Gå til innhold

Eldre som plutselig kjefter

Anbefalte innlegg

Min far er veldig gammel og er alltid snill og grei. Nå har han plutselig begynt å kjefte. Han har hatt et lite slag men er seg selv igjen. Ringte han i sted og fikk masse kjeft for at jeg maste og han ikke fikk fred til å «klø seg i ræva engang». Ble helt satt ut og lei meg. Aldri opplevd han sånn før. Noen som har opplevd det?

Anonymkode: d14c2...5c7

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445489-eldre-som-plutselig-kjefter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både slag og demens kan endre personligheten til eldre mennesker ja, så det er ganske mange som opplever det.

Naboen her var en mild og snill mann, nesten litt tøffel, og kona hans likeså. Så søte sammen. Men han ble skikkelig aggressiv, og måtte på sykehjemmet til slutt. Begynte vokalt, men utviklet seg til å bli fysisk også, han bannet og slo.

Veldig leit for de rundt når det blir sånn.

Anonymkode: d1965...eff

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Min far er veldig gammel og er alltid snill og grei. Nå har han plutselig begynt å kjefte. Han har hatt et lite slag men er seg selv igjen. Ringte han i sted og fikk masse kjeft for at jeg maste og han ikke fikk fred til å «klø seg i ræva engang». Ble helt satt ut og lei meg. Aldri opplevd han sånn før. Noen som har opplevd det?

Anonymkode: d14c2...5c7

Kanskje begynnende demens? Da kan de bli ganske ufine, det er vondt når den man er glad i endrer seg drastisk.  Lurt å få en legetime hvis dere mistenker det.

Anonymkode: b3102...b16

Da min manns farmor var i begynnelsen av demensen endret hun seg veldig. Hun hadde alltid vært en mild, snill og tålmodig dame. Alltid blid og elsket å ha oldebarna på fanget og synge og lese for dem. På bare noen få måneder ble hun krass og utålmodig, begynte å kjefte og syntes oldebarna var masete og slitsomme. Først senere skjønte vi at det var demens og at det var starten på det å miste den gode damen vi var så glade i. 

Anonymkode: b123a...dfb

Uffdah 🙃

Det kan være at andre har rett mtp demens og div, men jeg tenker også at han kanskje har blitt engstelig?  Kanskje han vil ha litt mer omtanke og at flere bryr seg? Det er ikke alltid så lett for oss å forstå at foreldre kanskje blir dem som trenger oss på den måten en dag. 

Annonse

Min far var også sint når jeg og yngste dattera var der i helga, begynte å kjefte på meg for at de 2 eldste ikke var med (16 og 18 år), får at ene av dem ikke hadde takka for julegaven og dro fre noe som hadde skjedd for snart 18 år siden.. Han er straks 67 år så ikke så gammel men tenkte at det må ha klikka for han... Han har alltid vært litt sånn "sur", sliter med angst osv. Men har da aldri vært sint på meg etter at jeg ble voksen og flyttet eller når barnebarn har vært med...Får se om det skjer igjen,så får bare følge med...

Anonymkode: 9959c...20b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...