Gå til innhold

Felleski vs smørefrie. Hjelp meg

Anbefalte innlegg

Jeg leser at felleski og smørefrie ski egner seg best i plussgrader. Så har jeg noen kollegaer som mener at felleski er bra uansett. På nett står det at de ikke funker så bra i pluss fordi det er minusgrader i snøen… 

Jeg har ett par smørefrie som ikke funker nå i 15 minus hvertfall 

Hjelp? 

Anonymkode: c22d7...049

Fortsetter under...

Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøpte felleski for noen år siden, og har aldri vært borti at ikke de er mange ganger bedre enn vanlige smørefrie ski. Både i sprengkulde og varmt påskeføre. 

Så bra! Så de funker på minusføre nå og bremser ikke når de finner det for godt på egenhånd?😂

Vi har felleski og er godt fornøyd med det.

Når det var så sprengkaldt nå var det litt dårligere gli, men vi er ikke superskigåere noen av oss så det var ikke noe problem. Jeg vil påstå at på vanlig mosjonistnivå fungerer det utmerket.

Anonymkode: 29e65...975

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Så bra! Så de funker på minusføre nå og bremser ikke når de finner det for godt på egenhånd?😂

Det er ikke min erfaring ihvertfall. De er jo kanskje mer sårbare enn vanlige smørefrie pga vektfordeling og trykk på fellen. Endrer du vekt for mye vil egenskapene bli dårligere.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi har felleski og er godt fornøyd med det.

Når det var så sprengkaldt nå var det litt dårligere gli, men vi er ikke superskigåere noen av oss så det var ikke noe problem. Jeg vil påstå at på vanlig mosjonistnivå fungerer det utmerket.

Anonymkode: 29e65...975

Takk! Jeg har ikke gått på 25 år, så skal ikke engang skryte på meg mosjonistnivå. Men det må være en viss glede knyttet til det og da følger jo godt og riktig utstyr

Annonse

Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Det er ikke min erfaring ihvertfall. De er jo kanskje mer sårbare enn vanlige smørefrie pga vektfordeling og trykk på fellen. Endrer du vekt for mye vil egenskapene bli dårligere.

Takk :) det er jo og noe å ta med i beregningen. 

Har selv smøreski, men har kollegaer som er veldig fornøyde med sine felleski, de har valgt med flyttbar binding (rottefella move) som man enkelt kan justere underveis i en skitur. 

Viktig å velge langrennski tilpasset din vekt og høyde slik at man får både godt feste og god glid. 

Jeg har hørt at på "blå ekstra" - føre er det ingenting som slår smøreski. 

Jeg tror mine neste ski, når jeg har brukt opp de jeg har nå, blir felleski. 

Anonymkode: ea769...1d5

Eg har felleski, dei er bedre enn mine smørefrie ski på alle føre eg har brukt dei på. Dei er aldri perfekte, slik smøreski kan vere. Dei er bra, slik smøreski er mesteparten av tida. Og dei er aldri dårlig eller rett ut elendig, slik ein kan oppleve med feilsmurte ski.

Takk for erfaringer og råd! 

Jeg skjønner jo at smøreski er best, men jeg har null erfaring, og har ikke stått på ski på 25 år og skal etter alt å dømme kanskje gå 5-10 rolige turer i år 🙈 Men da skjønner jeg at felleski er langt bedre enn smørefrie hvertfall :) 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk for erfaringer og råd! 

Jeg skjønner jo at smøreski er best, men jeg har null erfaring, og har ikke stått på ski på 25 år og skal etter alt å dømme kanskje gå 5-10 rolige turer i år 🙈 Men da skjønner jeg at felleski er langt bedre enn smørefrie hvertfall :) 

Eg angrar ikkje på å investere i felleski. Eg skal ikkje konkurrere mot Klæbo. Eller nokon andre for den del..

Endret av ☆☆☆

Annonse

☆☆☆ skrev (59 minutter siden):

Eg angrar ikkje på å investere i felleski. Eg skal ikkje konkurrere mot Klæbo. Eller nokon andre for den del..

Hehe nei det var ikke min plan heller. Har ikke vært skiføre her på evigheter og nå skal jeg på hyttetur så hadde lyst å henge med. Kjøpte derfor i iveren ett par smørefrie ski og skjønner det var teit 

Den perfekte mor, påan igjen skrev (6 timer siden):

Hva mener du med at de er mer sårbare? Er smørefrie dårligere om man har dårlig teknikk?

Anonymkode: 48216...26e

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hva mener du med at de er mer sårbare? Er smørefrie dårligere om man har dårlig teknikk?

Anonymkode: 48216...26e

Nei, det går ikke på teknikk, bare vektendring. Trykket på fellen vil bli feil om man legger på seg eller tar av seg så skien blir for myk eller stiv i forhold til vekten. Man har vektklasser på felleski for at fellen skal ligge mest mulig riktig på snøen. 
Smørefrie ski går bare på lengde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...