Gå til innhold

Hjelp! Barnet mitt er langsynt. Trenger erfaringer 🤓

Anbefalte innlegg

Har i 4mnd sett smått at 3åringen skjeler. Med smått mener jeg smått. Plutselig skjelte hun i to sekunder, så gikk det to uker før hun skjelte igjen. Etter jul har jeg sett det hyppigere, men siste uken har det ikke vært synlig. Fikk time hos øyelege som konkluderte med at hun er langsynt å trenger briller. +4,5 på det ene øyet, og 3,5 på det andre. Hun har latent skjeling. Verken jeg eller far har briller, ingen i nær familie med dårlig syn så vi har lite erfaring her. Trenger tips og faktisk  litt trøst. Gråter for at hun har dette problemet, redd for mobbing, angrer på at vi ikke dro tidligere. Jeg ville se det an, det var jo bare innimellom. Tenkte hun kanskje så på nesa si, hår i øynene så observerte det videre til jeg innså etter jul at dette må undersøkes. Sitter å leser meg opp nå. Rakk ikke spørre så mye for ungen hylgråt og skrek, tydelig ferdig med undersøkelsen. Så fokuset ble på henne, og ikke på evt mine spm. Hjelp. Blir dette verre med tiden? Kan det bli bedre? Betyr dette briller for alltid? Legen sa barn på denne alderen kan ha opp til +2, at det er normalt men alt over er unormalt. 

Anonymkode: 82601...44b

Fortsetter under...

Klart du er lei deg for at dette ikke ble oppdaget før, det er lov. 

Men nå må du puste med magen og senke skuldrene, dette går helt fint. Briller har blitt mye bedre enn for en generasjon siden, og "colabunnene" fra den gangen er bytter ut med tynnere, lettere og mye nettere briller.

Mobbing må du ikke tenke på, briller eller ikke briller er ikke årsaken til at noen blir mobbeoffer altså.

De begynner tidlig med linser om de foretrekker det, eller trenger det pga idrett o.l. 

Hvordan det vil utvikle seg videre er umulig å svare på, det er så individuelt.

Lykke til, dette går nok fint skal du se.

Anonymkode: 83d24...5c9

Balthazar har hatt briller sida 2-årsalder grunna langsynthet og skjeling. Opererte som 6-åring så skjelinga ikkje synes. 

Aldri opplevd mobbing eller andre problem, det er så mange ungar med briller no til dags at det går under radaren til sjølv den mest utkrøpne mobbar.

Endret av ☆☆☆

Takk for svar dere🥰. Det trengte jeg. Å jeg er så fullstendig klar over at det kunne vært verre, heldigvis. Føler bare så skyld. Skyld for å ikke ha bestilt time tidligere, trist for at hun har dette. Trenger å surve litt nå, også vet jeg at det går over. Det er sant , det finnes linser etterhvert. Leser at man kanskje kan operere også som voksen uten å egentlig vite mer enn det. Barnet har nok kompensert mye, for hun har bull tegn til å se dårlig. Uredd for alt, løper, faller ikke mer enn normalt, liker alle aktiviteter både tegning og ballkasting. Så kun skjeling jeg har sett det på. Uff. Dro rett på jobb etterpå å kjenner jeg egentlig vil surve og kose med barnet mitt. Tillster meg å være slik i dag. I morgen blir bedre.

hi

Jeg har jobbet i skolen i snart femten år. Ingen blir mobbet pga briller. De som utsettes for mobbing har en totalpakke gjerne som gjør de mer utsatt. Det er mange barn som bruker briller, og mange som skjeler.
Heldigvis, på en måte, var barnet ditt langsynt. Det betyr at hen har sett godt rundt seg. Jeg fikk -2.50 i briller da jeg var ti år, og husker enda sensasjonen av at trærne hadde blader. 
Briller er ingen krise, om et par år kan hen bruke linser om hen vil, og skjeling kan noen ganger trenes og noen ganger opereres. Ingen fare❤️ Dessuten, hen er liten.  En venn av min lillebror var tilnærmet blind, det ble oppdaget i andre klasse. Det er verre. 

Anonymkode: d6d28...a23

Min eldste begynte med lapp og briller da han var to år pga skjeling og langsynthet. Skjelingen lot seg kurere med lapp, så vi slapp operasjon. Han gikk fast med briller helt til han ble voksen, men har sluttet med dem nå. Han sier selv han ikke merker noen forskjell på om han har briller eller ikke, så da gadd han ikke bruke dem lenger.

Han har aldri blitt ertet eller mobbet for dem såvidt jeg er klar over. I starten var han fæl til å ta av seg brillene og legge de på de merkeligste steder, men det er ikke så mye annet å forvente av et småbarn. 

Dette går nok kjempebra for ditt barn også. Siden hun skjeler får du mest sannsynlig dekket hele glassene og en egenandel på innfatningen av nav. På Specsavers er de så billige at de vanligvis dekker hele brillen.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet i skolen i snart femten år. Ingen blir mobbet pga briller. De som utsettes for mobbing har en totalpakke gjerne som gjør de mer utsatt. Det er mange barn som bruker briller, og mange som skjeler.
Heldigvis, på en måte, var barnet ditt langsynt. Det betyr at hen har sett godt rundt seg. Jeg fikk -2.50 i briller da jeg var ti år, og husker enda sensasjonen av at trærne hadde blader. 
Briller er ingen krise, om et par år kan hen bruke linser om hen vil, og skjeling kan noen ganger trenes og noen ganger opereres. Ingen fare❤️ Dessuten, hen er liten.  En venn av min lillebror var tilnærmet blind, det ble oppdaget i andre klasse. Det er verre. 

Takk for fine ord, også som perspektiv fra en lærer. Hun har to robuste søsken som ikke lar seg pelle på nesen. Minste virker helt lik, om ikke mer personlighet😅. Så blir hun som de går det nok veldig bra. Bare sjokk og dårlig samvittighet som tynger i dag. Øyelegen sa også at hun har sett bra, men hvordan går det an? Så mye i pluss høres jo grusomt ut. I mine ører må hun ha sett dårlig, men null tegn til det.  Uff stakkars gutt. Glad vi oppdaget det nå, selv om det føles sent.

hi

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for fine ord, også som perspektiv fra en lærer. Hun har to robuste søsken som ikke lar seg pelle på nesen. Minste virker helt lik, om ikke mer personlighet😅. Så blir hun som de går det nok veldig bra. Bare sjokk og dårlig samvittighet som tynger i dag. Øyelegen sa også at hun har sett bra, men hvordan går det an? Så mye i pluss høres jo grusomt ut. I mine ører må hun ha sett dårlig, men null tegn til det.  Uff stakkars gutt. Glad vi oppdaget det nå, selv om det føles sent.

hi

Det er ikkje så lett å oppdage, ein er så tett på eigne ungar at ein ikkje heilt ser dei. Blir litt nærsynt 😂

Det var barnehagen som kommenterte skjelinga til Balthazar. Langsynthet blir ikkje eingong fanga på synstesten på helsestasjonen, opp til ganske stor synsfeil blir det ikkje nødvendigvis tydelig før ein byrjar med lesing og sånt. 

Nå er ikke barnet mitt langsynt, men nærsynt, men like mye avhengig av briller.
Han har -5 og -5,5 på øynene.

Han er 8 år og har "alltid" brukt briller.
Spurte han inspirert av denne tråden hva han tenker om hva viss han ikke hadde trengt brillene.
Han bare så dumt på meg og svarte av jammen han er glad i brillene sine...

Han har ikke nor problemer med erting og mobbing

Anonymkode: 7863a...562

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

hi

Langsynte mennesker ser ganske godt, problemet ligger i å se det som er på nært hold, feks lesing og skriving. For en som er nærsynt er det motsatt. Jeg må ha ting svært nære for å klare å se noe, jeg har -4.50 nå som voksen og er hjelpesløs uten briller. Broren min som fortsatt er langsynt kan glemme brillene og fint gå på kino. 
Ikke rart at man ikke oppdager de langsynte så tidlig, de er vanskeligere å avdekke 😊

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Langsynte mennesker ser ganske godt, problemet ligger i å se det som er på nært hold, feks lesing og skriving. For en som er nærsynt er det motsatt. Jeg må ha ting svært nære for å klare å se noe, jeg har -4.50 nå som voksen og er hjelpesløs uten briller. Broren min som fortsatt er langsynt kan glemme brillene og fint gå på kino. 
Ikke rart at man ikke oppdager de langsynte så tidlig, de er vanskeligere å avdekke 😊

Ok. Så sånn sett er vi «tidlig» ute da mange oppdager dette ved skolestart kanskje. Jeg er redd vi har skadet øynene hennes ved å se dette nå. Burde vi sett dette tidligere, og ikke minst burde vi gjort noe med en gang det skjedde. Ikke tenkt at hun så på nesen, en eller annen naturlig forklaring. Uff nå fikk jeg dårlig samvittighet igjen, det hjelper jo lite men.

hi

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Nå er ikke barnet mitt langsynt, men nærsynt, men like mye avhengig av briller.
Han har -5 og -5,5 på øynene.

Han er 8 år og har "alltid" brukt briller.
Spurte han inspirert av denne tråden hva han tenker om hva viss han ikke hadde trengt brillene.
Han bare så dumt på meg og svarte av jammen han er glad i brillene sine...

Han har ikke nor problemer med erting og mobbing

Anonymkode: 7863a...562

Altså ❤️❤️❤️❤️❤️. Nydelig. Dette skal mim datter også svare etterhvert. Hun skal være stolt, tøff og selvsikker. Godt å høre fra en barnemunn❤️.

hi

Annonse

Nå er min nærsynt, men briller er briller. Han begynte med briller som 7-åring da han i et år hadde hatt masse migreneanfall og noen plutselig tipset om optiker. Det viste seg at han hadde - 3 på begge øynene, så ikke rart han slet med migrene. Etter bare få uker med briller var anfallene nesten borte. Så jeg kjenner godt igjen den utrolig dårlige samvittigheten over å ikke ha reagert tidligere. 

Jeg hadde mye samme bekymringer som deg angående mobbing ol., men det viste seg å være helt unødvendig. Tvert imot, på neste foreldremøte kunne flere andre foreldre fortelle at etter at sønnen min begynte med briller, så synes deres barn at det var så kult at de også ville ha briller 😂 Min gikk over til kontaktlinser etter hvert, men det var i hvert fall ikke noe problem med briller heller annet enn at det koster litt penger. 

Anonymkode: 33b5d...3bc

To av mine er langsynt og begge skjelte som små barn. Ene begynte med briller da hun var 4 år med +2,5 på begge øyne, senere korrigert til 1,25, og så uten briller fra ungdomsskolen, andre med lapp og briller fra han var nesten et år, da med +3,5, med korrigering til +5,5 og +6,5. Minste ble ikke operert for skjeling, men var inne til vurdering for operasjon to ganger. Han har aldri blitt mobbet for brillene. Det er flere i klassen som har briller også. Ingen mobbes for det.

Anonymkode: 63384...623

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

To av mine er langsynt og begge skjelte som små barn. Ene begynte med briller da hun var 4 år med +2,5 på begge øyne, senere korrigert til 1,25, og så uten briller fra ungdomsskolen, andre med lapp og briller fra han var nesten et år, da med +3,5, med korrigering til +5,5 og +6,5. Minste ble ikke operert for skjeling, men var inne til vurdering for operasjon to ganger. Han har aldri blitt mobbet for brillene. Det er flere i klassen som har briller også. Ingen mobbes for det.

Litt redd det kan økes her også. Syntes nesten +5 var ille nok. Uff. Jaja, lite å få gjort med det. Godt å høre at det har godt fri t med briller❤️❤️

hi

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ok. Så sånn sett er vi «tidlig» ute da mange oppdager dette ved skolestart kanskje. Jeg er redd vi har skadet øynene hennes ved å se dette nå. Burde vi sett dette tidligere, og ikke minst burde vi gjort noe med en gang det skjedde. Ikke tenkt at hun så på nesen, en eller annen naturlig forklaring. Uff nå fikk jeg dårlig samvittighet igjen, det hjelper jo lite men.

hi

Synet blir ikke verre av å ikke bli korrigert, det trenger du ikke tenke på. Dette går helt fint😊

Optatium skrev (2 timer siden):

Synet blir ikke verre av å ikke bli korrigert, det trenger du ikke tenke på. Dette går helt fint😊

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg vet selvsagt ikke hva gjelder his sak, men når småbarn skjeler kompenserer ofte det ene øyet for det andre øyets dårlige syn. Om ikke skjelingen behandles, vil det dårlige øyet bli enda svakere. Når det er sagt, det går ikke fort altså, så dere er nok ikke i nærheten av det.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (32 minutter siden):

Dette er ikke nødvendigvis riktig. Jeg vet selvsagt ikke hva gjelder his sak, men når småbarn skjeler kompenserer ofte det ene øyet for det andre øyets dårlige syn. Om ikke skjelingen behandles, vil det dårlige øyet bli enda svakere. Når det er sagt, det går ikke fort altså, så dere er nok ikke i nærheten av det.

Jeg vet det, men siden mor er var engstelig og lei seg, tenkte jeg det var innafor å si det på et såpass ungt barn. Vi trenger ikke legge sten til byrden, og som du sier selc; «de er nok ikke i nærheten av det». 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Litt redd det kan økes her også. Syntes nesten +5 var ille nok. Uff. Jaja, lite å få gjort med det. Godt å høre at det har godt fri t med briller❤️❤️

hi

Ofte får barna som skjeler sterkere briller enn de egentlig trenger for å korrigere skjeling. Derfor ble det korrigert ned og til slutt helt uten briller for ene min. At det ble korrigert opp på den andre skyldes at han ikke kunne fortelle hva han så da han var 10 mnd og skulle på synstest, så de gikk bar eit fra hva de kunne se i øyet, og det ble senere korrigert opp. Sannsynligvis vil styrken gå ned for ditt barn.

Jeg forstår at du føler fortvilelse over å ikke ha oppdaget dette tidligere. Jeg hadde det på samme måte når jeg oppdaget på 5 års kontroll at min datter ikke så så mye. Hun har +5,5 og +4,75. Nå i ettertid vet jeg jo at hun ikke visste bedre, det var jo sånn hun så verden. Da hun fikk briller fikk hun en ny hverdag og det er jo helt fantastisk. Hun drev med sport og begynte med linser allerede i 2 klasse. De hadde en flott linse opplæring hos optiker som var gull verdt. I dag er hun ungdom og har aldri blitt mobbet for briller. Hun veksler mellom briller og linser i dag uten problemer. 

Dette kommer til å gå bra, det er mange barn som har briller. Lykke til! 

Anonymkode: 61b7a...a9a

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår at du føler fortvilelse over å ikke ha oppdaget dette tidligere. Jeg hadde det på samme måte når jeg oppdaget på 5 års kontroll at min datter ikke så så mye. Hun har +5,5 og +4,75. Nå i ettertid vet jeg jo at hun ikke visste bedre, det var jo sånn hun så verden. Da hun fikk briller fikk hun en ny hverdag og det er jo helt fantastisk. Hun drev med sport og begynte med linser allerede i 2 klasse. De hadde en flott linse opplæring hos optiker som var gull verdt. I dag er hun ungdom og har aldri blitt mobbet for briller. Hun veksler mellom briller og linser i dag uten problemer. 

Dette kommer til å gå bra, det er mange barn som har briller. Lykke til! 

Anonymkode: 61b7a...a9a

Kan barn starte med linser så tidlig? Det er jo fantastisk med tanke på idrett. Det viste jeg ikke. Som sagt lite kunnskap om dette, ingen av oss har synsproblemer. Vi prøvde litt briller i går, og skal reise å se mer i morgen samt bestille briller. I dag har jeg så sykt dårlig samvittighet igjen. Hun falt ute i går, skadet seg (litt blod og sår, ikke noe alvorlig). Vanligvis hadde jeg ikke tenkt på det engang, nå tenker jeg det skjedde pga synet å det gjør vondt. Uff føler meg så fæl. I dag skjelte hun masse også, bare det gjorde at jeg blir lei meg. Lurer på hvordan verden har sett ut for henne som er så liten, og glad vi fant ut av det. Litt godt å høre at fler har kjent på den følelsen, selv om jeg ikke unner noen den. Takk for gode ønsker.

hi

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Kan barn starte med linser så tidlig? Det er jo fantastisk med tanke på idrett. Det viste jeg ikke. Som sagt lite kunnskap om dette, ingen av oss har synsproblemer. Vi prøvde litt briller i går, og skal reise å se mer i morgen samt bestille briller. I dag har jeg så sykt dårlig samvittighet igjen. Hun falt ute i går, skadet seg (litt blod og sår, ikke noe alvorlig). Vanligvis hadde jeg ikke tenkt på det engang, nå tenker jeg det skjedde pga synet å det gjør vondt. Uff føler meg så fæl. I dag skjelte hun masse også, bare det gjorde at jeg blir lei meg. Lurer på hvordan verden har sett ut for henne som er så liten, og glad vi fant ut av det. Litt godt å høre at fler har kjent på den følelsen, selv om jeg ikke unner noen den. Takk for gode ønsker.

hi

Tilgi deg selv. Alle foreldre gjør feil, og det kan ha ulike konsekvenser. Nå får datteren din hjelp med dette, og det er også takket være deg. Alle foreldre får skyldfølelse noen ganger fordi det hører naturlig med når vi har barn, så de aller fleste skjønner hva du kjenner på.  

Husker det samme fra da eldste fikk briller. Langsynthet, +4 og +5. Han har brukt briller siden han var 4, aldri mobbet, husker enda hvor søt han var når han fikk det første paret.. Nå er han 29, hjelp, og utdannet lokfører. Eneste synet stoppet for han var forsvaret. De ville ikkje ha han. Han har brukt linser siden han var 12. Etter vgs har han stort sett brukt briller. Eneste i familien med briller. 

Anonymkode: 13e70...e3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...