Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #1 Skrevet 22. januar 2024 Ser at noen hevder det er så bra at besteforeldrene samarbeider (eller la oss være helt ærlige, dette gjelder kun bestemødre. Bestefedre hadde aldri kommet på dette). Om man går ut fra at foreldrene til barna er normalt oppegående og over myndighetsalder så er det vel null behov for at bestemødrene skal involvere seg, legge planer og ha et opplegg rundt de unge sin familie. Jeg tror mange mødre må lære seg å gi slipp og la de unge finne ut av ting selv. I Norge har vi et flott fungerende system som gjør det mulig å både studere og jobbe uten å måtte involvere storfamilien på fast basis. Det sunneste er å la bestemor fungere som bestemor og ikke som ekstra foreldre. Anonymkode: a3ce1...c81
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #2 Skrevet 22. januar 2024 Hehe nei, det trenger de overhodet ikke. Jeg fikk mitt første barn da jeg var 19 og det var ingen som "samarbeidet" om noe som helst Anonymkode: 0508f...72f
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #3 Skrevet 22. januar 2024 De trenger stort sett ikke det, men så oppstår av og til akutte ting, og da er det greit med et godt forhold, så man enkelt finner ut av hvem som gjør hva. Foreldre har alltid hovedansvaret for barna, men alle barn har godt av å ha mange gode voksne rundt seg, iallefall hvis de voksne er gode venner. Og av og til er det foreldre som ikke er helt klar for oppgaven, og da er besteforeldre ekstra viktige. Anonymkode: fd399...a3e
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #4 Skrevet 22. januar 2024 Ingen må vel noe som helst, men livet er definitivt lettere og mer trivelig. Jeg blir oppriktig glad når besteforeldre tar initiativ fordi de har lyst til å ha en relasjon, ikke fordi de må. Noen ganger er det gutta på tur, de er nå mer glad i fiske enn damene, da er det farfar og morfar som legger planene. Besteforeldre har ofte mer tid og er mer rolige enn oss foreldre som løper etter kalenderen, det har i hvert fall vært en positiv relasjon i våre liv. Anonymkode: 4520f...52b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #5 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ingen må vel noe som helst, men livet er definitivt lettere og mer trivelig. Jeg blir oppriktig glad når besteforeldre tar initiativ fordi de har lyst til å ha en relasjon, ikke fordi de må. Noen ganger er det gutta på tur, de er nå mer glad i fiske enn damene, da er det farfar og morfar som legger planene. Besteforeldre har ofte mer tid og er mer rolige enn oss foreldre som løper etter kalenderen, det har i hvert fall vært en positiv relasjon i våre liv. Anonymkode: 4520f...52b Men hva har dette med samarbeid å gjøre? Anonymkode: be1d5...3a0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #6 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hva har dette med samarbeid å gjøre? Anonymkode: be1d5...3a0 Planlegge fisketur fungerer gjerne litt bedre hvis en samarbeider. Du tar med telt, jeg tar med bålpanne. Jeg henter på skolen, du handler mat. Hva mener du er å samarbeide da? Anonymkode: 4520f...52b
ReneRene Skrevet 22. januar 2024 #7 Skrevet 22. januar 2024 (endret) Selvfølgelig "trenger" de ikke det, men noen ganger er det en god løsning og også nødvendig for å gjøre slik at ting går opp ift hva foreldrene må gjøre. Når besteforeldre og også andre nære ofte har jobb og annet å ta hensyn til, så er samarbeid veldig greit, sånn at alle kan bidra på best mulig måte. Det er jo ikke en oppskrift på hvordan familier skal leve, og så har muligens kultur noe å si. Det er ikke alle som har barn i barnehage før de er 3 år, og det er ikke alle som har barn i barnehage uansett, for den del. Endret 22. januar 2024 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #8 Skrevet 22. januar 2024 ReneRene skrev (16 minutter siden): Selvfølgelig "trenger" de ikke det, men noen ganger er det en god løsning og også nødvendig for å gjøre slik at ting går opp ift hva foreldrene må gjøre. Når besteforeldre og også andre nære ofte har jobb og annet å ta hensyn til, så er samarbeid veldig greit, sånn at alle kan bidra på best mulig måte. Det er jo ikke en oppskrift på hvordan familier skal leve, og så har muligens kultur noe å si. Det er ikke alle som har barn i barnehage før de er 3 år, og det er ikke alle som har barn i barnehage uansett, for den del. Hvis man får barn og trenger så mye støtte og hjelp av besteforeldre at de må begynne å samarbeide om å avlaste foreldrene best mulig er det kanskje bedre å vente med å få barn. Anonymkode: d0694...7c6
