Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Har en jente som er 10 år. Allerede fra fødselen har hun nok vært mer sensitiv og krevende enn andre. Først det siste året har hun sovet gjennom en hel natt, selv om vi fortsatt har våkenetter. Vi har fra hun var baby måtte skjerme henne litt fra for mye inntrykk. Vi kunne ikke ha for mange på besøk. Avtaler tre dager på rad. Resultat om vi brøt dette var våkenetter. De første 3-4 årene hadde hun kanskje 2 netter hvor hun ikke var våken hele natten, selv om hun disse to nettene hadde i snitt 8-10 oppvåkninger. Etter hvert har det blitt bedre og bedre, og nå har vi i snitt 1-4 våkenetter i mnd. Hun har bestandig vært et viljesterkt barn. Barnehagen hadde ikke vært borti et så viljesterkt barn før og det ble sendt henvisning til ppt som kom og observerte. De ansatte fikk kurs i håndtering av viljesterke barn. Hjemme kan hun ha raske svinginger i humøret. Hun kan bli voldsomt frustrert og ha voldsomme raseriutbrudd. Leken kan være voldsom. Har hun besøk med hjem er det utmattende, da er hun voldsom intens. På skolen er hun rolig og følger regler og oppfattes som en omsorgsfull jente med mye kjærlighet. Slik oppfører hun seg også på besøk. Er høflig og grei. Hun kan også være rolig her hjemme. Kan sitte å tegne eller perle. I likhet med voldsomme negative følelser har hun også tilsvarene positive følelser. I grunn har jeg tenkt at hun er viljesterk med sterke følelser og med mye tålmodighet, kjærlighet og veiledning så vil dette gå seg til. Samtidig så virker det som om hun blir sliten av å ha det sånn inni seg som hun har det. Hun har selv spurt oss om hun kan ha adhd. Jeg har lest en del om dette. Noen av «symprtomene» stemmer andre ikke. Andre som har jenter med adhd som har en formening? Anonymkode: fcd05...8db
ReneRene Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Før man tenker diagnoser, så bør man jo utelukke andre ting. Er det typisk ADHD- barn å være viljesterke? Det er såvidt jeg vet mer vanlig at de ikke har det på grunn av konsentrasjonsvansker og å fullføre oppgaver og liknende. At de er mer intense, ja, men hun ser jo ut til å klare seg godt på skolen med å lære og å konsentrere seg ( siden du ikke nevner noe om det ) Er det andre i familien med lignende personlighet? Jeg sier selvsagt ikke at hun ikke har ADHD, men det helt typiske som impulsivitet og lite konsentrasjon er jo ikke nevnt her. Og ja, jeg vet om to jenter og en gutt i nær omgangskrets som har det. Bare sånn fordi jeg stiller spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 Det kan være ADHD, det kan være noe annet. Hva det er kan ikke vi her inne svare på. Ta henne med til fastlegen og be om rekvisisjon til utredning. Det er eneste måte å få svar på hjelp på. Masse lykke til Anonymkode: 06858...2f3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Har en jente som er 10 år. Allerede fra fødselen har hun nok vært mer sensitiv og krevende enn andre. Først det siste året har hun sovet gjennom en hel natt, selv om vi fortsatt har våkenetter. Vi har fra hun var baby måtte skjerme henne litt fra for mye inntrykk. Vi kunne ikke ha for mange på besøk. Avtaler tre dager på rad. Resultat om vi brøt dette var våkenetter. De første 3-4 årene hadde hun kanskje 2 netter hvor hun ikke var våken hele natten, selv om hun disse to nettene hadde i snitt 8-10 oppvåkninger. Etter hvert har det blitt bedre og bedre, og nå har vi i snitt 1-4 våkenetter i mnd. Hun har bestandig vært et viljesterkt barn. Barnehagen hadde ikke vært borti et så viljesterkt barn før og det ble sendt henvisning til ppt som kom og observerte. De ansatte fikk kurs i håndtering av viljesterke barn. Hjemme kan hun ha raske svinginger i humøret. Hun kan bli voldsomt frustrert og ha voldsomme raseriutbrudd. Leken kan være voldsom. Har hun besøk med hjem er det utmattende, da er hun voldsom intens. På skolen er hun rolig og følger regler og oppfattes som en omsorgsfull jente med mye kjærlighet. Slik oppfører hun seg også på besøk. Er høflig og grei. Hun kan også være rolig her hjemme. Kan sitte å tegne eller perle. I likhet med voldsomme negative følelser har hun også tilsvarene positive følelser. I grunn har jeg tenkt at hun er viljesterk med sterke følelser og med mye tålmodighet, kjærlighet og veiledning så vil dette gå seg til. Samtidig så virker det som om hun blir sliten av å ha det sånn inni seg som hun har det. Hun har selv spurt oss om hun kan ha adhd. Jeg har lest en del om dette. Noen av «symprtomene» stemmer andre ikke. Andre som har jenter med adhd som har en formening? Anonymkode: fcd05...8db Jeg tenker at dette låter mer som et sted på autismespekteret. Jeg har en med ADHD, og en med autistiske trekk, og jenta di minner mer om sistnevnte. RIgiditeten, for det første, og det at hun må skjermes fra inntrykk og aktiviteter for å få roen. Anonymkode: ebcf7...be7
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 ReneRene skrev (29 minutter siden): Før man tenker diagnoser, så bør man jo utelukke andre ting. Er det typisk ADHD- barn å være viljesterke? Det er såvidt jeg vet mer vanlig at de ikke har det på grunn av konsentrasjonsvansker og å fullføre oppgaver og liknende. At de er mer intense, ja, men hun ser jo ut til å klare seg godt på skolen med å lære og å konsentrere seg ( siden du ikke nevner noe om det ) Er det andre i familien med lignende personlighet? Jeg sier selvsagt ikke at hun ikke har ADHD, men det helt typiske som impulsivitet og lite konsentrasjon er jo ikke nevnt her. Og ja, jeg vet om to jenter og en gutt i nær omgangskrets som har det. Bare sånn fordi jeg stiller spørsmål. Ja, det kan være typisk at de er viljesterke, også med ADHD. Der verserer også mange myter om ADHD når det gjelder konsentrasjon. Unger (og voksne) mer ADHD kan hyperfokusere og være helt oppslukt, hvis du treffer rett emne. Det betyr at de også kan lære godt på skolen, når fagene interesserer dem. Det er også forskjell på evnerike unger med ADHD og mer gjennomsnittlige. De som har gode evner blir sjelden utreda, fordi de maskerer bedre, og lærer seg det de skal selv om konsentrasjonen er flyktig. Anonymkode: ebcf7...be7
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 Tusen takk for alle svarene. Jeg ser at jeg kan ha inntrykk av at hun klarer seg godt på skolen, det er feil. Hun har akkurat knekt lesekoden og selv om dysleksi ikke er satt, viste testene tatt i 3 kl at det er sannsynlig. Hun er heller ikke utholdende, selv om hun liker enkelte stillesittende aktiviteter, da spesielt forming. Lekser var en kamp, så vi har avtale med lærer at hun slipper lekser. Jeg hadde blitt overrasket om det var Asperger. Kjenner en del med denne diagnosen, alt fra sterk til mild. Hun er voldsom sosial og og prater både med kjente og ukjente som en foss. Hun leser også situasjoner godt. Jeg kjenner meg mye igjen i henne, men jeg var nok roligere enn henne da jeg var blitt 10. Jeg er ikke heiagjeng i diagnose-samfunnet vi lever i. Leste forrige dagen at en faktisk kunne få diagnose om en ikke likte kaffe🙈 Jeg vet at det tidligere var slik at bøe en henvist til utredning, så måtte en etter endt utredning sette en eller annen diagnose. Noe jeg synes er veldig feil. Før jeg bestiller legetime vil jeg være ganske overbevist at om at en evt utredning vil være til hjelp for henne. Ikke kun for å få en diagnose. Innlegget mitt var litt for å høre med andre med erfaring om de kjente igjen reaksjon og oppførsel etc. Hi Anonymkode: fcd05...8db
ReneRene Skrevet 23. januar 2024 #7 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Tusen takk for alle svarene. Jeg ser at jeg kan ha inntrykk av at hun klarer seg godt på skolen, det er feil. Hun har akkurat knekt lesekoden og selv om dysleksi ikke er satt, viste testene tatt i 3 kl at det er sannsynlig. Hun er heller ikke utholdende, selv om hun liker enkelte stillesittende aktiviteter, da spesielt forming. Lekser var en kamp, så vi har avtale med lærer at hun slipper lekser. Jeg hadde blitt overrasket om det var Asperger. Kjenner en del med denne diagnosen, alt fra sterk til mild. Hun er voldsom sosial og og prater både med kjente og ukjente som en foss. Hun leser også situasjoner godt. Jeg kjenner meg mye igjen i henne, men jeg var nok roligere enn henne da jeg var blitt 10. Jeg er ikke heiagjeng i diagnose-samfunnet vi lever i. Leste forrige dagen at en faktisk kunne få diagnose om en ikke likte kaffe🙈 Jeg vet at det tidligere var slik at bøe en henvist til utredning, så måtte en etter endt utredning sette en eller annen diagnose. Noe jeg synes er veldig feil. Før jeg bestiller legetime vil jeg være ganske overbevist at om at en evt utredning vil være til hjelp for henne. Ikke kun for å få en diagnose. Innlegget mitt var litt for å høre med andre med erfaring om de kjente igjen reaksjon og oppførsel etc. Hi Anonymkode: fcd05...8db Snakk med legen og få en utredning. Det var litt mer info her, så bestill time hos lege.