Gå til innhold

Kroppsøving karakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

15 åringen kommer hjem og forteller at lærer har satt han på 5 til jul og at det ikke ble 6 kun pga at han kunne være flinkere til å motivere elever som ikke vil/ gidder å delta i timene. Jeg må innrømme at jeg synes at det er merkelig å forvente at 15 åringer skal motivere og oppmuntre hverandre til å ville delta og bli bedømt i dette. Mange har mer enn nok med seg selv og slikt ligger ikke for alle. 

Anonymkode: f6745...3ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et av kompetansemålene i kroppsøving:

• bruke egne ferdigheter og kunnskaper på en slik måte at det kan medvirke til framgang for andre
Så det må han nok finne seg i.

Anonymkode: 870a1...a03

Skrevet

Min fikk muntlig beskjed om at han lå an til 5 eller 6 nå tidlig i januar. Da karakterene kom i dag fikk han 4. skjønte ikke noe. Hvis grunnen er den samme som din fikk, så blir jeg faktisk oppgitt. De skal selvsagt prøve å motivere andre, men ikke bli nedsatt i karakter om motivasjonen ikke fungerer

Anonymkode: b0721...7f7

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Min fikk muntlig beskjed om at han lå an til 5 eller 6 nå tidlig i januar. Da karakterene kom i dag fikk han 4. skjønte ikke noe. Hvis grunnen er den samme som din fikk, så blir jeg faktisk oppgitt. De skal selvsagt prøve å motivere andre, men ikke bli nedsatt i karakter om motivasjonen ikke fungerer

Merkelig. Tror jeg hadde spurt lærer om grunnen til dette store hoppet på bare noen uker.

Anonymkode: e0d72...e97

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det kan være ført feil! Rart hvis det endrer seg såpass mye i løpet av noen dager. 

Anonymkode: afd8e...ea7

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Merkelig. Tror jeg hadde spurt lærer om grunnen til dette store hoppet på bare noen uker.

Anonymkode: e0d72...e97

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det kan være ført feil! Rart hvis det endrer seg såpass mye i løpet av noen dager. 

Anonymkode: afd8e...ea7

Ja, tenkte å sjekke. For SÅ mye skal det ikke ha å si.

Og handler det om å motivere andre, så er jeg enig med lærer til HI’s sønn, at det skal man gjøre. Men om det ikke virker, så er det jo utført likevel.

Skrevet

Sønnen min fikk sterk 5 pga dette. Når fokuset flyttet seg mer fra egne prestasjoner og over til å være en lagkamerat, medspiller og få med seg de «mindre altletiske» kom 6’eren fort. 

Anonymkode: 88f07...659

Skrevet

Min fikk 6 fordi han er god nettopp til å motvere andre og som en skriver lengre opp er det et av kompetansemålene for faget og da skal de ta hensyn til det. 

Anonymkode: 81145...dd3

Skrevet

Tenker det er eit glimrande læringsmål eg, å lære seg å sjå andre og vere ein god lagspelar er noko ein får like mykje bruk for seinare i livet som å kun fokusere på eigne ferdigheiter.

Anonymkode: 623a6...acb

Skrevet

6 skal henge høyt. Det er ikke et nivå de er forventet å oppnå, men en karakter som kan gis til dem som ervesentlig flinkere enn det som forventes. Å ha et læringsmål som dreier seg om det å oppmuntre støtte og veilede andre er helt ypperlig. 

Anonymkode: 1da2a...a40

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du tror ikke han kan ha misforstått læreren og at det som ble sakt var at han kunne klare å komme opp på 5 eller 6 for eksempel?

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du tror ikke han kan ha misforstått læreren og at det som ble sakt var at han kunne klare å komme opp på 5 eller 6 for eksempel?

Nei. Ordrett sa lærer «per tid ligger du an til å få 5 eller 6»

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

6 skal henge høyt. Det er ikke et nivå de er forventet å oppnå, men en karakter som kan gis til dem som ervesentlig flinkere enn det som forventes. Å ha et læringsmål som dreier seg om det å oppmuntre støtte og veilede andre er helt ypperlig. 

6’ere skal henge høyt ja. Men det har ingenting å gjøre med å være «vesentlig flinkere enn det som forventes». Det skal kum handle om eleven oppfyller målene i kompetanseplanen. 

Anonymkode: 01e99...f1e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man blir ikke nedsatt om motivasjonen ikke fungerer altså.

Men hvordan du er i samspillet med de andre har noe å si, hva slags lagspiller du er. Det er et faktum at mange av de som selv brillierer i f.eks ballspill kan være litt nedlatende, og oppgitt, over de som ikke mestrer.

Det er ikke så lett å være 14 år og kjempeflink i håndball, også får du klassens kløne på laget og taper kampen i gymmen. De må bevise noe der for å få 6. 

Anonymkode: 8e2f8...956

Skrevet

Min ikke-skoleflinke datter fikk beskjed om å bruke sko, og motivere andre for å få bedre karakter. Som så mye annet her i livet så hun ikke hvorfor det var hennes jobb å motivere andre (hun tok dog med sko) og fikk derfor «bare» 5 i gym. 

Anonymkode: 0951b...0fc

Skrevet

Man blir ikke nedsatt om motivasjonen ikke fungerer altså.

Men hvordan du er i samspillet med de andre har noe å si, hva slags lagspiller du er. Det er et faktum at mange av de som selv brillierer i f.eks ballspill kan være litt nedlatende, og oppgitt, over de som ikke mestrer.

Det er ikke så lett å være 14 år og kjempeflink i håndball, også får du klassens kløne på laget og taper kampen i gymmen. De må bevise noe der for å få 6. 

Anonymkode: 8e2f8...956

Nja. Akkurat det er min fritatt for da. Han har et naturlig dårlig samspill i diagnose. Men han inkluderer alltid. Mulig dette var en feil fra skolen, for det endrer seg ikke så mye på et par uker.

Men. Skal ikke kuppe tråden, så hopper ut her😀 unnskyld til HI

Skrevet

6’ere skal henge høyt ja. Men det har ingenting å gjøre med å være «vesentlig flinkere enn det som forventes». Det skal kum handle om eleven oppfyller målene i kompetanseplanen. 

Anonymkode: 01e99...f1e

Ja, og det forventes ikke at mange elever oppfyller de målene.

Skrevet

Min ikke-skoleflinke datter fikk beskjed om å bruke sko, og motivere andre for å få bedre karakter. Som så mye annet her i livet så hun ikke hvorfor det var hennes jobb å motivere andre (hun tok dog med sko) og fikk derfor «bare» 5 i gym. 

Sjarmerende. Lagspill og oppmuntring av andre er vesentlige ferdigheter i gym. 

Anonymkode: 8665b...0ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Sjarmerende. Lagspill og oppmuntring av andre er vesentlige ferdigheter i gym. 

Anonymkode: 8665b...0ff

Absolutt!! Hun finnes ikke sjarmerende. Hun kunne fått en 6-er der, mot alle andre 2 og 3, men nei 

Skrevet

Poenget er at de skal forsøke å få med de andre og motivere de, ikke nødvendigvis at de skal lykkes. Det er stor forskjell på om man kun fokuserer på seg selv og sitt, og  det å inkludere andre. Heie på andre, rose og inkludere er målet, De har ikke ansvaret for at andre elever faktisk blir med..

Anonymkode: 2f11c...6e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Nei. Ordrett sa lærer «per tid ligger du an til å få 5 eller 6»

Men det som skjer med mange når de får vite noe sånt litt for tidlig, er at de da lener seg tilbake og regner med at femmeren kommer uansett...

Anonymkode: 0f458...3e1

Skrevet

Poenget er at de skal forsøke å få med de andre og motivere de, ikke nødvendigvis at de skal lykkes. Det er stor forskjell på om man kun fokuserer på seg selv og sitt, og  det å inkludere andre. Heie på andre, rose og inkludere er målet, De har ikke ansvaret for at andre elever faktisk blir med..

Anonymkode: 2f11c...6e2

Og se helheten. F eks spille ballen til en annen i stedet for å drible den i mål selv. Det kan man gjøre selv om den andre er en "dårligere" spiller med mindre sjans til å få den i mål. For prosessen er jo selve læringsmålet. 

Anonymkode: 0f458...3e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...