Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #1 Del Skrevet 20. januar 2024 Sorry, dette blir langt. Mistenker at min mor er allergisk mot alkohol. Grunnen til at jeg skriver det og ikke er alkoholiker er fordi hun kan fint gå dag og ukesvis uten å drikke. Jeg prater med henne flere ganger i uken. Like gjerne en onsdag som en lørdag. Jeg hører med en gang om hun har drukket, så det er ikke der problemet ligger. Problemet er i sosiale lag eller om vi kommer på besøk i helgen. Da er problemet i gang allerede fra første svelg. Det skal ikke mere enn en øl til før jeg merker at hun har drukket. Etter dette går det kjapt nedover. Der andre tar seg et glass rødvin og nipper til dette under middagen, fyller hun kjøkkenglass med vin. Hun nipper aldri, men drikker store svelger. Det skal ikke mange glassene til før hun blir "hjernedød" og helt ute. Faren min orker nå ikke å ta henne med i sosiale lag. Jeg går og legger meg tidlig. Jeg har vært sint, jeg har grått,jeg har truet og prøvd å snakke rolig. INGENTING fungerer. Hadde hun vært en alkoholiker som drakk hver dag, drakk i smug etc hadde det vært en ting. Men at hun helt fint klarer seg uten alkohol, men absolutt må drikke når jeg er der syntes jeg er veldig rart. Jeg er den i familien som takler det dårligst. Jeg har pratet med henne om det SÅ mange ganger. Har noen her noen tips til hva jeg kan prøve? Og hvorfor denne trangen til å drikke akkurat når jeg er der?? Vi er der kanskje hver 3. helg. Hadde det vært opp til henne skulle vi vært der mye oftere. Jeg har tom filmet henne og vist det dagen etter uten at det har endret noe. Bare for å ha sagt det, hun blir aldri ufin,slem, sint eller noe sånt. Hun bare sitter der med tomt blikk, prater usammenhengende og er rett og slett ikke med. Det er så vanskelig fordi jeg vet hun elsker at vi kommer, elsker barnebarnet sitt. Men jeg orker nesten ikke å være der. Skjønner jo at jeg må jobbe med meg selv, akseptere at vi er ulike osv. Men HVORFOR? Når hun fint klarer å la være å drikke, hvorfor må hun gjøre det når jeg er der? Anonymkode: 20f71...960 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445536-mor-med-alkoholproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #2 Del Skrevet 20. januar 2024 Det finnes mange typer alkoholikere. Noen drikker hver dag, noen drikker hver helg, noen drikker i sosiale lag, mens noen kan gå flere måneder uten å drikke, men drikker seg under bordet når de først drikker så lite som et glass. Det finnes hjelp å få, men da må hun først innrømme at hun har et problem. Anonymkode: 1e6f9...315 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445536-mor-med-alkoholproblemer/#findComment-150060439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #3 Del Skrevet 20. januar 2024 Enig med forrige taler. Var sånn min mor startet og holdt på i mange mange år. Tilslutt eskalerte det til hver helg, så hver torsdag til søndag, så hver mandag til søndag. En dag måtte jeg hente henne 09:30 en mandag, da hadde hun drukket siden fredag. Hun stoppet selvsagt å drikke da jeg hentet henne, vi dro til legen og ble henvist videre. Da klokken var 14:00 kom vi inn til AAT, da hadde hun spist og fått i seg vanlig væske. Da hadde hun en promille på 1.97. Altså 4.5 time etter at hun sluttet å drikke. Hun ble innlagt på psykiatrisk, sluppet ut igjen neste dag og rett tilbake. Jeg må bare distansere meg. Jeg får ikke hjulpet henne. Hun gikk til behandling en stund poliklinisk, men syns det var for slitsomt å ta bussen (for lappen røyk jo). Dette er 4 år siden og hun har fortsatt ett problem. Du får si at du ikke kommer hvis hun skal drikke. Si du ikke ønsker å ha henne rundt barna når hun drikker. Det er vondt og kjipt, men du må beskytte deg selv og barna. Anonymkode: a1dc1...6f5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445536-mor-med-alkoholproblemer/#findComment-150060444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 20. januar 2024 #4 Del Skrevet 20. januar 2024 Ta vare på deg selv og ikke bli lik henne! Jeg bare sier det siden du er den som takker det minst, og gå i deg selv der så du ikke havner i sane fella! Og så kan du finne pårørende - grupper hvor du vil bli møtt med forståelse og samme erfaringer som kan være gull verdt! Da kan du nok også forstå bedre uten at du må akseptere. ❤️ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445536-mor-med-alkoholproblemer/#findComment-150060448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2024 #5 Del Skrevet 21. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Sorry, dette blir langt. Mistenker at min mor er allergisk mot alkohol. Grunnen til at jeg skriver det og ikke er alkoholiker er fordi hun kan fint gå dag og ukesvis uten å drikke. Jeg prater med henne flere ganger i uken. Like gjerne en onsdag som en lørdag. Jeg hører med en gang om hun har drukket, så det er ikke der problemet ligger. Problemet er i sosiale lag eller om vi kommer på besøk i helgen. Da er problemet i gang allerede fra første svelg. Det skal ikke mere enn en øl til før jeg merker at hun har drukket. Etter dette går det kjapt nedover. Der andre tar seg et glass rødvin og nipper til dette under middagen, fyller hun kjøkkenglass med vin. Hun nipper aldri, men drikker store svelger. Det skal ikke mange glassene til før hun blir "hjernedød" og helt ute. Faren min orker nå ikke å ta henne med i sosiale lag. Jeg går og legger meg tidlig. Jeg har vært sint, jeg har grått,jeg har truet og prøvd å snakke rolig. INGENTING fungerer. Hadde hun vært en alkoholiker som drakk hver dag, drakk i smug etc hadde det vært en ting. Men at hun helt fint klarer seg uten alkohol, men absolutt må drikke når jeg er der syntes jeg er veldig rart. Jeg er den i familien som takler det dårligst. Jeg har pratet med henne om det SÅ mange ganger. Har noen her noen tips til hva jeg kan prøve? Og hvorfor denne trangen til å drikke akkurat når jeg er der?? Vi er der kanskje hver 3. helg. Hadde det vært opp til henne skulle vi vært der mye oftere. Jeg har tom filmet henne og vist det dagen etter uten at det har endret noe. Bare for å ha sagt det, hun blir aldri ufin,slem, sint eller noe sånt. Hun bare sitter der med tomt blikk, prater usammenhengende og er rett og slett ikke med. Det er så vanskelig fordi jeg vet hun elsker at vi kommer, elsker barnebarnet sitt. Men jeg orker nesten ikke å være der. Skjønner jo at jeg må jobbe med meg selv, akseptere at vi er ulike osv. Men HVORFOR? Når hun fint klarer å la være å drikke, hvorfor må hun gjøre det når jeg er der? Anonymkode: 20f71...960 Hadde tenkt at hun sikkert går på noen medisiner som ikke kan kombineres med alkohol. Anonymkode: 9e8fb...680 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445536-mor-med-alkoholproblemer/#findComment-150060518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2024 #6 Del Skrevet 21. januar 2024 Siden det ser ut til å være i sosialt lag at hun drikker og blir slik, kan hun f.eks. ha tatt sterke betoligende mot angst før selskapet, slik at alkoholen gjør henne slik? Anonymkode: 9e8fb...680 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445536-mor-med-alkoholproblemer/#findComment-150060519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2024 #7 Del Skrevet 21. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det finnes mange typer alkoholikere. Noen drikker hver dag, noen drikker hver helg, noen drikker i sosiale lag, mens noen kan gå flere måneder uten å drikke, men drikker seg under bordet når de først drikker så lite som et glass. Det finnes hjelp å få, men da må hun først innrømme at hun har et problem. Anonymkode: 1e6f9...315 Her har du nok misforstått en god del. Alkoholisme er ikke det samme som å drikke seg skikkelig full 4- 5 ganger i året. Anonymkode: 9e8fb...680 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445536-mor-med-alkoholproblemer/#findComment-150060520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå