Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Vurderer å flytte til Frankrike. Noen som vet hvordan skolene er der i forhold til de har i Norge, og om det fins norske skoler der nede? Dersom det er mulig ønsker vi at barna skal gå på norsk skole det første året mens de lærer seg språket. Anonymkode: 0e4b6...467
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #2 Skrevet 17. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vurderer å flytte til Frankrike. Noen som vet hvordan skolene er der i forhold til de har i Norge, og om det fins norske skoler der nede? Dersom det er mulig ønsker vi at barna skal gå på norsk skole det første året mens de lærer seg språket. Anonymkode: 0e4b6...467 Barna lærer språket mye raskere hvis de begynner på fransk skole. Barn lærer myye raskere enn oss. Hvis barna dine begynner på norsk skole blir det i praksis svært lite fransk på de! Jeg er lærer. For noen år siden fikk vi to amerikanske søsken i august på skolen. De kunne ikke et eneste ord norsk. Innen jul snakket de flytende norsk. Dette var søsken på 2 og 4 trinn. Anonymkode: 18d9d...d2c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #3 Skrevet 17. januar 2024 Du må kunne fransk i Frankrike. De prater ikke norsk der, dessverre. Utenom på en norsk skole ja. Men på butikken prater de fransk, ikke norsk. Anonymkode: 65467...5aa
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #4 Skrevet 17. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du må kunne fransk i Frankrike. De prater ikke norsk der, dessverre. Utenom på en norsk skole ja. Men på butikken prater de fransk, ikke norsk. Anonymkode: 65467...5aa Mannen snakker fransk, jeg gjør ikke, men det er et område hvor det er en del turister, så vil gå bra med engelsk inntil jeg lærer. Vi har familie der, så det er ikke noe jeg tror, jeg vet Anonymkode: 0e4b6...467
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #5 Skrevet 17. januar 2024 https://www.utdanningsnytt.no/fotoreportasje/et-lite-stykke-norge-i-frankrike/203083 Anonymkode: 65763...e1a
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #6 Skrevet 17. januar 2024 Det franske skolesystemet er helt anderledes enn det norske. Har et barn som har valgt å gå videregående i Frankrike, og det er virkelig store forskjeller. For det første har franske lærere stor autoritet og en tiltaler de ikke uten monsieur eller madame + etternavn. På mitt barn sin skole, som er en av landets mest renomerte vgs, er det ikke lov med digitale klokker eller mobiler, og pc brukes ikke utenom i it-faget og da kun på skolens pc-rom. Videre kommer en ikke inn i timen uten skriftlig notis, fra et eget kontor for dette formålet, om en kommer for sent. Om en kommer mer enn 15 minutter for sent kommer en ikke inn i timen uansett og foreldre blir ringt opp. I tillegg kan elever med gode resultater forsere skoleløpet mens elever som får under karakteren 10 (ca.3,8 om regnet til norske karakterer) stryker og må ta faget eller skoleåret på nytt. Mitt barn forteller også at det er lite tilrettelegging for diagnoser som dysleksi. Også er skoledagene mye lengre enn norske skoledager, og på noen skoler er det også lørdagsskole. Altså ganske anderledes enn norsk vgs, men om målet er å lære franske hjelper det ikke bare å bo i landet. Da må språket brukes mest mulig hele tiden, også i skolesammenheng. Anonymkode: 278b6...73b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #7 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det franske skolesystemet er helt anderledes enn det norske. Har et barn som har valgt å gå videregående i Frankrike, og det er virkelig store forskjeller. For det første har franske lærere stor autoritet og en tiltaler de ikke uten monsieur eller madame + etternavn. På mitt barn sin skole, som er en av landets mest renomerte vgs, er det ikke lov med digitale klokker eller mobiler, og pc brukes ikke utenom i it-faget og da kun på skolens pc-rom. Videre kommer en ikke inn i timen uten skriftlig notis, fra et eget kontor for dette formålet, om en kommer for sent. Om en kommer mer enn 15 minutter for sent kommer en ikke inn i timen uansett og foreldre blir ringt opp. I tillegg kan elever med gode resultater forsere skoleløpet mens elever som får under karakteren 10 (ca.3,8 om regnet til norske karakterer) stryker og må ta faget eller skoleåret på nytt. Mitt barn forteller også at det er lite tilrettelegging for diagnoser som dysleksi. Også er skoledagene mye lengre enn norske skoledager, og på noen skoler er det også lørdagsskole. Altså ganske anderledes enn norsk vgs, men om målet er å lære franske hjelper det ikke bare å bo i landet. Da må språket brukes mest mulig hele tiden, også i skolesammenheng. Anonymkode: 278b6...73b Som HI skrev, trenger ikke kunne fransk, alle prater engelsk nå. Selv i Frankrike. Anonymkode: adf4d...a65
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #8 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Som HI skrev, trenger ikke kunne fransk, alle prater engelsk nå. Selv i Frankrike. Anonymkode: adf4d...a65 Eh, nei. Anonymkode: 217c2...ee7
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #9 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Som HI skrev, trenger ikke kunne fransk, alle prater engelsk nå. Selv i Frankrike. Anonymkode: adf4d...a65 Som jeg skrev, jeg vet jeg kan kommunisere på engelsk i da aktuelle området frem til jeg har lært meg fransk. Skal jeg bo der så lærer jeg meg selvfølgelig språket HI Anonymkode: 0e4b6...467
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #10 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Som HI skrev, trenger ikke kunne fransk, alle prater engelsk nå. Selv i Frankrike. Anonymkode: adf4d...a65 Stemmer ikke! Svært mange franskmenn snakker ikke engelsk, og engelskundervisningen på franske skoler (i hvertfall der mitt barn går) er på mye lavere nivå enn i Norge. Anonymkode: 278b6...73b
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #11 Skrevet 18. januar 2024 Mange franskmenn har sjokkerende dårlig engelsk, selv unge mennesker i høyere utdanning. Vi får dem som utvekslingsstudenter og de sliter med å følge undervisning. Anonymkode: 32206...7c8
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #12 Skrevet 18. januar 2024 Alle kan engelsk i dag. Også de i Frankrike. Mulig enkelte fagord er vanskelige å få med seg, det kan jeg forstå. Men generelt så prater alle engelsk i dag. Anonymkode: adf4d...a65
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #13 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Alle kan engelsk i dag. Også de i Frankrike. Mulig enkelte fagord er vanskelige å få med seg, det kan jeg forstå. Men generelt så prater alle engelsk i dag. Anonymkode: adf4d...a65 Nei. Som du ser av flere innlegg over her, så kan ikke alle engelsk på et tilfredsstillende nivå. Ikke i Frankrike, og ikke i Norge. Anonymkode: 1825f...8db
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Nei. Som du ser av flere innlegg over her, så kan ikke alle engelsk på et tilfredsstillende nivå. Ikke i Frankrike, og ikke i Norge. Anonymkode: 1825f...8db HI har selv skrevet at det holder med å kunne engelsk. Norsk ungdom er faktisk usedvanlig flinke til engelsk! Mange prater engelsk med hverandre på nett, selv når det ikke er noen som ikke prater norsk der. Anonymkode: adf4d...a65
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #15 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): HI har selv skrevet at det holder med å kunne engelsk. Norsk ungdom er faktisk usedvanlig flinke til engelsk! Mange prater engelsk med hverandre på nett, selv når det ikke er noen som ikke prater norsk der. Anonymkode: adf4d...a65 Hehe de er ikke usedvanlig flinke. Men de kan gjøre seg greit forstått over en bardisk. Anonymkode: 32206...7c8
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Alle kan engelsk i dag. Også de i Frankrike. Mulig enkelte fagord er vanskelige å få med seg, det kan jeg forstå. Men generelt så prater alle engelsk i dag. Anonymkode: adf4d...a65 Da er du visst ganske sjelden i Frankrike.... Anonymkode: 36d5c...b55
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Hehe de er ikke usedvanlig flinke. Men de kan gjøre seg greit forstått over en bardisk. Anonymkode: 32206...7c8 Ungdommer i Skandinavia og Nederland er usedvanlig flinke i fremmedspråk, sammenlignet med spanske, franske og tyske ungdommer. De bruker det aktivt, og de starter med å bruke det mye tidligere. Amerikansk populærkultur har alltid stått sterkt her, og blir konsumert uten oversettelse. Det gjelder ikke i Tyskland, Frankrike og Spania, for eksempel. Det kan godt hende at HI og hennes barn kan snakke engelsk med mange av sine nye bekjentskaper i Frankrike likevel. Men uansett hvor man flytter er det kontraproduktivt å sende ungene på norsk skole "inntil de har lært språket"! Da setter man jo bremseklossene på. Anonymkode: 36d5c...b55
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #18 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ungdommer i Skandinavia og Nederland er usedvanlig flinke i fremmedspråk, sammenlignet med spanske, franske og tyske ungdommer. De bruker det aktivt, og de starter med å bruke det mye tidligere. Amerikansk populærkultur har alltid stått sterkt her, og blir konsumert uten oversettelse. Det gjelder ikke i Tyskland, Frankrike og Spania, for eksempel. Det kan godt hende at HI og hennes barn kan snakke engelsk med mange av sine nye bekjentskaper i Frankrike likevel. Men uansett hvor man flytter er det kontraproduktivt å sende ungene på norsk skole "inntil de har lært språket"! Da setter man jo bremseklossene på. Anonymkode: 36d5c...b55 Ja, men de er fremdeles ikke i stand til å fungere i mer avanserte situasjoner. De er blitt tunet ørene fulle av at de er så gode, det er en bjørnetjeneste. Anonymkode: 32206...7c8
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ungdommer i Skandinavia og Nederland er usedvanlig flinke i fremmedspråk, sammenlignet med spanske, franske og tyske ungdommer. De bruker det aktivt, og de starter med å bruke det mye tidligere. Amerikansk populærkultur har alltid stått sterkt her, og blir konsumert uten oversettelse. Det gjelder ikke i Tyskland, Frankrike og Spania, for eksempel. Det kan godt hende at HI og hennes barn kan snakke engelsk med mange av sine nye bekjentskaper i Frankrike likevel. Men uansett hvor man flytter er det kontraproduktivt å sende ungene på norsk skole "inntil de har lært språket"! Da setter man jo bremseklossene på. Anonymkode: 36d5c...b55 Dette! I Frankrike er alle filmer på kino og alle tv-programmer dubbet til fransk.... Anonymkode: 278b6...73b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå