Gå til innhold

Dere som er lærere på ungdomsskole eller vgs her inne

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nei, nettopp. Derav spørsmålet mitt, som du hånte. Frykt for å snakke i plenum og tiltrekke seg oppmerksomhet er ikke knytta til en diagnose, og er noe veldig mange unge sliter med.

Anonymkode: ad6e8...845

Men frykten for å snakke i plenum er i DETTE tilfellet knytta direkte til en diagnose, og er dermed ikke noe han kan "trene av seg" sånn som andre ungdommer UTEN diagnose kan gjøre.

I alle fall ingen fare for at du råker innpå "høy måloppnåelse", for her gikk det jammen sakte....

Anonymkode: f8f1c...526

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men frykten for å snakke i plenum er i DETTE tilfellet knytta direkte til en diagnose, og er dermed ikke noe han kan "trene av seg" sånn som andre ungdommer UTEN diagnose kan gjøre.

I alle fall ingen fare for at du råker innpå "høy måloppnåelse", for her gikk det jammen sakte....

Hvor i alle dager tar du det fra at ikke høytfungerende autister kan trene av seg frykt for å snakke i plenum??

For øvrig bør du flytte hjem til mammaen din igjen (hvis du ikke allerede bor hjemme hos henne) og be henne prøve å oppdra deg en gang til. Du har ikke engang vett til å skjemmes over den manglende oppdragelsen din. Pinlig.

Anonym bruker skrev (På 21.1.2024 den 0.07):

Hvor i alle dager tar du det fra at ikke høytfungerende autister kan trene av seg frykt for å snakke i plenum??

For øvrig bør du flytte hjem til mammaen din igjen (hvis du ikke allerede bor hjemme hos henne) og be henne prøve å oppdra deg en gang til. Du har ikke engang vett til å skjemmes over den manglende oppdragelsen din. Pinlig.

Jeg er mor til en høytfungerende autist. Så dette har vi hatt kursing på. 

Du kan jo ellers flytte hjem du også; det er enda dårligere oppdragelse å forpeste en tråd med åndsforlatte spørsmål der du ber om egne svar på selvsagte ting som for lenge siden er sagt i tråden. LES den forpulte tråden i stedet for å fylle den med crap!

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg er mor til en høytfungerende autist. Så dette har vi hatt kursing på. 

Du kan jo ellers flytte hjem du også; det er enda dårligere oppdragelse å forpeste en tråd med åndsforlatte spørsmål der du ber om egne svar på selvsagte ting som for lenge siden er sagt i tråden. LES den forpulte tråden i stedet for å fylle den med crap!

Jøss 😳 Anbefaler sinnemestringskurs neste gang 🤣

Anonym bruker skrev (På 20.1.2024 den 18.44):

Så rart at du tror en diagnose som krever tilrettelegging automatisk farger av på hans kognitive evner...? Hun forteller at han snakker feilfritt engelsk uten aksent, han bare gjør det ikke i plenum. Hvorfor skal hun ikke forvente at karakteren står i forhold til den ferdigheten? 

Nei, ikke kognitive evner. Sosiale evner, som også virker inn.

Anonymkode: 310d8...11f

Annonse

Anonym bruker skrev (På 23.1.2024 den 8.42):

Nei, ikke kognitive evner. Sosiale evner, som også virker inn.

Sosiale evner er ikke del av vurderingskriteriene i engelskfaget. 

Anonymkode: 4f631...10d

Anonym bruker skrev (På 19.1.2024 den 9.43):

Hei lærere. Jeg trenger litt forståelse her.

Ved karaktersetting første termin har sønnen min fått greie karakterer i alle skriftlige fag:

Norsk: 5

Matte: 4

Sammfunnsfag: 5

KRLE: 4

naturfag: 5

Engelsk: 5

Spansk: 5

Så kommer de muntlige og de med aktivitet.

Norsk: 3

Engelsk: 3

KRØ: 4

Anonymkode: 71e51...4a3

Jeg stusser på inndelingen din i «skriftlige og muntlige» fag her. Samf, krl og nat er ikke «skriftlige fag». Det er fint at skolen tilrettelegger for at han får vist kompetanse skriftlig.

Det er ikke lengre to karakterer i engelsk, så her skjønner jeg ikke hva du mener. Både i engelsk og spansk skal en vurdere både skriftlige og muntlige ferdigheter, som skal gjenspeiles i én karakter. Du må lese kompetansemålene.

Dette er forøvrig veldig gode karakterer første termin på u.skolen.

Anonymkode: 6b9b5...de1

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvis de manglende distale evnene fører til at han ikke bruker språket er jo det ganske vesentlig. De skal kunne bruke språket på en effektiv måte.

Anonymkode: a5a27...4e2

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

På samme måte som kognitive evner ikke er en del av vurderingskriteriene, selv om de er vesentlige for å tilegne seg og bruke kompetansen som skal vurderes.

I  og med at karakterene er såpass greie, så vil dere neppe få gehør for å få inn PPT for å lage en IOP. Uansett så har man kun "rett på" hjelp til å nå  lav måloppnåelse, og det gjør han jo med god margin. 

Det er supert at han deltar i gym, men dersom karakteren der blir et evig gnagsår fordi han rett og slett ikke _kan_ oppfylle kompetansemålene så kan dere vurdere å søke om fritak for vurdering i akkurat det faget. Man trenger legeerklæring fra fastlege i såfall.  Da slipper dere at den trekker ned på sluttvitnemålet og blir et stressmoment. 

I det store og hele er rådet mitt å tenke på hvordan man minimerer stress.  Ungdomsskolen er stressende for alle, men ekstra stressende blant annet for de på autismespekteret.  Ikke kav med karakterer i åttende klasse. Ikke kav med karakterer som ikke er avgangsfag, og som overhodet ikke spiller noen rolle når man skal søke seg videre på vgs. Ufrivillig skolefravær for de på autismespekteret er på et sted mellom førti og femti prosent (alt etter som man ser på norske eller danske undersøkelser). Det er _dette_ dere skal jobbe for å unngå, ikke at han skal få fire eller fem i alle fag.

Anonymkode: de49f...84b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...