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #8 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Har en jente som er 10 år. Allerede fra fødselen har hun nok vært mer sensitiv og krevende enn andre. Først det siste året har hun sovet gjennom en hel natt, selv om vi fortsatt har våkenetter. Vi har fra hun var baby måtte skjerme henne litt fra for mye inntrykk. Vi kunne ikke ha for mange på besøk. Avtaler tre dager på rad. Resultat om vi brøt dette var våkenetter. De første 3-4 årene hadde hun kanskje 2 netter hvor hun ikke var våken hele natten, selv om hun disse to nettene hadde i snitt 8-10 oppvåkninger. Etter hvert har det blitt bedre og bedre, og nå har vi i snitt 1-4 våkenetter i mnd. Hun har bestandig vært et viljesterkt barn. Barnehagen hadde ikke vært borti et så viljesterkt barn før og det ble sendt henvisning til ppt som kom og observerte. De ansatte fikk kurs i håndtering av viljesterke barn. Hjemme kan hun ha raske svinginger i humøret. Hun kan bli voldsomt frustrert og ha voldsomme raseriutbrudd. Leken kan være voldsom. Har hun besøk med hjem er det utmattende, da er hun voldsom intens. På skolen er hun rolig og følger regler og oppfattes som en omsorgsfull jente med mye kjærlighet. Slik oppfører hun seg også på besøk. Er høflig og grei. Hun kan også være rolig her hjemme. Kan sitte å tegne eller perle. I likhet med voldsomme negative følelser har hun også tilsvarene positive følelser. I grunn har jeg tenkt at hun er viljesterk med sterke følelser og med mye tålmodighet, kjærlighet og veiledning så vil dette gå seg til. Samtidig så virker det som om hun blir sliten av å ha det sånn inni seg som hun har det. Hun har selv spurt oss om hun kan ha adhd. Jeg har lest en del om dette. Noen av «symprtomene» stemmer andre ikke. Andre som har jenter med adhd som har en formening? Anonymkode: fcd05...8db Høysensitiv, tenker jeg. Anonymkode: cdebb...9aa
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #9 Skrevet 23. januar 2024 Det kan godt være, men det er ikke sikkert, og det kan også være at det er mer i retning autismespekterforstyrrelser, eller at hun bare er uvanlig sensitiv av seg. Jeg har en datter på 15 år med ADHD og som nå skal utredes for autisme også. Hun hadde ingen problemer med det sosiale som barn og ble utredet for ADHD, men da hun ble tenåring ble det veldig vanskelig, samt at resten av symptomene økte på også. Uansett, jeg skal prøve å være litt pragmatisk, for dessverre er det ikke enkelt å få til en utredning. BUP avviser alle de kan fordi kapasiteten er sprengt, og tar kun inn når de absolutt må, altså der indisiene er så sterke at det knapt er tvil i utgangspunktet og det er snakk om ganske store funksjonsnedsettelser. Du har en fordel ved at hun har vært innom PPT tidligere, og det kan være lurt å koble dem på igjen først. Dersom PPT anbefaler utredning av ADHD, er sannsynligheten for at BUP tar henne inn mye større. Ellers spiller familiehistorikk inn. ADHD er 80-90 % arvelig, så er det noen i familien som har diagnosen? Her har både far og jeg fått diagnosen etter at to av barna våre fikk den, og det hadde jeg ikke en gang tenkt på som en mulighet før de ble utredet. Ellers er det lurt å skrive ned alt dere kommer på som styrker en mistanke og ta med til fastlegen, samt aller helst en uttalelse fra skolen rundt hva de observerer. Lykke til! Anonymkode: 52b7a...e4f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #10 Skrevet 23. januar 2024 Tusen takk for både svar og veldig gode råd. Hi Anonymkode: fcd05...8db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå