Gå til innhold

Jeg sa til tenåringer, jeg misliker henne også

Anbefalte innlegg

Hun sa til meg hun hater meg, og det kom inn en liten djevel i meg, og jeg sa at jeg misliker henne. 

Så ble hun reservert 1-2 dager og jeg spurte henne hva har skjedd.

Så ga hun meg klem og sa at jeg ikke må si noe sånt. Så ble vi bestevenner.

Ble likevel pedagogisk suksess?

Anonymkode: 78dfd...64d

Fortsetter under...

Sånt sa min mor til meg også (jeg sa det ikke til henne) og jeg er fortsatt preget av de opplevelsene i alle relasjoner jeg har. 

Datteren din ga jo egentlig beskjed, men at du ikke gjør alt du kan for å forsikre henne om at det ikke er sant når du først har bæsja på leggen er vel så skadelig.

Anonymkode: 972b4...5a1

Noen pedagogisk suksess var det ikke, barn og ungdom skal aldri tvile på vår ubetingede kjærlighet til dem.

Men det kan hende du vekket henne litt, så hun forsto at man ikke skal si ting man ikke mener. For jeg håper jo du fortalte henne at du ikke mente det?

Anonymkode: 1a354...c68

Ungen min sa «jeg hater deg» til meg. Jeg svarte «jeg er ikke så jævla fan av deg nå heller» og da ble hun ekstremt fornærmet!! Så da hadde vi en lang prat om det og siden sa hun det ikke igjen

Anonymkode: 60685...6cd

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hun sa til meg hun hater meg, og det kom inn en liten djevel i meg, og jeg sa at jeg misliker henne. 

Så ble hun reservert 1-2 dager og jeg spurte henne hva har skjedd.

Så ga hun meg klem og sa at jeg ikke må si noe sånt. Så ble vi bestevenner.

Ble likevel pedagogisk suksess?

Anonymkode: 78dfd...64d

Tuller du med meg??? Er du ikke voksen? Nummer 1 er jo å ikke ta seg nær av slike ord som blir sagt i affekt. 

Hun kommer aldri aldri aldri til å glemme at du sa det. Aldri. Så nei, det ble en fiasko. Dere ble venner igjen nå, men det der kan komme til å gnage henne senere. 

Anonymkode: 92615...91a

Ungene mine hater meg rett som et er. Da svarer jeg bare ja vel, det er lov det, eller ok eller "håper det går over snart da".  (Foreldre skal hates av og til, tenker jeg). Jeg blir hatet i jobbsammenheng noen ganger også, av unger / ungdommer jeg jobber med. Da svarer jeg bare en eller annen variant av "Da er det jammen meg bra at jeg ikke hater deg!" 

Forresten er det mye bedre at noen hater meg enn at de misliker meg...  så hadde du svart meg det, hadde vårt forhold vært over og ut.  Du måtte ha jobbet hardt for å hanke meg inn igjen.

Anonymkode: c8999...c21

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Tuller du med meg??? Er du ikke voksen? Nummer 1 er jo å ikke ta seg nær av slike ord som blir sagt i affekt. 

Hun kommer aldri aldri aldri til å glemme at du sa det. Aldri. Så nei, det ble en fiasko. Dere ble venner igjen nå, men det der kan komme til å gnage henne senere. 

Dette. 

Anonymkode: b9924...7cd

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Ungen min sa «jeg hater deg» til meg. Jeg svarte «jeg er ikke så jævla fan av deg nå heller» og da ble hun ekstremt fornærmet!! Så da hadde vi en lang prat om det og siden sa hun det ikke igjen

Synes det var helt greit svart av deg jeg. Regner med ungen ikke hadde oppført seg noe fint,å da er det helt greit å si ifra.

Anonymkode: 8eddd...d36

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Synes det var helt greit svart av deg jeg. Regner med ungen ikke hadde oppført seg noe fint,å da er det helt greit å si ifra.

Helt korrekt. Hun var urimelig forbanna og hadde demontert hele rommet sitt. Det hadde pågått med pedagogikk og rolig tilsnakk i 3 timer. Men når hu står å brøler at hu hater meg etter alt det så rakna det selv for meg 😂

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Det er ikke greit. 

Det er ikke slik at barn skal bruke hele følelsesregisteret, mens voksne skal være «flate» følelsesmessig. Tror de ungene som opplever en flat forelder, fort kan gå på en smell. Motkommentaren fikk ungen til å tenke igjennom sin egen kommentar. Ikke sikkert hun hadde gjort det ellers.

Unger ser jo mye rart- de er ikke akkurat ferdig utviklet. 

Foreldre er jo det, og maktbalansen er jo så ujevn som den kan få blitt. 

Det er alltid den ene greia alle barn husker og bærer med seg av negative og mer eller mindre traumatiske opplevelser. Det er kun fordi vi foreldre stort sett alltid gjør den ene greia som ikke er spesielt tilgivelig selv om det ikke heller bør være en katastrofe! 

Men dette var søren meg drøyt. Å si til ungen din at du misliker henne? Nei nei nei. 

Du må virkelig be om tilgivelse og også forklare deg godt her. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Så så. Det er ikke alle som er så sarte og overdramatiske at de lar en sånn kommentar ødelegge sjelslivet og relasjonen altså. 
Dette har nok gått heeelt fint!

Anonymkode: 14b29...f0d

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så så. Det er ikke alle som er så sarte og overdramatiske at de lar en sånn kommentar ødelegge sjelslivet og relasjonen altså. 
Dette har nok gått heeelt fint!

Nei bevares. Man kan ikke være så sart og dramatisk at man blir reservert i to døgn fordi moren din sier at hun misliker deg! 

🙄

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Nei bevares. Man kan ikke være så satte og dramatiske å bli reservere i to døgn fordi moren din sier at hun misliker deg! 

🙄

Altså… hvis ett «jeg misliker deg også», sagt i affekt og i denne konteksten, er tilstrekkelig til å fucke opp sjelslivet og relasjonen, da var verken sjelslivet eller relasjonen spesielt godt i utgangspunktet altså… hva er det med dagens unge voksne og denne overdramatiseringen av alt mulig?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Altså… hvis ett «jeg misliker deg også», sagt i affekt og i denne konteksten, er tilstrekkelig til å fucke opp sjelslivet og relasjonen, da var verken sjelslivet eller relasjonen spesielt godt i utgangspunktet altså… hva er det med dagens unge voksne og denne overdramatiseringen av alt mulig?

Det her tror jeg handler om empati og forestillingsevne. Å tenke etter. At noen ikke har det i like stor grad er jo greit, men det må jo jobbes med når man har barn. 

At foreldre kan handle i affekt...ja, ok. Den kan jeg akseptere. Også hvis de utbryter at de misliker noe et barn gjør! Men å respondere på denne måten når barn ytrer seg i affekt er bare ikke greit. Det er veldig drøyt. 

ReneRene skrev (16 minutter siden):

Det her tror jeg handler om empati og forestillingsevne. Å tenke etter. At noen ikke har det i like stor grad er jo greit, men det må jo jobbes med når man har barn. 

At foreldre kan handle i affekt...ja, ok. Den kan jeg akseptere. Også hvis de utbryter at de misliker noe et barn gjør! Men å respondere på denne måten når barn ytrer seg i affekt er bare ikke greit. Det er veldig drøyt. 

Det er ikke «greit» nei, det har jeg aldri påstått. Hvis du skal svare meg så må du lese hva jeg skriver. Det jeg sier er at det er en voldsom overdramatisering at dette liksom skal ødelegge jentas sjelsliv og hennes relasjon til moren i all fremtid. Så sarte er ikke de fleste, heldigvis. De fleste, også de unge, er normalt utstyrt med både empati og forestillingsevne nok til å se at dette var en ubetenksom, impulsiv respons på et «jeg hater deg», sagt i affekt. Jenta vet jo at hun ikke hater mora si også, og klarer sikkert å forestille seg at samme mentale meltdown kan ramme moren.

Hvis moren har vært en normalt god mor så har hun nok vist en million ganger, på en million ulike måter, at hun ikke misliker dattera si.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke «greit» nei, det har jeg aldri påstått. Hvis du skal svare meg så må du lese hva jeg skriver. Det jeg sier er at det er en voldsom overdramatisering at dette liksom skal ødelegge jentas sjelsliv og hennes relasjon til moren i all fremtid. Så sarte er ikke de fleste, heldigvis. De fleste, også de unge, er normalt utstyrt med både empati og forestillingsevne nok til å se at dette var en ubetenksom, impulsiv respons på et «jeg hater deg», sagt i affekt. Jenta vet jo at hun ikke hater mora si også, og klarer sikkert å forestille seg at samme mentale meltdown kan ramme moren.

Hvis moren har vært en normalt god mor så har hun nok vist en million ganger, på en million ulike måter, at hun ikke misliker dattera si.

Jeg leste hva du skrev. Men når en unge blir reservert etter en slik ytring, og moren spør hva som er skjedd.... Og må få en forklaring der datteren er den som tar ansvar og "oppdrager-rollen" med å forklare. 

Og siste spørsmål fra Ts i hovedinnlegget? 

Vel. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Jeg leste hva du skrev. Men når en unge blir reservert etter en slik ytring, og moren spør hva som er skjedd.... Og må få en forklaring der datteren er den som tar ansvar og "oppdrager-rollen" med å forklare. 

Og siste spørsmål fra Ts i hovedinnlegget? 

Vel. 

Vel, hva?

Jeg tror fremdeles ikke en mentalt godt utrustet ungdom får sjelslivet og relasjonen sin til moren ødelagt av en slik kommentar sagt i affekt. De fleste har et tryggere og sterkere forhold til moren sin enn som så. Så får du bare tro noe annet. 

Siste spørsmål fra HI i hovedinnlegget hat jeg ikke kommentert. Det var heller ikke hi jeg svarte. Tenker dattera til hi er den eneste som kan gi en tilbakemelding på det spørsmålet.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vel, hva?

Jeg tror fremdeles ikke en mentalt godt utrustet ungdom får sjelslivet og relasjonen sin til moren ødelagt av en slik kommentar sagt i affekt. De fleste har et tryggere og sterkere forhold til moren sin enn som så. Så får du bare tro noe annet. 

Siste spørsmål fra HI i hovedinnlegget hat jeg ikke kommentert. Det var heller ikke hi jeg svarte. Tenker dattera til hi er den eneste som kan gi en tilbakemelding på det spørsmålet.

Nei, du tror ikke. Det er greit.

Jeg tror noe annet. Og med hele bildet her- enda mer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...