Gå til innhold

Se dårligere med linser enn briller?

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg progressive linser og briller. Liker ikke å ha briller på, men ser mye bedre med dem både på nært og på avstand. Men, de blir jo grå på glasset hele tiden, hvordan holde de rene? Hvor ofte vasker dere dem, og med hva?

Er det vanlig at man ser litt dårligere med progressive linser ennmed brillene? Blir liksom litt uklart på avstand, og heller ikke like bra nærme. Kan styrken være litt feil, eller er det bare slik med progressive linser?

Anonymkode: 0eee3...ef2

Fortsetter under...

Når det gjelder linsene, så er du avhengig av at linsene legger seg riktig på øyet for at du skal kunne se godt med dem. I utgangspunktet er linsene lagd slik St de skal snu seg riktig av seg selv. Men ikke alle har øyne hvor det funker. Jeg kan ikke bruke linser av den grunn, mene et er fordi jeg har skjeve hornhinner som gjør at linsene må ligge riktig vei. 

Alternativet for deg er å droppe progressive linser, og gå for vanlige linser for hovedsynet og kombinerer det med lesebriller i stede. Alternativt monolinser

Anonymkode: 077aa...393

Progressive linser trenger ikke å ligge riktig vei på øyet, så det hun over skriver er feil. Det kan hende at styrken bør justeres, så snakk med optikeren som har tilpasset linsene å få hjelp til å finne ut av det. 

Anonymkode: 6effc...491

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Når det gjelder linsene, så er du avhengig av at linsene legger seg riktig på øyet for at du skal kunne se godt med dem. I utgangspunktet er linsene lagd slik St de skal snu seg riktig av seg selv. Men ikke alle har øyne hvor det funker. Jeg kan ikke bruke linser av den grunn, mene et er fordi jeg har skjeve hornhinner som gjør at linsene må ligge riktig vei. 

Alternativet for deg er å droppe progressive linser, og gå for vanlige linser for hovedsynet og kombinerer det med lesebriller i stede. Alternativt monolinser

Det er ikke noe opp og ned på linsene, hvis de sitter over iris så sitter de rett, så det går ikke å gjøre feil. Men synet justeres ikke like bra som ved brillebruk. De sa det var viktig med riktig lys for at pupill skulle ha rett str iht hvor man ser 

Progressive linser trenger ikke å ligge riktig vei på øyet, så det hun over skriver er feil. Det kan hende at styrken bør justeres, så snakk med optikeren som har tilpasset linsene å få hjelp til å finne ut av det. 

Jeg var på linsekontroll nettopp etter uttesting og da var det ikke noe feil ifølge optiker. I testen der. Men, jeg ser ikke så bra med dem føler jeg. Ikke innendørs hvertfall. Tenkte kanskje noen hadde erfaring i om slike linser er litt dårligere enn briller. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke noe opp og ned på linsene, hvis de sitter over iris så sitter de rett, så det går ikke å gjøre feil. Men synet justeres ikke like bra som ved brillebruk. De sa det var viktig med riktig lys for at pupill skulle ha rett str iht hvor man ser 

Det der er fullstendig feil

Anonymkode: f4f04...8a5

Annonse

Jeg kjenner mange som har prøvd progressive linser, men ingen som er fornøyd med det

De fleste velger linser som korrigerer for gå-synet og har lesebriller i tillegg, også har de progressive briller.

Jeg gav også opp linsene og går nå med briller hele tiden. Jeg vasker de stort sett en gang om dagen, med våtservietter for briller, jeg synes det fungerer best. Gubben skyller bare sine i lunket vann og pusser de med pussefilla han fikk med brillene.

Du kan bruke håndsåpe også, men ikke zalo og slike tøffe vaskemidler.

Når det gjelder å holde de rene så er det mye vanen. Til å begynne med tar man plutselig på dem, eller dytter på dem så de kommer inntil huden og blir fettete av det. Sånne ting blir bedre, men de må vaskes minst en gang om dagen likevel.

Anonymkode: ab7b2...5f6

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jo, på linser som skal korrigere mer enn ett synsproblem så må de ligge rett vei. Men det er da sånn at linsene legger seg riktig ved blunking etter de er satt inn, eller i alle fall for de fleste. Men noen har ikke øyne hvor linsen klarer å vri seg i riktig retning.

Det er kun linser som korrigerer for skjeve hornhinner som har opp og ned! Progressive linser har ikke forskjell på det. Problemet for de fleste med progressive linser,  er at man ser gjennom både styrken til avstand og lesing samtidig. For de fleste blir det beste etterhvert fordi hjernen kobler bort det man "ser med feil styrke". Det blir oftest bedre å lese med godt lys, så du kan forsøke det,  HI.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det der er fullstendig feil

Anonymkode: f4f04...8a5

Nei, det er det virkelig ikke. Tenker du linsen har en del nederst med progressivt sånn som briller? Hvordan tenker du man skulle greie å se på den nederste delen?

Mine linser har ikke opp og ned, de er bare progressive. 

Jeg kjenner mange som har prøvd progressive linser, men ingen som er fornøyd med det

De fleste velger linser som korrigerer for gå-synet og har lesebriller i tillegg, også har de progressive briller.

Jeg gav også opp linsene og går nå med briller hele tiden. Jeg vasker de stort sett en gang om dagen, med våtservietter for briller, jeg synes det fungerer best. Gubben skyller bare sine i lunket vann og pusser de med pussefilla han fikk med brillene.

Du kan bruke håndsåpe også, men ikke zalo og slike tøffe vaskemidler.

Når det gjelder å holde de rene så er det mye vanen. Til å begynne med tar man plutselig på dem, eller dytter på dem så de kommer inntil huden og blir fettete av det. Sånne ting blir bedre, men de må vaskes minst en gang om dagen likevel.

De som bruker linser og briller, tar de bare brillene "utenpå" linsene da? 

Jo, på linser som skal korrigere mer enn ett synsproblem så må de ligge rett vei. Men det er da sånn at linsene legger seg riktig ved blunking etter de er satt inn, eller i alle fall for de fleste. Men noen har ikke øyne hvor linsen klarer å vri seg i riktig retning.

Mine linser har ikke noe opp og ned.

Annonse

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er kun linser som korrigerer for skjeve hornhinner som har opp og ned! Progressive linser har ikke forskjell på det. Problemet for de fleste med progressive linser,  er at man ser gjennom både styrken til avstand og lesing samtidig. For de fleste blir det beste etterhvert fordi hjernen kobler bort det man "ser med feil styrke". Det blir oftest bedre å lese med godt lys, så du kan forsøke det,  HI.

Skal prøve det!

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da lurer jeg på om jeg skal gi progressive linser enn ny sjanse uten korreksjon for skjeve hornhinner. Men hva skjer med synet uten korreksjon for skjeve hornhinner? Noen som vet?

Har jobb foran datamaskin som krever nøyaktighet. 

Anonymkode: b93ad...c60

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da lurer jeg på om jeg skal gi progressive linser enn ny sjanse uten korreksjon for skjeve hornhinner. Men hva skjer med synet uten korreksjon for skjeve hornhinner? Noen som vet?

Har jobb foran datamaskin som krever nøyaktighet. 

Korreksjon for skjeve hornhinner er viktigere enn korrigering for dårlig syn. De skjeve hornhinnene gjør bokstavene uskarpe og i verste fall som "krypende maur".

Jeg vil påstå at foran skjerm er gode briller definitivt best, så får du heller ha halvgode linser når du skal pynte deg.

De som bruker linser og briller, tar de bare brillene "utenpå" linsene da? 

Ja, det gjør mannen min

Men hvis det ikke fungerer med progressive briller, så kan det funke med monosyn. Linse på det ene øyet som korrigerer for det vanlige synet ditt og linse på det andre øyet som korrigerer for lesing. Hjernen lærer seg raskt å bytte øyet ut fra behovet. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det gjør mannen min

Men hvis det ikke fungerer med progressive briller, så kan det funke med monosyn. Linse på det ene øyet som korrigerer for det vanlige synet ditt og linse på det andre øyet som korrigerer for lesing. Hjernen lærer seg raskt å bytte øyet ut fra behovet. 

Jeg mente progressive linser, ikke briller 🙈

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Korreksjon for skjeve hornhinner er viktigere enn korrigering for dårlig syn. De skjeve hornhinnene gjør bokstavene uskarpe og i verste fall som "krypende maur".

Jeg vil påstå at foran skjerm er gode briller definitivt best, så får du heller ha halvgode linser når du skal pynte deg.

Høres ut som du er optiker? 

Jeg har - 3,75 i styrke, (-2 i progressiv felt for databrillene) skjeve hornhinner er - 0,5 og - 1,25 på hvert sitt øye. Er det mye eller lite for skjeve hornhinner? 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har - 3,75 i styrke, (-2 i progressiv felt for databrillene) skjeve hornhinner er - 0,5 og - 1,25 på hvert sitt øye. Er det mye eller lite for skjeve hornhinner? 

Nei, jeg er ikke optiker, men jeg hadde ganske skjeve hornhinner selv.

Jeg var som ung litt nærsynt, med ganske skjeve hornhinner. Det er hornhinnene som gjør bokstavene uklare, gir de en skygge så de nærmest blir doble, og som gjør at de flyter litt i hverandre og nærmest beveger seg på papiret. 

Så det er de skjeve hornhinnene som gjør at du myser, blir svimmel, får vondt i hodet osv.

Jeg laseropererte. Så de skjeve hornhinnene ble bra og nærsynthet forsvant. Dette var helt i slutten av 20 årene 

Så hadde jeg gode 15 år helt uten briller før alderen gjorde at jeg trengte lesebriller. Etterhvert såpass sterke lesebriller at jeg valgte å kjøpe progressive briller.

Men de skjeve hornhinnene er borte for godt.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hva som er viktigst å korrigere av skjeve hornhinner og "resten" av styrken kommet an på hvor mye det er av begge deler.  -0,50 i skjeve hornhinner korrigeres i prinsippet aldri i linser (0,75 er det svakeste som finnes). 1,25 pleier de fleste å trenge korreksjon for, men det er også en del som klarer seg uten, det kommer av på flere ting, bla om det er på det dominante øyet eller ikke. 

Jeg har samme utfordring, HI. Progressive linser fungerer for meg brukbart ute, så jeg bruker dem på trening og i aktivitet. De fungerer svært dårlig når det er lite lys. Nærsyntfeltet på linsene er jo i midten av linsa, og når det et mørkt utvider pupillen seg, og dermed får du også inn inntrykk fra langsyntfeltet på kontaktlinsa, og det blir uskarpt. Jeg var fornøyd med to forskjellige linser i et par år, altså en som korrigerte for nærsynthet og en som korrigerte for langsynthet, men etter hvert ble jeg mer langsynt, og det fungerte dårlig. Så nå bruker jeg mer og mer briller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...