Gå til innhold

Forventninger til barselsbesøk?

Anbefalte innlegg

Hva er det fleste nybakte mødre forventer?

Jeg pleier ikke å ta med noe da jeg bare tar en rask tur innom ca 20-30 min da mor har nok med baby å gjøre, forventer heller ikke noe servering og serverer meg selv vann og henter til venninne noe hun trenger vann osv. 

Tenker ikke helt på barselsbesøk gave da jeg har gitt allerede gave i babyshower. 
Fleste som tenker og mener at det er for dårligt å komme tomhendt og ta med middag og bake ditt og datt til nybakte mor og rydde litt og brette klær og ha baby mens mor tar seg en dysj/bad. Føler meg litt stygg av å si at jeg kommer ikke på kort barsels besøk for å være servitør🙈 men mest for å se baby og venninne og høre hvordan nybakt mor har det og hvordan det går,
Sikkert kjempe koselig av de som gjør det da Slike ting :)   Men føler det er mer normalt at deres egne foreldre/svigers gjør slikt en venninner. 

Anonymkode: b6021...485

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445539-forventninger-til-barselsbes%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med andre barnet fikk jeg hjemmelaget middag servert på døren av en venninne. Med første nystekte boller. Det satte jeg så utrolig pris på så etter det har jeg begynt å bake pizzaboller til barselvenninner. Grei mat å spise innimellom og kan fryses og tas opp ved behov. Når man nettopp har født og har en nyfødt baby, har man ofte så lite overskudd til å tenke på mat og husarbeid så da er det veldig fint å kunne bistå litt. Det er ikke en forventning eller noe man må, men noe man som venninne ofte har lyst å gjøre for å glede den andre. Venner gjør tjenester for hverandre og stiller opp når den andre har behov og trenger hjelp. Å snakke om å være «tjener» for sin venninne som nettopp har født, synes jeg er drøyt å si hvis man er ekte venner.

Anonymkode: 170ad...90b

Det er normal høflighet å ha med noe når man går på besøk, kanskje med unntak av nære venner og familie man er hos ofte og bare stikker innom. Uansett så synes jeg det er rart å gå på barselbesøk uten å ha med noe, selv til en god venninne. Det er også veldig normalt å tilby seg å hjelpe litt i en slik situasjon, og å f.eks. holde babyen så mor får gå på toalettet må da være et absolutt minimum man kan si ja til. Du virker ikke akkurat spesielt omtenksom og empatisk av deg slik du framstiller deg her.

Anonymkode: 562a6...b21

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er normal høflighet å ha med noe når man går på besøk, kanskje med unntak av nære venner og familie man er hos ofte og bare stikker innom. Uansett så synes jeg det er rart å gå på barselbesøk uten å ha med noe, selv til en god venninne. Det er også veldig normalt å tilby seg å hjelpe litt i en slik situasjon, og å f.eks. holde babyen så mor får gå på toalettet må da være et absolutt minimum man kan si ja til. Du virker ikke akkurat spesielt omtenksom og empatisk av deg slik du framstiller deg her.

Anonymkode: 562a6...b21

Sikkert en grunn til jeg venter når barnet er større til å treffe eller dra på besøk🤷‍♀️

Da det tydeligvis er forventet med det og det andre. 

Og ja mens baby ligger i sofa å sover og venninne må på do forventer jeg ikke at hun skal ta med seg baby på do😂 men jeg kommer ikke innom for å lage middag og rydde. Det gjør jeg nok av hjemme selv.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert en grunn til jeg venter når barnet er større til å treffe eller dra på besøk🤷‍♀️

Og ja mens baby ligger i sofa å sover og venninne må på do forventer jeg ikke at hun skal ta med seg baby på do😂 men jeg kommer ikke innom for å lage middag og rydde. Det gjør jeg nok av hjemme selv.

Jeg har aldri gått på barselbesøk uten å ha med gave, uansett hva jeg har gitt på forhånd. 

Og å hjelpe en god venninne med det som trengs er så selvfølgelig for meg at jeg ikke tenker over det. Jeg har ikke så dårlig kapasitet at jeg ikke kan hjelpe andre fordi jeg gjør husarbeid hjemme 😬

Anonymkode: 4947f...9de

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri gått på barselbesøk uten å ha med gave, uansett hva jeg har gitt på forhånd. 

Og å hjelpe en god venninne med det som trengs er så selvfølgelig for meg at jeg ikke tenker over det. Jeg har ikke så dårlig kapasitet at jeg ikke kan hjelpe andre fordi jeg gjør husarbeid hjemme 😬

Nei mange gjør forskjellig. 
Noen gjør slike ting og andre ikke. Selv forventer jeg ikke å bli oppvartet av nybakt mor derfor jeg ikke blir mer en 30 min, vis jeg besøker noen med liten baby.

Da jeg fikk besøk av venninner / familie, serverte jeg alltid kaffe /kaker/ boller og andre enkle og greie ting.

De hadde aldri med noe mat!

Men fikk gaver til baby og det satte jeg stor pris på.

utrolig hvordan tiden har endret seg… er ikke bra at venner gjerne ikke vil komme , da de tror det forventes at de har med middag/mat/ mer gaver / skal rydde og vaske osv .

Du er da ikke helt lost, bare for at du har fått barn

Anonymkode: da35a...117

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei mange gjør forskjellig. 
Noen gjør slike ting og andre ikke. Selv forventer jeg ikke å bli oppvartet av nybakt mor derfor jeg ikke blir mer en 30 min, vis jeg besøker noen med liten baby.

Det jeg reagerer på er at du virker opptatt av å ikke hjelpe. 30 min besøk er da verken fuggel eller fisk, hva er tanken bak en slik lynvisitt? Om venninnen din er i fin form så syns hun sikkert at det er hyggelig med besøk og er hun ikke i form kan det være godt med litt hjelp og støtte. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg reagerer på er at du virker opptatt av å ikke hjelpe. 30 min besøk er da verken fuggel eller fisk, hva er tanken bak en slik lynvisitt? Om venninnen din er i fin form så syns hun sikkert at det er hyggelig med besøk og er hun ikke i form kan det være godt med litt hjelp og støtte. 

Vis venninner ikke er i form for besøk så sier jo dem fra? Og tar det en annen dag.

Er ny bakte mødre helt hjelpeløs? Nå tror jeg heldigvis ikke opplevd dette men hører andre si eller lest tråder om hjelp til vask og mat og blir sure fordi folk som kommer for liten besøk ikke bidrar med slikt

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da jeg fikk besøk av venninner / familie, serverte jeg alltid kaffe /kaker/ boller og andre enkle og greie ting.

De hadde aldri med noe mat!

Men fikk gaver til baby og det satte jeg stor pris på.

utrolig hvordan tiden har endret seg… er ikke bra at venner gjerne ikke vil komme , da de tror det forventes at de har med middag/mat/ mer gaver / skal rydde og vaske osv .

Du er da ikke helt lost, bare for at du har fått barn

Anonymkode: da35a...117

Så enig med deg. 
selvsagt kan man sette pris på om noen tilbyr seg men det skal ikke bli forventet heller. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vis venninner ikke er i form for besøk så sier jo dem fra? Og tar det en annen dag.

Er ny bakte mødre helt hjelpeløs? Nå tror jeg heldigvis ikke opplevd dette men hører andre si eller lest tråder om hjelp til vask og mat og blir sure fordi folk som kommer for liten besøk ikke bidrar med slikt

Ja, de sier fra om de ikke er i form. Så hva er da vitsen med å bare være 30 min?

Nybakte mødre er som regel ikke hjelpesløse, men kanskje sliten og overveldet. En god venninne ser dette og tilbyr seg å hjelpe. En god venninne, altså. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så enig med deg. 
selvsagt kan man sette pris på om noen tilbyr seg men det skal ikke bli forventet heller. 

Hater å rydde å det gjør nok de meste så hadde hatet å bli spurt om å ta oppvask og vaske gulv/do og lage middag eller ta med. De har jo mann i huset i tillegg som kan hjelpe med det. Jeg kan mer forstå en alene mor med nyfødt uansett om de heller ikke kan forvente noe.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva er det fleste nybakte mødre forventer?

Jeg pleier ikke å ta med noe da jeg bare tar en rask tur innom ca 20-30 min da mor har nok med baby å gjøre, forventer heller ikke noe servering og serverer meg selv vann og henter til venninne noe hun trenger vann osv. 

Tenker ikke helt på barselsbesøk gave da jeg har gitt allerede gave i babyshower. 
Fleste som tenker og mener at det er for dårligt å komme tomhendt og ta med middag og bake ditt og datt til nybakte mor og rydde litt og brette klær og ha baby mens mor tar seg en dysj/bad. Føler meg litt stygg av å si at jeg kommer ikke på kort barsels besøk for å være servitør🙈 men mest for å se baby og venninne og høre hvordan nybakt mor har det og hvordan det går,
Sikkert kjempe koselig av de som gjør det da Slike ting :)   Men føler det er mer normalt at deres egne foreldre/svigers gjør slikt en venninner. 

Jeg har aldri deltatt på babyshower så jeg har alltid med gave. Jeg er også opplært av min mor til å alltid ha med mat på barselbesøk. I motsetning til deg tenker jeg at akkurat i denne settingen er jeg servitør og tilrettelegger og en voksen som bidrar når livet er litt kaotisk. Din form for barselbesøk er i mine øyne uhøflig og selvsentrert.

Anonymkode: 7728a...26b

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, de sier fra om de ikke er i form. Så hva er da vitsen med å bare være 30 min?

Nybakte mødre er som regel ikke hjelpesløse, men kanskje sliten og overveldet. En god venninne ser dette og tilbyr seg å hjelpe. En god venninne, altså. 

Kanskje fordi jeg ikke vil presse mer en det jeg må med å være lenger? Fleste nybakte tar i mot kort besøk. Da de har andre ting å gjøre. 

Og hvem er du for å dømme hvem som er en God venninne eller ikke?😂 bare fordi man ikke gjør absolutt det DU tror en god venninne burde gjøre? 
som jeg skrev tidligere her, alle gjør forskjellig.  

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri deltatt på babyshower så jeg har alltid med gave. Jeg er også opplært av min mor til å alltid ha med mat på barselbesøk. I motsetning til deg tenker jeg at akkurat i denne settingen er jeg servitør og tilrettelegger og en voksen som bidrar når livet er litt kaotisk. Din form for barselbesøk er i mine øyne uhøflig og selvsentrert.

Anonymkode: 7728a...26b

Og nå forstår jeg hvorfor fleste venter en stund til å besøke når dette er forventet. 
Har du ikke med gave eller mat?! ikke engang vil du brette mine klær å ta over oppvask?! Nei da er du en dårlig venn! 😅

ja det er jo sånn det er når man har valgt å bli foreldre? 

At du velger å servere og sånt er jo opp til deg men man kan ikke forvente at alle skal måtte gjøre det. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og nå forstår jeg hvorfor fleste venter en stund til å besøke når dette er forventet. 
Har du ikke med gave eller mat?! ikke engang vil du brette mine klær å ta over oppvask?! Nei da er du en dårlig venn! 😅

ja det er jo sånn det er når man har valgt å bli foreldre? 

At du velger å servere og sånt er jo opp til deg men man kan ikke forvente at alle skal måtte gjøre det. 

Jeg er kjempe glad i mine venninner men det fins en viss grense på hva som kan forventes. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje fordi jeg ikke vil presse mer en det jeg må med å være lenger? Fleste nybakte tar i mot kort besøk. Da de har andre ting å gjøre. 

Og hvem er du for å dømme hvem som er en God venninne eller ikke?😂 bare fordi man ikke gjør absolutt det DU tror en god venninne burde gjøre? 
som jeg skrev tidligere her, alle gjør forskjellig.  

Hvis du anser ditt besøk som press bør du vel holde deg unna permanent. 

Ditt fokus er kun på deg selv, så jeg lurer på hvorfor du gidder å dra på besøk i utgangspunktet? 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du anser ditt besøk som press bør du vel holde deg unna permanent. 

Ditt fokus er kun på deg selv, så jeg lurer på hvorfor du gidder å dra på besøk i utgangspunktet? 

Det er ditt syn 🤷‍♀️ 

Sikkert alt alle andre ikke er enig med deg er bittert i dine øyne, så driter i det🤓

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er kjempe glad i mine venninner men det fins en viss grense på hva som kan forventes. 

Dine venner kan tydeligvis ikke forvente noe som helst av deg. Ikke snakk om at du skal bistå en sliten nybakt mor littegrann og ikke snakk om at du skal bake en kake uten å få betalt. Enig med hun over som skriver at du virker veldig selvsentrert og lite omtenksom. Fokuset ditt er alltid deg. Jeg hadde nok heller ikke invitert deg i noe dåp når du viser så lite interesse.

Anonymkode: 170ad...90b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du er jo rett og slett en egoist, og vennine kan du ikke påberope deg å være.

Anonymkode: b0971...184

Å ha med mat stammer fra en gammel skikk med barselgraut. Fra de tider da en husmor som fikk barn sannsynligvis hadde et hushold å ta vare på, mange unger og mann, som for øvrig ikke kokte så mye som en potet på den tida. Så da kom gjerne nabokonene med en stor butt med grøt. Det var en veldig fet, næringsrik grøt som på den tiden ble ansett for å være bra for den som nettopp hadde født.

På den tiden var det også vanlig at barseltiden var mye lengre. Hun som hadde født skulle holde sengen 2 uker, og ikke være oppe i hele tatt. De trodde dette var nødvendig mht helse. 

Jeg baker gjerne en kake eller boller, i tillegg til gave til baby + en liten gave til evt søsken. Kjøper også gjerne f eks en god, litt dyr håndkrem til mor. Syns det er en hyggelig skikk. 

Jeg drar ikke på besøk før baby er et par-tre uker (tidligst). Men begynner ikke å vaske hus og rydde uten spesifikt bli bedt om noe. De aller fleste som har født er vanlig oppegående etter fødsel.

Anonymkode: 43e2d...d7a

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du er jo rett og slett en egoist, og vennine kan du ikke påberope deg å være.

Anonymkode: b0971...184

Det er ditt syn i saken 🤷‍♀️ at andre gjør forskjellig betyr ikke det at de er mindre venninner.  herregud

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ditt syn i saken 🤷‍♀️ at andre gjør forskjellig betyr ikke det at de er mindre venninner.  herregud

Jo, det gjør det faktisk. Når du kun har fokus på deg selv og dine behov og ønsker er du en dårlig venninne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...