Gå til innhold

Jeg er stille for en grunn

Anbefalte innlegg

På jobben har jeg de siste månedene blitt litt stille og deltar ikke så mye i samtaler i lunsjen lengere. Dette er pga språk problemer. Jeg jobber med 2 stk som ikke forstår mye norsk. 2 ganger har de misforstått noe jeg har snakket om og da ble det problemer. Da gikk de rundt og sa at jeg hadde sagt det og det om den og den. Men det stemmer ikke. 

Så nå sitter jeg bare å spiser og svarer kort hvis noen spørr om noe. Sjefen mener at jeg bør delta mer i samtaler. Kan hun kreve det,? Jeg svarer hvis det er noe jobb relatert de snakker om, men utdyper ikke hva jeg mener pga at jeg redd for at de misforstår 

Anonymkode: 6b52c...612

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445442-jeg-er-stille-for-en-grunn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Folk med mangelfullt språk bør ikke få jobb.

Anonymkode: f2db5...6fa

Er litt enig. Er veldig tungt å må veie ordene hele tiden og tenke over om de forstår eller misforstår 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du fortalt sjefen hvorfor du ikke er mer med i samtaler da? 

Anonymkode: 011a5...61d

Ja. Hun mener at jeg skal ikke bry meg så mye om de misforstår. De andre på jobb vet at jeg ikke sier ting om andre som de tror jeg sier når de ikke forstår. Men det er lettere sagt enn gjort 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Folk med mangelfullt språk bør ikke få jobb.

Anonymkode: f2db5...6fa

1. Hvordan skal de lære språk uten å delta?

2. Gar du lyst til å forsørge dem til språket er perfekt?

Anonymkode: 6acad...f25

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja. Hun mener at jeg skal ikke bry meg så mye om de misforstår. De andre på jobb vet at jeg ikke sier ting om andre som de tror jeg sier når de ikke forstår. Men det er lettere sagt enn gjort 

Men er du egentlig en litt stille person? Jeg opplevde en skikkelig språkforståelse en gang. Og da med en tolk i tillegg. Jobbet i en barnehage for mange år siden, og der var det noen barn fra et land som hadde språkassistent. La oss si at de var fra Ukraina siden det er aktuelt nå. Det gikk lus i barnehagen, og jeg fortalte språkassistenten (som skulle kunne norsk) at hun måtte si fra til alle foreldre fra Ukraina at de måtte sjekke barna for lus. Det skulle hun, og hun satt i gang med å ringe alle foreldrene og sa «alle ukrainske barn må hentes fordi barnehagen mener de har lus!» det ble heldigvis oppklart etter at flyktningkonsulenten deres i kommunen tok en telefon til styrer. Jeg hadde mange sinte foreldre på nakken da. Men alt kan forklares. Forklar og si «nå misforstår du», «det var ikke det jeg sa» o.l.

Anonymkode: 011a5...61d

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

På jobben har jeg de siste månedene blitt litt stille og deltar ikke så mye i samtaler i lunsjen lengere. Dette er pga språk problemer. Jeg jobber med 2 stk som ikke forstår mye norsk. 2 ganger har de misforstått noe jeg har snakket om og da ble det problemer. Da gikk de rundt og sa at jeg hadde sagt det og det om den og den. Men det stemmer ikke. 

Så nå sitter jeg bare å spiser og svarer kort hvis noen spørr om noe. Sjefen mener at jeg bør delta mer i samtaler. Kan hun kreve det,? Jeg svarer hvis det er noe jobb relatert de snakker om, men utdyper ikke hva jeg mener pga at jeg redd for at de misforstår 

Jeg vet hvordan det er når andre misforstår, men det er kanskje best å ikke snakke om kollegaer? Hold heller tema på mer "ufarlige" ting som mer smalltalk om vær, vind og dere selv til de lærer språket godt nok? 

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Jeg vet hvordan det er når andre misforstår, men det er kanskje best å ikke snakke om kollegaer? Hold heller tema på mer "ufarlige" ting som mer smalltalk om vær, vind og dere selv til de lærer språket godt nok? 

Gjør det nå ja. 

Men jeg sa aldri noe negativt om kollegaer, sa positive ting. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

1. Hvordan skal de lære språk uten å delta?

2. Gar du lyst til å forsørge dem til språket er perfekt?

Anonymkode: 6acad...f25

1: På kurs, som alle andre. Det er ikke bare i arbeidslivet man lærer språk. Hvis du hadde flytta til Spania, hadde du lært det språket FØR du begynte i jobb da, eller hadde du forventer å få jobb før språket satt skikkelig?

2: Ingen forventer et perfekt språk, men før man begynner i lønnet arbeid bør språket være såpass at man forstår hva folk sier så man slipper misforståelser og konflikt.

Anonymkode: e8092...38d

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke vær stakkars og offer. Vær frempå, livsglad, tøff, ha prinsipper.

Jeg får ikke sympati for de som stakkarsliggjør seg. Ta kommando. 

Anonymkode: 34d9e...af2

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du har skrevet om dette før. Du fikk mange gode råd. Bruk dem.

Anonymkode: 579f0...635

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

1: På kurs, som alle andre. Det er ikke bare i arbeidslivet man lærer språk. Hvis du hadde flytta til Spania, hadde du lært det språket FØR du begynte i jobb da, eller hadde du forventer å få jobb før språket satt skikkelig?

2: Ingen forventer et perfekt språk, men før man begynner i lønnet arbeid bør språket være såpass at man forstår hva folk sier så man slipper misforståelser og konflikt.

Ingen lærer tilstrekkelig med språk kun av å gå på kurs. Jeg har undervist i 2 fremmedspråk på vgs, så dette vet jeg. Samme hvor mange spanskkurs du har tatt, vil du måtte lære en masse nytt på en arbeidsplass. Min universitetsgrad har bl a aldri lært meg slang, bannskap eller grunnleggende dialektkjennskap, det får man bare ved muntlige interaksjoner med morsmålstalere. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ikke vær stakkars og offer. Vær frempå, livsglad, tøff, ha prinsipper.

Jeg får ikke sympati for de som stakkarsliggjør seg. Ta kommando. 

Anonymkode: 34d9e...af2

Enig. Å trasse og være stille er umoden oppførsel 

Anonymkode: 171b5...dfb

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ingen lærer tilstrekkelig med språk kun av å gå på kurs. Jeg har undervist i 2 fremmedspråk på vgs, så dette vet jeg. Samme hvor mange spanskkurs du har tatt, vil du måtte lære en masse nytt på en arbeidsplass. Min universitetsgrad har bl a aldri lært meg slang, bannskap eller grunnleggende dialektkjennskap, det får man bare ved muntlige interaksjoner med morsmålstalere. 

Jeg har jobbet sammen med mange som ikke har norsk som førstespråk, og som har lært seg språket såpass bra før de begynner i jobb at det ikke oppstår misforståelser og konflikt.

Det minste man kan forvente av arbeidstakere som ikke kan arbeidsspråket godt nok er at de innser dette selv og er åpne for at de kan misforstå snarere enn å påstå at folk har sagt noe de ikke har sagt. Det hadde vel du gjort og?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...