Gå til innhold

Hvordan er det mulig at en som har bodd i Norge i mer enn 10 år..

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Hva er forklaringen ??

Her er en god forklaring: 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig har det mye å si. Det er jo ikke sånn at alle de 2500 eller 3250 hjemløse sitter samlet på ett sted. De betyr at det er 3 på Notodden, 4 i Ålesund, 17 i Trondheim, 7 i Sandefjord osv. De er dermed ikke samlet i en stor ghetto eller tydelige å se i gatebildet. De er ikke noe mindre hjemløse av den grunn, men du snubler ikke i mengder av dem på vei til matbutikken. Det er også et skille på de som er faktisk hjemløse og på de som har et hjem men velger å ikke oppholde seg der. I min by har vi en del av det siste slaget. Det er mennesker med ulike problemer som ikke makter å bo. De vil helst være ute. Jeg kjenner to. De har begge fine leiligheter i bemannet bolig, men der er de helst ikke. De vil heller være ute, sove litt her og der og slippe å ha ansvaret for en bolig. De er ikke hjemløse. De ser bare hjemløse ut. Vi har også en del som kommer fra andre kommuner. De får ikke bolig her fordi de allerede har bolig et annet sted. De kan få sosialstønad til å komme seg hjem, men det er det, og det er det lovverket sier at de har krav på. Om de velger å takke nei til det, så er de fortsatt ikke hjemløse. 

Anonymkode: a767b...513

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Nei, det stemmer nok ikke. Om noen velger å bo ute er riktig. Men det gjelder altså ikke mange andre. Det er mange skjebner der ute, og en av den bodde under presenning i en bakgård. I halvannet år. Nå har ihvertfall hun en fin bolig, og hun er takknemlig. Tar greit bare på den og vaktbikkje i borettslaget også! Hun har tatt på seg mye ansvar. Hun fikk hjelp. Og det skulle flere fått. 

Det er faktisk svært få med oppholdstillatelse som ikke har et tilbud, systemet klarer bare ikke å favne alle med de utfordringer de har. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Fordi det er her inne jeg ofte tar opp ting siden mye her er ukjent for meg. Holdninger og kunnskap osv. Det er jo ofte "min krets"- forumet. Jeg er ikke nedlatende altså. Jeg så det kunne komme sånn ut, men jeg blir både overrasket og forundret. Ta det på meg! 

Hvem er det som har sviktet i kretsen rundt deg, da, siden det tydeligvis er så mye du ikke har fått informasjon om? Jeg skjønner at det kan være overveldende å orientere seg i et nytt land, men jeg har inntrykk av at du har bodd her ganske lenge. Da er det rart at du kritiserer andre, som din amerikanske venn, for å ikke vite nok om et ganske smalt tema...

Fortsetter under...

ReneRene skrev (12 minutter siden):

Nei, for hadde de ikke blitt skjult, og vi hadde snublet over den, så ville det muligens blitt et tema flere visste om.

Du understreker poenget mitt. 

Skjult? Det er da ikke noen som skjuler dem? 2500 mennesker vil da uansett ikke bosette seg på akkurat samme sted ?

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Nei, de velger IKKE det selv!  Langt ifra. Leser du tråden? 

De blir plassert. 

Kan du svare på dette; 

1: mener du alle skal eie noe selv, uten å ha evne til å ivareta det? 

2: mener du at alle uansett forutsetninger skal kunne bestemme hvor de skal bo når de ikke har økonomi til å kjøpe/leie noe selv?

Anonymkode: 045d1...787

Nei, de velger IKKE det selv!  Langt ifra. Leser du tråden? 

De blir plassert. 

Nå ja… de står jo helt fritt til å feks flytte til en annen by hvis de skulle ønske det. Hvis de ikke får bolig i Oslo så kan de kanskje finne bolig på Toten eller i Trondheim. 

MissSaigon skrev (1 minutt siden):

Her er en god forklaring: 

Det er faktisk svært få med oppholdstillatelse som ikke har et tilbud, systemet klarer bare ikke å favne alle med de utfordringer de har. 

Hvem er det som har sviktet i kretsen rundt deg, da, siden det tydeligvis er så mye du ikke har fått informasjon om? Jeg skjønner at det kan være overveldende å orientere seg i et nytt land, men jeg har inntrykk av at du har bodd her ganske lenge. Da er det rart at du kritiserer andre, som din amerikanske venn, for å ikke vite nok om et ganske smalt tema...

Det var jo ikke en forklaring på det jeg spurte om. 

Du kunne jo hatt et poeng i det siste du spør om. Jeg har vært mye rundt, og jeg har bodd flere steder. Jeg har aldri opplevd slike holdninger som ofte kommer til uttrykk her. Virkelig ikke, og de jeg kjenner er også veldig ulike mennesker med forskjellige livstiler. Noen av dem leser her ( og jeg mistenker at et par følger ekstra godt med og også ytrer seg her en sjelden gang ), men det ER veldig mye ukjent for meg her. 

Jeg lurer jo selv. Hvem er mange her, hvor bor dere og ja... Jeg vet ikke helt heller, om det er sånn at mye av det som flere ytrer her er noe de skjuler i virkeligheten? I dont know. 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Skjult? Det er da ikke noen som skjuler dem? 2500 mennesker vil da uansett ikke bosette seg på akkurat samme sted ?

De blir ikke skrevet om. De synes ikke. Mange her tror de er frivillig hjemløse. Også vet de ikke hva hjemløs betyr. 

Vi snubler ikke i dem. Derfor er det mye uvitenhet. Da er det opplagt skjult. 

Det var jo ikke en forklaring på det jeg spurte om. 

Du kunne jo hatt et poeng i det siste du spør om. Jeg har vært mye rundt, og jeg har bodd flere steder. Jeg har aldri opplevd slike holdninger som ofte kommer til uttrykk her. Virkelig ikke, og de jeg kjenner er også veldig ulike mennesker med forskjellige livstiler. Noen av dem leser her ( og jeg mistenker at et par følger ekstra godt med og også ytrer seg her en sjelden gang ), men det ER veldig mye ukjent for meg her. 

Jeg lurer jo selv. Hvem er mange her, hvor bor dere og ja... Jeg vet ikke helt heller, om det er sånn at mye av det som flere ytrer her er noe de skjuler i virkeligheten? I dont know. 

Hvilke holdninger finner du her? Jeg skjønner ikke hva du egentlig kritiserer, det er ikke for å være vrang. 

MissSaigon skrev (1 minutt siden):

De hjemløse blir plassert? Av hvem? 

NAV er gode på det. Ett sted plasserte de mennesker hvor både brannvesen og helsemyndigheter måtte gripe inn. De som ble plassert der bodde i overhengende fare faktisk. Stedet ble stengt. 

MissSaigon skrev (Akkurat nå):

Hvilke holdninger finner du her? Jeg skjønner ikke hva du egentlig kritiserer, det er ikke for å være vrang. 

Det er for mange å ta opp, så ta den saken her nå. 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

De blir ikke skrevet om. De synes ikke. Mange her tror de er frivillig hjemløse. Også vet de ikke hva hjemløs betyr. 

Det har jo blitt laget en ganske populær tv-serie om dem for ikke så lenge siden. 

Og man kan nok skrive "frivillig hjemløs" iom at alle har tilbud om bolig, det er bare ikke slik at alle klarer å benytte seg av å bo for eksempel på hospits sammen med andre rusmisbrukere og psykisk syke. 

Du får det til å høres ut som at Norge som nasjon går kollektivt inn for å skjule de hjemløse. Alle med oppholdstillatelse i Norge får tilbud om husvær. At de ikke kan velge og vrake i lokasjon eller standard betyr ikke at de er husløse. 

NAV er gode på det. Ett sted plasserte de mennesker hvor både brannvesen og helsemyndigheter måtte gripe inn. De som ble plassert der bodde i overhengende fare faktisk. Stedet ble stengt. 

Men de plasserte dem ikke på gata? De fikk en bostedsadresse? At det blir stengt pga helsefare er selvsagt hårreisende. 

Jeg fikk inntrykk av at du mente at man kjører rund og plasserer folk på gata rundt om i landet ;) 

Annonse

ReneRene skrev (17 minutter siden):

Nei, for hadde de ikke blitt skjult, og vi hadde snublet over den, så ville det muligens blitt et tema flere visste om.

Du understreker poenget mitt. 

