Gå til innhold

Hvor lange bør skiene være?

Anbefalte innlegg

På onsdag er det skidag å skiene som han hadde ifjor er blitt for korte vil jeg tro. Han er ca 158 cm høy,for lange ski bør han ca ha da? Har ingen som helst mulighet til å kjøpe nye ski så det blir å lete på finn.no, men så usikker hvor lange skiene bør være. Han er foresten nybegynner. Han har egentlig ikke noe interesse for å gå på ski så det har han ikke gjort så mye av. 

Anonymkode: 9ef60...ae8

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

https://sport1.no/storrelseguide/fischer

Men heller litt "for korte" ski, enn for lange. 

Anonymkode: 75f87...2bf

Oi! Ser de anbefaler 180 cm,syns det høres ut som litt vel lange ski jeg. Men takk for svar :D

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oi! Ser de anbefaler 180 cm,syns det høres ut som litt vel lange ski jeg. Men takk for svar :D

Ja, jeg synes også det er veldig lange ski! Hvor gammelt er barnet? 

Hva han hadde i fjor og de passet da, skal det godt gjøres at de er for korte. Spesielt hvis han er lite skiinteressert og ikke god på ski. Det er bedre med litt korte ski enn lange, så bruk de han har. Skiskoene kan jo være for små, men prøv dem. Så lenge de ikke er så små at de er vonde, gjør det ingenting å gå med dem hvis det er snakk om å gå litt skiløyper i nærheten. Skal de på langtur er det viktigere at skoene ikke vil være ubehagelige over tid.

Annonse

Mye lettere å håndtere korte ski, svinge, bremse, oppoverbakker, alt er lettere med korte ski 

Tommelfingerregelen er at slalåmski skal være like lange som deg, langrennski skal være så mye lenger enn deg at du kan ta i tuppen med strake armer over hodet.

Men går du mindre på ski, bare skal ha noen koseturer og nye skogen og nyoppkjørte "trikkeskinner" så anbefales kortere ski.

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å sende en barneskoleelev som ikke har gått på ski siden i fjor på skidag med korte ski

Anonymkode: ac9f3...f00

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har en som ikke går på ski ofte. Jeg har kjøpt ski som er like lange som han. Han er 13, og skiene i år er 180cm, litt lavere enn han, mye enklere å gå med

Anonymkode: 68a40...d94

Vi har noen ski som er 157 som han brukte ifjor men de vel i korteste laget kanskje. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Mye lettere å håndtere korte ski, svinge, bremse, oppoverbakker, alt er lettere med korte ski 

Tommelfingerregelen er at slalåmski skal være like lange som deg, langrennski skal være så mye lenger enn deg at du kan ta i tuppen med strake armer over hodet.

Men går du mindre på ski, bare skal ha noen koseturer og nye skogen og nyoppkjørte "trikkeskinner" så anbefales kortere ski.

Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å sende en barneskoleelev som ikke har gått på ski siden i fjor på skidag med korte ski

Anonymkode: ac9f3...f00

Slalåmski skulle være like lange som en før, men ikke nå lenger. Mellom haka og nesetippen for de som er gode’ish på slalom, gjerne kortere om man ikke er god. Alle sider sier nå mellom 10-20 cm lavere enn høyden. 
langrennski skal gjerne være 15-20 cm lenger enn deg, men her spiller og vekt og alder inn, pluss ferdighetsnivå og type ski

Anonymkode: 9e775...738

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Slalåmski skulle være like lange som en før, men ikke nå lenger. Mellom haka og nesetippen for de som er gode’ish på slalom, gjerne kortere om man ikke er god. Alle sider sier nå mellom 10-20 cm lavere enn høyden. 
langrennski skal gjerne være 15-20 cm lenger enn deg, men her spiller og vekt og alder inn, pluss ferdighetsnivå og type ski

Anonymkode: 9e775...738

Han er 12 år å er ca 158-159 høy,å veier ca 45 kg. Vil si nivået er nybegynner.

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg vokste opp var regelen at når en holdt opp ene skien skulle en kunne ta på tuppen med fingrene, var de lenger enn det var skiene for lange.

Anonymkode: 1b128...a6e

Langrenn for øvrig. Langrennski. Vi sto ikke så mye på slalom da. Det gikk mye i langrenn. Og jeg brakk et par tupper. 😕 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Langrenn for øvrig. Langrennski. Vi sto ikke så mye på slalom da. Det gikk mye i langrenn. Og jeg brakk et par tupper. 😕 

Er langrennski han også skal stå på,men ser jo at skiene er så bittelitt kortere enn han 🙈 Så er på desperat jakt etter noen brukte ski i mer rett størrelse nå

Men det går altså helt fint med såpass korte ski. Fordelen med korte ski er at de er enklere å styre, de er enklere å gå fiskebein med, skal de ha skileik er det mye lettere med korte ski. Spesielt når han ikke er sørlig flink til å gå på ski.

Den eneste ulempen jeg kommer på med korte ski, er at hvis han skal gå skikkelig fort klassisk så kan skituppene ta nedi løypa. Det blir vel neppe et problem på en skidag med skolen.

Superdolly skrev (2 timer siden):

Men det går altså helt fint med såpass korte ski. Fordelen med korte ski er at de er enklere å styre, de er enklere å gå fiskebein med, skal de ha skileik er det mye lettere med korte ski. Spesielt når han ikke er sørlig flink til å gå på ski.

Den eneste ulempen jeg kommer på med korte ski, er at hvis han skal gå skikkelig fort klassisk så kan skituppene ta nedi løypa. Det blir vel neppe et problem på en skidag med skolen.

Han er litt pysete så tviler på at blir så stor fart :P

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Neida, det går veldig fint! 

Det blir i alle fall veldig ustabilt. Lengdeanbefalingene på sportsbutikkenes nettsider er ganske bra de. 180 klassisk ski til en middels 12-åring er nok godt innafor. Her har gutt samme alder 176 felleski og 165 skate. Og han er ingen langrennsløper. Brukes kun til familieturer og skole. 

Anonymkode: a85dd...4e7

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Det blir i alle fall veldig ustabilt. Lengdeanbefalingene på sportsbutikkenes nettsider er ganske bra de. 180 klassisk ski til en middels 12-åring er nok godt innafor. Her har gutt samme alder 176 felleski og 165 skate. Og han er ingen langrennsløper. Brukes kun til familieturer og skole. 

Anonymkode: a85dd...4e7

Jeg skal kjøpe lengre ski til han,men har dessverre ikke mulighet til det før på fredag når jeg får penger. Helt enig i at de han har nå er for små,men var litt kort varsel fra skolen så fikk ikke taki noe annet akkurat. Men vi skal på hyttetur i vinterferien å da skal jeg ordne lange nok ski :)

Det går helt fint med «for korte» ski! Hvis han ikke er Sundby bortover er det bare en fordel med kortere ski!

Jeg har aldri fulgt anbefalinger om lengden på ski.. Datteren min har mye kortere enn hva anbefalinger tilsier.. Og ramle med lange langrennski er et komishow i seg selv😅

Twintipp skrev (1 time siden):

Det går helt fint med «for korte» ski! Hvis han ikke er Sundby bortover er det bare en fordel med kortere ski!

Jeg har aldri fulgt anbefalinger om lengden på ski.. Datteren min har mye kortere enn hva anbefalinger tilsier.. Og ramle med lange langrennski er et komishow i seg selv😅

Kommer til å kjøpe litt lengre ski når jeg får penger ettersom vi skal på hyttetur i vinterferien å stå på ski. Men tror ikke jeg skal gå for så lange som 180 cm som er anbefalt,tror jeg skal ta litt kortere siden han er nybegynner.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Kommer til å kjøpe litt lengre ski når jeg får penger ettersom vi skal på hyttetur i vinterferien å stå på ski. Men tror ikke jeg skal gå for så lange som 180 cm som er anbefalt,tror jeg skal ta litt kortere siden han er nybegynner.

Enig, ikke kjøp så lange som 180 cm.

Men du - dere har ikke utlånssentral i kommunen, da? 

Enig med mange her, bruk de skiene dere allerede har og kanskje noen kan låne dere langrennstøvler hvis de har blitt for små. 

Og sjekk tipset fra andre om gratis utlån av sportsutstyr. 

Forøvrig anbefaler skiklubben her at klassisk ski er 15-20cm lenger enn kroppshøyden for barn under ca 165cm høyde. Det er først når de er over 165 at de anbefaler at skiene er 20-25cm lenger enn kroppshøyden. 

Men da snakker vi om barn som går skirenn. Jeg ville som sagt innledningsvis brukt skiene dere har. 

Hilsen mamma til aktiv langrennsløper

Anonymkode: 70db7...a83

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Enig, ikke kjøp så lange som 180 cm.

Men du - dere har ikke utlånssentral i kommunen, da? 

Jo det har vi,men alle skolene har visst skidag samme dag. Var der 5 minutter etter de åpnet å da var alle i rett størrelse allerede tatt. Vi bor i en mindre kommune da.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Enig med mange her, bruk de skiene dere allerede har og kanskje noen kan låne dere langrennstøvler hvis de har blitt for små. 

Og sjekk tipset fra andre om gratis utlån av sportsutstyr. 

Forøvrig anbefaler skiklubben her at klassisk ski er 15-20cm lenger enn kroppshøyden for barn under ca 165cm høyde. Det er først når de er over 165 at de anbefaler at skiene er 20-25cm lenger enn kroppshøyden. 

Men da snakker vi om barn som går skirenn. Jeg ville som sagt innledningsvis brukt skiene dere har. 

Hilsen mamma til aktiv langrennsløper

Anonymkode: 70db7...a83

Ja han brukte bare de vi hadde for var ikke så lett å få taki noe annet på kort varsel. Men jeg skal kjøpe lengre ski på fredag når jeg får penger,ettersom vi skal stå på ski i vinterferien. Men tror 180 cm gjerne blir litt vel lang for en nybegynner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...