Gå til innhold

Jeg sa til tenåringer, jeg misliker henne også

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Absolutt greit. Oppførsel får konsekvenser. 

Anonymkode: 60685...6cd

Man kan likevel ikke si «jeg misliker deg» til sitt eget barn. Man kan si «jeg blir rasende av den oppførselen din» eller «jeg finner meg ikke i at du snakker sånn til meg», men man kan ikke begynne å spre usikkerhet omkring kjærligheten. 

Anonymkode: b9924...7cd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Man kan likevel ikke si «jeg misliker deg» til sitt eget barn. Man kan si «jeg blir rasende av den oppførselen din» eller «jeg finner meg ikke i at du snakker sånn til meg», men man kan ikke begynne å spre usikkerhet omkring kjærligheten. 

Jo, jeg kan det. Og jeg gjorde det. Jeg er ganske sikker på at dersom hun fikk hele livet sitt ødelagt av den kommentaren så hadde jeg visst om det nå. Det er tross alt 15 år siden, så ville nok vært ett par ting som tyda på at hu var ødelagt innen nå

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jo, jeg kan det. Og jeg gjorde det. Jeg er ganske sikker på at dersom hun fikk hele livet sitt ødelagt av den kommentaren så hadde jeg visst om det nå. Det er tross alt 15 år siden, så ville nok vært ett par ting som tyda på at hu var ødelagt innen nå

Hvorfor tar du da opp dette etter....15 år?? 

ReneRene skrev (21 minutter siden):

Nei, du tror ikke. Det er greit.

Jeg tror noe annet. Og med hele bildet her- enda mer. 

Ja, nettopp. Jeg tror ikke denne kommentaren har ødelagt jentas sjelsliv og relasjon til moren for all fremtid, mens du tror den har det. Well spotted.

Du og jeg har for øvrig nøyaktig like mye eller lite informasjon om «hele bildet her».

Anonymkode: 14b29...f0d

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, nettopp. Jeg tror ikke denne kommentaren har ødelagt jentas sjelsliv og relasjon til moren for all fremtid, mens du tror den har det. Well spotted.

Du og jeg har for øvrig nøyaktig like mye eller lite informasjon om «hele bildet her».

Se over. 

Det er 15 år siden. Det sitter såpass godt i Ts at hun tenker så mye på det at hun nå også deler. 

Og datteren er heller ikke "ødelagt" 

Så ja... Hva er dette? 

ReneRene skrev (12 minutter siden):

Det er ikke relevant vel?

For så vidt sa mamma noe enda styggere til meg for… ja, det må være over 30 år siden. Det gikk fint det, altså. Selv som ganske liten jente hadde jeg empati og forestillingsevne nok til å skjønne at hun ikke mente det - at det ble sagt i fortvilelse og affekt. Mamma har uansett vist uendelig mange ganger at hun elsker meg og ville gjort alt for meg, så den ene kommentaren der hadde ikke styrke nok til å ødelegge vår relasjon eller få meg til å tvile på hennes kjærlighet til meg. Men jeg skjønner jo at ikke alle forelder/barn-forhold er like robuste, og at en slik kommentar kan være utslagsgivende for barn med allerede svak relasjon til en forelder.

Annonse

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Se over. 

Det er 15 år siden. Det sitter såpass godt i Ts at hun tenker så mye på det at hun nå også deler. 

Og datteren er heller ikke "ødelagt" 

Så ja... Hva er dette? 

At hi spør om dette 15 år etter er altså et bevis på at dattera er ødelagt…?

Right…

Og, om det så var DATTERA som tenkte på dette 15 år erter: å huske og tenke på noe er på ingen som helst måte det samme som å være ødelagt.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke relevant vel?

For så vidt sa mamma noe enda styggere til meg for… ja, det må være over 30 år siden. Det gikk fint det, altså. Selv som ganske liten jente hadde jeg empati og forestillingsevne nok til å skjønne at hun ikke mente det - at det ble sagt i fortvilelse og affekt. Mamma har uansett vist uendelig mange ganger at hun elsker meg og ville gjort alt for meg, så den ene kommentaren der hadde ikke styrke nok til å ødelegge vår relasjon eller få meg til å tvile på hennes kjærlighet til meg. Men jeg skjønner jo at ikke alle forelder/barn-forhold er like robuste, og at en slik kommentar kan være utslagsgivende for barn med allerede svak relasjon til en forelder.

Jo det må da være veldig relevant 🙂

Hvorfor husker DU det moren din sa 30 år etter? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Right…

Og, om det så var DATTERA som tenkte på dette 15 år erter: å huske og tenke på noe er på ingen som helst måte det samme som å være ødelagt.

Må man være ødelagt for at noe har gitt deg sorg/ traume eller såret dypt sånn at det også kan ha vært et problem i relasjoner? Hva er ødelagt? Du tenker at skadet ( nok ) ikke er så viktig om du ikke er . ødelagt? Eller? 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Jo det må da være veldig relevant 🙂

Hvorfor husker DU det moren din sa 30 år etter? 

Hvorfor jeg husker det…? Fordi jeg ble lei meg der og da, sikkert? Jeg husker veldig mye jeg, altså. Men det at jeg ble lei meg og husker det mamma sa, betyr ikke at jeg ble «ødelagt» av den kommentaren eller at den ødela relasjonen oss i mellom. Jeg husker også at papp falt på ski, at kusina mi fikk rosa påskeegg og at naboen til bikkja fikk valper, liksom…

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor jeg husker det…? Fordi jeg ble lei meg der og da, sikkert? Jeg husker veldig mye jeg, altså. Men det at jeg ble lei meg og husker det mamma sa, betyr ikke at jeg ble «ødelagt» av den kommentaren eller at den ødela relasjonen oss i mellom. Jeg husker også at papp falt på ski, at kusina mi fikk rosa påskeegg og at naboen til bikkja fikk valper, liksom…

Der og da er ikke 30 år etter. 

Alt du tar opp og husker har gjort NOE med deg? Det er derfor du husker det. 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Må man være ødelagt for at noe har gitt deg sorg/ traume eller såret dypt sånn at det også kan ha vært et problem i relasjoner? Hva er ødelagt? Du tenker at skadet ( nok ) ikke er så viktig om du ikke er . ødelagt? Eller? 

Det er du som bringte ordet «ødelagt» på banen? 

Må man være ødelagt for at noe har gitt deg sorg/ traume eller såret dypt sånn at det også kan ha vært et problem i relasjoner? - Nei?

Hva er ødelagt? - Her er det vel sjelslivet til his datter og hennes relasjon til moren vi diskuterer?

Du tenker at skadet ( nok ) ikke er så viktig om du ikke er . ødelagt? Eller? - Har jeg sagt det? Nei. Foreslår at du leser det jeg har skrevet en gang til, da blir diskusjonen så mye mer fruktbar. 

Utover det ga ikke dette innlegget ditt så mye mening. «Hva er ødelagt»…?

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Der og da er ikke 30 år etter. 

Alt du tar opp og husker har gjort NOE med deg? Det er derfor du husker det. 

Der og da er ikke 30 år etter. - Nei…?

Alt du tar opp og husker har gjort NOE med deg? Det er derfor du husker det. - Ja…?

Hva er det egentlig du vil frem til med disse intetsigende spørsmålene?

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er du som bringte ordet «ødelagt» på banen? 

Må man være ødelagt for at noe har gitt deg sorg/ traume eller såret dypt sånn at det også kan ha vært et problem i relasjoner? - Nei?

Hva er ødelagt? - Her er det vel sjelslivet til his datter og hennes relasjon til moren vi diskuterer?

Du tenker at skadet ( nok ) ikke er så viktig om du ikke er . ødelagt? Eller? - Har jeg sagt det? Nei. Foreslår at du leser det jeg har skrevet en gang til, da blir diskusjonen så mye mer fruktbar. 

Utover det ga ikke dette innlegget ditt så mye mening. «Hva er ødelagt»…?

Nei, det var TS som bringer ordet "ødelagt" på banen her. Jeg bruker aldri sånne betegnelser på mennesker. 

Der og da er ikke 30 år etter. - Nei…?

Alt du tar opp og husker har gjort NOE med deg? Det er derfor du husker det. - Ja…?

Hva er det egentlig du vil frem til med disse intetsigende spørsmålene?

Det er ikke intetsigende spørsmål. De er relevante 

Når en mor tenker så mye på noe 15 år etter at hun tar det opp på et forum, så sier det ganske mye.

Og siste spørsmålet i HI også. 

Jeg vil ikke spekulere. TS svarte ikke på hvorfor hun tar det opp nå. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Nei, det var TS som bringer ordet "ødelagt" på banen her. Jeg bruker aldri sånne betegnelser på mennesker. 

Nei, hi har ikke brukt ordet ødelagt i det hele tatt. Lær deg å skille anonymkoder.

Anonymkode: 93bb0...a21

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Når en mor tenker så mye på noe 15 år etter at hun tar det opp på et forum, så sier det ganske mye.

Jeg vil ikke spekulere. TS svarte ikke på hvorfor hun tar det opp nå. 

Det er ikke hi. Hvor vanskelig kan det være egentlig.

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Så hvorfor bruker du begrepet videre i dialog med meg, og stiller meg disse irrelevante spørsmålene?

Jeg tror du blander litt her nå, så da går vi tilbake til utgangspunktet. Dette skrev jeg:

«Ja, nettopp. Jeg tror ikke denne kommentaren har ødelagt jentas sjelsliv og relasjon til moren for all fremtid, mens du tror den har det.»

Var det noe mer da?

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Se kommentaren over. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så hvorfor bruker du begrepet videre i dialog med meg, og stiller meg disse irrelevante spørsmålene?

Jeg tror du blander litt her nå, så da går vi tilbake til utgangspunktet. Dette skrev jeg:

«Ja, nettopp. Jeg tror ikke denne kommentaren har ødelagt jentas sjelsliv og relasjon til moren for all fremtid, mens du tror den har det.»

Var det noe mer da?

Du svarer ikke på det jeg spør om. Dette er å vri seg unna. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, hi har ikke brukt ordet ødelagt i det hele tatt. Lær deg å skille anonymkoder.

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Sånn. Nå ble det riktig 🙂 se nederste kommentar. 

DET ER IKKE HI.

Uansett om det hadde vært Ts eller ikke, så var jo påstanden om at JEG tok det opp, helt feil. 

Nå er det kverulering her. 

Endret av ReneRene
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

ReneRene skrev (48 minutter siden):

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Right…

Anonym 6cd er ikke HI…

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Anonym 6cd er ikke HI…

Åljørevene. Det var uansett ikke JEG som brukte ordet "ødelagt" først som det ble påstått.

Fan asså, man kan bli koko av mindre 😆

Men seriøst da : jeg har aldri kalt noen "ødelagt" og kommer ikke til å kalle noen det heller. 

Skadet ja. Det er det. 

Endret av ReneRene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...