Gå til innhold

Hadde du blitt såret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Lillestrøm med mann og ett barn, ett til på vei. Søsteren min bor i Oslo, alene med ett barn. Mine foreldre bor ca midt mellom meg og søsteren min. 

Vi ser de ca 2 ganger i mnd(annenhver uke). De er glad i barnet vårt, men ikke veldig engasjert. De gleder seg til babyen kommer i mars, men heller ikke veldig engasjert. 

De har samme forhold til søsteren min og hennes datter. Men forskjellen er at søsteren min maser og forventer at de hjelper til med barnevakt bl.a. Hun er tross alt alene, mens jeg har mann. Vi spør aldri om barnevakt. 

I dag ringte mamma meg og fortalte at de skal flytte til Trøndelag 😟 Jeg skjønner ingen ting av denne nyheten. De har ingen tilknytning til stedet, men forklarer det med at de vil "leve litt". Ok.

Jeg er ikke avhengig av de, men jeg ble fryktelig lei meg. Ikke helt sikker på hvorfor, men som mor kjenner jeg at jeg aldri hadde orket tanken på å bo så langt unna barna mine(selv som voksne), og i hvert fall ikke barnebarn. Må man så må man, men jeg hadde aldri flyttet fra mine to barn og flere barnebarn. Jeg blir nok heller ikke en overivrig mormor som går ned dørene til barna mine når de får egne barn, men å være i nærheten ser jeg på som et selvfølgelig ønske. 

Jeg overreagerer sikkert, fordi jeg er hormonell og gravid. Men føler meg litt sviktet. Jeg betyr ikke like mye for henne som mine barn betyr for meg.

Anonymkode: ac128...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud. Er dere ikke voksne? De kan gjøre som de vil

Anonymkode: dc5bd...9c6

Skrevet

Jeg hadde også blitt såret av det. Ja, de kan gjøre det de vil. Det som sårer er vel det manglende ønsket om å ha muligheten til å se meg og familien.

Anonymkode: 7236f...6fb

Skrevet

Ja, hadde blitt såret

Anonymkode: 47013...ea4

Skrevet

Såret? Nei. De gjør selvfølgelig som de vil. 

Overrasket? Ja, hvis de ikke har "noe som drar" dem til Trøndelag. 

Anonymkode: 3d971...8e3

Skrevet

Jeg hadde blitt såret. Ja, de kan gjøre som de vil, men igjen, jeg hadde blitt lei meg.

Anonymkode: 52ae8...e38

Skrevet

… og om 10-15 år ringer de deg og søstra di tre ganger daglig og syter over at ingen hjelper dem med alt de trenger hjelp til og at barnebarna aldri besøker dem…

Anonymkode: 00fdc...301

Skrevet

Jeg hadde ikke bare blitt såret, jeg hadde blitt forbannet og ufattelig skuffet. Men jeg har også et helt annet forhold til mine foreldre enn det du skisserer i hovedinnlegget. Kan ikke fatte at noen velger bort nær familie på det viset. 

Anonymkode: 1468b...a2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er voksen. Har du fått lov av mamma å være på nett?

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

… og om 10-15 år ringer de deg og søstra di tre ganger daglig og syter over at ingen hjelper dem med alt de trenger hjelp til og at barnebarna aldri besøker dem…

Ja, tenkte det samme. Eller tenkte mer "hvem skal hjelpe de når de blir gsmle". Evt hva skjer når en av de går bort?

Skrevet

Takk for svar. Godt å se at de fleste ville reagert likt.

Skrevet

Såret og såret. De tar et valg som gir noen konsekvenser for hvor ofte dere vil se hverandre. De velger bort en del vesentlige ting. Jeg syns det er et merkelig valg de kan komme til å angre på. Ser i egen familie hvor mye barn, barnebarn og oldebarn betyr for mine gamle. Særlig etter pensjonsalder har det blitt enda mer viktig for dem med nær tilgang til familie.

Skrevet

Ikke mamma, men bestemor. (Mamma gir faen i meg egentlig, så hun kan flytte for alt jeg bryr meg) 

Bestemor derimot sa en gang at de vurderte å flytte langt vekk. Jeg ble ikke såret, jeg ble sint og lei meg og la ikke skjul på det. 

Anonymkode: d50ca...431

Skrevet

Ja, jeg tror jeg ville blitt lei meg. Ikke bunn ulykkelig og fortvila, men helt klart lei meg. Hvis de ser barnet ditt annen hver uke, har de jo en rolle i barnets liv, og velger det bort ved å flytte. 

Skrevet

Jeg hadde blitt såret og lei meg, men hadde også tenkt at dette trolig er et resultat av overforbruk av besteforeldre over tid, og at de føler at dette er nødvendig for seg selv.

Skrevet

Jeg hadde blitt overrasket og lei meg, men ikke såret. Jeg hadde også vært glad for at de bruker det ene livet de har på det de ønsker, i stedet for å bare leve for andre.

Anonymkode: ea1e7...3eb

Skrevet

Jeg er bestemor selv. Ikke tale om om jeg ville flyttet langt unna barnebarnet mitt. Ikke fra barna heller, selv om de er voksne. 

Anonymkode: 73000...df5

Skrevet

Svigermor gjorde det for 10 år siden. Vi har hatt minimalt med kontakt siden, og nå sitter hun der på andre siden av landet og klager over at barnebarna ikke bryr seg om henne 🙈 Hennes valg, ta konsekvensen 

Anonymkode: 3437e...216

Skrevet
HvittHus skrev (1 time siden):

Jeg hadde blitt såret og lei meg, men hadde også tenkt at dette trolig er et resultat av overforbruk av besteforeldre over tid, og at de føler at dette er nødvendig for seg selv.

Det kan hende, men hvorfor ikke snakke med søsteren min og fortelle at de ikke ønsker å være barnevakt? De har henne på overnatting ca en helg per mnd (far er ikke tilstede). Og henter i barnehage hvis det er krise. Ellers spør hun nok mer enn jeg vet, men de kan jo si nei og ikke flytte for å dekke over de de egentlig tenker? 🫢

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg er bestemor selv. Ikke tale om om jeg ville flyttet langt unna barnebarnet mitt. Ikke fra barna heller, selv om de er voksne. 

Anonymkode: 73000...df5

Det tenker jeg også, enda jeg ikke har barnebarn enda. Men er så uendelig glad i barna, og jeg vil ikke bo 8 timer unna de når de blir voksne og får egne barn❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det kan hende, men hvorfor ikke snakke med søsteren min og fortelle at de ikke ønsker å være barnevakt? De har henne på overnatting ca en helg per mnd (far er ikke tilstede). Og henter i barnehage hvis det er krise. Ellers spør hun nok mer enn jeg vet, men de kan jo si nei og ikke flytte for å dekke over de de egentlig tenker? 🫢

Det er jo mulig de har prøvd det, men at det ikke har hatt/fått ønsket effekt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Svigermor gjorde det for 10 år siden. Vi har hatt minimalt med kontakt siden, og nå sitter hun der på andre siden av landet og klager over at barnebarna ikke bryr seg om henne 🙈 Hennes valg, ta konsekvensen 

Anonymkode: 3437e...216

Er det mulig??? 🫣

Skrevet

Er foreldrene dine begge fortsatt yrkesaktive og flytter til Trøndelag for jobb eller er de pensjonister? 

Jeg hadde som deg blitt overrasket og skuffet selv om de selvsagt kan gjøre som de vil. 

Anonymkode: 53b2d...44d

Skrevet

Min pappa flyttet også til Trøndelag, men han er trønder da. Så sånn sett flyttet han hjem. 

Men det var selvfølgelig sårt og leit at han valgte å flytte. Sønnen var 4 år og de hadde (har) er veldig nært forhold. Vi var nesten naboer og var hos pappa flere ganger i uka. 

Vi hadde flere samtaler etter han fortalte at han ville selge og flytte. Han var ærlig på at noe av det tyngste var å dra fra sønnen min og han var redd for om det ville påvirke forholdet deres. Om sønnen ville føle at morfar sviktet ham. Han hadde også reflektert over at det ble mindre (lite) besøk og at han måtte ta en ny vurdering den dagen han ikke klarer å bo hjemme lenger. Skal han da på heim alene og ensom i Trøndelag eller flytte sørover igjen? Så pappa hadde tenkt igjennom det meste før han valgte å flytte. 

For ham har det vært det beste han har gjort. Vi ses ca 2 ganger i året, vår og høst. Han kommer alltid sørover til sønnens bursdag og vi snakker på telefon flere ganger i uka. Så relasjonene våre har ikke tatt skade av flyttingen. 

Men igjen, pappa er jo trønder, så det blir annerledes enn for dere. Husk bare at Trøndelag er stort, til Trondheim går det fly hver time. Pappa bor 4 timer med bil fra Trondheim, så det er en lang tur. Derfor reiser vi sjeldent dit.

Relasjoner kan til og med styrkes med avstand, man setter ofte mer pris på tiden man har sammen. Det finnes videosamtale og bildedelingstjenester for å holde kontakten. Det blir litt hva man gjør det til. 

Anonymkode: ca391...a5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva har egentlig det med saken å gjøre? Selv om folk gjør som de vil så innebærer jo det at de også kan såre andre når de gjør som de vil. Hadde du vært voksen hadde du forstått det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...