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #9 Skrevet 22. januar 2024 ReneRene skrev (15 minutter siden): Selvfølgelig "trenger" de ikke det, men noen ganger er det en god løsning og også nødvendig for å gjøre slik at ting går opp ift hva foreldrene må gjøre. Når besteforeldre og også andre nære ofte har jobb og annet å ta hensyn til, så er samarbeid veldig greit, sånn at alle kan bidra på best mulig måte. Det er jo ikke en oppskrift på hvordan familier skal leve, og så har muligens kultur noe å si. Det er ikke alle som har barn i barnehage før de er 3 år, og det er ikke alle som har barn i barnehage uansett, for den del. Velger man å holde barna utenfor barnehagen så bør man vel ha ressurser til å ta seg av dem selv uten å basere seg på at besteforeldrene skal samarbeide. Å stille opp som besteforelder er selvsagt helt supert, men å inngå et samarbeid og legge planer for barnebarna er langt forbi sunn deltakelse. Anonymkode: a3ce1...c81
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #10 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Planlegge fisketur fungerer gjerne litt bedre hvis en samarbeider. Du tar med telt, jeg tar med bålpanne. Jeg henter på skolen, du handler mat. Hva mener du er å samarbeide da? Anonymkode: 4520f...52b Å planlegge sosiale sammenkomster handler jo ikke om å samarbeide om barnebarn? Å samarbeide om en tur en noe annet enn å samarbeide om omsorg. Anonymkode: a3ce1...c81
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #11 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Planlegge fisketur fungerer gjerne litt bedre hvis en samarbeider. Du tar med telt, jeg tar med bålpanne. Jeg henter på skolen, du handler mat. Hva mener du er å samarbeide da? Anonymkode: 4520f...52b Men å planlegge en fisketur er ikke det samme som å samarbeide om ivaretakelse av barna. Jeg har planlagt ulike utflukter med søstra mi og våre døtre mange ganger, likevel anser jeg det ikke som et samarbeid om barna våre. Anonymkode: be1d5...3a0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #12 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Men å planlegge en fisketur er ikke det samme som å samarbeide om ivaretakelse av barna. Jeg har planlagt ulike utflukter med søstra mi og våre døtre mange ganger, likevel anser jeg det ikke som et samarbeid om barna våre. Anonymkode: be1d5...3a0 Det er nå bare ett konkret eksempel, passet best i og med tråden starter med påstand at det kun er bestemødre det gjelder. Men det samme prinsipper gjelder uavhengig fisketur, dåp, hverdagslogistikk eller julaften. Har noen venninner hvor besteforeldre ikke samarbeider, de ender jo opp med å være rene koordinatoren hver gang noe skal gjennomføres fordi besteforeldrene ikke evner å snakke sammen. Anonymkode: 4520f...52b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #13 Skrevet 22. januar 2024 Nei, besteforeldre trenger absolutt ikke samarbeide. Men jeg synes det er veldig hyggelig at mine foreldre og svigerforeldre har en god tone og kan treffes selv uten at vi er involverte. Anonymkode: f2dd0...9f0
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #14 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er nå bare ett konkret eksempel, passet best i og med tråden starter med påstand at det kun er bestemødre det gjelder. Men det samme prinsipper gjelder uavhengig fisketur, dåp, hverdagslogistikk eller julaften. Har noen venninner hvor besteforeldre ikke samarbeider, de ender jo opp med å være rene koordinatoren hver gang noe skal gjennomføres fordi besteforeldrene ikke evner å snakke sammen. Anonymkode: 4520f...52b Hvor stor del av hverdagslogistikken er avhengig av besteforeldrene når man rett og slett må koordinere dem? Jeg har svært engasjerte besteforeldre til mine barn, de møtes i selskap og på kamper/oppvisninger og har det hyggelig sammen, men jeg har aldri opplevd at jeg må koordinere dem. Jeg og mannen ivaretar barna våre selv, så får besteforeldrene kose seg sammen med dem når de ønsker det. De enste tilfellene jeg kjenner til hvor besteforeldrene har en stor del av hverdagen til barnebarn er der hvor foreldrene ikke har ressurser til å klare det på egenhånd. Besteforeldre skal normalt ikke ha ansvar for å ivareta barnas hverdag. Anonymkode: a3ce1...c81
ReneRene Skrevet 22. januar 2024 #15 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Hvor stor del av hverdagslogistikken er avhengig av besteforeldrene når man rett og slett må koordinere dem? Jeg har svært engasjerte besteforeldre til mine barn, de møtes i selskap og på kamper/oppvisninger og har det hyggelig sammen, men jeg har aldri opplevd at jeg må koordinere dem. Jeg og mannen ivaretar barna våre selv, så får besteforeldrene kose seg sammen med dem når de ønsker det. De enste tilfellene jeg kjenner til hvor besteforeldrene har en stor del av hverdagen til barnebarn er der hvor foreldrene ikke har ressurser til å klare det på egenhånd. Besteforeldre skal normalt ikke ha ansvar for å ivareta barnas hverdag. Anonymkode: a3ce1...c81 Du svarer jo på ditt eget spørsmål i siste avsnitt her, og i tillegg vet du om flere tilfeller også. Og så er det andre omstendigheter som du personlig ikke har erfaring med. Spørsmålet ditt burde nok heller vært "Når er det fornuftig eller mer nødvendig at besteforeldre samarbeider?" Da ville du sikkert fått ny innsikt eller info 🙂
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #16 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor stor del av hverdagslogistikken er avhengig av besteforeldrene når man rett og slett må koordinere dem? Jeg har svært engasjerte besteforeldre til mine barn, de møtes i selskap og på kamper/oppvisninger og har det hyggelig sammen, men jeg har aldri opplevd at jeg må koordinere dem. Jeg og mannen ivaretar barna våre selv, så får besteforeldrene kose seg sammen med dem når de ønsker det. De enste tilfellene jeg kjenner til hvor besteforeldrene har en stor del av hverdagen til barnebarn er der hvor foreldrene ikke har ressurser til å klare det på egenhånd. Besteforeldre skal normalt ikke ha ansvar for å ivareta barnas hverdag. Anonymkode: a3ce1...c81 Har noen påstått at det avhenger av det? Livet blir lettere, du har nok gleden av det du også, når du slipper å koordinere. Det er når det ikke fungerer at det blir en problemstilling. Når du må sitte mellom voksne mennesker for noe så enkelt som hvem som kjøper hva til jul, eller noen er sure fordi begge sider har en tradisjon som ikke gikk overens. Jeg har ei venninne som har det slik, skjønner godt at hun gruer seg hver gang de skal samles. Selv har jeg vært akutt innlagt uten at noen trenger meg for at det gikk bra. Livet mitt er definitivt lettere, det er nettopp fordi besteforeldrene samarbeider. Anonymkode: 4520f...52b
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #17 Skrevet 22. januar 2024 Skjønner ikke helt hva du mener jeg? Mener du at foreldrene på mors og farssiden skal samarbeide med hverandre, at besteforeldre skal samarbeide med foreldre? Hva skal de samarbeide om, hvem som skal lage julemiddag eller om oppfølging og oppdragelse av barn? Anonymkode: 74882...e02
☆☆☆ Skrevet 22. januar 2024 #18 Skrevet 22. januar 2024 Det er fint lite ein må her i verda, men eg synes det er kjekt at besteforeldra til mine barn kjem overeins og snakkar med kvarandre. Når vart dette eit punkt som må problematiserast? At foreldra greier seg fint utan besteforeldreinvolvering betyr ikkje at det ikkje er gledeleg for alle partar når dei har tid, lyst og ork.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #19 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Har noen påstått at det avhenger av det? Livet blir lettere, du har nok gleden av det du også, når du slipper å koordinere. Det er når det ikke fungerer at det blir en problemstilling. Når du må sitte mellom voksne mennesker for noe så enkelt som hvem som kjøper hva til jul, eller noen er sure fordi begge sider har en tradisjon som ikke gikk overens. Jeg har ei venninne som har det slik, skjønner godt at hun gruer seg hver gang de skal samles. Selv har jeg vært akutt innlagt uten at noen trenger meg for at det gikk bra. Livet mitt er definitivt lettere, det er nettopp fordi besteforeldrene samarbeider. Anonymkode: 4520f...52b Men HVA er det besteforeldre skal koordinere til jul, bursdag, dåp og tradisjoner som ikke går overens? skal besteforeldrene bli enige om hvor og hvordan de unge skal feire jul? Bli enige om hvem som kjøper hva til jul? Er det et tema? Kan du oppgi konkrete eksempel på hva du mener er besteforeldres samarbeid til jul? Det er viktig besteforeldre kan være i samme rom og at de kan ha det hyggelig når de møtes, men noe veldig samarbeid og koordinering trengs da ikke (akutt sykehusinnleggelse blir jo noe litt spesielt og barnet har vel en far som kan ta ansvar?) Anonymkode: d5a6e...d51
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #20 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ser at noen hevder det er så bra at besteforeldrene samarbeider (eller la oss være helt ærlige, dette gjelder kun bestemødre. Bestefedre hadde aldri kommet på dette). Om man går ut fra at foreldrene til barna er normalt oppegående og over myndighetsalder så er det vel null behov for at bestemødrene skal involvere seg, legge planer og ha et opplegg rundt de unge sin familie. Jeg tror mange mødre må lære seg å gi slipp og la de unge finne ut av ting selv. I Norge har vi et flott fungerende system som gjør det mulig å både studere og jobbe uten å måtte involvere storfamilien på fast basis. Det sunneste er å la bestemor fungere som bestemor og ikke som ekstra foreldre. Anonymkode: a3ce1...c81 Nei, absolutt ikke. De ser hverandre kanskje 2-3 ganger i året på bursdager som er felles feiring for begge sider av familien. Resten av året har de ikke kontakt. Anonymkode: 5f5ea...efb
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #21 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men HVA er det besteforeldre skal koordinere til jul, bursdag, dåp og tradisjoner som ikke går overens? skal besteforeldrene bli enige om hvor og hvordan de unge skal feire jul? Bli enige om hvem som kjøper hva til jul? Er det et tema? Kan du oppgi konkrete eksempel på hva du mener er besteforeldres samarbeid til jul? Det er viktig besteforeldre kan være i samme rom og at de kan ha det hyggelig når de møtes, men noe veldig samarbeid og koordinering trengs da ikke (akutt sykehusinnleggelse blir jo noe litt spesielt og barnet har vel en far som kan ta ansvar?) Anonymkode: d5a6e...d51 Det som forundrer meg er hvorfor det problematiseres når det løses enkelt. Vel, det er kjekt når du har tidlig vakt og lang kjørevei at du vet du rekker både vakt og innom sykehuset etter jobb, fordi noen andre leverer og henter. Det er lettere når du slipper å tenke på hva du skal gjøre med bilsetet, fordi besteforeldrene allerede har avtalt at de tar den med på veien tilbake, slik at de andre kan hente. Det er koselig når ungen ønsker seg en seng og besteforeldrene har spleiset på den til jul. Det er hyggelig når julaften er med alle samlet rundt bordet uten at noen stresset seg i hjel, fordi en tok med dessert og en annen tok med surkål. Det er selvfølgelig veldig greit å slippe å sitte mellom to bestemødre som i stedet for å spleise på en sølje til konfirmasjon eller bli enige om hvem som kjøper hva, sitter på hver sin tue og bruker foreldre som mellomledd til å mekle hvem som har mest rett til å kjøpe hva (siste er eksempel fra min venninne, når samarbeid er helt umulig). Anonymkode: 4520f...52b
LillaGorilla♥♥ Skrevet 22. januar 2024 #22 Skrevet 22. januar 2024 Hvorfor lager du et problem av noe som etter alle solemerker i utgangspunktet er positivt?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #23 Skrevet 22. januar 2024 Besteforeldre som på hver sin side blir mormor/morfar og farmor/farfar til samme barn, trenger ikke i utgangspunktet å "samarbeide". Hvor mye hjelp de trenger å yte til barnets foreldre vil jo variere, og dersom du tror at "systemet" fanger opp alle behov, så tar du feil. Men at de skal måtte samarbeide med hverandre, er jo litt rart. Det samarbeid de eventuelt skal utføre, er jo med barnets foreldre. Ha god kommunikasjon der. Mormora trenger dermed ikke egentlig å ha noen som helst kontakt med farmora unntatt i sammenkomster som f eks barnedåp og bursdager. Men mange vil jo møtes i andre sammenhenger rundt barnet likevel. Og det er klart at to helt ulike "familiekulturer" kan klæsje hvis disse bestemødrene har helt ulike verdisett. Men det merkes nok best for de voksne, altså barnets foreldre, som kan bli i et krysspress. Anonymkode: 4a655...cf1
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2024 #24 Skrevet 22. januar 2024 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Men HVA er det besteforeldre skal koordinere til jul, bursdag, dåp og tradisjoner som ikke går overens? skal besteforeldrene bli enige om hvor og hvordan de unge skal feire jul? Bli enige om hvem som kjøper hva til jul? Er det et tema? Kan du oppgi konkrete eksempel på hva du mener er besteforeldres samarbeid til jul? Det er viktig besteforeldre kan være i samme rom og at de kan ha det hyggelig når de møtes, men noe veldig samarbeid og koordinering trengs da ikke (akutt sykehusinnleggelse blir jo noe litt spesielt og barnet har vel en far som kan ta ansvar?) Anonymkode: d5a6e...d51 Dette tenker jeg også at låter ganske oppkonstruert. I den grad det skal samarbeides, er det jo med barnets mor og far. Anonymkode: 4a655...cf1
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2024 #25 Skrevet 23. januar 2024 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Dette tenker jeg også at låter ganske oppkonstruert. I den grad det skal samarbeides, er det jo med barnets mor og far. Anonymkode: 4a655...cf1 Akkurat dette. Vi har svært engasjerte besteforeldre, men de kontakter jo aldri hverandre for å avtale ting over hodet på oss foreldre. Når det gjelder gaver, feiringer og tradisjoner så er det jo vi som foreldre som organiserer. Noen besteforeldre kan med stort hell ta et godt steg bak og innse at det er foreldrene som skal ivareta barna og deres behov. Anonymkode: a3ce1...c81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå