Gå til innhold

Reise, spesielt fly, med barn som er annerledes

Anbefalte innlegg

Dere som har barn/ungdommer med diagnoser som Tourettes syndrom, autisme osv., gjør dere noen spesielle tiltak for at reisen skal gå best mulig? Da tenker jeg ikke på det man gjør på forhånd hjemme med tanke på å forberede godt, men i forbindelse med billettkjøp, kontakt med flyselskapet, på flyplassen og flyet osv? Jeg skal for første gang ha med datteren min på 13 år på fly og er litt nervøs. Hun har høytfungerende autisme og Tourettes syndrom, og jeg antar at dette vil bli veldig overveldende for henne. Heldigvis har hun ikke så mye eller store tics, men noe er det jo.

I utgangspunktet er jeg mest bekymret for ventingen og køen inn på flyplassen og føyet da fysisk kontakt med andre mennesker enn oss aller nærmeste er noe hun opplever som så ubehagelig at det nesten er smertefullt hvis hun blir berørt eller noen kommer borti henne, samt støyen på flyet. Hun har støykansellerende headsett, hjelper det skikkelig? Og tåler den gjengse nordmann litt tics? De verbale hun har litt av er kremting, hmmm-lyder og smekking med tunge. Det er ikke veldig høye lyder, men de nærmest vil jo høre dem. Noe annet som er lurt å tenke på?

Anonymkode: c3514...f0d

Fortsetter under...

Jeg har en sønn på 16 år, med Asperger og Tourettes. Her har vi alltid reist mye, fra han var liten, og da taklet han det mye bedre og. Vi reiser mest fra Torp flyplass, da det er en liten flyplass, med korte køer. Når vi har gått igjennom, så finner vi oss en plass og sitte, som er innerst ved et hjørne, han sitter da ytterst, så ingen kan sette seg ved siden av. Så går vi sist på flyet, da holder vi en liten avstand til de foran oss. Og på flyet får han alltid sitte ved vinduet. Har med headset og ipad. Er aldri noen som har reagert på ticsene hans, da vi har flydd. Han lager noen lave lyder, ellers er det mye blunking og ene leppa som går en del opp. Da vi har tatt tog, er det flere som har stirret på han, godt voksne mennesker som bare sitter og stirrer. Til de oppdager det stygge blikket jeg sender de. 

Anonymkode: 61daa...af9

Har du ledsagerbevis? Mye kommer automatisk med det, men om du ikke har det kan det godt hende en legeattest løser ting på samme måte. Ring flyplassen og spør.

Venninnen min har en datter med tourettes og mange autistiske trekk, hun har ledsagerbevis. Når de kommer på flyplassen går de gjennom handikap-slusen i sikkerhetskontrollen, og slipper stå i kø. De boarder også flyet først, så de sitter allerede i setene sine når resten av "flokken" køer seg inn.

Anonymkode: 5f09c...7c4

Tusen takk for innspill og tips! Hun har ikke ledsagerbevis, men jeg har vurdert å søke om det til henne. Å gå på flyet først eller sist ville vært veldig fint, kanskje helst først, sånn at hun får skjermet seg litt. Jeg lurte på å ringe for å spørre, men synes det er litt vanskelig å vite om dette er god nok grunn, eller om det er spesielle billetter jeg burde kjøpe i fall.

Ang. en nødsituasjon så ville det nok gått helt greit. Hun KAN bli berørt av andre, hun er en smart jente og skjønner jo at krise er krise og vil nok i så fall, som alle andre, få hjelp av adrenalin til å takle ting bedre enn normalt, men det er jo ikke slik at vi setter henne i slike situasjoner om vi kan unngå det. Reaksjonene etterpå kan bli veldig voldsomme. I fjor sommer var vi f.eks. dumme nok til å ta henne med til sentrum av byen vi bor i på en folksom dag, og det var en parade der jeg ikke hadde fått med meg at skulle være der, og vi måtte forbi for å kunne komme oss hjem igjen. Så det var mye lyd, og vi måtte gjennom en folkemengde. Da vi var forbi alt, stoppet hun og kastet opp og skalv over hele kroppen. I bilen hjem måtte jeg sitte bak med henne og forsøke å roe henne ned, og først 4-5 timer senere gikk angsten skikkelig over og hun var helt utmattet av det hele i flere dager. Altså går det, men det er en voldsom påkjenning. 

HI

Anonymkode: c3514...f0d

Annonse

Har en med høythengende autisme og adhd og flyturer har gått veldig bra med henne. Har pleid å forberede henne godt på forhånd, sett avinors infofilm for barn om innsjekking og flytur, lest en barnebok om bamse som skal ut og fly. Hadde med en trille til henne ganske lenge slik at hun kunne hvile og skjerme seg litt når hun ble sliten og etterhvert fikk hun en koffert til å sitte på. Hun hadde også alltid med seg et kjent teppe, kosedyr, småting å leke med, billedbok (lydbok og headset da hun ble større, fungerer veldig bra for å stenge verden litt ute) og små bokser med mat og snacks hun liker.

Anonymkode: f43ba...af8

Det er helt klart god nok grunn, det skal du ikke tenke på. Man må ikke sitte i rullestol for å få litt ekstra tilrettelegging, og det er jo det beste for alle parter at hun får en fin reise uten mer stress enn nødvendig.

Ikke vær redd for å ta imot den hjelpen som finnes for henne, det er så mye annet i livet du ikke kan skjerme henne for eller hjelpe henne med, med dette kan du bidra med.

God tur 🙂

Anonymkode: 5f09c...7c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...