Gå til innhold

Forventninger til barselsbesøk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg og mannen ( ja, han kunne faktisk bidra hjemme) serverte kaffe og noe spiselig, og så hadde vi det hyggelig. 

Det var vel sånn det foregikk og alle var fornøyde med det.

Anonymkode: a6721...2d1

Mannen min var også i stand til det, men etter de første 2 ukene i permisjon hadde han ikke fri mer. Da kunne det dermed slumpe til å komme folk mens jeg var aleine med barnet. 

Anonymkode: 2f31f...e6c

Anonym bruker skrev (På 21.1.2024 den 10.42):

Ingen har heller bedt meg om noe slikt spesefikt så forstår ikke hvor disse troll som kommenterer her inne skal anklage meg for å være mindre venn🙈 selv kunne jeg aldri ha bedt venninner om å rydde og vaske opp for meg eller kjøpe mat eller lage mat til meg bare fordi jeg har født et barn. Om noen tilbyr seg er en sak, men utifra her høres jo det ut som fleste forventer mye eller vet ikke jeg

Anonymkode: b6021...485

Har du noengang prøvd å føde et barn, egentlig? Vet du hva du kan komme til å trenge....?
For øvrig er det ikke "troll" som kommenterer selv om de mener noe motsatt av deg. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor så aggressivt?  Hva har hund og julemiddag med min tråd å gjøre?😂 tror du har hatt aaaalt for mye fritid, kjære

vene😳

Det er ikke aggressivt å vise deg et speil av din egen atferd. Hvis du ikke liker det du ser, endre på det da!
Hund og julemiddag har med samme sak å gjøre: du anstrenger deg alt du kan for å slippe å bidra der også. Du er totalt gjenkjennbar!

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Men det hadde aldri slått meg at: nå skal jeg på besøk og det sikkert er forventet at jeg bidrar med noe.

Anonymkode: 47570...56d

Barselbesøk er noe litt annet enn andre besøk. Den du skal besøke har løpt et maraton, mistet blod, og etterfølgende mistet nattesøvn; samt er begynt å produsere melk, noe som også krever energi. 
Det hadde aldri slått meg at nå skal jeg på barselbesøk og der skal vertinnen varte meg opp på samme måte som en som ikke har født.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke aggressivt å vise deg et speil av din egen atferd. Hvis du ikke liker det du ser, endre på det da!
Hund og julemiddag har med samme sak å gjøre: du anstrenger deg alt du kan for å slippe å bidra der også. Du er totalt gjenkjennbar!

Ok? Men va har dette med tråden min  å gjøre? Kommenter i de andre trådene en min plis. (Ps du er ikke bedre selv)

Annonse

Men om en kvinne har født et barn, er hun ikke helt hjelpesløs?? Det er ting som en kan planlegge, og en må være løsningsorientert . 
Bake småting og ha i frysa til eventuelle besøk, før fødsel. Kaffemaskinen er ikke problem å sette på med barn.

Å dusje… ta baby med på badet oppå et teppe! 
Lage mat, ha baby på teppe på gulv på kjøkken, og de sover innemellom og.

En kan legge seg ved siden av baby og småduppe osv osv

Har selv 3 barn, og klart meg fint selv uten å mase på andre , mannen har gjort mye da han var hjemme, men da han var på jobbreise, var det heller ikke noe problem.

Tragisk hvor tafatte mange er i dag.

Anonymkode: da35a...117

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men om en kvinne har født et barn, er hun ikke helt hjelpesløs?? Det er ting som en kan planlegge, og en må være løsningsorientert . 
Bake småting og ha i frysa til eventuelle besøk, før fødsel. Kaffemaskinen er ikke problem å sette på med barn.

Å dusje… ta baby med på badet oppå et teppe! 
Lage mat, ha baby på teppe på gulv på kjøkken, og de sover innemellom og.

En kan legge seg ved siden av baby og småduppe osv osv

Har selv 3 barn, og klart meg fint selv uten å mase på andre , mannen har gjort mye da han var hjemme, men da han var på jobbreise, var det heller ikke noe problem.

Tragisk hvor tafatte mange er i dag.

Det er jo ikke snakk om å ikke klare, men at det er hyggelig med litt hjelp når det passer seg slik. 

Tragisk at en trebarnsmor ikke skjønner såpass. 

Anonymkode: 4947f...9de

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det er jo ikke snakk om å ikke klare, men at det er hyggelig med litt hjelp når det passer seg slik. 

Tragisk at en trebarnsmor ikke skjønner såpass. 

Tror trebarns moren her er mer selvstendig en de fleste mødrene (ikke alle mødre selvsagt) som forventer oppvartning og at de som kommer innom en kort besøk skal vaske, rydde, lage middag til dem og ja. Altså helt flott om besøket tilbyr seg, men det bør ikke være forventet. Man må jo huske at man selv har valgt å få baby frivillig og hva det kan innebære seg, man kan ikke forvente at venner skal gjøre det og det også det. Jeg kommer innom for å hilse på det nye lille mennesket og høre hvordan mor har det og prate sammen. Ikke være vaskehjelp, ryddehjelp eller kokk

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Tror trebarns moren her er mer selvstendig en de fleste mødrene (ikke alle mødre selvsagt) som forventer oppvartning og at de som kommer innom en kort besøk skal vaske, rydde, lage middag til dem og ja. Altså helt flott om besøket tilbyr seg, men det bør ikke være forventet. Man må jo huske at man selv har valgt å få baby frivillig og hva det kan innebære seg, man kan ikke forvente at venner skal gjøre det og det også det. Jeg kommer innom for å hilse på det nye lille mennesket og høre hvordan mor har det og prate sammen. Ikke være vaskehjelp, ryddehjelp eller kokk

Hvem forventer dette, egentlig? Har noen av venninnene dine bedt deg om å vaske, lage mat og rydde?

Dere er fantastiske.
Den gangen jeg fikk barn (yngste er nå 8 år) var det helt motsatt.
Da var det forventet at de ukene man har permisjon før babyen kommer skal man bake og legges i frysen slik at man kan ta opp når man får barselbesøk, og man varter opp og tar frem kaffe, te og lignende.
Besøket kom for å se babyen, ikke for å hjelp meg.

Gave til babyen, en sjelden gang

Anonymkode: e0a87...8e5

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Mannen min var også i stand til det, men etter de første 2 ukene i permisjon hadde han ikke fri mer. Da kunne det dermed slumpe til å komme folk mens jeg var aleine med barnet. 

Det kunne det, men de fleste av mine venner og kollegaer var også på jobb og kom derfor på ettermiddagen, da min mann også var hjemme.
Jeg skjønner godt hva som menes i de ulike svarene, min erfaring er iallfall at jeg ikke hadde noe særlig behov for praktisk hjelp av andre enn evt nær familie  - jeg og mannen greide oss fint selv. Begge gangene.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det kunne det, men de fleste av mine venner og kollegaer var også på jobb og kom derfor på ettermiddagen, da min mann også var hjemme.
Jeg skjønner godt hva som menes i de ulike svarene, min erfaring er iallfall at jeg ikke hadde noe særlig behov for praktisk hjelp av andre enn evt nær familie  - jeg og mannen greide oss fint selv. Begge gangene.

De aller fleste klarer seg jo helt fint, det er bare hi som lager en stor sak om noe som muligens kan skje en gang. Hun venter med å gå på besøk til baby er eldre så hun ikke risikerer å måtte hjelpe venninnen med noe. Det er nok den holdningen mange i tråden reagerer på. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De aller fleste klarer seg jo helt fint, det er bare hi som lager en stor sak om noe som muligens kan skje en gang. Hun venter med å gå på besøk til baby er eldre så hun ikke risikerer å måtte hjelpe venninnen med noe. Det er nok den holdningen mange i tråden reagerer på. 

Ja det er jo folk som forventer det, har vert borti det selv men annen venninne. 
«kunne du ta ut båset?» (tungt bås, til noen som sliter med ryggsmerter)

klaget selv på at ingen venninner kom så vidt på besøk nettop fordi folk kommer ikke får å oppvarte mor. Og ser at dette er en forventning til fleste barselsbesøk. Jeg forventer som regel ingen oppvartning med mat når jeg tar en kort tur innom men forventer i det minste å sitte å snakke med venninne og hilse på baby uten at jeg blir bedt om dette og ditt og datt. Jeg tenker hjelp er mer vanlig av familien en venner. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er jo folk som forventer det, har vert borti det selv men annen venninne. 
«kunne du ta ut båset?» (tungt bås, til noen som sliter med ryggsmerter)

klaget selv på at ingen venninner kom så vidt på besøk nettop fordi folk kommer ikke får å oppvarte mor. Og ser at dette er en forventning til fleste barselsbesøk. Jeg forventer som regel ingen oppvartning med mat når jeg tar en kort tur innom men forventer i det minste å sitte å snakke med venninne og hilse på baby uten at jeg blir bedt om dette og ditt og datt. Jeg tenker hjelp er mer vanlig av familien en venner. 

Båse? Du får sammenbrudd av å ta ut søppelet (som jeg regner med at du mener)? Du er ganske sjelden. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Båse? Du får sammenbrudd av å ta ut søppelet (som jeg regner med at du mener)? Du er ganske sjelden. 

Ok? Og du føler deg bedre av å være frekk her inne? 
( saddo)

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Ingen barselkvinner "forventer" vaskehjelp, ryddehjelp eller kokk. 

Men det er tradisjon og kutyme å oppføre seg litt mer omsorgsfullt mot en person som nylig har gjennomgått en stor påkjenning. 

Hvis dette er umulig for deg å tenke deg fram til, og du i tillegg krangler på det, så kanskje det er like greit at du gjør dine besøk korte og sjeldne. Til de fleste, egentlig. 

Endret av Danida

Jeg har født to barn og har aldri forventet noe fra vennene mine. Likevel har jeg blitt så uendelig glad og takknemlig når de har kommet med middag, hjemmebakst eller vist omsorg på en annen måte for meg og babyen. Barseltiden min har vært forferderlig tung med mye smerter, plager og lite søvn. Jeg har grått mye, men tar meg jo sammen ved besøk.

Når vennene mine (uoppfordret) gjør tjenester for meg viser det at de tenker på meg og er glad i meg. Handlinger teller mye mer enn ord. Ekte venner er der for hverandre når den andre trenger det. Det er litt av det som skiller venner fra bekjente. 

Anonymkode: 170ad...90b

Anonym bruker skrev (På 21.1.2024 den 9.20):

utrolig hvordan tiden har endret seg… er ikke bra at venner gjerne ikke vil komme , da de tror det forventes at de har med middag/mat/ mer gaver / skal rydde og vaske osv .

Tja, endret seg… lenger bak i tid var det vanlig å komme med rømmegrøt på døra her når folk hadde fått barn. Da kom man med sengemat. 

Jeg forventet ikke å få mat og slikt i barselsbesøk, like lite som de som stakk innom forventet at jeg skulle diske opp med noe som helst. 

Anonymkode: 4340d...5ad

Anonym bruker skrev (På 24.1.2024 den 9.55):

Tja, endret seg… lenger bak i tid var det vanlig å komme med rømmegrøt på døra her når folk hadde fått barn. Da kom man med sengemat. 

Jeg forventet ikke å få mat og slikt i barselsbesøk, like lite som de som stakk innom forventet at jeg skulle diske opp med noe som helst. 

Anonymkode: 4340d...5ad

Jeg fikk grøt da den yngste kom 😁 Det var kjempekoselig! 

Anonymkode: 159cb...735

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...