Gå til innhold

Kjerkholsaken. Hun måjo være stokk dum.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enig med Støre, dette er en helt annen sak enn Borch sin. Vi må faktisk avvente for å se hva som er skjedd, om det ikke bare er snakk om en misforståelse eller noe pressen har gjort feil.

Anonymkode: e1468...d3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.1.2024 den 14.47):

Hun er tatt for juks og hun bare nekter. 
Hun setter Sandra Borch i et godt lys i det minste. 
Når du tas for juks, bare legg deg flat, ikke prøv å unngå det uunngåelige med å nekte. 

Anonymkode: d9bb6...56a

Er hun? Virker mest som om det bare er rykter. Så langt har ingenting håndfast kommet frem. Hun føler seg ikke som noen jukser.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kjerkol-om-hun-er-en-jukser-foler-meg-ikke-som-det/16403400/

Anonymkode: e1468...d3b

Skrevet

Dersom man kopierer tekst ordrett eller glemmer direkte kildehenvisning og sitattegn er det selvfølgelig juks og plagiering. 

Men parafeasering er vanskelig. Når man skriver metodekapitler så er det begrenset hvor mye du kan omarbeide tekst til å bli din egen uten at teksten og innholdet mister sin mening. Det vil bli «tekstlikhet». For hvor mye greier du om feks å omskrive innholdet i en teori samtidig som di ikke bruker unødvendige ord og setninger?

Om Kjerlhol har jukset eller ikke, vet ikke jeg. Og jeg tenker det er bra at det er universitetet skal behandle sakene, og ikke media. Samtidig synes jeg de jukse-sakene som har vært oppe de soste årene vitner om en tolkning av et lovverk som ikke er bærekraftig. Selvplagiering?? Hvordan i sll verden skal man kunne sitere riktig fra en tekst som tidligere er levert inn anonymt (med kandidatnr)? 

Anonymkode: 5537e...d03

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.1.2024 den 15.36):

Ingrid Kjerkhol er dum. Blir flau hver gang hun er på tv. 

Anonymkode: bb115...4cd

Så enig, så enig.   Liker ikke Sandra heller, men jeg har fått litt mer respekt for henne. Hun tok i hvertfall ansvar.

Skrevet
ReneRene skrev (På 21.1.2024 den 15.15):

Det er de som gjør grove feil og som innrømmer det når de blir avslørt. 

Så er det de som gjør grove feil og som prøver å juge seg unna når det blir oppdaget. 

Jeg vet søren ikke hvem som er verst, men å lyve gjør det ihvertfall verre for dem selv.

Ja, sett sånt. SÅ lang avstand kan det altså være mellom liv og lære! :fnise:

Anonymkode: 3a893...555

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.1.2024 den 21.45):

Selvplagiering?? Hvordan i sll verden skal man kunne sitere riktig fra en tekst som tidligere er levert inn anonymt (med kandidatnr)? 

Anonymkode: 5537e...d03

Fordi man selv er forfatter av det angjeldende tankegodset. Man har ikke brukt andres kunnskap, men sin egen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.1.2024 den 9.34):

Da jeg skrev min master, så slapp ikke veilederen min oppgaven gjennom før jeg hadde funnet kildehenvisning til en frase som fungerer som et ordtak. Jeg brukte en hel arbeidsdag på å finne den, og endte opp med en bok fra rundt århundreskiftet mellom 18- og 1900-tallet. Takk til en nidkjær veileder! 

Ikke at min master verken siteres fra, eller er spesielt viktig, men likevel - veilederen tok ansvar for meg og sørget for at jeg ikke kunne bli tatt i plagiat og/eller manglende kildehenvisning. 

Anonymkode: 5ff45...806

Jepp. Selv faste uttrykk som å kaste perler for svin eller se bjelken i sitt eget øye har en kilde, nemlig Bibelen. Andre kjente uttrykk kan komme fra Sokrates, Machiavelli, Oscar Wilde eller Ludvig den 14., man må uansett kreditere rett kilde. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jepp. Selv faste uttrykk som å kaste perler for svin eller se bjelken i sitt eget øye har en kilde, nemlig Bibelen. Andre kjente uttrykk kan komme fra Sokrates, Machiavelli, Oscar Wilde eller Ludvig den 14., man må uansett kreditere rett kilde. 

Tullball.

Anonymkode: e8b41...48d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tullball.

Anonymkode: e8b41...48d

Nei. Dette er fakta. Vil du sitere «rør ikke mine sirkler», så må du vite hvem som sa det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, man må ikke det. Dette faller i samme kategori som allmennkunnskap, altså trenger man ikke å oppgi kilder. Sitater som ikke er faste eller innarbeidede uttrykk, må man kredittere. 

Anonymkode: 03eb7...a18

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nja, når man bruker faste uttrykk og vendinger, ordtak, og det som må regnes som allmennkunnskap, trenger man ikke kildehenvisning.

Anonymkode: 66064...f94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...