Gå til innhold

Sandra Borchs masteroppgave er plagiat...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du får jo ikke informasjon om hvilken karakter en masteroppgave har fått. 

Anonymkode: 5727b...919

Og? Det er svært få oppgaver som er klausulert. Og i og med at de er tilgjengelige kan man finne det man søker (og sitere eller henvise) enkelt. På nett eller via Bibsys.

Anonymkode: 45dec...d3a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Du får jo ikke informasjon om hvilken karakter en masteroppgave har fått. 

Hvis du har et minimum av ferdigheter innen ditt eget fag så bør du sikkert klare å se forskjell på en god oppgave og en dårlig. Men de som har behov for å plagiere kan kanskje ikke det engang? Ikke vet jeg; jeg skrev selv.

Skrevet
Danida skrev (27 minutter siden):

Hvis du har et minimum av ferdigheter innen ditt eget fag så bør du sikkert klare å se forskjell på en god oppgave og en dårlig. Men de som har behov for å plagiere kan kanskje ikke det engang? Ikke vet jeg; jeg skrev selv.

Tja, ikke nødvendigvis. Min søster leverte en masteroppgave som hun fikk karakteren D på. Veilederen var dypt uenig i sensuren og anbefalte henne å klage. Det resulterte i en A ... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tja, ikke nødvendigvis. Min søster leverte en masteroppgave som hun fikk karakteren D på. Veilederen var dypt uenig i sensuren og anbefalte henne å klage. Det resulterte i en A ... 

Dette hadde NULL relevans til innlegget du svarte på…

Anonymkode: 37001...aa1

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ved slike store hopp i karakter er det som regel ikke språk, formuleringer og innholdet som er problemet, men avgrensningen. Første sensor har muligens syntes for mye av oppgaven av utenfor problemstillingen. Neste sensor kan derimot applaudere denne tolkningen/avgrensningen og synes det at den ligger i ytterkant av tema er det som gir den ekstra kvalitet. Leser man en slik oppgave og kan mye om faget, ser man som regel at dette kunne være problemstillingen og at selve innholdet har god kvalitet

Anonymkode: f2ac9...e1c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Da jeg studerte ble vi oppfordret til å nærmest skrive av deler av oppgaven. Særlig teori og metodedelen mente han vi kunne bruke lite tid på og heller ta nesten direkte fra oppgaver og bøker. Det samme vet jeg andre har fått høre. Jeg vet også om 2 sykepleiere, en revisor, en lærer og 3 jurister/advokater som jeg vet har jukset på eksamener eller større oppgaver. Jeg mener på ingen måte det er i orden, men om alle eksamener og oppgaver skulle gjennomgås og alle som har jukset skulle miste jobben så hadde det ikke vært mange igjenn.

Anonymkode: b9b65...bed

Hva og hvor studerte du? Jeg har bakgrunn som revisor, vi ble ikke oppfordret til avskrift, men å skrive vår tolkning og drøfte den. Det er nå mer enn ti år siden. 

Når det er sagt, dagens eksamen, innleveringer osv, er nok snart overmoden for endring nå som KI snart tar over evnen til å hente inn, tolke og gjenfortelle informasjon. Det er ikke behov for den evnen i fremtiden, men evnen til å videreformidle ett behov inn i den verden. Regelverket rundt plagiat forvirrer meg når ei blir anklaget for plagiat ved å skrive av sin egen oppgave. Til Sandras forsvar synes jeg hun håndterte begrunnelsen for å ta denne saken opp i høyesterett på en god måte, hun presiserte at dette var for å gi klare rammer rundt hva en student har lov til, ikke ett forsøk på å ta studenten. 

Det er selvfølgelig riktig at en kunnskapsminister går av når master er ett plagiat, men samtidig en indikasjon på at vi behøver endring. Finnes det ett forbaska redelig menneske på Stortinget? Takke meg til mimir da, fremfor de som later som de er bedre enn de er. 

Anonymkode: aa63a...4a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva og hvor studerte du? Jeg har bakgrunn som revisor, vi ble ikke oppfordret til avskrift, men å skrive vår tolkning og drøfte den. Det er nå mer enn ti år siden. 

Når det er sagt, dagens eksamen, innleveringer osv, er nok snart overmoden for endring nå som KI snart tar over evnen til å hente inn, tolke og gjenfortelle informasjon. Det er ikke behov for den evnen i fremtiden, men evnen til å videreformidle ett behov inn i den verden. Regelverket rundt plagiat forvirrer meg når ei blir anklaget for plagiat ved å skrive av sin egen oppgave. Til Sandras forsvar synes jeg hun håndterte begrunnelsen for å ta denne saken opp i høyesterett på en god måte, hun presiserte at dette var for å gi klare rammer rundt hva en student har lov til, ikke ett forsøk på å ta studenten. 

Det er selvfølgelig riktig at en kunnskapsminister går av når master er ett plagiat, men samtidig en indikasjon på at vi behøver endring. Finnes det ett forbaska redelig menneske på Stortinget? Takke meg til mimir da, fremfor de som later som de er bedre enn de er. 

Anonymkode: aa63a...4a3

Vær så snill å lær deg forskjellen mellom et og ett.

Anonymkode: 33238...9b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vær så snill å lær deg forskjellen mellom et og ett.

Anonymkode: 33238...9b5

Mens du bør se på og/å, om det er den retningen du vil tråden skal gå i.

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Mens du bør se på og/å, om det er den retningen du vil tråden skal gå i.

😂👏🏻

Anonymkode: 6cd64...eba

Skrevet

Forøvrig må Kjerkol gå. Og gå langt. Løgn og forbannet dikt over hele fjøla for å få seg en liksommaster på mest lettvinte vis.

I bunn og grunn er dette et utslag av mastersjuka - alle skal liksom ha en master, men slett ikke alle har hode til det. Det leveres så mange dårlige masteroppgaver at det i seg selv er alarmerende. Det er en fair sak å ikke være mastersmart, forsåvidt, men de burde ha drevet med noe annet. I tillegg har vi de som hverken har evnen, viljen eller etisk ryggrad til det, som disse her undermenneskene. Det er en helt annen kopp te. Kjerkol må gå.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (På 19.1.2024 den 19.56):

Javisst. Det faktum at en person i hennes stilling faktisk har fusket er jo helt irrelevant, her er det rett og slett et angrep på kjønnet hennes. 

Det er naturligvis svært alvorlig med juks. Det er likevrl definitivt interessant at det kun er kvinnelige politikere som til nå har blitt utsatt for slik gransking. Det er sannsynlig at akkurat det handler om strukturell kvinnediskriminering:

https://kjonnsforskning.no/nb/kjonnsbalanse-i-akademiske-toppstillinger-med-blikk-brytninger-og-nye-muligheter

https://www.khrono.no/minda-holm-om-a-vaere-kvinne-i-akademia---og-om-reaksjonene-nar-jeg-skriver-om-det/431393

https://www.khrono.no/kvinner-diskrimineres-fortsatt-gjennom-hele-karrieren/639218

Anonymkode: 2aaea...6e5

Skrevet

Og beviset for at hun ikke har evnen eller kunnskapen til å faktisk skrive en masteroppgave legger hun elegant frem her, fra VG:

Kjerkol har uttalt til VG at det ikke er tekst fremstilt som egne funn og konklusjoner, men erkjenner at det kan være formuleringer i oppgaven som burde hatt tydeligere henvisning.

– VG viser til beskrivelser av metode og forskningslitteratur om metode i vår masteroppgave som er sammenfallende med beskrivelser i andre oppgaver. Det er ikke så overraskende all den tid oppgavene bygger på de samme teoriene og metodene, uttalte hun (...)

Jo, det er overraskende. Det er i tillegg forbudt. ALLE trekker på andres kunnskap og andres tekster i en masteroppgave, som i forskning ellers. All kunnskapsutvikling er kumulativ, men man parafraserer og henviser, eller man siterer ordrett og henviser.

Metode og forskningslitteratur er ikke noe du løfter og later som er ditt. Det handler om åndsverk, og man stjeler ikke åndsverk heller. Intellektuell redelighet forventes, akkurat som annen redelighet. Det lærer man faktisk allerede i skolen, om man ikke føler seg hevet over det som disse tydeligvis gjør. Og man stjeler heller ikke andres informanters ordrette uttalelser for å bruke dem som sine (det siste er altså så amatørmessig at det er til å grine av). Det er i bunn og grunn å lyve for det akademiske fellesskapet for å stjele seg en plass i det.

Man trenger faktisk ikke gå til teksten hennes, i bunn og grunn, når hennes egen forklaring viser grunnleggende mangel på grunnleggende kunnskap.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er naturligvis svært alvorlig med juks. Det er likevrl definitivt interessant at det kun er kvinnelige politikere som til nå har blitt utsatt for slik gransking. Det er sannsynlig at akkurat det handler om strukturell kvinnediskriminering:

https://kjonnsforskning.no/nb/kjonnsbalanse-i-akademiske-toppstillinger-med-blikk-brytninger-og-nye-muligheter

https://www.khrono.no/minda-holm-om-a-vaere-kvinne-i-akademia---og-om-reaksjonene-nar-jeg-skriver-om-det/431393

https://www.khrono.no/kvinner-diskrimineres-fortsatt-gjennom-hele-karrieren/639218

To svaler med magaplask gjør ingen strukturelt diskriminerende sommer.

Skrevet
sug lut skrev (24 minutter siden):

Forøvrig må Kjerkol gå. Og gå langt. Løgn og forbannet dikt over hele fjøla for å få seg en liksommaster på mest lettvinte vis.

I bunn og grunn er dette et utslag av mastersjuka - alle skal liksom ha en master, men slett ikke alle har hode til det. Det leveres så mange dårlige masteroppgaver at det i seg selv er alarmerende. Det er en fair sak å ikke være mastersmart, forsåvidt, men de burde ha drevet med noe annet. I tillegg har vi de som hverken har evnen, viljen eller etisk ryggrad til det, som disse her undermenneskene. Det er en helt annen kopp te. Kjerkol må gå.

Enig! 

Men et spørsmål: er man mastersmart nok når man skriver sin egen tekst, er så redelig man bare kan og tar utdanning ved siden av jobb, men dessverre ikke oppnår høyere karakter enn C? 

Anonymkode: e2141...6bc

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Enig! 

Men et spørsmål: er man mastersmart nok når man skriver sin egen tekst, er så redelig man bare kan og tar utdanning ved siden av jobb, men dessverre ikke oppnår høyere karakter enn C? 

C er helt fint, det sier bare at du ikke er noe forskeremne. Det er imidlertid ikke sikkert det er samfunnsmessig lønnsomt at det skal legges opp til at et masterløp er eneste vei til videre kompetanse eller opprykk.

Endret av sug lut
Skrevet
sug lut skrev (7 minutter siden):

C er helt fint, det sier bare at du ikke er noe forskeremne. Det er imidlertid ikke sikkert det er samfunnsmessig lønnsomt at det skal legges opp til at et masterløp er eneste vei til videre kompetanse eller opprykk.

Ikke sant! Det er min master jeg beskriver her og  jeg er absolutt ikke et forskeremne, men noe måtte man jo gjøre for å få den lønna man fortjener. 

Det er veldig synd at master har blitt det eneste saliggjørende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ikke sant! Det er min master jeg beskriver her og  jeg er absolutt ikke et forskeremne, men noe måtte man jo gjøre for å få den lønna man fortjener. 

Nettopp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hvor mange av mennene i regjering har høyere utdanning da? Er det egentlig noen å sjekke? 

Anonymkode: 7985e...9a6

Skrevet
sug lut skrev (23 timer siden):

To svaler med magaplask gjør ingen strukturelt diskriminerende sommer.

Fadesene er en annen ting. Granskingens grunnlag er problematisk her uavhengig av resulatet. Vi bør definitivt stille spørsmål ved at ingen mannlige politikere har fått gransket sine masteroppgaver på samme måte.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Hvor mange av mennene i regjering har høyere utdanning da? Er det egentlig noen å sjekke? 

Anonymkode: 7985e...9a6

Selvfølgelig er det noen å sjekke! Både tidligere og nåværende politikere. 

Det er interessant når man vet at mannlige studenter jukser 5 ganger oftere enn kvinner....

https://www.nrk.no/ostfold/mannlige-studenter-jukser-klart-mest-1.12379725

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Fadesene er en annen ting. Granskingens grunnlag er problematisk her uavhengig av resulatet. Vi bør definitivt stille spørsmål ved at ingen mannlige politikere har fått gransket sine masteroppgaver på samme måte.  

Vet du det? Og skjønner du bakgrunnen til at utdanningsministeren sin master ble sjekket av en masterstudent? Tror du at det var kjønnet hennes som gjorde at han sjekket den?

Anonymkode: 6cd64...eba

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.1.2024 den 10.56):

Dette diskuterte vi faktisk i høst.

En venninne er igang med masteren sin og får noe fri med lønn for å skrive den. Når den er ferdig går hun opp ganske bra i lønn. Men blir hun egentlig noen bedre norsklærer av det?

Hun er lærer i ungdomsskolen og mener selv hun ikke blir det, men hun blir mye dyrere for arbeidsgiver å ha i jobb. Hun gjør det jo fordi det nærmest er forventet og hun vil stige greit i lønn, men er det egentlig nødvendig?

Anonymkode: cb959...f17

Skrevet
sug lut skrev (På 21.1.2024 den 10.13):

Mastersjuke kombinert med at alle høgskoler søker seg til universitetsstatus og prøver å være noe de ikke er. I tillegg ønsker fagskolene at fagskoleutdanning skal likestilles med universitetsutdanning......

Anonymkode: 4d8c6...266

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...