Gå til innhold

Inspirert, begrepet «æresvold»

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, dette er et utrolig vanskelig tema med mange nyanser. Men jeg lander på at det generelt også er et mannsproblem, ikke kun kulturelt eller religiøst problem. 

Bare tenk på hvor mange etniske norske menn som seksuelt trakkaserer unge jenter/kvinner. Hva slags holdninger kvinner fortsatt kan møte hos menn. Det er menn som føler seg overlegne kvinner og mener de har rett til å ta seg til rette om kvinnen vil eller ikke. Har man slike holdninger, at kvinnen kun er en eiendel eller et objekt, vil terskelen være mindre for å drepe henne også, fordi hun bare er en "eiendel". 

Først og fremst må politiet ta dette mye mer seriøst og mye raskere sette på alarm på mennene. Det er mennene som må ta ubehaget, ikke kvinnen. Og så må mennene straffes oftere og mye hardere, slik at samfunnet viser at dette er ikke greit. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg fatter ikke at vi i 2024 fortsatt bruker begrep som æresvold og æreskultur. Disse har ingenting med ære å gjøre. Noe slikt som vold i maktrelasjon, eller understrykkelsesvold og kontrollregime måtte være bedre. Hvorfor pynte på noe så grotesk? Er det ett sted man skal være trygg er det hjemme med familien. Hva tenker dere?

Anonymkode: 34b64...b0e

Du har misforstått hva "ære" er for noe. "Ære" er falsk stolthet. "Ære" er det å være "prikkfri", "uten blemmer", "fremstå som feilfri".

Æreskultur er en kultur der kjærligheten er fraværende og en falsk fasade er det som opprettholdes.

Ordet er perfekt når det gjelder å forklare hva det er snakk om. "Kontrollregime" kan like godt være snakk om byråkrati. Det er et dårlig begrep.

Anonymkode: 9e01f...80d

ReneRene skrev (6 timer siden):

Du er tydeligvis norsk og tenker regler, lover og forbud. 

Hva med intelligens og klokhet? 🙂

Vel hva kan man si......ikke en gang dyrene dreper sine egne barn, de beskytter de. 

Så om du mener de som dreper sine barn eller koner er smarte er du langt nede på listen over intelligens. 

Anonymkode: f718a...2dd

Annonse

Anonym bruker skrev (På 24.1.2024 den 14.07):

Jeg fatter ikke at vi i 2024 fortsatt bruker begrep som æresvold og æreskultur. Disse har ingenting med ære å gjøre. Noe slikt som vold i maktrelasjon, eller understrykkelsesvold og kontrollregime måtte være bedre. Hvorfor pynte på noe så grotesk? Er det ett sted man skal være trygg er det hjemme med familien. Hva tenker dere?

Anonymkode: 34b64...b0e

Kontrollvold, ville jeg kalt det, 

Anonymkode: a2a5e...681

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...