Anonym bruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Skrevet 16. januar 2024 Når 9 åringen kommer ut for 20 gang og ikke roer seg. Hvordan gjøre den overgangen til legging smidig. Uansett hva jeg prøver fungerer det ikke. Har kuttet ut spilletid på kvelden, foreslår lesing osv og det hjelper absolutt ikke når storebror på 12 som har ADHD forstyrrer. Er alene om omsorgen. Tips? Anonymkode: 5a8ed...c1f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2024 #2 Skrevet 16. januar 2024 "Jeg skal se på nyhetene nå, gå og legg deg, vi prates i morgen" "Hysj, jeg følger med på nyhetene, gå og legg deg" Ingen blikkontalt, lukk ørene og se på tv. De gidder ikke mase så lenge når de får null respons på det. Anonymkode: 6fbb5...7a0
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2024 #3 Skrevet 16. januar 2024 Still krav til 12-åringen. Skal han få spille etter at minste har lagt seg, så må det være så stille at det ikke forstyrrer. Hvis ikke får han ikke lov. Det blir litt feil å straffe minste for at eldste forstyrrer så han ikke får sove. Anonymkode: 580e4...806
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2024 #4 Skrevet 16. januar 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Still krav til 12-åringen. Skal han få spille etter at minste har lagt seg, så må det være så stille at det ikke forstyrrer. Hvis ikke får han ikke lov. Det blir litt feil å straffe minste for at eldste forstyrrer så han ikke får sove. Anonymkode: 580e4...806 Ja, heilt sant. Men lettere sagt enn gjort når 12 åringen spinner fordi ADHD medisinen e ut av kroppen. Anonymkode: 5a8ed...c1f
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Skrevet 16. januar 2024 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Ja, heilt sant. Men lettere sagt enn gjort når 12 åringen spinner fordi ADHD medisinen e ut av kroppen. Anonymkode: 5a8ed...c1f Tar han ikke morgen og kveld da? Man kan jo ikke la være å oppdra barn med ADHD fordi de har ADHD. Anonymkode: 580e4...806
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2024 #6 Skrevet 16. januar 2024 Klistremerker fungerer her, hvis han legger seg uten å komme opp får han klistremerke, 10 klistremerker = robux / penger i spill. Anonymkode: ad84d...5fe
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2024 #7 Skrevet 16. januar 2024 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Tar han ikke morgen og kveld da? Man kan jo ikke la være å oppdra barn med ADHD fordi de har ADHD. Anonymkode: 580e4...806 ADHD med. morgon og sovemed kveld. Bør og ta ADHD med ettermiddag, men nekter ofte å ta de. Anonymkode: 5a8ed...c1f
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #8 Skrevet 17. januar 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Tar han ikke morgen og kveld da? Man kan jo ikke la være å oppdra barn med ADHD fordi de har ADHD. Anonymkode: 580e4...806 Jada, ADHD forsvinner av god oppdragelse så her er det ingen unnskyldning… ikke en gang bivirkninger av medisin er en unnskyldning for at et barn med ADHD oppfører seg som om det har ADHD. Anonymkode: d9255...86c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #9 Skrevet 17. januar 2024 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jada, ADHD forsvinner av god oppdragelse så her er det ingen unnskyldning… ikke en gang bivirkninger av medisin er en unnskyldning for at et barn med ADHD oppfører seg som om det har ADHD. Anonymkode: d9255...86c Men hverken foreldre, søsken eller samfunnet ellers vil ha en unge som bare er en plage. Så oppdra, du. Anonymkode: 2a280...08e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #10 Skrevet 17. januar 2024 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men hverken foreldre, søsken eller samfunnet ellers vil ha en unge som bare er en plage. Så oppdra, du. Anonymkode: 2a280...08e Det er svært få barn som bare er en plage, men egentlig er jeg enig med deg. Jeg syns også at alle funksjonshemninger skal behandles likt, og oppfordrer derfor alle foreldre med barn i rullestol til å oppdra dem til å gå selv. Det er tross alt ingen som vil bygge ramper og bygg som er tilpasset, det er både dyrere og mindre attraktivt for resten av oss. Anonymkode: d9255...86c
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #11 Skrevet 17. januar 2024 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er svært få barn som bare er en plage, men egentlig er jeg enig med deg. Jeg syns også at alle funksjonshemninger skal behandles likt, og oppfordrer derfor alle foreldre med barn i rullestol til å oppdra dem til å gå selv. Det er tross alt ingen som vil bygge ramper og bygg som er tilpasset, det er både dyrere og mindre attraktivt for resten av oss. Anonymkode: d9255...86c Snakk om å få alle pigger ut, selvfølgelig kan du ikke sammenligne sånn. Og når man har adhd må man lære seg å leve i samfunnet, uten å kreve allverdens tilrettelegging. Tilretteleggingen må lages selv. For trenger man utløp for energi, ro fra stimulans osv så må man finne rom i sitt eget liv for disse tingene. Adhd er jo arvelig, så vi har mange i vår storfamilie med diagnosen. Jeg tenker at sønnen til hi, som er 12 år, må begynne lære seg dette. Han er enda et barn, men begynner å bli et så stort barn at han skjønner at hensyn må gå begge veier. Han er full av krutt når lillebror skal sove, ta han med på råd, hvordan skal vi løse dette? Kam han spille i andre enden av boligen, bak en lukket dør? Kan han spille noe som ikke girer han sånn opp? Kan han gjøre noe annet enn å spille? I en annen setting må kanskje mor og lillebror ta hensyn, akkurat at lillebror må sove får de ikke endret for å ta hensyn, så der må han ta hensyn. Hjelp han å finne strategier for de gangene han må ta hensyn. Det går an. Anonymkode: 6fbb5...7a0
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #12 Skrevet 17. januar 2024 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Snakk om å få alle pigger ut, selvfølgelig kan du ikke sammenligne sånn. Og når man har adhd må man lære seg å leve i samfunnet, uten å kreve allverdens tilrettelegging. Tilretteleggingen må lages selv. For trenger man utløp for energi, ro fra stimulans osv så må man finne rom i sitt eget liv for disse tingene. Adhd er jo arvelig, så vi har mange i vår storfamilie med diagnosen. Jeg tenker at sønnen til hi, som er 12 år, må begynne lære seg dette. Han er enda et barn, men begynner å bli et så stort barn at han skjønner at hensyn må gå begge veier. Han er full av krutt når lillebror skal sove, ta han med på råd, hvordan skal vi løse dette? Kam han spille i andre enden av boligen, bak en lukket dør? Kan han spille noe som ikke girer han sånn opp? Kan han gjøre noe annet enn å spille? I en annen setting må kanskje mor og lillebror ta hensyn, akkurat at lillebror må sove får de ikke endret for å ta hensyn, så der må han ta hensyn. Hjelp han å finne strategier for de gangene han må ta hensyn. Det går an. Anonymkode: 6fbb5...7a0 Hvem har sagt at storebror spiller? Jeg har selv ADHD og to av tre barn med ADHD, og vi får alle ganske lik reaksjon når medisinene går ut av kroppen, nemlig voldsomt mye overskuddsenergi. Jeg som voksen takler det fint. Eldste på 19 år løser det nå med å gå/jogge seg en lang kveldstur, yngste på 13 år hopper og spretter, løper og sklir bortover gulvet i en times tid eller to før hun får igjen roen. Nå er hun yngst og vi bor i enebolig, så det er ikke et problem, men jeg kan godt se for meg at det vil vanskelig i en liten leilighet. Det hjelper heller ikke å ha vært veldig aktiv på dagtid. I går gikk jeg f.eks. på tur i 1,5 time med hunden og var totalt ute og måkte snø i 2,5 timer, pluss at jeg går mye på jobb. Likevel kommer energirushet når medisinene går ut av kroppen. Å mene at er barn skal klare å håndtere dette, spesielt med tanke på at barn med ADHD er mer emosjonelt umoden enn andre, er litt optimistisk. Det er jo ikke med vilje, energien må ut. Det HI kan gjøre er å forsøke å finne måter han kan få den ut på uten å forstyrre for mye og fortsette med å minne eldste på å være mest mulig stille. Det faller på plass til slutt. HI: Er det mulig å justere leggetidene litt? Hva sier 9-åringen hvis du snakker med ham på et annet tidspunkt enn kvelden rundt det at han står opp igjen i ett kjør? Er det fordi han er urolig og rastløs? Nysgjerrig? Rett og slett bare ikke trøtt nok enda? Savner tid med deg? Kan f.eks. eldste spinne fra seg i stuen mens du er inne hos yngste og leser bok sammen med ham? Kan headset/earbuds og lydbok være noe? Anonymkode: a6355...0c4
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2024 #13 Skrevet 17. januar 2024 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Snakk om å få alle pigger ut, selvfølgelig kan du ikke sammenligne sånn. Og når man har adhd må man lære seg å leve i samfunnet, uten å kreve allverdens tilrettelegging. Tilretteleggingen må lages selv. For trenger man utløp for energi, ro fra stimulans osv så må man finne rom i sitt eget liv for disse tingene. Adhd er jo arvelig, så vi har mange i vår storfamilie med diagnosen. Jeg tenker at sønnen til hi, som er 12 år, må begynne lære seg dette. Han er enda et barn, men begynner å bli et så stort barn at han skjønner at hensyn må gå begge veier. Han er full av krutt når lillebror skal sove, ta han med på råd, hvordan skal vi løse dette? Kam han spille i andre enden av boligen, bak en lukket dør? Kan han spille noe som ikke girer han sånn opp? Kan han gjøre noe annet enn å spille? I en annen setting må kanskje mor og lillebror ta hensyn, akkurat at lillebror må sove får de ikke endret for å ta hensyn, så der må han ta hensyn. Hjelp han å finne strategier for de gangene han må ta hensyn. Det går an. Anonymkode: 6fbb5...7a0 Det er faktisk fullstendig sammenlignbart. En kan ikke skjerpe seg ut av en funksjonsvanske, selv om mange med tiden vil lære seg å fungere bedre i noen situasjoner. Det er ikke opp til deg å bestemme om og når de burde klare det… selv om du kjenner noen med ADHD. Anonymkode: d9255...86c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #14 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Jada, ADHD forsvinner av god oppdragelse så her er det ingen unnskyldning… ikke en gang bivirkninger av medisin er en unnskyldning for at et barn med ADHD oppfører seg som om det har ADHD. Anonymkode: d9255...86c Overdriver du alltid? Vet du hvor vanlig det er at foreldre med ADHD-barn sier «han/hun har ADHD, så vi kan ikke få gjort noe med oppførselen» og så dropper de mange krav, og en god porsjon oppdragelse. Det er mulig å oppdra barn med ADHD. Det betyr ikke at man tenker at diagnosen forsvinner, men at man har en veldig slitsom tid foran seg. For det er minst 5 ganger mer slitsomt å oppdra barn med ADHD som «vanlige» barn, men det må jo til selv om det er utmattende. Man kan i alle fall ikke si «det er ikke så lett å få til når han/hun har ADHD», eller «det går ikke, fordi han/hun har ADHD». Man må forsøke hver gang, men det er faktisk ikke uvanlig at foreldre med barn som har ADHD ikke orker kampene med oppdragelse. Og i dette tilfellet blir lillebroren straffet fordi storebror med ADHD forstyrrer han når han skal sove slik at han ikke får til å sove. Og foreldrene lurer på hva de skal gjøre med lillebror fordi han kommer ut for å uttrykke at det er vanskelig å sovne. Det er jo ikke lillebrors feil, men også ikke uvanlig at det er barnet uten ADHD som må ta «straffen» for at barnet med ADHD ikke kan snakkes til. Det handler altså ikke om å tro at ADHD blir borte med oppdragelse, men at barn med ADHD må oppdras selv om det er vanskeligere. Man må ta den kampen. Anonymkode: 580e4...806
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #15 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (På 16.1.2024 den 22.29): Ja, heilt sant. Men lettere sagt enn gjort når 12 åringen spinner fordi ADHD medisinen e ut av kroppen. Anonymkode: 5a8ed...c1f Her har eldste også ADHD og spiller på kvelden. Han er 14. Sier at om han ikke er stille så får han ikke spille. Og dette vet han godt. Om han glemmer seg bort som fort kan skje når medisiner er ute av kroppen, går jeg inn og sier i fra rolig. Dette fungerer fint. Om han er sliten og har kort lunte og blir irritert så ber jeg han legge seg. Dette skjer heldigvis ikke ofte. Er alene jeg også. Anonymkode: 27740...560
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Skrevet 18. januar 2024 Man kan fint oppdra et barn med ADHD altså. Men krever mer. Tydelige klare beskjeder. Beholde roen. Faste rutiner og struktur. Dette er noe som er viktig. Anonymkode: 27740...560
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Man kan fint oppdra et barn med ADHD altså. Men krever mer. Tydelige klare beskjeder. Beholde roen. Faste rutiner og struktur. Dette er noe som er viktig. Anonymkode: 27740...560 Ingen som sier at man ikke kan oppdra barn med adhd. God oppdragelse fjerner ikke adhd eller bivirkninger av medisin. Altså vil de likevel ha adhd- symptomer og reagere og oppføre seg på en annen måte på grunn av det. Barn med ADHD er også forskjellige. Det som går med noen går ikke med andre. Anonymkode: d9255...86c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #18 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (På 16.1.2024 den 21.57): Når 9 åringen kommer ut for 20 gang og ikke roer seg. Hvordan gjøre den overgangen til legging smidig. Uansett hva jeg prøver fungerer det ikke. Har kuttet ut spilletid på kvelden, foreslår lesing osv og det hjelper absolutt ikke når storebror på 12 som har ADHD forstyrrer. Er alene om omsorgen. Tips? Anonymkode: 5a8ed...c1f Hvorfor står han opp igjen da? Ikke trøtt nok? Har en gutt som trenger veldig lite søvn, så han fikk ikke sove på kvelden. Lå bare våken. Når Jan ble litt eldre løser han det selv ved å lese litt og legge seg når han er trøtt nok, innen rimelighetsgrense selvsagt. Aldri vært synlig trøtt på skole og dag, eller påvirket humør av det, så han trenger vel bare mindre søvn. En annen gutt var som din, og løsningen der ble å sitte/ligge med ham til han sovnet. Hver kveld. Vi prøvde alt, belønning, ignorering osv. Viste seg at han hadde sterk angst, så han var rett og slett livredd og i fight or flight modus med kroppen full av adrenalin og stresshormoner når vi tvinge ham til å sovne selv, og det går jo ikke. Snakk med ham utenom leggetid og finn årsak og hva som kan hjelpe. Hvis broren forstyrrer må du snakke med ham også. Anonymkode: 53c90...707
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #19 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (På 16.1.2024 den 22.21): "Jeg skal se på nyhetene nå, gå og legg deg, vi prates i morgen" "Hysj, jeg følger med på nyhetene, gå og legg deg" Ingen blikkontalt, lukk ørene og se på tv. De gidder ikke mase så lenge når de får null respons på det. Anonymkode: 6fbb5...7a0 Så hyggelig. Dette kommer barnet til å huske. Anonymkode: 1a655...18f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #20 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Ingen som sier at man ikke kan oppdra barn med adhd. God oppdragelse fjerner ikke adhd eller bivirkninger av medisin. Altså vil de likevel ha adhd- symptomer og reagere og oppføre seg på en annen måte på grunn av det. Barn med ADHD er også forskjellige. Det som går med noen går ikke med andre. Anonymkode: d9255...86c Ansvarsfraskrivelse er en fin ting. Ikke bare skal diagnose unnskylde at ungen din ikke har oppdragelse, hvilket gjør at han aldri kommer noen vei i livet, men også at du ikke gjør jobben din. Anonymkode: 2a280...08e
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #21 Skrevet 18. januar 2024 Sitt ved siden av han til han sovner. Eller sov sammen. Han trenger det virker det som. Sitt på en krakk ved siden av senga. Les fakta tekster Eller noe. Anonymkode: 1a655...18f
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #22 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ansvarsfraskrivelse er en fin ting. Ikke bare skal diagnose unnskylde at ungen din ikke har oppdragelse, hvilket gjør at han aldri kommer noen vei i livet, men også at du ikke gjør jobben din. Anonymkode: 2a280...08e Mangel på raushet og forståelse er for barn som har fått et langt vanskeligere utgangspunkt i livet, er en veldig dårlig egenskap. Er poenget her at du ikke tror ADHD egentlig eksisterer, eller forstår du bare ikke hva det er? Anonymkode: d9255...86c
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #23 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ansvarsfraskrivelse er en fin ting. Ikke bare skal diagnose unnskylde at ungen din ikke har oppdragelse, hvilket gjør at han aldri kommer noen vei i livet, men også at du ikke gjør jobben din. Anonymkode: 2a280...08e Jeg blir skremt av holdninger som dette! Ingen i min nære familie har adhd, men selv jeg har jo fått med meg nok vedr diagnosen til å skjønne at utsagnet ditt er horribelt. Anonymkode: 193f6...9a4
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #24 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (På 16.1.2024 den 21.57): Når 9 åringen kommer ut for 20 gang og ikke roer seg. Hvordan gjøre den overgangen til legging smidig. Uansett hva jeg prøver fungerer det ikke. Har kuttet ut spilletid på kvelden, foreslår lesing osv og det hjelper absolutt ikke når storebror på 12 som har ADHD forstyrrer. Er alene om omsorgen. Tips? Anonymkode: 5a8ed...c1f Du er vel trøtt... da er lunta på sitt korteste. Storebror er gammel nok til å forstå sin besøkelsestid. Jeg har også barn med ADHD; men det tillater dem ikke å forstyrre i leggingen med andre barn. Det hadde jeg sagt godt og grundig fra om! Jeg tenker at 9-åringen din lider av litt FOMO? Hadde det selv da jeg var barn; var sikker på at den våkentida de store hadde etter at jeg var i bingen, var den mest spennende av alt! Så jeg forstår egentlig alle unger som tøyer leggetidene og helst vil være der de voksne er. Men i lengden er det jo uutholdelig. Med mine egne barn merka jeg faktisk at det ble en stor endring da jeg selv satte grensene tydelig, med en begrunnelse om at NÅ kommer den tida da JEG skal drikke en kopp te og se noe jeg har gledet meg til på tv. Det var akkurat som om de skjønte at de voksne også har ønsker og behov ut over det å tilfredsstille barnas. Rutiner er et slit å innøve, men det er jo nyttig. Da guttene gikk i småskolen, var regelverket hos meg slik: det som ikke var lest før klokka 21.00 ble ikke lest. Dermed måtte kveldsstellet være over i god tid før dette, så kunne jeg lese fram til 21.00. Altså kunne ikke kveldsmaten serveres seinere enn 20.00. Og det vil jo egentlig si at all spilling er over ca 19.00, så det blir en liten luke der? Den luka kan dere bruke til noe hyggelig. Dersom du bruker tida godt før kveldsmaten, betaler det seg i andre enden. Da er barnet tilfredsstilt på den oppmerksomheten han nå prøver å få etter leggetid. Anonymkode: 3b5b0...c24
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2024 #25 Skrevet 18. januar 2024 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så hyggelig. Dette kommer barnet til å huske. Anonymkode: 1a655...18f Hva skulle være galt med det? Når butikken stenger, så stenger den. Det er ikke smart å være på tilbudssiden hele døgnet, altså. Er man grenseløs skaper man grenseløse barn. Anonymkode: 3b5b0...c24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå