Gå til innhold

Dere som er lærere på ungdomsskole eller vgs her inne


Anbefalte innlegg

Hei lærere. Jeg trenger litt forståelse her.

Ved karaktersetting første termin har sønnen min fått greie karakterer i alle skriftlige fag:

Norsk: 5

Matte: 4

Sammfunnsfag: 5

KRLE: 4

naturfag: 5

Engelsk: 5

Spansk: 5

 

Så kommer de muntlige og de med aktivitet.

Norsk: 3

Engelsk: 3

KRØ: 4

Årsak: deltar lite muntlig, samspiller ikke godt nok i gym.

 

Sønnen har høytfungerende autisme. Alle lærere er klar over dette, men vurderer han på lik linje med alle andre likevel. Han forstår ikke alt sosialt samspill og er lite verbal. I november hadde jeg samtale med skolen om dette. Skolen forklarte at det er helt ok å få middels karakterer (3 og 4), men at de skulle se på mulighetene for at han kunne ta muntlige oppgaver med innlesing til lærer. Dette har ikke skjedd etter flere purringer fra meg. Jeg skal i nytt møte med skolen i begynnelsen av februar for å ta en vurdering på om det har fungert. Og skolen har ikke gjort noe.

Så til spørsmålet: skal ikke barn med autisme som klarer seg i vanlig skoleløp får karakterer med noe bakgrunn i diagnosene spesifikke særheter? Skal han presses til å gjøre ting han føler ubehagelig og angstfylt fordi skolen krever det for høy måloppnåelse?

Anonymkode: 71e51...4a3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hei lærere. Jeg trenger litt forståelse her.

Ved karaktersetting første termin har sønnen min fått greie karakterer i alle skriftlige fag:

Norsk: 5

Matte: 4

Sammfunnsfag: 5

KRLE: 4

naturfag: 5

Engelsk: 5

Spansk: 5

 

Så kommer de muntlige og de med aktivitet.

Norsk: 3

Engelsk: 3

KRØ: 4

Årsak: deltar lite muntlig, samspiller ikke godt nok i gym.

 

Sønnen har høytfungerende autisme. Alle lærere er klar over dette, men vurderer han på lik linje med alle andre likevel. Han forstår ikke alt sosialt samspill og er lite verbal. I november hadde jeg samtale med skolen om dette. Skolen forklarte at det er helt ok å få middels karakterer (3 og 4), men at de skulle se på mulighetene for at han kunne ta muntlige oppgaver med innlesing til lærer. Dette har ikke skjedd etter flere purringer fra meg. Jeg skal i nytt møte med skolen i begynnelsen av februar for å ta en vurdering på om det har fungert. Og skolen har ikke gjort noe.

Så til spørsmålet: skal ikke barn med autisme som klarer seg i vanlig skoleløp får karakterer med noe bakgrunn i diagnosene spesifikke særheter? Skal han presses til å gjøre ting han føler ubehagelig og angstfylt fordi skolen krever det for høy måloppnåelse?

Anonymkode: 71e51...4a3

Han blir ikke bedre av at man vet han er autist.

Anonymkode: da058...2dc

Dessverre må vi vurdere alle elever likt så lenge de følger vanlig læreplan, så en elev med dysleksi vil bli trukket for skrivefeil også. Det vi kan gjøre er å tilpasse og tilrettelegge, men selve vurderingen blir satt utfra de samme kompetansemålene. Som mor til flere barn med ulike diagnoser, inkludert to med autisme der ene har IV i flere fag, skjønner jeg godt frustrasjonen din,  men det er ikke lærerne eller skolene som bestemmer dette.

Anonymkode: c0fbf...bb0

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hei lærere. Jeg trenger litt forståelse her.

Ved karaktersetting første termin har sønnen min fått greie karakterer i alle skriftlige fag:

Norsk: 5

Matte: 4

Sammfunnsfag: 5

KRLE: 4

naturfag: 5

Engelsk: 5

Spansk: 5

 

Så kommer de muntlige og de med aktivitet.

Norsk: 3

Engelsk: 3

KRØ: 4

Årsak: deltar lite muntlig, samspiller ikke godt nok i gym.

 

Sønnen har høytfungerende autisme. Alle lærere er klar over dette, men vurderer han på lik linje med alle andre likevel. Han forstår ikke alt sosialt samspill og er lite verbal. I november hadde jeg samtale med skolen om dette. Skolen forklarte at det er helt ok å få middels karakterer (3 og 4), men at de skulle se på mulighetene for at han kunne ta muntlige oppgaver med innlesing til lærer. Dette har ikke skjedd etter flere purringer fra meg. Jeg skal i nytt møte med skolen i begynnelsen av februar for å ta en vurdering på om det har fungert. Og skolen har ikke gjort noe.

Så til spørsmålet: skal ikke barn med autisme som klarer seg i vanlig skoleløp får karakterer med noe bakgrunn i diagnosene spesifikke særheter? Skal han presses til å gjøre ting han føler ubehagelig og angstfylt fordi skolen krever det for høy måloppnåelse?

Anonymkode: 71e51...4a3

Hvis han greier ett vanlig skoleløp som du sier, ja, han må da takle det samme som de andre elevene. Det presset er  ikke nødvendigvis noe de vanlige elevene liker heller, så han kan ikke få både vanlig skoleløp og samtidig bli skjermet fra mye. Det blir urettferdig.

Anonymkode: c2a8c...a4b

Barn med diagnoser har ikke egne karakterskalaer 

De kan få tilrettelagte prøver, men da med andre karakterkrav. F.eks en matteprøve som er enklere, men da er 4 beste karakter om de får alt rett.

De skal jo videre med karakterene sine, og konkurrere med de uten diagnose, da kan de ikke få karakterene på andre vilkår.

De kan søke vgs på særskilt grunnlag, men skal de konkurrere med de uten diagnose om studieplassene må de settes på samme vilkår.

Jeg er ikke lærer da, men mamma til diagnosebarn

Anonymkode: e9e0e...eac

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Dessverre må vi vurdere alle elever likt så lenge de følger vanlig læreplan, så en elev med dysleksi vil bli trukket for skrivefeil også. Det vi kan gjøre er å tilpasse og tilrettelegge, men selve vurderingen blir satt utfra de samme kompetansemålene. Som mor til flere barn med ulike diagnoser, inkludert to med autisme der ene har IV i flere fag, skjønner jeg godt frustrasjonen din,  men det er ikke lærerne eller skolene som bestemmer dette.

Anonymkode: c0fbf...bb0

De aller fleste diagnosebarn går på vanlig skole også. Det finnes ikke alternativ de fleste steder. De som kommer inn på spesialskoler er de som virkelig sliter. Til og med elever med downs går på vanlig skole her jeg bor. De skal jo som regel over i andre typer utdannelse enn de med autisme, men sånn for å illustrere hvor lite mulighet det er for å få spesialopplæring.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvis han greier ett vanlig skoleløp som du sier, ja, han må da takle det samme som de andre elevene. Det presset er  ikke nødvendigvis noe de vanlige elevene liker heller, så han kan ikke få både vanlig skoleløp og samtidig bli skjermet fra mye. Det blir urettferdig.

Anonymkode: c2a8c...a4b

De aller fleste har et vanlig skoleløp. Jeg kjenner til to barn med autisme i området her som går på spesialskole. Begge er nonverbale, kan ikke skrive eller lese etter hva man vet. De bruker «tegn til tale» for kommunikasjon. Begge har slitt i lang tid før de kom inn på spesialskole. Så det finnes faktisk ikke et alternativ. Og det er vel ikke urettferdig at alle elever får vurdering etter egenutvikling og økning i kompetanse?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Barn med diagnoser har ikke egne karakterskalaer 

De kan få tilrettelagte prøver, men da med andre karakterkrav. F.eks en matteprøve som er enklere, men da er 4 beste karakter om de får alt rett.

De skal jo videre med karakterene sine, og konkurrere med de uten diagnose, da kan de ikke få karakterene på andre vilkår.

De kan søke vgs på særskilt grunnlag, men skal de konkurrere med de uten diagnose om studieplassene må de settes på samme vilkår.

Jeg er ikke lærer da, men mamma til diagnosebarn

Anonymkode: e9e0e...eac

Vi får ikke noe tilrettelagt. Selv om skolen lover det ene og det andre, så gjør de ikke noe. De sier han skal få muntlige oppgaver for innlevering, men får det ikke. Og han snakker flytende engelsk uten grammatiske feil. Likevel oppnår han bare en 3’er fordi han ikke er aktiv i timene. Og læreren skriver i sin vurdering «snakker for lite i timene. Snakker flytende uten grammatiske feil ved en-til-en samtaler». Altså blir han vurdert på ting han aldri vil kunne få til selv om læreren vet at han kan det. 

 

Anonymkode: 71e51...4a3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De aller fleste diagnosebarn går på vanlig skole også. Det finnes ikke alternativ de fleste steder. De som kommer inn på spesialskoler er de som virkelig sliter. Til og med elever med downs går på vanlig skole her jeg bor. De skal jo som regel over i andre typer utdannelse enn de med autisme, men sånn for å illustrere hvor lite mulighet det er for å få spesialopplæring.

De aller fleste har et vanlig skoleløp. Jeg kjenner til to barn med autisme i området her som går på spesialskole. Begge er nonverbale, kan ikke skrive eller lese etter hva man vet. De bruker «tegn til tale» for kommunikasjon. Begge har slitt i lang tid før de kom inn på spesialskole. Så det finnes faktisk ikke et alternativ. Og det er vel ikke urettferdig at alle elever får vurdering etter egenutvikling og økning i kompetanse?

Vi får ikke noe tilrettelagt. Selv om skolen lover det ene og det andre, så gjør de ikke noe. De sier han skal få muntlige oppgaver for innlevering, men får det ikke. Og han snakker flytende engelsk uten grammatiske feil. Likevel oppnår han bare en 3’er fordi han ikke er aktiv i timene. Og læreren skriver i sin vurdering «snakker for lite i timene. Snakker flytende uten grammatiske feil ved en-til-en samtaler». Altså blir han vurdert på ting han aldri vil kunne få til selv om læreren vet at han kan det. 

 

Anonymkode: 71e51...4a3

Det siste kan du eventuelt klage på, men resultatet av vurderingene blir det verre med. Er PPT inne i bildet? Han har vel i utgangspunktet krav på IOP, og da skal tilrettelegging være både nedskrevet og fulgt opp. Jeg ville samlet inn litt skriftlig rundt hva de lover og hva de faktisk ikke klarer å følge opp. 

Anonymkode: c0fbf...bb0

Don't shoot the messenger! 

Husk at det ikke er læreren som bestemmer hva som skal vurderes. Læreren er derimot forpliktet til å følge retningslinjene som stort kommer fra Udir, samt er nedfelt i lovverket. 

Anonymkode: 782d9...074

Barn med iop skal få tilrettelegging og søker vgs på særskilt inntak.

Barn som følger den vanlige læreplanen skal vurderes på like vilkår som resten av klassen. Men det skal selvfølgelig tilrettelegges ved behov da, en med migrene får ta stillepauser på grupperom, en med dysleksi får lærebøker som lydbok og en med sosial angst får ha fremføringer foran mindre grupper istedenfor hele klassen.

Sønnen din skal ikke få karakterer på egne grunnlag, men jeg synes det er rart de ikke kan bruke andre arenaer enn et fullt klasserom for muntlig karakter.

Anonymkode: e9e0e...eac

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det siste kan du eventuelt klage på, men resultatet av vurderingene blir det verre med. Er PPT inne i bildet? Han har vel i utgangspunktet krav på IOP, og da skal tilrettelegging være både nedskrevet og fulgt opp. Jeg ville samlet inn litt skriftlig rundt hva de lover og hva de faktisk ikke klarer å følge opp. 

Anonymkode: c0fbf...bb0

Han trenger ikke IOP. Han lærer fag adekvat. Men han trenger tilrettelegging, og det er vel det han skal vurderes ut fra?

Anonymkode: 71e51...4a3

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Han trenger ikke IOP. Han lærer fag adekvat. Men han trenger tilrettelegging, og det er vel det han skal vurderes ut fra?

Anonymkode: 71e51...4a3

Han skal vurderes ut fra tilretteleggingen…?

