Gå til innhold

Er ignorering mobbing?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at dette blir hevdet. 

Jeg velger å ignorere personer som ikke tilfører livet mitt noe positivt, det være seg irriterende deltagere av et forum eller plagsomme kollegaer og naboer. Jeg anerkjenner dem ikke og unngår så langt det gjør å ha noen relasjon til dem. Er jeg da en mobber?

Anonymkode: d0715...6b3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445601-er-ignorering-mobbing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ingen makt eller spesiell posisjon over dem du nevner, så nei med mindre du påvirker andre ved baksnakking og truende ytringer, så mobber du ikke. Du alene kan ikke mobbe noen ved å bare ignorere, men du kan nok ha et problem hvis du finner så mange "plagsomme" 🙃

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Du har ingen makt eller spesiell posisjon over dem du nevner, så nei med mindre du påvirker andre ved baksnakking og truende ytringer, så mobber du ikke. Du alene kan ikke mobbe noen ved å bare ignorere, men du kan nok ha et problem hvis du finner så mange "plagsomme" 🙃

Punkt 6🙃

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ingen sammenheng. Det blir hevdet at ignorering er mobbing. Altså er det feil 🙃det var bare det jeg ville ha bekreftet. 

Ikke sant .. Hvem sa at det enkle ofte er det beste? Den personen må ha trøstet mange 😀

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Nei. 

Men om man står å ser på andre bli mobbet uten å gripe inn, da er man like dårlig som den som mobber. 

Anonymkode: 70e21...52a

Det er jeg helt enig i. Men da ignorerer man en (dårlig) handling, man ignorerer ikke en person. 

Kan være. Hvis jentegjengen i klassen kollektivt ignorerer Lise over tid, bevisst, kun fordi Lise liker vi ikke, da er det mobbing. 

Hvis du som enkeltperson velger å ingorere Lise, for hun bråker i klasserommet og sier mye rart, da er det ikke mobbing. 

Anonymkode: fd480...6ac

Det kommer litt an på hvordan du ignorerer dem. Hvis du mener at du unngår dem der det er mulig, men oppfører deg normalt vennlig og høflig når du møter dem, om enn ganske kort og ikke innbyr til lange samtaler, så er det ikke mobbing. Hvis du derimot later som du ikke ser dem, eller at du ikke hører dem når du åpenbart har sett/hørt dem, går bort eller snur deg bort når de nærmer seg deg osv., da er det mobbing. Faktisk er det omtrent den verste måten å mobbe noen på. Her inne på forumet er det ikke mobbing å ignorere noen ved å unnlate å svare på deres innlegg eller kommentarer.

Anonymkode: 5a9d3...0b7

Annonse

Og ignorere noen uten at de "vet det" er ikke mobbing, man oppsøker jo ikke folk man ikke har noen interesse av å prate med. Men, om man f.eks er på mammatreff med klassen og totalt ignorerer en person, eller man på en dugnad forholder seg til alle untatt en er det samme som mobbing synes jeg. Jeg møter mange i min vei som jeg ikke skal bli personlig venn med, men jeg er uansett hyggelig mot personen og prøver å inkludere alle i sosiale lag som er satt sammen av mange ukjente som foreldremøte eller dugnad. 

Her inne er ignorering en god ting. F eks la være å respondere på innlegg til en person. 

Men syns det altfor raskt - og urettmessig  - blir ropt mobbing her inne! Om en bruker her inne ødelegger og herper alle tråder, og nekter å gå ut av tråder der trådstarter ber pent om det, da er det faktisk ikke mobbing at alle andre blir direkte og frekke! Da har hun selv lagt opp til det, OG sørger for å få lov til å fortsette å oppføre seg som en bavian under parolen "mobbeoffer". 

Anonymkode: 3fa26...5fe

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her inne er ignorering en god ting. F eks la være å respondere på innlegg til en person. 

Men syns det altfor raskt - og urettmessig  - blir ropt mobbing her inne! Om en bruker her inne ødelegger og herper alle tråder, og nekter å gå ut av tråder der trådstarter ber pent om det, da er det faktisk ikke mobbing at alle andre blir direkte og frekke! Da har hun selv lagt opp til det, OG sørger for å få lov til å fortsette å oppføre seg som en bavian under parolen "mobbeoffer". 

Eh!Les hva du skrev en gang til, og så tenker du godt over om ikke det du beskriver nettopp er mobbing.

Østerdølen skrev (32 minutter siden):

Eh!Les hva du skrev en gang til, og så tenker du godt over om ikke det du beskriver nettopp er mobbing.

Er det mobbing å ødelegge tråder og ‘oppføre seg som en bavian’? For det er det som blir beskrevet her. 

Eller mener du at det er mobbing å ignorere enkelte brukere?

Annesmiltillivet skrev (3 timer siden):

Og ignorere noen uten at de "vet det" er ikke mobbing, man oppsøker jo ikke folk man ikke har noen interesse av å prate med. Men, om man f.eks er på mammatreff med klassen og totalt ignorerer en person, eller man på en dugnad forholder seg til alle untatt en er det samme som mobbing synes jeg. Jeg møter mange i min vei som jeg ikke skal bli personlig venn med, men jeg er uansett hyggelig mot personen og prøver å inkludere alle i sosiale lag som er satt sammen av mange ukjente som foreldremøte eller dugnad. 

Helt sant. 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Er det mobbing å ødelegge tråder og ‘oppføre seg som en bavian’? For det er det som blir beskrevet her. 

Eller mener du at det er mobbing å ignorere enkelte brukere?

Nei,når "alle" skal være frekke, fordi "hun har lagt opp til det selv", og at noen sammenlignes med en bavian. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg ser at dette blir hevdet. 

Jeg velger å ignorere personer som ikke tilfører livet mitt noe positivt, det være seg irriterende deltagere av et forum eller plagsomme kollegaer og naboer. Jeg anerkjenner dem ikke og unngår så langt det gjør å ha noen relasjon til dem. Er jeg da en mobber?

Det kan tenkes, men det går ikke an å svare på uten at du konkretiserer. 

Naboer og forumdeltakere er noe annet enn mennesker du har profesjonell eller slags personlig relasjon til.

Behandler du enkelte kollegaer som luft og later som du ikke hører hva de sier, eller handler det mer om å ha distanse og ha dialog om det som er nødvendig for at dere skal får gjort jobben?

Anonymkode: 6a73d...06c

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det kommer litt an på hvordan du ignorerer dem. Hvis du mener at du unngår dem der det er mulig, men oppfører deg normalt vennlig og høflig når du møter dem, om enn ganske kort og ikke innbyr til lange samtaler, så er det ikke mobbing. Hvis du derimot later som du ikke ser dem, eller at du ikke hører dem når du åpenbart har sett/hørt dem, går bort eller snur deg bort når de nærmer seg deg osv., da er det mobbing. Faktisk er det omtrent den verste måten å mobbe noen på. Her inne på forumet er det ikke mobbing å ignorere noen ved å unnlate å svare på deres innlegg eller kommentarer.

Anonymkode: 5a9d3...0b7

Dette er riktig 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kan være. Hvis jentegjengen i klassen kollektivt ignorerer Lise over tid, bevisst, kun fordi Lise liker vi ikke, da er det mobbing. 

Hvis du som enkeltperson velger å ingorere Lise, for hun bråker i klasserommet og sier mye rart, da er det ikke mobbing. 

Anonymkode: fd480...6ac

Mobbere er ofte ikke klar over at det er mobbing de driver med eller at deres behandling av noen smitter. De synes at de er i sin fulle rett til å late som de ikke ser henne, himle med øynene, la være å snakke til henne "fordi Lise...". 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du forsvarer mobbing. Men det går ikke an å nå inn til voksne mobbere- det er for sent i de fleste tilfeller.

Fordelen er jo at som voksen ser en jo lettere hvorfor andre mobber. Også om en er ofre for det 

Håper bare ikke at barnet ditt er sånn, eller blir mobbet selv. 

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Du forsvarer mobbing. Men det går ikke an å nå inn til voksne mobbere- det er for sent i de fleste tilfeller.

Fordelen er jo at som voksen ser en jo lettere hvorfor andre mobber. Også om en er ofre for det 

Håper bare ikke at barnet ditt er sånn, eller blir mobbet selv. 

Det er ikke mobbing å ignorere en bruker.

Anonymkode: a780a...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...