Gå til innhold

Dere som lever med skiftarbeider

Anbefalte innlegg

Synes dere det er slitsomt? Positive og negative ting ved det?

Jeg synes det er veldig slitsomt, og veldig ensomt. Han er jo liksom aldri her... mye kvelder borte, mye helger og feriedager borte. Ofte borte når jeg og barna har fri. Jeg har vanlig kontortid og endel hjemmekontor. 

Er han hjemme så sover han ofte fordi han er trøtt/sliten eller skal tidlig opp. Så det er kanskje 1-2 kvelder i uka jeg ikke sitter alene på kvelden. Ofte er jeg alene alle. Og pga dette får jeg heller aldri gjort noe. Ingen vits å få besøk hit for jeg må legge barn fra 19-21 (manne legger seg gjerne 2000-2030. Etter det er det litt sent å være sosial i uka. Kan ikke dra bort eller gå ut å jogge, for en voksen må jo være tilgjengelig. Ungene våkner ofte tidlig kveld, og sover mannen våkner ikke han. 

Er så ufattelig lei, og lurer bare på hva andre i samme situasjon tenker og hvordan løser dere det? Han gjør jo lite hjemme også, for har han fri sover han. I tillegg prioriterer han å bruke et par kvelder han kunne vært hjemme på å trene. 

Anonymkode: 9e755...e00

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445552-dere-som-lever-med-skiftarbeider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke skiftarbeidet som er deres problem. Mannen tar seg jo ikke av familien sin.

Mannen min jobber skift og det beste med det er at han tar barna de morgenene han har fri eller skal på ettermiddag, han har middag klar flere ganger i uken og at han ofte har fri på dagtid gjør at kabalen med syke barn enklere går opp. 

Det negative er at jeg blir bundet flere kvelder og at han noen ganger må jobbe når andre har fri, i helger og høytider. Ettermiddag på julaften er kjipt, for eksempel. 

Anonymkode: b615e...465

Enig med hun over. Det er ikke jobben som er probelmet, det er mannen. 
Da jeg var gift jobbet han mye og uregelmessig. Det eneste faste var at han alltid var borte fra 8-18:30, hver dag. Utover det reiste han mye i jobb. «Jeg må til England på mandag. Kommer hjem onsdag. Eller senest torsdag. Mulig lørdag» Helt håpløst å forholde seg til og iløpet av én mnd hadde han kanskje 3 dager hjemme sammenhengende. 

Det han ikke forsto var at jeg ble utslitt av at han ikke var tilstede når han først var hjemme. For da var han sliten og sonet ut. Men det var jo da jeg trengte at han steppa up, tok ungene, bidro hjemme osv osv 

jeg kjenner mange med menn som jobber ulike ordninger og som likevel får det helt fantastisk til. Fordi han er en hengiven far og mann når han er hjemme 

Anonymkode: 82aa2...afc

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke skiftarbeidet som er deres problem. Mannen tar seg jo ikke av familien sin.

Mannen min jobber skift og det beste med det er at han tar barna de morgenene han har fri eller skal på ettermiddag, han har middag klar flere ganger i uken og at han ofte har fri på dagtid gjør at kabalen med syke barn enklere går opp. 

Det negative er at jeg blir bundet flere kvelder og at han noen ganger må jobbe når andre har fri, i helger og høytider. Ettermiddag på julaften er kjipt, for eksempel. 

Anonymkode: b615e...465

Min tar ikke sykt barn dager heller, dvs han tar sykt barn dag om de er syke innimellom, og velter seg på sofaen for å sove. Jeg som da har hjemmekontor, må ta ungen også...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Enig med hun over. Det er ikke jobben som er probelmet, det er mannen. 
Da jeg var gift jobbet han mye og uregelmessig. Det eneste faste var at han alltid var borte fra 8-18:30, hver dag. Utover det reiste han mye i jobb. «Jeg må til England på mandag. Kommer hjem onsdag. Eller senest torsdag. Mulig lørdag» Helt håpløst å forholde seg til og iløpet av én mnd hadde han kanskje 3 dager hjemme sammenhengende. 

Det han ikke forsto var at jeg ble utslitt av at han ikke var tilstede når han først var hjemme. For da var han sliten og sonet ut. Men det var jo da jeg trengte at han steppa up, tok ungene, bidro hjemme osv osv 

jeg kjenner mange med menn som jobber ulike ordninger og som likevel får det helt fantastisk til. Fordi han er en hengiven far og mann når han er hjemme 

Nettopp, han er ikke tilstede når han er hjemme heller for da er han sliten... jeg er aldri det jeg eller... det er liksom synd på ham, og han må jo få hvile. Akkurat som vi ikke eksisterer annet enn når det passer ham. 

Enig med hun første som svarte her, problemet er ikke at han jobber skift, problemet er at han ikke gidder noe annet. 

Men, hvis han er så sliten og trøtt som det virker som, og ikke bare lat, så kan jo ikke skiftarbeid være for han. Det er faktisk ikke for alle. 

Anonymkode: 1fe7d...c7e

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Nettopp, han er ikke tilstede når han er hjemme heller for da er han sliten... jeg er aldri det jeg eller... det er liksom synd på ham, og han må jo få hvile. Akkurat som vi ikke eksisterer annet enn når det passer ham. 

Og det er jo problemet. I vårt tilfelle kunne han dra avgårde søndag kveld, bo på hotell, jobbe bare til feks 18, så ut å spise og ta ett par øl med kollegaen, og så dra å sove på hotellet. Sto opp til ferdig frokost og så dro på jobb. For en utslitt 3barnsmamma med 100% jobb OG 100% studier, så er det ingenting mer provoserende enn å høre «jeg er sliten» når han da kom hjem torsdag kveld…. 

Dere må snakke sammen. Du må fortelle hva du forventer av han når han er hjemme. Fortell hva dette gjør med deg og  dere 

Her må det en skikkelig samtale til og det må settes noen "grunnregler" for hvordan samarbeidet med ungene, hus og hjem skal fungere.

Min mann jobber også skift. Går på en treskiftsordning.

Den eneste gangen han "får lov" å zone ut er i nattevaktuka si. Jeg har forståelse for at nattevakter tærer mer på oss mennesker en en dagvakt. Så den uken tar jeg hovedansvaret for alt uten å sure meg så er det bonus det han måtte finne på å bidra med.

Hos oss tar han morgenstellet med ungene de ukene han har senvakt og i friperiodene sine. Nattevaktsukene samt tidligvaktukene faller dette på meg. 

I tidligukene hans lager han middag,i senvaktsukene gjør jeg det.

(når han slutter tidlig så "sender jeg ham" ;) på sofaen en halvtime/time med en gang han kommer hjem Da får han slappe av skikkelig før familietiden tar til og jeg slipper at han bruker hele ettermiddagene og kvelden på å halvsove på sofaen.)

Aldri om jeg hadde godtatt noe mindre bidrag hjemme av ham pga en skiftordning.

Anonymkode: 5d4d0...d70

Legge unger mellom 19 og 21? Hvor mange unger har dere?

Jeg jobber turnus, og kan periodevis trenge at mannen tar noe større tak enn meg hjemme. Men det kunne ilke falle noen av oss inn å legge ungene i to timer.

Anonymkode: 26acd...787

Høres ut som denne mannen enten er en unnasluntrer og egoist, eller aldri skulle jobbet skift.

Det er ikke alle som makter å jobbe skift altså, kropper reagerer forskjellig på det.

Mannen jobber tre skift, men ukene med nattevakt ødela han helt, for han sov max fra åtte til ett om dagen og altfor lite søvn. Så han sluttet med det.

Nå jobber jeg skift.

Ingen her i huset har vært fritatt fra å bidra utenom når de faktisk er på jobb. Er man hjemme bidrar man.

Anonymkode: 17719...a11

Hos oss jobbet vi turnus begge to når ungene var små. Dette gjorde at vi sjelden hadde fri kvelder sammen annet enn de helgene vi hadde fri. Grunnen til at dette gikk var at vi bidro like mye på hjemmebane. Den som hadde fri på dagen lagde gjerne middagen nesten ferdig, så det bare var siste finishen for den som kom sliten hjem fra jobb. Alt av rengjøring og rydding ble og gjort på dagtid. Ble enige på forhånd om hvem som skulle gjøre hva hver uke. Kjøring til fritidsaktiviteter, lekser, legging etc. måtte jo den som var hjemme ta seg av. Lite egentid og lite tid til venner i uka mens ungene var små, men fordelen var at vi sjelden hadde behov for å ta ut sykt barn dager. 

