Gå til innhold

Dere som er lærere på ungdomsskole eller vgs her inne


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du gir deg ikke - selv uten IOP skal han tilrettelegges for og oppnå beste karakter uten å ta med at han har fått fordel tilrettelegging? Du er en skikkelig myrsnipe.

Anonymkode: c2a8c...a4b

Dersom du har lest opplæringsloven ser du at alle barn har rett på tilrettelegging. For eksempel vil de fleste barn med dysleksi ikke ha IOP, men likevel ha krav på tilrettelegging. Tilretteleggingen skal bidra til økt faglig utvikling og at de får vist hva de kan. De skal selvsagt bli vurdert på lik linje med de andre elevene.

Fortsetter under...

Jeg har også et barn med autisme, og veldig mye av skolegangen har vært angstfylt. Muntlige krav har vi løst ved at det ble gjort som fagsamtale med lærer. 

Når det er sagt: høy måloppnåelse skal jo inneholde noen faktiske ferdigheter. "Ville du bedt en elev i rullestol hoppe over bukken" er jo den vanlige klisjeen for å belyse hvor urettferdige kravene i f eks kroppsøving er. Alle kan ikke gjøre alt.

Men da ser man jo bort fra at elevenes mentale ferdigheter også er sterkt varierende. Noen sitter, billedlig talt, i rullestol når det gjelder matematikk eller språk. Skal de få en sekser når de har gjort sitt beste, fordi de ikke makter mer? Er det å gjøre "sitt beste" det samme som å være faktisk dyktig? Jeg kan gjøre mitt beste i å hoppe over bukken, for å si det slik, men jeg kommer likevel ikke over den...

Anonymkode: f8f1c...526

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi får ikke noe tilrettelagt. Selv om skolen lover det ene og det andre, så gjør de ikke noe. De sier han skal få muntlige oppgaver for innlevering, men får det ikke. Og han snakker flytende engelsk uten grammatiske feil. Likevel oppnår han bare en 3’er fordi han ikke er aktiv i timene. Og læreren skriver i sin vurdering «snakker for lite i timene. Snakker flytende uten grammatiske feil ved en-til-en samtaler». Altså blir han vurdert på ting han aldri vil kunne få til selv om læreren vet at han kan det. 

 

Anonymkode: 71e51...4a3

Dette er dessverre min erfaring også, at lovnader ikke blir noe av. 
Men det med engelsk kan du klage på. Måloppnåelsen inneholder ikke noe krav om at det muntlige skal skje i en plenumssituasjon. I så fall er det jo sosiale og ikke språklige ferdigheter man bedømmer. 

Anonymkode: f8f1c...526

I muntlige fag kan eleven glatt få vise sine ferdigheter, helst i plenum, men ellers gjerne i en liten, utvalgt gruppe. I enkelte tilfelle bare for meg som faglærer. Dette gjør jeg og mine kolleger stadig vekk ved vår skole. Hvis det ellers er mulighet for å oppfylle de ordinære kompetansemålene, så kan eleven nå høy måloppnåelse. Skriftlige prøver kan også gjennomføres muntlig, null problem. 

Hvordan de gjør dette i kroppsøving, vet jeg ikke.

Anonymkode: 782d9...074

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Så du mener læreren skulle gitt ham høyere karakter i muntlig siden han er autist? 

Anonymkode: 858e8...6d9

Du har veldig svake leseferdigheter hvis dette er det du får ut av hovedinnlegget. 

Anonymkode: f8f1c...526

Annonse

Her er det mange som svarer på andre ting enn det spørsmålet dreier seg om. Og det kan ikke være mange av dere som avfeier denne morens bekymring som faktisk jobber som lærere? 

Som lærer skal man selvfølgelig legge så godt som mulig til rette for at alle skal få vist sin kompetanse. Derfor har vi stadig vekk elever som får muntlig prøve i stedet for skriftlig (eller omvendt), elever som får ha muntlige presentasjoner bare for lærer, en liten gruppe eller med innspilling, elever som får sitte på eget rom, og mye annen tilrettelegging. I skolen leter vi etter og vurderer fagkompetansen til eleven, ikke sosiale ferdigheter eller hvilke jobber de kan passe i når de er ferdig med både skole og utdanning. 

Det er ingenting i kompetansemål i såkalt "muntlige fag" som krever at man skal vise sin kompetanse i plenum. Dersom en elev etter lærers utsagn har kompetanse til en sekser i en-til-en-situasjoner, har jo eleven kompetanse til en sekser.  En samtale og en diskusjon kan man godt ha med bare én annen person enn seg selv. Å snakke for lite i timen, kan IKKE brukes som et argument for å sette lavere karakter! 

Kroppsøving er gjerne et unntak her, en del av kompetansemålene handler om samspill med andre. Men såvidt jeg vet (her kan jeg ta feil, er ikke kroppsøvingslærer), er vel kroppsøving det eneste faget der elevens forutsetninger og innsats skal ha innvirkning på vurderingen. Dermed skal man se på hvor godt eleven møter kompetansemålene ut fra de forutsetningene hen har. Så da må en elev med autisme vise at man strekker seg så langt man kan innenfor det man er i stand til. 

Nå er ikke karakterene i første termin enkeltvedtak som kan klages på, men jeg ville bedt om en skikkelig begrunnelse og signalisert tydelig hva dere forventer av tilrettelegging framover. Så lenge dere ikke krever ting som er utover det som rimelig kan forventes, bør skolen komme dere i møte. 

Anonymkode: 3649b...bd3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge dere ikke krever ting som er utover det som rimelig kan forventes, bør skolen komme dere i møte. 

Anonymkode: 3649b...bd3

Dette er helt sant. Men hvis HIs barn går på samme skole som det mitt barn gikk på, så kan hun se langt etter tilrettelegging. Det ble holdt møter og gjort avtaler. Få dager etter oppstår eksakt den situasjonen vi har skissert i møtet, og som vi er blitt "enige" om hvordan skal løses. Men lærerne gjør det motsatte, eller de gjør kun det de alltid har gjort - den løsningen vi fikk løfte om at de skulle bruke, hadde de behendig nok "glemt", eller de hadde ikke formidlet den til kollegene sine. Den det går ut over er eleven selv...

Anonymkode: f8f1c...526

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Han har rett på tilrettelegging, men han kan ikke vurderes ut fra andre kriterier. Han kan ikke få karakteren 6 i muntlig om han ikke er en sekserkandidat. Det vil jo slå helt feil ut senere i løpet. 

Anonymkode: 9a752...ca1

Han er i følge lærer en 6 kandidat hvis han bare snakker mer i timene

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så du mener læreren skulle gitt ham høyere karakter i muntlig siden han er autist? 

Anonymkode: 858e8...6d9

Nei. Det har jeg faktisk ikke skrevet noe sted. Men jeg mener de skal gi karakter etter hva han faktisk kan, ikke etter at han ikke er aktiv muntlig i timene.

 

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Her er det mange som svarer på andre ting enn det spørsmålet dreier seg om. Og det kan ikke være mange av dere som avfeier denne morens bekymring som faktisk jobber som lærere? 

Som lærer skal man selvfølgelig legge så godt som mulig til rette for at alle skal få vist sin kompetanse. Derfor har vi stadig vekk elever som får muntlig prøve i stedet for skriftlig (eller omvendt), elever som får ha muntlige presentasjoner bare for lærer, en liten gruppe eller med innspilling, elever som får sitte på eget rom, og mye annen tilrettelegging. I skolen leter vi etter og vurderer fagkompetansen til eleven, ikke sosiale ferdigheter eller hvilke jobber de kan passe i når de er ferdig med både skole og utdanning. 

Det er ingenting i kompetansemål i såkalt "muntlige fag" som krever at man skal vise sin kompetanse i plenum. Dersom en elev etter lærers utsagn har kompetanse til en sekser i en-til-en-situasjoner, har jo eleven kompetanse til en sekser.  En samtale og en diskusjon kan man godt ha med bare én annen person enn seg selv. Å snakke for lite i timen, kan IKKE brukes som et argument for å sette lavere karakter! 

Kroppsøving er gjerne et unntak her, en del av kompetansemålene handler om samspill med andre. Men såvidt jeg vet (her kan jeg ta feil, er ikke kroppsøvingslærer), er vel kroppsøving det eneste faget der elevens forutsetninger og innsats skal ha innvirkning på vurderingen. Dermed skal man se på hvor godt eleven møter kompetansemålene ut fra de forutsetningene hen har. Så da må en elev med autisme vise at man strekker seg så langt man kan innenfor det man er i stand til. 

Nå er ikke karakterene i første termin enkeltvedtak som kan klages på, men jeg ville bedt om en skikkelig begrunnelse og signalisert tydelig hva dere forventer av tilrettelegging framover. Så lenge dere ikke krever ting som er utover det som rimelig kan forventes, bør skolen komme dere i møte. 

Anonymkode: 3649b...bd3

Lærer i kroppsøving skrev faktisk at om han viste like mye engasjement for hver aktivitet som han gjør i fotball, og om han deltok på avgjørelser i et inndelt lag, så ville han fått høyere karakter. Egentlig er det jo sånn at bare det at han gjør andre aktiviteter og at han deltar i samtaler med laget er fremskritt. Men gymlæreren er ikle utdannet lærer, så mulig det har noe å si.

Anonymkode: 71e51...4a3

Som siste innlegg her påpeker så er tilrettelegging og vurdering to forskjellige ting. Og jeg må si, uten at jeg dermed mener at det er slik i ditt eksempel, at i mine 17 år som lærer, har jeg ikke gitt karakter som tilsier høy måloppnåelse (5-6) der det samtidig har vært behov for tilrettelegging. Høy måloppnåelse er som benevnelsen tilsier, omtrent fullstendig oppfyllelse av alle kompetansemålene tilhørende faget. Og verbet som kompetansemålene inneholder, betyr at eleven faktisk skal utføre. Altså om kompetansemålene tilsier f eks "utfør" eller "diskuter",  så holder det ikke med skriftlig besvarelse. Hvert fag inneholder flere mål, og alle skal altså være oppfylt fullstendig. Jeg tror ikke jeg har hatt et eneste fag der den muntlige delen ikke har vært av betydning. 

Anonymkode: 274ca...131

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Problemet her er at vi ikke får den tilretteleggingen vi er lovet, og som BUP anbefaler fordi skolen mener middels oppnåelse er godt nok

Anonymkode: 71e51...4a3

Men BUP er jo ikke faginstans for opplæring. De kan gi råd, men ikke pålegg til skolen. Ditt barn har, som alle andre barn, rett til tilrettelegging. Dessverre er realiteten i alle skoler at ingen elever får optimal tilrettelegging. Dermed er det vel nokså sannsynlig at også andre elever på denne skolen ikke får en tilrettelegging som gjør at de får ut hele sitt potensiale. Som mamma er det naturlig at du står på for akkurat ditt barn, skolen må ta hensyn til alle. Hvis gutten din må ha en-til-en kontakt for å levere muntlig, krever det faktisk en del ressurser. De fleste skoler har lite ressurser som flyter rundt og venter på at et behov skal melde seg. Hvis din gutt skal prioriteres ved muntlig aktivitet, må noen andre prioriteres ned. Som sagt - ikke ditt ansvar å tenke sånn, men det gir deg jo noen rammer for å forstå. Pedagogiske karakterer (vurdere eleven ut fra forutsetninger og ikke læreplanmål) skal ikke forekomme. Poenget med karakterer er jo å måle alle på samme skala. 

Iiiiik skrev (12 minutter siden):

Men BUP er jo ikke faginstans for opplæring. De kan gi råd, men ikke pålegg til skolen. Ditt barn har, som alle andre barn, rett til tilrettelegging. Dessverre er realiteten i alle skoler at ingen elever får optimal tilrettelegging. Dermed er det vel nokså sannsynlig at også andre elever på denne skolen ikke får en tilrettelegging som gjør at de får ut hele sitt potensiale. Som mamma er det naturlig at du står på for akkurat ditt barn, skolen må ta hensyn til alle. Hvis gutten din må ha en-til-en kontakt for å levere muntlig, krever det faktisk en del ressurser. De fleste skoler har lite ressurser som flyter rundt og venter på at et behov skal melde seg. Hvis din gutt skal prioriteres ved muntlig aktivitet, må noen andre prioriteres ned. Som sagt - ikke ditt ansvar å tenke sånn, men det gir deg jo noen rammer for å forstå. Pedagogiske karakterer (vurdere eleven ut fra forutsetninger og ikke læreplanmål) skal ikke forekomme. Poenget med karakterer er jo å måle alle på samme skala. 

Da må Ole, som har et kunstig ben også løpe 60-meteren på 9 sekunder? For forutsetningen for å få det har ikke noe å si? Det samme gjelder Trine som er født uten armer. Hun må også spille håndball? For man regner ikke karakter ut fra forutsetninger. Egil som er både døv og stum må bestå lyttetester og svare muntlig på spørsmål uten å bruke tegnspråk. For karakterer skal ikke gis ut fra forutsetninger? Jeg tror det kun er fordi han ser nesten vanlig ut og fordi han lærer fort at de ikke tenker det er nødvendig med tilrettelegging. Det er ikke noe som er synlig, men sosialt samspill er et «handicap» han har.

BUP kommer med anbefalinger, og skolen skal ta hensyn til det. Anbefalingen er at han får lov å ha det muntlige i små grupper eller en til en, eller via innlesing av tekst. Det kan søkes om ekstra ressurser, men det har ikke skolen gjort. PPT trekker seg ut fordi han lærer adekvat. Jeg har bedt om diverse ting som ikke er urimelig. Feks ukeplan i papirform, muntlig innleveringer på opptak, slippe å snakke på fremføringer foran hele klassen og heller i en liten gruppe, gjentakende beskjeder og forutsigbarhet i skolehverdagen, endre på måten man stiller spørsmål slik at han forstår det (feks uten metaforer, for det forstår han ikke selv om han vet hva det er), være kort og konkret i beskjeder. Det bør ikke ta mye tid. Og ja, det er flere som trenger tilrettelegging, men jeg er absolutt ikke kravstor. Jeg ønsker bare et samarbeid der sønnen har mulighet til å lære på lik linje med de andre selv om han er annerledes. Og ikke noe av dette er til ulempe for de andre elevene heller. 

Anonymkode: 71e51...4a3

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Da må Ole, som har et kunstig ben også løpe 60-meteren på 9 sekunder? For forutsetningen for å få det har ikke noe å si? Det samme gjelder Trine som er født uten armer. Hun må også spille håndball? For man regner ikke karakter ut fra forutsetninger. Egil som er både døv og stum må bestå lyttetester og svare muntlig på spørsmål uten å bruke tegnspråk. For karakterer skal ikke gis ut fra forutsetninger? Jeg tror det kun er fordi han ser nesten vanlig ut og fordi han lærer fort at de ikke tenker det er nødvendig med tilrettelegging. Det er ikke noe som er synlig, men sosialt samspill er et «handicap» han har.

BUP kommer med anbefalinger, og skolen skal ta hensyn til det. Anbefalingen er at han får lov å ha det muntlige i små grupper eller en til en, eller via innlesing av tekst. Det kan søkes om ekstra ressurser, men det har ikke skolen gjort. PPT trekker seg ut fordi han lærer adekvat. Jeg har bedt om diverse ting som ikke er urimelig. Feks ukeplan i papirform, muntlig innleveringer på opptak, slippe å snakke på fremføringer foran hele klassen og heller i en liten gruppe, gjentakende beskjeder og forutsigbarhet i skolehverdagen, endre på måten man stiller spørsmål slik at han forstår det (feks uten metaforer, for det forstår han ikke selv om han vet hva det er), være kort og konkret i beskjeder. Det bør ikke ta mye tid. Og ja, det er flere som trenger tilrettelegging, men jeg er absolutt ikke kravstor. Jeg ønsker bare et samarbeid der sønnen har mulighet til å lære på lik linje med de andre selv om han er annerledes. Og ikke noe av dette er til ulempe for de andre elevene heller. 

Anonymkode: 71e51...4a3

Du sammenligner epler og motorsager her. I kroppsøving vurderes man ut fra forutsetninger, i alle andre fag ut fra objektive kriterier.

Anonymkode: 310d8...11f

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du sammenligner epler og motorsager her. I kroppsøving vurderes man ut fra forutsetninger, i alle andre fag ut fra objektive kriterier.

Anonymkode: 310d8...11f

Det er jo det jeg sier. At min sønn IKKE er vurdert ut fra forutsetninger fordi det ikke er synlig. 

Anonymkode: 71e51...4a3

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo det jeg sier. At min sønn IKKE er vurdert ut fra forutsetninger fordi det ikke er synlig. 

Anonymkode: 71e51...4a3

I kroppsøving skal han vurderes ut fra forutsetnunger, i andre fag skal han vurderes på lik linje med alle andre.

Anonymkode: 310d8...11f

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo det jeg sier. At min sønn IKKE er vurdert ut fra forutsetninger fordi det ikke er synlig. 

Anonymkode: 71e51...4a3

Men tenker du det bør være slik at Petter skal få høy måloppnåelse i engelsk fordi han gjør det han kan, selv om han ikke kan snakke en setning på engelsk?

Kompetansemål er et mål på hva eleven faktisk kan etter endt opplæring. Ikke hvorvidt eleven har jobbet hardt eller sovet i timene. Det er nivået av den KUNNSKAPEN og FERDIGHETENE de har som vurderes opp mot aktuelle kompetansemål.

Anonymkode: 274ca...131

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Men tenker du det bør være slik at Petter skal få høy måloppnåelse i engelsk fordi han gjør det han kan, selv om han ikke kan snakke en setning på engelsk?

Kompetansemål er et mål på hva eleven faktisk kan etter endt opplæring. Ikke hvorvidt eleven har jobbet hardt eller sovet i timene. Det er nivået av den KUNNSKAPEN og FERDIGHETENE de har som vurderes opp mot aktuelle kompetansemål.

Anonymkode: 274ca...131

Ja. Det er jo det jeg sier. Han blir ikke vurdert etter hva han har oppnådd av kompetanse, men hva de hører i plenum. Og det er nesten ikke noe. Du må jo lese det jeg skriver. Han kan snakke flytende engelsk uten grammatiske feil, og får en 3’er fordi han ikke deltar i plenum. Altså er han ikke vurdert etter hva han faktisk kan, men sin sosiale kompetanse, som er varig lav.

Anonymkode: 71e51...4a3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da må Ole, som har et kunstig ben også løpe 60-meteren på 9 sekunder? For forutsetningen for å få det har ikke noe å si? Det samme gjelder Trine som er født uten armer. Hun må også spille håndball? For man regner ikke karakter ut fra forutsetninger. Egil som er både døv og stum må bestå lyttetester og svare muntlig på spørsmål uten å bruke tegnspråk. For karakterer skal ikke gis ut fra forutsetninger? Jeg tror det kun er fordi han ser nesten vanlig ut og fordi han lærer fort at de ikke tenker det er nødvendig med tilrettelegging. Det er ikke noe som er synlig, men sosialt samspill er et «handicap» han har.

BUP kommer med anbefalinger, og skolen skal ta hensyn til det. Anbefalingen er at han får lov å ha det muntlige i små grupper eller en til en, eller via innlesing av tekst. Det kan søkes om ekstra ressurser, men det har ikke skolen gjort. PPT trekker seg ut fordi han lærer adekvat. Jeg har bedt om diverse ting som ikke er urimelig. Feks ukeplan i papirform, muntlig innleveringer på opptak, slippe å snakke på fremføringer foran hele klassen og heller i en liten gruppe, gjentakende beskjeder og forutsigbarhet i skolehverdagen, endre på måten man stiller spørsmål slik at han forstår det (feks uten metaforer, for det forstår han ikke selv om han vet hva det er), være kort og konkret i beskjeder. Det bør ikke ta mye tid. Og ja, det er flere som trenger tilrettelegging, men jeg er absolutt ikke kravstor. Jeg ønsker bare et samarbeid der sønnen har mulighet til å lære på lik linje med de andre selv om han er annerledes. Og ikke noe av dette er til ulempe for de andre elevene heller. 

Anonymkode: 71e51...4a3

Nei, skolen skal ikke det. BUP kan komme med råd, men skolen må ikke følge dem. 

Du virker forferdelig kravstor HI. Sønnen din har allerede gode karakterer, men likevel er det ikke bra nok for deg. Hvorfor ikke bare stole på lærerens vurdering, i stedet for å være frustrert over at han ikke får de karakterene du mener han fortjener. 

Østerdølen skrev (9 minutter siden):

Du virker forferdelig kravstor HI. Sønnen din har allerede gode karakterer, men likevel er det ikke bra nok for deg. Hvorfor ikke bare stole på lærerens vurdering, i stedet for å være frustrert over at han ikke får de karakterene du mener han fortjener. 

Jeg klager ikke på de skriftlige. Men jeg mener at de muntlige og gym bør være høyere etter hva læreren skriver i vurderingen. Når læreren i engelsk skriver «snakker flytende engelsk uten grammatiske feil» og gir en 3’er fordi han ikke deltar i plenum, så mener jeg det er feil. Hva ville du antatt var karakteren med den kommentaren?

Anonymkode: 71e51...4a3

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg klager ikke på de skriftlige. Men jeg mener at de muntlige og gym bør være høyere etter hva læreren skriver i vurderingen. Når læreren i engelsk skriver «snakker flytende engelsk uten grammatiske feil» og gir en 3’er fordi han ikke deltar i plenum, så mener jeg det er feil. Hva ville du antatt var karakteren med den kommentaren?

Anonymkode: 71e51...4a3

Hvorfor deltar han ikke i plenum? Autister er da også i stand til å delta muntlig?

Anonymkode: ad6e8...845

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg klager ikke på de skriftlige. Men jeg mener at de muntlige og gym bør være høyere etter hva læreren skriver i vurderingen. Når læreren i engelsk skriver «snakker flytende engelsk uten grammatiske feil» og gir en 3’er fordi han ikke deltar i plenum, så mener jeg det er feil. Hva ville du antatt var karakteren med den kommentaren?

Anonymkode: 71e51...4a3

Ja,men da fyller han jo ikke kompetansemålene og skal selvfølgelig ikke ha toppkarakterer. 

Og det hjelper ikke hva du mener han skal ha, det er vurderingskriterier og de skal følges. Når ble det til at foreldene skulle bestemme karakterene til barna sine?

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor deltar han ikke i plenum? Autister er da også i stand til å delta muntlig?

Anonymkode: ad6e8...845

Han deltar om han får direkte spørsmål, men ikke ellers. Han er rett og slett redd for det. Det er for mange elever, for mye støy og lyder. Og det fines autister som er nonverbale

 

Østerdølen skrev (30 minutter siden):

Ja,men da fyller han jo ikke kompetansemålene og skal selvfølgelig ikke ha toppkarakterer. 

Og det hjelper ikke hva du mener han skal ha, det er vurderingskriterier og de skal følges. Når ble det til at foreldene skulle bestemme karakterene til barna sine?

Hva er kompetansemålet i engelsk muntlig 1. termin , 8. trinn?

Anonymkode: 71e51...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...