. januar 2024 Det er meldt 10 mm nedbør? Trenger vi farevarsel for det? Dette begynner å bli for dumt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dwX2Gq/sender-ut-farevarsel-for-oestlandet Anonymkode: 87eb8...9d4
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #2 Skrevet 25. januar 2024 Det er jo bare fint at man blir advart? Det kommer til å bli helt insane glatt med de minusgradene som er nå Anonymkode: 75dd7...328
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #3 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er jo bare fint at man blir advart? Det kommer til å bli helt insane glatt med de minusgradene som er nå Anonymkode: 75dd7...328 Trenger vi å bli advart? Det er jo helt vanlig at det kommer litt snø nå og da om vi ikke skal skremmes til å tro det er «fare.» Anonymkode: 87eb8...9d4
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #4 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Trenger vi å bli advart? Det er jo helt vanlig at det kommer litt snø nå og da om vi ikke skal skremmes til å tro det er «fare.» Anonymkode: 87eb8...9d4 Det er relativt «fare» å seile nedover veien her på 4 hjul. Det er vel primært sånn at folk kan tenke seg om to ganger før de kjører bil Anonymkode: 75dd7...328
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #5 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Det er meldt 10 mm nedbør? Trenger vi farevarsel for det? Dette begynner å bli for dumt. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dwX2Gq/sender-ut-farevarsel-for-oestlandet Anonymkode: 87eb8...9d4 10-15 cm, ikke mm. Men det som er faren ved det er at det er is under, og det blir glatt for gående Anonymkode: b9a90...b53
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #6 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): 10-15 cm, ikke mm. Men det som er faren ved det er at det er is under, og det blir glatt for gående Anonymkode: b9a90...b53 10 mm nedbør tilsvarer 10 cm snø, ja. Er det farlig? Må vi ha farevarsel for det? Det er jo farevarsel nesten hver dag, det blir oppbrukt. Ulv, ulv, kalles det. Anonymkode: 87eb8...9d4
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #7 Skrevet 25. januar 2024 Det eneste som begynner å bli for dumt er de som gnåler over farevarsel. Det går fra minus til pluss, samt regn. Da blir det speilblankt, informasjon om forholdet er på ingen måte feil. Hvis det plager deg, la være å les, akkurat det har du full styringsrett over vet du. Anonymkode: 2df5a...acf
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #8 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): 10 mm nedbør tilsvarer 10 cm snø, ja. Er det farlig? Må vi ha farevarsel for det? Det er jo farevarsel nesten hver dag, det blir oppbrukt. Ulv, ulv, kalles det. Anonymkode: 87eb8...9d4 Det er vel farevarsel for glatte veier, ikke fordi det kommer snø. Is under snø er såpeglatt. Det kom bitte litt i går, og bare med det, så skled bilen min i natt og i brøytekanten. Der stod jeg bom fast til jeg fikk drahjelp ut. Og jeg strødde før jeg parkerte i går. Sønnen min har allerede tryna en gang på glatten og brukket en finger. I dag falt en kamerat av han og brakk håndleddet. Alt på vei til skolen. Snø på is er glattere enn is, og da er det innafor å varsle om at det blir glatt. Anonymkode: b9a90...b53
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #9 Skrevet 25. januar 2024 Typisk dib. Aldri, under noen som helst omstendighet, vær enig med trådstarter. Trådstarter tar alltid feil. 😉 Ta imot farevarslene dere, men ikke gnål den dagen det virkelig er fare, den dagen dere har lest 2341 farevarsler, og misset det ene viktige. Anonymkode: 87eb8...9d4
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #10 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Typisk dib. Aldri, under noen som helst omstendighet, vær enig med trådstarter. Trådstarter tar alltid feil. 😉 Ta imot farevarslene dere, men ikke gnål den dagen det virkelig er fare, den dagen dere har lest 2341 farevarsler, og misset det ene viktige. Anonymkode: 87eb8...9d4 Poenget er at, i alle fall her jeg bor, har farevarslene gjort nytte, ikke blir sendt ut i hytt og vær. Det har vært noe i dem alle. Så neste gang, vil jeg også lytte, for da stemmer det sikkert da også. Det er jo ikke «tomme trusler», det er reelle varsler. Anonymkode: b9a90...b53
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #11 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): 10 mm nedbør tilsvarer 10 cm snø, ja. Er det farlig? Må vi ha farevarsel for det? Det er jo farevarsel nesten hver dag, det blir oppbrukt. Ulv, ulv, kalles det. Anonymkode: 87eb8...9d4 Da er det du som er dårlig til å ta til deg og filtrere informasjonen du får. En ser jo det år etter år at folk ikke er forberedt, så ja info trengs, spesielt for slike som deg. Anonymkode: c796b...bc4
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #12 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da er det du som er dårlig til å ta til deg og filtrere informasjonen du får. En ser jo det år etter år at folk ikke er forberedt, så ja info trengs, spesielt for slike som deg. Anonymkode: c796b...bc4 😂 Anonymkode: 87eb8...9d4
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #13 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Typisk dib. Aldri, under noen som helst omstendighet, vær enig med trådstarter. Trådstarter tar alltid feil. 😉 Ta imot farevarslene dere, men ikke gnål den dagen det virkelig er fare, den dagen dere har lest 2341 farevarsler, og misset det ene viktige. Anonymkode: 87eb8...9d4 Skal man være enig med hi bare fordi? Er ikke dette et diskusjonsforum? Anonymkode: 9549d...194
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #14 Skrevet 25. januar 2024 Jeg kan være dels enig, ikke pga farevarsel, men ordbruken. Det burde vært to kategorier, et farevarsel for typisk ekstremvær. Et annet, «mildere» for der det er lurt å la bilen stå eller bruke brodder. Eller bruke trafikklys (som jeg ser er i bruk på bl.a. Yr), men som kan overføres til ordbruk, f.eks. 1. farevarsel - 2. vær obs - 3. kle deg godt. (Ikke at disse kategoriene bør brukes, for jeg er ikke god med ord, men jeg håper dere forstår hva jeg prøver å formidle) Anonymkode: 87a2d...266
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #15 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg kan være dels enig, ikke pga farevarsel, men ordbruken. Det burde vært to kategorier, et farevarsel for typisk ekstremvær. Et annet, «mildere» for der det er lurt å la bilen stå eller bruke brodder. Eller bruke trafikklys (som jeg ser er i bruk på bl.a. Yr), men som kan overføres til ordbruk, f.eks. 1. farevarsel - 2. vær obs - 3. kle deg godt. (Ikke at disse kategoriene bør brukes, for jeg er ikke god med ord, men jeg håper dere forstår hva jeg prøver å formidle) Anonymkode: 87a2d...266 Men det er det jo. Det er flere farger i farevarsel. Nå er det oransje farevarsel. Rød er jo verst Anonymkode: b9a90...b53
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #16 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg kan være dels enig, ikke pga farevarsel, men ordbruken. Det burde vært to kategorier, et farevarsel for typisk ekstremvær. Et annet, «mildere» for der det er lurt å la bilen stå eller bruke brodder. Eller bruke trafikklys (som jeg ser er i bruk på bl.a. Yr), men som kan overføres til ordbruk, f.eks. 1. farevarsel - 2. vær obs - 3. kle deg godt. (Ikke at disse kategoriene bør brukes, for jeg er ikke god med ord, men jeg håper dere forstår hva jeg prøver å formidle) Anonymkode: 87a2d...266 Farevarslene kommer fra Yr... Anonymkode: 3092a...72c
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #17 Skrevet 25. januar 2024 Jeg er veldig enig. Jeg synes det virker som om vi ikke tåler litt vær mer. Når jeg vokste opp lå det tjukt med sne i Oslo og trikker, busser, t-baner og tog gikk som normalt likevel. I dag står de bare det kommer noen millimeter nedbør! Anonymkode: 01f48...42d
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #18 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): 10 mm nedbør tilsvarer 10 cm snø, ja. Er det farlig? Må vi ha farevarsel for det? Det er jo farevarsel nesten hver dag, det blir oppbrukt. Ulv, ulv, kalles det. Anonymkode: 87eb8...9d4 Mener du at de tidligere varslene var grunnløse, altså? At de bare var «ulv, ulv»? De slo jo til! Anonymkode: c3017...08f
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2024 #19 Skrevet 25. januar 2024 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Jeg er veldig enig. Jeg synes det virker som om vi ikke tåler litt vær mer. Når jeg vokste opp lå det tjukt med sne i Oslo og trikker, busser, t-baner og tog gikk som normalt likevel. I dag står de bare det kommer noen millimeter nedbør! Anonymkode: 01f48...42d Det er feil. Da vi vokste opp kom det snø, ja, men ekstremværet var sjeldent. Det er ikke normalt at Bryggen i Bergen står under vann. Anonymkode: c3017...08f
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2024 #20 Skrevet 26. januar 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg er veldig enig. Jeg synes det virker som om vi ikke tåler litt vær mer. Når jeg vokste opp lå det tjukt med sne i Oslo og trikker, busser, t-baner og tog gikk som normalt likevel. I dag står de bare det kommer noen millimeter nedbør! Anonymkode: 01f48...42d Enig i at det har gått inflasjon i varsler som « hold dere hjemme, ta hjemmekontor, ikke reis hvis du ikke må» osv. Som regel går t-banen helt uavhengig av snøen, bortsett fra den ene mandagen nylig. De tragiske bussene i Oslo er ett kapittel for seg selv da.. . Anonymkode: 797bc...73e
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2024 #21 Skrevet 26. januar 2024 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Enig i at det har gått inflasjon i varsler som « hold dere hjemme, ta hjemmekontor, ikke reis hvis du ikke må» osv. Som regel går t-banen helt uavhengig av snøen, bortsett fra den ene mandagen nylig. De tragiske bussene i Oslo er ett kapittel for seg selv da.. . Anonymkode: 797bc...73e Her har vi ikke t-bane, bare buss. Og når samtlige busser i hele fylket er innstilt så sier det seg selv at det er vanskelige kjøreforhold. Jeg tror det har blitt enklere å oppfordre de som kan til å ta hjemmekontor nå etter covid, når mange arbeidsplasser så at jobben kan utføres hjemmefra Anonymkode: 75dd7...328
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2024 #22 Skrevet 26. januar 2024 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg kan være dels enig, ikke pga farevarsel, men ordbruken. Det burde vært to kategorier, et farevarsel for typisk ekstremvær. Et annet, «mildere» for der det er lurt å la bilen stå eller bruke brodder. Eller bruke trafikklys (som jeg ser er i bruk på bl.a. Yr), men som kan overføres til ordbruk, f.eks. 1. farevarsel - 2. vær obs - 3. kle deg godt. (Ikke at disse kategoriene bør brukes, for jeg er ikke god med ord, men jeg håper dere forstår hva jeg prøver å formidle) Anonymkode: 87a2d...266 Det er jo delt inn. Gult, oransje og rødt. Ganske enkelt å forstå hvorvidt du bare skal være obs/beregne god tid og når du kanskje bør vurdere å unngå ut, med mindre du må. Jeg har sett nok biler, trailere og busser i grøfta, til og med bergingsbilen, samt campingvogner på vei nedover elven, til å tenke at folk trenger en påminnelse. Nå er det mulighet for underkjølt regn, da holder jeg meg unna veien så langt jeg kan. For jeg er ikke så interessert i å stå en time å vente bak en trailer som sperrer veien. Det er ikke ulv, det er nyttig informasjon som gjør at du kan unngå unødig styr for deg og andre. Anonymkode: 2df5a...acf
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2024 #23 Skrevet 26. januar 2024 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Det er jo delt inn. Gult, oransje og rødt. Ganske enkelt å forstå hvorvidt du bare skal være obs/beregne god tid og når du kanskje bør vurdere å unngå ut, med mindre du må. Jeg har sett nok biler, trailere og busser i grøfta, til og med bergingsbilen, samt campingvogner på vei nedover elven, til å tenke at folk trenger en påminnelse. Nå er det mulighet for underkjølt regn, da holder jeg meg unna veien så langt jeg kan. For jeg er ikke så interessert i å stå en time å vente bak en trailer som sperrer veien. Det er ikke ulv, det er nyttig informasjon som gjør at du kan unngå unødig styr for deg og andre. Anonymkode: 2df5a...acf Det kalkes helt normalt vintervær. Anonymkode: 87eb8...9d4
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2024 #24 Skrevet 26. januar 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det kalkes helt normalt vintervær. Anonymkode: 87eb8...9d4 For en nordmann som er godt vant, er ikke dette nødvendigvis en utfordring. Men det blir det selv for de som holder seg på veien når båter går i land og utenlandske sjåfører skal ut på samme føret. Da er det greit med farevarsel og noen tiltak knyttet til det. Så du unngår veien du vet pleier å belastes. Med mindre du liker å stå fast i kø bak sånt da. Det gjør ikke jeg. Eller tar ett tidligere tog, tilfelle forsinkelser grunnet is på skinnene, kjører før rush eller velger hjemmekontor om mulig. Anonymkode: 2df5a...acf
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2024 #25 Skrevet 26. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kalkes helt normalt vintervær. Anonymkode: 87eb8...9d4 Nei, det er ikke helt normalt vintervær når det kommer 70-80 centimeter snø på et døgn, når det sprutregner i minusgrader, når Bryggen står under vann i januar osv. Været har i høyeste grad endret seg, det er mindre av det jevne, kjedelige, men trygge været, og mer av det som er heftig og som nærmer seg, og til tider er, ekstremvær. Dessuten ser det jo virkelig ut til at folk trenger litt varsler... 🙈 Anonymkode: e78f2...0e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå