Østerdølen Skrevet 19. januar 2024 #51 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Han deltar om han får direkte spørsmål, men ikke ellers. Han er rett og slett redd for det. Det er for mange elever, for mye støy og lyder. Og det fines autister som er nonverbale Hva er kompetansemålet i engelsk muntlig 1. termin , 8. trinn? Anonymkode: 71e51...4a3 Muntlige ferdigheter i engelsk er å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale. Det handler om å videreformidle informasjon, tilpasse språket til formål, mottaker og situasjon og å velge egnede strategier. Utviklingen av muntlige ferdigheter i engelsk handler om å bruke det muntlige språket gradvis mer presist og nyansert til å kommunisere om forskjellige emner, i formelle og uformelle situasjoner til ulike mottakere med ulik språklig bakgrunn. Der har du begrunnelsen for karakteren, det er tydelig at han ikke samtaler, verken med lærer eller klassekamerater og dermed kan han heller ikke få topp karakterer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet 19. januar 2024 #52 Del Skrevet 19. januar 2024 Østerdølen skrev (3 minutter siden): Muntlige ferdigheter i engelsk er å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale. Det handler om å videreformidle informasjon, tilpasse språket til formål, mottaker og situasjon og å velge egnede strategier. Utviklingen av muntlige ferdigheter i engelsk handler om å bruke det muntlige språket gradvis mer presist og nyansert til å kommunisere om forskjellige emner, i formelle og uformelle situasjoner til ulike mottakere med ulik språklig bakgrunn. Der har du begrunnelsen for karakteren, det er tydelig at han ikke samtaler, verken med lærer eller klassekamerater og dermed kan han heller ikke få topp karakterer. Og diagnosen hjelper heller ikke på en vurdering. Mange andre uten diagnose er redd for å snakke i en en klassesituasjon, de får heller ikke toppkarakterer. Så jeg ser absolutt ikke problemet ditt. Han er den han er, slik er det bare. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 19. januar 2024 #53 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Det skrev jeg ikke heller Anonymkode: 71e51...4a3 Nei, du skrev … skolen skal ta hensyn til det. Skal og må er imperativer og synonymer for meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #54 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Han deltar om han får direkte spørsmål, men ikke ellers. Han er rett og slett redd for det. Det er for mange elever, for mye støy og lyder. Og det fines autister som er nonverbale Anonymkode: 71e51...4a3 Antall elever og mengde støy er den samme for alle. Dattera mi er livredd for å stikke seg frem, snakke i plenum og i det hele tatt alt som innebærer at oppmerksomhet er rettet mot henne. Konsekvens: lav karakter i muntlige fag. Hvilket jo er riktig. Anonymkode: ad6e8...845 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 19. januar 2024 #55 Del Skrevet 19. januar 2024 (endret) Feil Endret 19. januar 2024 av Iiiiik Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #56 Del Skrevet 19. januar 2024 Østerdølen skrev (1 time siden): Muntlige ferdigheter i engelsk er å skape mening gjennom å lytte, tale og samtale. Det handler om å videreformidle informasjon, tilpasse språket til formål, mottaker og situasjon og å velge egnede strategier. Utviklingen av muntlige ferdigheter i engelsk handler om å bruke det muntlige språket gradvis mer presist og nyansert til å kommunisere om forskjellige emner, i formelle og uformelle situasjoner til ulike mottakere med ulik språklig bakgrunn. Der har du begrunnelsen for karakteren, det er tydelig at han ikke samtaler, verken med lærer eller klassekamerater og dermed kan han heller ikke få topp karakterer. Og dette klarer han i mindre grupper. Som de ikke vil tilrettelegge for. De gangene de har hatt grupper har ikle dette vært et problem. Han snakker led både lærer og medelever, men ikke i timene der de er full klasse. Den eneste begrunnelsen er at han ikke deltar frivillig når han må snakke foran hele klassen. Anonym bruker skrev (1 time siden): Antall elever og mengde støy er den samme for alle. Dattera mi er livredd for å stikke seg frem, snakke i plenum og i det hele tatt alt som innebærer at oppmerksomhet er rettet mot henne. Konsekvens: lav karakter i muntlige fag. Hvilket jo er riktig. Anonymkode: ad6e8...845 Nei, den er ikke den samme for alle. Mennesker med autisme tåler lyder, smaker, lukter osv. mye dårligere enn andre. Lærerne blir overrasket når han forteller om mye