De "blir ikke skjult". Hva i innlegget mitt er det som får deg til å tenke at de blir skjult? Du har bare bestemt deg for at den hypotesen du startet med: "Nordmenn skjuler hjemløse" er sann og ingenting får deg til å endre standpunkt. Du vil heller ikke svare på hvordan du mener at hjemløse skjules annet enn at de "blir plassert" i hva da? Boliger! Da er de altså ikke lenger hjemløse. Om boligen er midlertidig eller permanent så er den fortsatt en bolig. Om den ikke er av optimal kvalitet så er den fortsatt en bolig. Er din kritikk altså at Norge og nordmenn skjuler de hjemløse i steder å bo? Jeg gir opp. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De "blir ikke skjult". Hva i innlegget mitt er det som får deg til å tenke at de blir skjult? Du har bare bestemt deg for at den hypotesen du startet med: "Nordmenn skjuler hjemløse" er sann og ingenting får deg til å endre standpunkt. Du vil heller ikke svare på hvordan du mener at hjemløse skjules annet enn at de "blir plassert" i hva da? Boliger! Da er de altså ikke lenger hjemløse. Om boligen er midlertidig eller permanent så er den fortsatt en bolig. Om den ikke er av optimal kvalitet så er den fortsatt en bolig. Er din kritikk altså at Norge og nordmenn skjuler de hjemløse i steder å bo? Jeg gir opp. 

Vær så snill!! Jeg blir rett og slett sliten av å gjenta meg selv. Å! 

Jeg har skrevet om alt du spør om her flere ganger. 

Endret av ReneRene

Vær så snill!! Jeg blir rett og slett sliten av å gjenta meg selv. Å! 

Jeg har skrevet om alt du spør om her flere ganger. 

Du har ikke det. Du snakker bare svada og vrir deg unna de konkrete spørsmålene. Du legger til ekstremt mange og lange setninger for å fremstå artikulert, men du bare dummer deg ut 

mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Nå ja… de står jo helt fritt til å feks flytte til en annen by hvis de skulle ønske det. Hvis de ikke får bolig i Oslo så kan de kanskje finne bolig på Toten eller i Trondheim. 

Ja. Det bør NAV insistere på. "Du, jeg vet du har omgangskrets og venner og familie her i Tønsberg. Men du bør flytte til Alta. Der kan de hjelpe deg " 

Jah. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du har ikke det. Du snakker bare svada og vrir deg unna de konkrete spørsmålene. Du legger til ekstremt mange og lange setninger for å fremstå artikulert, men du bare dummer deg ut 

Ikke begynn med hersketeknikker og mobbing nå. Det har vært gledelig lite av det i denne tråden. Du bør ikke rasere det nå. 

Ja. Det bør NAV insistere på. "Du, jeg vet du har omgangskrets og venner og familie her i Tønsberg. Men du bør flytte til Alta. Der kan de hjelpe deg " 

Jah. 

Litt sånn som alle vi andre har det. Har vi ikke råd til å bo i Oslo så hjelper det jo fint lite at hele familien bor der, eller? 

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ikke begynn med hersketeknikker og mobbing nå. Det har vært gledelig lite av det i denne tråden. Du bør ikke rasere det nå. 

Dette er ikke hersketeknikk eller mobbing. det er ren skjære fakta og alle andre her er enig med meg. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Litt sånn som alle vi andre har det. Har vi ikke råd til å bo i Oslo så hjelper det jo fint lite at hele familien bor der, eller? 

Hva? Er det litt som "alle vi andre har det"?  Hvis du har inntekt, så kan du jo bo hvor du vil? Om du ikke har høy nok inntekt til å bo i nær avstand til familie og venner, så må du likevel neppe flytte i lengre avstand enn en time unna. Eller? 

ReneRene skrev (11 minutter siden):

Noen ganger er det ikke hersketeknikk å påpeke fakta. 

Anonymkode: c26b4...2eb

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Hva? Er det litt som "alle vi andre har det"?  Hvis du har inntekt, så kan du jo bo hvor du vil? Om du ikke har høy nok inntekt til å bo i nær avstand til familie og venner, så må du likevel neppe flytte i lengre avstand enn en time unna. Eller? 

Ingen av oss velger helt fritt, med unntak av en bitteliten gruppe enormt rike. Jeg kan velge å bo i Oslo fordi jeg tjener nok til det, men ikke hvor som helst i Odlo. Og har du liten eller ingen inntekt bor du helst ikke i Oslo i det hele tatt og i hvert fall ikke i villa Holmenkollen, da må du bosette deg et billigere sted, evt bli bosatt der det finnes kommunal bolig. Hvordan kan du krangle på det?

Anonymkode: 2b73e...56e

ReneRene skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke råd til å bo i Oslo. Det er ikke jobb til meg i nord der familien bor. Poenget er at alle kan ikke velge fritt fra øverste hylle hvor de skal bo. Ikke de med inntekt heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...