Anonymkode: da1e7...36f

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her må det en skikkelig samtale til og det må settes noen "grunnregler" for hvordan samarbeidet med ungene, hus og hjem skal fungere.

Min mann jobber også skift. Går på en treskiftsordning.

Den eneste gangen han "får lov" å zone ut er i nattevaktuka si. Jeg har forståelse for at nattevakter tærer mer på oss mennesker en en dagvakt. Så den uken tar jeg hovedansvaret for alt uten å sure meg så er det bonus det han måtte finne på å bidra med.

Hos oss tar han morgenstellet med ungene de ukene han har senvakt og i friperiodene sine. Nattevaktsukene samt tidligvaktukene faller dette på meg. 

I tidligukene hans lager han middag,i senvaktsukene gjør jeg det.

(når han slutter tidlig så "sender jeg ham" ;) på sofaen en halvtime/time med en gang han kommer hjem Da får han slappe av skikkelig før familietiden tar til og jeg slipper at han bruker hele ettermiddagene og kvelden på å halvsove på sofaen.)

Aldri om jeg hadde godtatt noe mindre bidrag hjemme av ham pga en skiftordning.

Anonymkode: 5d4d0...d70

Hmmm.. nei, godtar det ikke egentlig jeg heller. Men han mener det bare er sånn når man jobber skift. Jeg er vanskelig om jeg krever noe av ham viser han tydelig. 

Annonse

Legge unger mellom 19 og 21? Hvor mange unger har dere?

Jeg jobber turnus, og kan periodevis trenge at mannen tar noe større tak enn meg hjemme. Men det kunne ilke falle noen av oss inn å legge ungene i to timer.

Anonymkode: 26acd...787

Vi har tre, og de to yngste krever at man sitter med dem til de sovner pga diverse diagnoser. Eldste legger seg sent og det kreves heftig masing på henne for å få henne gjennom kveldstell og bad  og til sengs. Det tar jo ikke to timer i strekk, men strekker seg over den tidsperioden. Får ikke gjort stort mellom. At legging tar tid er ikke problemet her, problemet er at det er opplest og vedtatt at det nesten alltid skal falle på meg. Fordi han jobber skift. 

Jeg husker de årene med gru, enda mannen min stilte opp så godt han kunne. Følte meg som en alenemor uten «luksusen» mange alenemødre har ved at barna har samvær hos far. 

Anonymkode: 9dbb4...a93

Ja nettopp. Alenemor 24/7. Med en som snubler innom av og til og mest er "i veien". Hater å alltid se en snorkende mann på sofaen. 

Høres ut som denne mannen enten er en unnasluntrer og egoist, eller aldri skulle jobbet skift.

Det er ikke alle som makter å jobbe skift altså, kropper reagerer forskjellig på det.

Mannen jobber tre skift, men ukene med nattevakt ødela han helt, for han sov max fra åtte til ett om dagen og altfor lite søvn. Så han sluttet med det.

Nå jobber jeg skift.

Ingen her i huset har vært fritatt fra å bidra utenom når de faktisk er på jobb. Er man hjemme bidrar man.

Anonymkode: 17719...a11

Han jobber ikke natt, bare enten tidlig eller sent i salig blanding i løpet av uka. 

Han jobber ikke natt, bare enten tidlig eller sent i salig blanding i løpet av uka. 

Hvilket klokkeslett begynner han på de forskjellige vaktene?

Anonymkode: 003b7...d21

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvilket klokkeslett begynner han på de forskjellige vaktene?

Samma det vel! Begynner han tidlig så bidrar han på ettermiddagen, og begynner han sent så bidrar han på formiddagen.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Samma det vel! Begynner han tidlig så bidrar han på ettermiddagen, og begynner han sent så bidrar han på formiddagen.

Helt enig. Men han er ikke enig og det var derfor jeg spurte. Har en mann som jobber tidlig og sent, og tenkte jeg kunne sammenligne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...