Anonymkode: ad6e8...845

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Barn med iop skal få tilrettelegging og søker vgs på særskilt inntak.

Barn som følger den vanlige læreplanen skal vurderes på like vilkår som resten av klassen. Men det skal selvfølgelig tilrettelegges ved behov da, en med migrene får ta stillepauser på grupperom, en med dysleksi får lærebøker som lydbok og en med sosial angst får ha fremføringer foran mindre grupper istedenfor hele klassen.

Sønnen din skal ikke få karakterer på egne grunnlag, men jeg synes det er rart de ikke kan bruke andre arenaer enn et fullt klasserom for muntlig karakter.

Anonymkode: e9e0e...eac

Vi har ikke IOP. Men både jeg, og BUP, har etterlyst tilrettelegging. BUP har anbefalt tilrettelegging da. Han synes ikke så godt og gjør ikke noe vesen av seg heller. Han får alltid høre at han er en stille og hyggelig gutt som er populær blant de andre elevene. Hadde han utagert, så hadde han kanskje fått tilretteleggingen han har krav på. 

Anonymkode: 71e51...4a3

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Han skal vurderes ut fra tilretteleggingen…?

Anonymkode: ad6e8...845

Ja. Hvis han tilrettelagt får lov til å lese inn muntlig tekst på chromebook, eller ha små grupper der han tør å snakke, så har læreren vurderingsgrunnlag for muntlig karakter. Men de vurderer fra hvordan og hvor mye han deltar i timene med hel klasse. I gym vurderes han ut fra ferdigheter han ikke har forutsetninger for å forstå (sosialt samspill) og ikke KAN utvikle normalt som alle andre. Hadde de tilrettelagt i stedet for å snakke med han om hva de forventer han skal få til (som han aldri kan få til), så kunne de vurdert ut fra det. 

Anonymkode: 71e51...4a3

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Han trenger ikke IOP. Han lærer fag adekvat. Men han trenger tilrettelegging, og det er vel det han skal vurderes ut fra?

Anonymkode: 71e51...4a3

Hva mener du? 

Med tilrettelegging får han jo mer "hjelp" og kanskje også noe forenkla oppgaver. Eller hvilken tilrettelegging er det han trenger? 

Så lenge han følger vanlig læreplan, så skal han vurderes ut fra kompetansemålene. 

Anonymkode: 782d9...074

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Han trenger ikke IOP. Han lærer fag adekvat. Men han trenger tilrettelegging, og det er vel det han skal vurderes ut fra?

Anonymkode: 71e51...4a3

Nei, han skal ikke vurderes utfra tilretteleggingen, han skal ha tilrettelegging så han skal kunne vurderes på lik linje med resten av klassen.

Han har krav på tilrettelegging for å nå sitt fulle potensial, for å nå dit de andre når uten tilrettelegging. 

Men han skal vurderes på det samme

 

Anonymkode: e9e0e...eac

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Hvis han tilrettelagt får lov til å lese inn muntlig tekst på chromebook, eller ha små grupper der han tør å snakke, så har læreren vurderingsgrunnlag for muntlig karakter. Men de vurderer fra hvordan og hvor mye han deltar i timene med hel klasse. I gym vurderes han ut fra ferdigheter han ikke har forutsetninger for å forstå (sosialt samspill) og ikke KAN utvikle normalt som alle andre. Hadde de tilrettelagt i stedet for å snakke med han om hva de forventer han skal få til (som han aldri kan få til), så kunne de vurdert ut fra det. 

Anonymkode: 71e51...4a3

Er det så lite som skal til, så er skolen vrang og vanskelig, særlig med tanke på det du sier om muntlig aktivitet. 

Anonymkode: 782d9...074

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, han skal ikke vurderes utfra tilretteleggingen, han skal ha tilrettelegging så han skal kunne vurderes på lik linje med resten av klassen.

Han har krav på tilrettelegging for å nå sitt fulle potensial, for å nå dit de andre når uten tilrettelegging. 

Men han skal vurderes på det samme

 

Anonymkode: e9e0e...eac

Ja. Men han er altså vurdert uten tilrettelegging. Og lærerne mener at det er godt no, for det er greit å ligge «midt på treet». De bestemmer altså at så lenge man ligger «midt på treet», så er det ikke noen vits i å tilrettelegge.

Anonymkode: 71e51...4a3

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er det så lite som skal til, så er skolen vrang og vanskelig, særlig med tanke på det du sier om muntlig aktivitet. 

Anonymkode: 782d9...074

Men det er jo akkurat det de har gjort. Fordi han ikke er aktiv i timene og fordi han ikke forstår sosialt samspill, så trekkes han i karakter. Men i valgfag FYSAK fikk han 6. Læreren der har tatt dette hensynet, som den eneste.

Anonymkode: 71e51...4a3

Jeg er lærer på videregående. Jeg vurderer alle elever utfra gjeldende kompetansemål i læreplanen. Det skjer noen ganger at vi har elever med IOP som ikke skal ha vitnemål, bare kompetansebevis, og da er det ikke alle eller samme læreplanmål som nødvendigvis brukes. Men om en elev ikke har IOP skal han vurderes på lik linje som de andre, opp mot kompetansemål, uten hensyn til verken autisme, sjenanse, angst eller hva det nå måtte være som gjør at eleven ikke greier å få høyere måloppnåelse. 

Anonymkode: 274ca...131

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er lærer på videregående. Jeg vurderer alle elever utfra gjeldende kompetansemål i læreplanen. Det skjer noen ganger at vi har elever med IOP som ikke skal ha vitnemål, bare kompetansebevis, og da er det ikke alle eller samme læreplanmål som nødvendigvis brukes. Men om en elev ikke har IOP skal han vurderes på lik linje som de andre, opp mot kompetansemål, uten hensyn til verken autisme, sjenanse, angst eller hva det nå måtte være som gjør at eleven ikke greier å få høyere måloppnåelse. 

Anonymkode: 274ca...131

Men dere tilrettelegger og vurderer ut fra det også? Feks muntlig ved innlesing eller små grupper i stedet for plenum? 

Anonymkode: 71e51...4a3

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Men dere tilrettelegger og vurderer ut fra det også? Feks muntlig ved innlesing eller små grupper i stedet for plenum? 

Anonymkode: 71e51...4a3

Du gir deg ikke - selv uten IOP skal han tilrettelegges for og oppnå beste karakter uten å ta med at han har fått fordel tilrettelegging? Du er en skikkelig myrsnipe.

Anonymkode: c2a8c...a4b

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du gir deg ikke - selv uten IOP skal han tilrettelegges for og oppnå beste karakter uten å ta med at han har fått fordel tilrettelegging? Du er en skikkelig myrsnipe.

Anonymkode: c2a8c...a4b

Problemet her er at vi ikke får den tilretteleggingen vi er lovet, og som BUP anbefaler fordi skolen mener middels oppnåelse er godt nok

Anonymkode: 71e51...4a3

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Problemet her er at vi ikke får den tilretteleggingen vi er lovet, og som BUP anbefaler fordi skolen mener middels oppnåelse er godt nok

Anonymkode: 71e51...4a3

En elev som f.eks. kun kan sitte på et rom og spille inn en lydfil, vil ikke være i stand til å oppnå høy måloppnåelse i faget. 

Her er et eksempel på kjennetegn på måloppnåelse (høy) i norsk muntlig: 

"Eleven kommuniserer faglig innhold klart og tydelig og argumenterer saklig i muntlige presentasjoner, samtaler og diskusjoner" 

Ditt barn nå jo da naturligvis kunne delta i både samtaler og diskusjoner. Når ditt barn ikke er i stand til det, kan han heller ikke vurderes til høy måloppnåelse.  

Anonymkode: 5cdaf...a25

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja. Men han er altså vurdert uten tilrettelegging. Og lærerne mener at det er godt no, for det er greit å ligge «midt på treet». De bestemmer altså at så lenge man ligger «midt på treet», så er det ikke noen vits i å tilrettelegge.

Anonymkode: 71e51...4a3

Han har rett på tilrettelegging, men han kan ikke vurderes ut fra andre kriterier. Han kan ikke få karakteren 6 i muntlig om han ikke er en sekserkandidat. Det vil jo slå helt feil ut senere i løpet. 

Anonymkode: 9a752...ca1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...