støy. Men for han er det støy om noen snakker når det skal være stille, om noen spiser, om noen hvisker. Støy de færreste blir påvirket av. Men ja. Snakker de ikke, så får de dårligere karakter. Men når skolen sier de skal tilrettelegge, og så ikke gjør det, og setter lav karakter med bakgrunn i deltagelse i plenum, så blir man oppgitt. Iiiiik skrev (1 time siden): Nei, du skrev … skolen skal ta hensyn til det. Skal og må er imperativer og synonymer for meg. Skal ta hensyn til en faglig vurdering av barnets generelle fungering skal de. Men det betyr ikke at jeg mener de skal gjøre det BUP anbefaler. Det mener ikke BUP heller. Men både skolen, BUP og jeg mener at de skal ta hensyn til at det finnes en faglig vurdering. Denne sier at han med stor sannsynlighet trenger tilrettelegging i muntlige fag. Og det tok skolen hensyn til, og vi avtalte hvordan dette skulle gjennomføres. Men skolen har ikke gjort noe videre med det, selv om det står i tiltaksplanen vi laget under samarbeidsmøtet. Anonymkode: 71e51...4a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #57 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Og dette klarer han i mindre grupper. Som de ikke vil tilrettelegge for. De gangene de har hatt grupper har ikle dette vært et problem. Han snakker led både lærer og medelever, men ikke i timene der de er full klasse. Den eneste begrunnelsen er at han ikke deltar frivillig når han må snakke foran hele klassen. Nei, den er ikke den samme for alle. Mennesker med autisme tåler lyder, smaker, lukter osv. mye dårligere enn andre. Lærerne blir overrasket når han forteller om mye støy. Men for han er det støy om noen snakker når det skal være stille, om noen spiser, om noen hvisker. Støy de færreste blir påvirket av. Men ja. Snakker de ikke, så får de dårligere karakter. Men når skolen sier de skal tilrettelegge, og så ikke gjør det, og setter lav karakter med bakgrunn i deltagelse i plenum, så blir man oppgitt. Skal ta hensyn til en faglig vurdering av barnets generelle fungering skal de. Men det betyr ikke at jeg mener de skal gjøre det BUP anbefaler. Det mener ikke BUP heller. Men både skolen, BUP og jeg mener at de skal ta hensyn til at det finnes en faglig vurdering. Denne sier at han med stor sannsynlighet trenger tilrettelegging i muntlige fag. Og det tok skolen hensyn til, og vi avtalte hvordan dette skulle gjennomføres. Men skolen har ikke gjort noe videre med det, selv om det står i tiltaksplanen vi laget under samarbeidsmøtet. Anonymkode: 71e51...4a3 Men han gjør jo ikke det han skal for å lunner få en bedre karakter. Da spiller ikke hønemor noen rolle. Hvis han skal få 5 bør jo alle andre femmere få 7. Anonymkode: da058...2dc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059917 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #58 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Men han gjør jo ikke det han skal for å lunner få en bedre karakter. Da spiller ikke hønemor noen rolle. Hvis han skal få 5 bør jo alle andre femmere få 7. Anonymkode: da058...2dc Hvis deltakelsen i plenum utgjør 3 karakterer, så nei. Det er derfor jeg spør lærere her inne om det har så mye å si. Anonymkode: 71e51...4a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #59 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvis deltakelsen i plenum utgjør 3 karakterer, så nei. Det er derfor jeg spør lærere her inne om det har så mye å si. Anonymkode: 71e51...4a3 Muntlig deltakelse, initiativ, samarbeid og samspill med andre er viktige elementer i veldig mange kompetansemål, uten dette ville jeg aldri i verden vurdert en elev til høy måloppnåelse! Vurdering går kun på elevenes oppnåelse av mål, diagnoser eller krav om særlige hensyn spiller ingen rolle. Uansett hvilken tilrettelegging din sønn hadde fått, ville han neppe fått høy måloppnåelse. Tilrettelegging vitner jo nettopp om at han ikke har evne til å oppnå kompetansemålene. Anonymkode: 274ca...131 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #60 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Muntlig deltakelse, initiativ, samarbeid og samspill med andre er viktige elementer i veldig mange kompetansemål, uten dette ville jeg aldri i verden vurdert en elev til høy måloppnåelse! Vurdering går kun på elevenes oppnåelse av mål, diagnoser eller krav om særlige hensyn spiller ingen rolle. Uansett hvilken tilrettelegging din sønn hadde fått, ville han neppe fått høy måloppnåelse. Tilrettelegging vitner jo nettopp om at han ikke har evne til å oppnå kompetansemålene. Anonymkode: 274ca...131 Alt dette har han. Men da i grupper eller en til en. Han er trukket 3 karakterer fordi han ikke deltar i plenum. Jeg forventer så klart ikke at han skal få 6 i muntlige fag, men når lærerne skriver at han har god kompetanse, samarbeider godt og deltar i diskusjoner med gode, gjennomtenkte argumenter i grupper, men ikle deltar aktivt i full klasse, så lurer jeg litt på hvorfor kun det ene argumentet trekker han ned 3 karakterer. Anonymkode: 71e51...4a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #61 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (13 timer siden): De aller fleste diagnosebarn går på vanlig skole også. Det finnes ikke alternativ de fleste steder. De som kommer inn på spesialskoler er de som virkelig sliter. Til og med elever med downs går på vanlig skole her jeg bor. De skal jo som regel over i andre typer utdannelse enn de med autisme, men sånn for å illustrere hvor lite mulighet det er for å få spesialopplæring. De aller fleste har et vanlig skoleløp. Jeg kjenner til to barn med autisme i området her som går på spesialskole. Begge er nonverbale, kan ikke skrive eller lese etter hva man vet. De bruker «tegn til tale» for kommunikasjon. Begge har slitt i lang tid før de kom inn på spesialskole. Så det finnes faktisk ikke et alternativ. Og det er vel ikke urettferdig at alle elever får vurdering etter egenutvikling og økning i kompetanse? Vi får ikke noe tilrettelagt. Selv om skolen lover det ene og det andre, så gjør de ikke noe. De sier han skal få muntlige oppgaver for innlevering, men får det ikke. Og han snakker flytende engelsk uten grammatiske feil. Likevel oppnår han bare en 3’er fordi han ikke er aktiv i timene. Og læreren skriver i sin vurdering «snakker for lite i timene. Snakker flytende uten grammatiske feil ved en-til-en samtaler». Altså blir han vurdert på ting han aldri vil kunne få til selv om læreren vet at han kan det. Anonymkode: 71e51...4a3 Selv med diagnose og tilrettelegging eller ei, det er IKKE egen skala for de med diagnoser. Er han lite aktiv i timene autisme eller ei, så blir han vurdert på lik linje med de andre! Anonymkode: 362ee...92b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #62 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Alt dette har han. Men da i grupper eller en til en. Han er trukket 3 karakterer fordi han ikke deltar i plenum. Jeg forventer så klart ikke at han skal få 6 i muntlige fag, men når lærerne skriver at han har god kompetanse, samarbeider godt og deltar i diskusjoner med gode, gjennomtenkte argumenter i grupper, men ikle deltar aktivt i full klasse, så lurer jeg litt på hvorfor kun det ene argumentet trekker han ned 3 karakterer. Anonymkode: 71e51...4a3 Jammen kjære vene, da er han jo ikke muntlig i klassen, kun i små grupper. Altså ikke det han forventes å kunne. Anonymkode: 274ca...131 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #63 Del Skrevet 19. januar 2024 HI….velkommen til verden. Slutt å tro at sønnen din skal ha egen karakterskala! Følger han normalt skoleløp med eller uten tilpasning så skal han vurderes på lik linje som de andre elevene. Diagnose eller ei! Anonymkode: 362ee...92b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2024 #64 Del Skrevet 19. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Alt dette har han. Men da i grupper eller en til en. Han er trukket 3 karakterer fordi han ikke deltar i plenum. Jeg forventer så klart ikke at han skal få 6 i muntlige fag, men når lærerne skriver at han har god kompetanse, samarbeider godt og deltar i diskusjoner med gode, gjennomtenkte argumenter i grupper, men ikle deltar aktivt i full klasse, så lurer jeg litt på hvorfor kun det ene argumentet trekker han ned 3 karakterer. Anonymkode: 71e51...4a3 Tenker dere igjen bør ha en prat med lærer/skolen og høre hva som skal til for å øke karakteren. Er det at han må prate mer i full klasse må dere igjen spørre om det kan erstattes med mindre grupper og om muntlig deltagelse det kan telle likt i vurderingen som deltagelse i full gruppe. Kanskje er det greit, kanskje veier det for tungt at man må klare å ta initiativet i mer uregiserte samtaler for tungt til at det kan erstattes fullt ut i mindre grupper. Har skolen en miljøterapeut så ha gjerne denne med på møtet. Beskrivelsen til lærer om at "han har god kompetanse, samarbeider godt og deltar i diskusjoner med gode, gjennomtenkte argumenter i grupper" er slik en lærer her ville beskrevet karakterene 3 og 4. Det er da mulig dere legger annen betydning/ kompetanse i ordene enn lærer gjør. Kan være greit å få avklart dette også slik at dere ikke snakker forbi hverandre. Anonymkode: f1bcd...df1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #65 Del Skrevet 20. januar 2024 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hvorfor deltar han ikke i plenum? Autister er da også i stand til å delta muntlig? Anonymkode: ad6e8...845 Kan ikke du lese hovedinnlegget og deretter trådens utdypinger på side 1. Du virker utrolig tungnem når du spør om noe som er blitt besvart flere ganger. Anonymkode: f8f1c...526 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #66 Del Skrevet 20. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Uansett hvilken tilrettelegging din sønn hadde fått, ville han neppe fått høy måloppnåelse. Tilrettelegging vitner jo nettopp om at han ikke har evne til å oppnå kompetansemålene. Anonymkode: 274ca...131 Det var da helt utrolig uproft sagt av en person som aldri har møtt vedkommende... Anonymkode: f8f1c...526 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #67 Del Skrevet 20. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jammen kjære vene, da er han jo ikke muntlig i klassen, kun i små grupper. Altså ikke det han forventes å kunne. Anonymkode: 274ca...131 Men å snakke i store forsamlinger er ikke del av læringsmålene. Det står ikke noe sted at ordene man sier må ytres i plenum. Anonymkode: f8f1c...526 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #68 Del Skrevet 20. januar 2024 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Kan ikke du lese hovedinnlegget og deretter trådens utdypinger på side 1. Du virker utrolig tungnem når du spør om noe som er blitt besvart flere ganger. Anonymkode: f8f1c...526 Det står at han er «lite verbal». En som er lite verbal vil jo aldri kunne oppnå toppkarakter i muntlige fag. Det er heller ikke blitt besvart om (høytfungerende) autister ikke er i stand til å delta muntlig, så ro ned den nedlatende tonen din. Anonymkode: ad6e8...845 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #69 Del Skrevet 20. januar 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det står at han er «lite verbal». En som er lite verbal vil jo aldri kunne oppnå toppkarakter i muntlige fag. Det er heller ikke blitt besvart om (høytfungerende) autister ikke er i stand til å delta muntlig, så ro ned den nedlatende tonen din. Anonymkode: ad6e8...845 Står også flere steder at han samtaler med læreren, at han samtaler i mindre grupper og at hans språkferdigheter da er mer enn adekvate. For øvrig fins det ingen felleskatalog over hva autister "kan" eller "ikke kan". Unger på autismespekteret er like unike som andre unger, og de kan ulike ting. Noen har mye frykt og angst knytta til aktiviteter der de får oppmerksomhet av hele klassen. Andre har det ikke sånn. HI har fortalt hvordan det er med hennes barn, og du hadde mulighet til å lese det i starten av tråden. Anonymkode: f8f1c...526 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150059984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #70 Del Skrevet 20. januar 2024 Det du må huske på HI er at de fleste elevene er på 3 og 4. En slik karakter betyr ikke at han er dårlig, det betyr at han er normalt flink på de muntlige karakterene. Noe særlig mer enn det kan du ikke forvente når gutten har en diagnose som krever tilrettelegging. Det oppsiktsvekkende her er jo hvor flink han er og hvor gode karakterer han har på det ikke-muntlige. Det er kjempebra! Fokuser på det! Anonymkode: 310d8...11f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150060015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #71 Del Skrevet 20. januar 2024 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Står også flere steder at han samtaler med læreren, at han samtaler i mindre grupper og at hans språkferdigheter da er mer enn adekvate. For øvrig fins det ingen felleskatalog over hva autister "kan" eller "ikke kan". Unger på autismespekteret er like unike som andre unger, og de kan ulike ting. Noen har mye frykt og angst knytta til aktiviteter der de får oppmerksomhet av hele klassen. Andre har det ikke sånn. HI har fortalt hvordan det er med hennes barn, og du hadde mulighet til å lese det i starten av tråden. Anonymkode: f8f1c...526 Nei, nettopp. Derav spørsmålet mitt, som du hånte. Frykt for å snakke i plenum og tiltrekke seg oppmerksomhet er ikke knytta til en diagnose, og er noe veldig mange unge sliter med. Anonymkode: ad6e8...845 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150060018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 20. januar 2024 #72 Del Skrevet 20. januar 2024 Det kunne kanskje være greit å minne om at de fleste av dere er på 4, eller på en C, uansett? Det er der man finner alle som er helt greit brukelige, men ikke på noe vis utmerker seg positivt eller negativt, uansett utdanningens nivå eller retning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150060064 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #73 Del Skrevet 20. januar 2024 Du skriver at kompetansemål ikke har fokus på det muntlige. Dette er feil! Det finnes en overordnet del av læreplanen som er retningsgivende og overordnet og som sådann gjelder i alr skolen gjør. Der vil du finne fokusområder som sosiale ferdigheter og samspill med andre. Her et lite utklipp: "Å kunne sette seg inn i hva andre tenker, føler og erfarer, er grunnlaget for empati og vennskap mellom elevene. Dialog står sentralt i sosial læring, og skolen skal formidle verdien og betydningen av en lyttende dialog for å takle motstand. I møte med elevene skal lærerne fremme kommunikasjon og samarbeid som gir elevene mot og trygghet til å ytre egne meninger og til å si ifra på andres vegne. Å lære å lytte til andre og samtidig argumentere for egne syn gir elevene et grunnlag for å håndtere uenighet og konflikter, og for å søke løsninger i fellesskap. Alle skal lære å samarbeide, fungere sammen med andre og utvikle evne til medbestemmelse og medansvar. Elevene og hjemmet har også et ansvar for å bidra til et godt fellesskap og miljø. Slik den enkelte elev bidrar til fellesskapet på skolen, bidrar fellesskapet til den enkeltes trivsel, utvikling og læring." Bare dette lille utklippet viser, utfra det du skriver, hvorfor din sønn ikke kan komme opp i høy måloppnåelse. Anonymkode: 274ca...131 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150060110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #74 Del Skrevet 20. januar 2024 Anonym bruker skrev (9 timer siden): En slik karakter betyr ikke at han er dårlig, det betyr at han er normalt flink på de muntlige karakterene. Noe særlig mer enn det kan du ikke forvente når gutten har en diagnose som krever tilrettelegging. Så rart at du tror en diagnose som krever tilrettelegging automatisk farger av på hans kognitive evner...? Hun forteller at han snakker feilfritt engelsk uten aksent, han bare gjør det ikke i plenum. Hvorfor skal hun ikke forvente at karakteren står i forhold til den ferdigheten? Anonymkode: f8f1c...526 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150060235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2024 #75 Del Skrevet 20. januar 2024 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Du skriver at kompetansemål ikke har fokus på det muntlige. Dette er feil! Det finnes en overordnet del av læreplanen som er retningsgivende og overordnet og som sådann gjelder i alr skolen gjør. Der vil du finne fokusområder som sosiale ferdigheter og samspill med andre. Her et lite utklipp: "Å kunne sette seg inn i hva andre tenker, føler og erfarer, er grunnlaget for empati og vennskap mellom elevene. Dialog står sentralt i sosial læring, og skolen skal formidle verdien og betydningen av en lyttende dialog for å takle motstand. I møte med elevene skal lærerne fremme kommunikasjon og samarbeid som gir elevene mot og trygghet til å ytre egne meninger og til å si ifra på andres vegne. Å lære å lytte til andre og samtidig argumentere for egne syn gir elevene et grunnlag for å håndtere uenighet og konflikter, og for å søke løsninger i fellesskap. Alle skal lære å samarbeide, fungere sammen med andre og utvikle evne til medbestemmelse og medansvar. Elevene og hjemmet har også et ansvar for å bidra til et godt fellesskap og miljø. Slik den enkelte elev bidrar til fellesskapet på skolen, bidrar fellesskapet til den enkeltes trivsel, utvikling og læring." Bare dette lille utklippet viser, utfra det du skriver, hvorfor din sønn ikke kan komme opp i høy måloppnåelse. Anonymkode: 274ca...131 Hun har jo ikke sagt at han ikke kan lytte til andre eller forholde seg empatisk til dem... Et fellesskap behøver ikke bestå av 30 personer, vøtt, man kan jo utøve alt dette i en gruppe på 5 eller 10. Der verserer tydeligvis mange rare vrangforestillinger om hva autisme er. Anonymkode: f8f1c...526 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445500-dere-som-er-l%C3%A6rere-p%C3%A5-ungdomsskole-eller-vgs-her-inne/page/3/#findComment-150060237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå