Gå til innhold

Min sønn søker etter mening med livet, jeg er skuffet

Anbefalte innlegg

Jeg er skuffet fordi han søker svaret i ulike religioner. Han ønsker å finne den riktige troen.

Jeg har oppdratt han med logisk og human tenkning, basert på vitenskap.

Som ungdom pleide han spørre hva er mening med livet og hva som vil skje etter døden.

Jeg svarte det er ingenting etter døden fordi det er ikke vitenskapelig bevist at det er noe.  Det er ikke vitenskapelig bevist at det finnes sjel. Det finnes Ingen sjel.  Det finnes ikke noe himmel. Hans avdøde venn er borte.

Jeg føler nå på skuffelse at han søker svar i religioner, isteden for å sette seg inn i de ulike vitenskapelige studier. 

Det ble intens diskusjon mellom oss. Har jeg vært for hard?

Anonymkode: 9e6a5...6ca

Fortsetter under...

Du hadde ikke noe svar på hva som er meningen med livet, og det er langt viktigere å finne ut av enn hva som skjer når man dør så lenge vi faktisk lever.

Det er det han vil finne ut av antar jeg, og det er fryktelig rart at du er.. skuffet over det. 

Endret av ReneRene

Det er nettopp når man har mistet noe eller noen, og er i sorg, at man har behov for å tro at der er noe «der ute». 
Ingen kjenner sannheten. 
Du er lite nyansert i tankegangen synes jeg. 

Anonymkode: a2546...91b

Annonse

Er du redd for Jesus-lus?

La nå gutten få søke om det er det han trenger. Det er klart man søker etter meningen med livet når man står i en situasjon der det føles meningsløst. Og kanskje tror han ikke det samme som deg til slutt, men det gjør jo ikke noe? Han er sønnen din uansett hva han tror på, er han ikke?

Anonymkode: 063d0...eb4

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Idiot.

Anonymkode: f6346...f23

Hvis de mener livet er uten mening så hvorfor få unger som kjenner på den smerten at livet ikke har mening? Alle jeg kjenner som har en ateist oppvekst har enten dype depresjoner, angst, rusproblemer eller har tatt livet sitt. 

Anonymkode: 3554d...092

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis de mener livet er uten mening så hvorfor få unger som kjenner på den smerten at livet ikke har mening? Alle jeg kjenner som har en ateist oppvekst har enten dype depresjoner, angst, rusproblemer eller har tatt livet sitt. 

Jøss, ikke så rent lite fordommer du spyr ut av deg.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Alle jeg kjenner som er kristne sliter med frykt for døden, angst, sorg, og tør ikke ta selvmord, med unntak av en som hoppet foran et tog.

Jøss, ikke så rent lite fordommer du spyr ut av deg.

Ja, du synes sikkert det men jeg føler oppriktig synd på HI din sønn og jeg tror faktisk han er like skuffet over henne. 

Annonse

Alle jeg kjenner som er kristne sliter med frykt for døden, angst, sorg, og tør ikke ta selvmord, med unntak av en som hoppet foran et tog.

Jeg er ikke kristen og vet ikke om noen kristne som har det slik. 

Jeg er ikke kristen og vet ikke om noen kristne som har det slik. 

Jeg er heller ikke kristen, men kjenner både kristne og ateister som er slik. Det er ikke sånn at alle ateister sliter fordi de er ateister. Heller ikke slik at alle kristne er lykkelige fordi de er kristne. Begge deler finnes hos begge deler. 

Jeg er heller ikke kristen, men kjenner både kristne og ateister som er slik. Det er ikke sånn at alle ateister sliter fordi de er ateister. Heller ikke slik at alle kristne er lykkelige fordi de er kristne. Begge deler finnes hos begge deler. 

Les litt om eksistensiell krise/angst. Les om det så vil du kjapt skjønne hva jeg sier. Jeg har selv hatt det og hadde min mor fortalt meg det HI fortalte sin sønn så hadde jeg tatt livet mitt. En eksistensiell krise er noe av det værste man som menneske kan oppleve og mange kommer aldri ut av den og mange velger å ta livet sitt. Vet ikke om HI sin sønn har er full eksistensiell krise, håper for HI sin del at han ikke har det. 

Les litt om eksistensiell krise/angst. Les om det så vil du kjapt skjønne hva jeg sier. Jeg har selv hatt det og hadde min mor fortalt meg det HI fortalte sin sønn så hadde jeg tatt livet mitt. En eksistensiell krise er noe av det værste man som menneske kan oppleve og mange kommer aldri ut av den og mange velger å ta livet sitt. Vet ikke om HI sin sønn har er full eksistensiell krise, håper for HI sin del at han ikke har det. 

At du mener det er noe av det værste som kan skje et menneske sier litt om hvor skjermet du er for verden, hjelpes

At du mener det er noe av det værste som kan skje et menneske sier litt om hvor skjermet du er for verden, hjelpes

Det er ikke jeg som sier det men psykologer og psykiatere som behandler det, kjære deg! Du må bare lese litt lengre enn nesetippen din.......

Men hva i all verden er forbindelsen mellom HI’s manglende empati og ateister? Det finnes et hav av ateister som ville handlet helt annerledes enn HI. Meg inkludert.

Og min familie (som nesten alle er kristne) ba meg henvende meg til Gud fordi jeg ble misbrukt av en kristen mann. Det førte til at jeg forsøkte selvmord opp til flere ganger. Og de sier det fortsatt. Men som ateist preller det lettere av.

Men alle barna mine har hatt en dyp kristenperiode der de har vært veldig religiøses. Snakket mye om Gud, at han bor i hjertet deres og at det er viktig å tro på han. Jeg har aldri fortalt dem at det er galt. Aldri sagt at Gud ikke eksisterer. Jeg har tenkt at de får tro på det de ønsker å tro på, og nå er de alle ateister uten depresjon/angst/rusproblemer/selvmord. 

Men hva i all verden er forbindelsen mellom HI’s manglende empati og ateister? Det finnes et hav av ateister som ville handlet helt annerledes enn HI. Meg inkludert.

Og min familie (som nesten alle er kristne) ba meg henvende meg til Gud fordi jeg ble misbrukt av en kristen mann. Det førte til at jeg forsøkte selvmord opp til flere ganger. Og de sier det fortsatt. Men som ateist preller det lettere av.

Men alle barna mine har hatt en dyp kristenperiode der de har vært veldig religiøses. Snakket mye om Gud, at han bor i hjertet deres og at det er viktig å tro på han. Jeg har aldri fortalt dem at det er galt. Aldri sagt at Gud ikke eksisterer. Jeg har tenkt at de får tro på det de ønsker å tro på, og nå er de alle ateister uten depresjon/angst/rusproblemer/selvmord. 

Det var ikke det jeg sa, jeg tror ikke alle ateister får eksistensielle kriser. Men av de som har det så har jeg personlig ikke sett noen gode utfall, flere selvmord og mye rus. Så derfor så vil jeg heller advare HI, send han heller til noen andre for hun er ikke rett for han nå. Hvis hun på død og liv må trumfe igjennom sin mening så får hun bare gjøre det men jeg har iallefall advart. 

Du virker liker snever i tankegangen sin som mange religiøse. La sønnen din finne utav det, og støtt han. Du trenger ikke være enig, men du kan støtte og være der for ham!

Anonymkode: 5801b...892

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det var ikke det jeg sa, jeg tror ikke alle ateister får eksistensielle kriser. Men av de som har det så har jeg personlig ikke sett noen gode utfall, flere selvmord og mye rus. Så derfor så vil jeg heller advare HI, send han heller til noen andre for hun er ikke rett for han nå. Hvis hun på død og liv må trumfe igjennom sin mening så får hun bare gjøre det men jeg har iallefall advart. 

Du er jo like ensporet i tankegangen som det hi er, dere bare står på hver deres side.

Du er jo like ensporet i tankegangen som det hi er, dere bare står på hver deres side.

Om du synes det er feil av meg å advare HI om hvor stor en slik krise kan være, så får du bare mene det. Jeg har sett flere selvmord i slike kriser og jeg tror ikke helt HI skjønner alvoret. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...