Gå til innhold

Hva er en tjukkas for noe?

Anbefalte innlegg

Unnskyld at jeg spør, men hva er en tjukkas for noe? Jeg har alltid trodd det var noen som var kraftig overvektig...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2B2EQR/elev-til-sykehus-med-stikkskader-paa-siggerud-skole-landet-paa-kniv-i-tjukkas

Anonymkode: ad7a3...f59

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445440-hva-er-en-tjukkas-for-noe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kunne googlet det da, da hadde du fått beskrivende bilder.

Anonymkode: 248de...3cb

Du kunne ha skrevet en epost til journalisten som har skrevet artikkelen og bedt de forklare hva ordet betyr i artikkelen. Da ville det vært færre som trengte å google, eller som kom til å spørre hva ordet betyr. Det gjør faktisk en forskjell. Hva jeg kunne gjort endrer ikke på noe nå. Gjort er gjort.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du kunne ha skrevet en epost til journalisten som har skrevet artikkelen og bedt de forklare hva ordet betyr i artikkelen. Da ville det vært færre som trengte å google, eller som kom til å spørre hva ordet betyr. Det gjør faktisk en forskjell. Hva jeg kunne gjort endrer ikke på noe nå. Gjort er gjort.

Bare av nysgjerrighet, hva kalte de tjukkasen på skolen du gikk på? Eller i idrettshallen der du trente i ungdommen?

Nedsprangsmatte heter det kun i oroduktkatalogen, og selv der står det forklart at det menes tjukkas.

Anonymkode: a1037...aa6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da vet du det til neste gang da, at om det er et ord du ikke skjønner, kan du faktisk Google det. Du trenger ikke å lage en tråd om det på dib. Dessuten er tjukkas et ord alle burde vite hva betyr. 

Anonymkode: c3d4d...0f3

Annonse

Seriøst? Alle vet da hva en tjukkas er... Det het det da pappa gikk på skolen, da jeg gikk på skolen og nå når ungene mine går på skolen.

Selv i katalogene det blir bestilt fra står det nedfallsmatte og tjukkas, det er tjukkas som er navnet alle bruker...

Anonymkode: 392e6...d0b

Da vet du det til neste gang da, at om det er et ord du ikke skjønner, kan du faktisk Google det. Du trenger ikke å lage en tråd om det på dib. Dessuten er tjukkas et ord alle burde vite hva betyr. 

Anonymkode: c3d4d...0f3

Rull inn, du da. 

Anonymkode: c7ef7...6a9

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skulle jeg skrevet en epost, jeg skjønner jo hva en tjukkas er.

Anonymkode: 248de...3cb

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Unnskyld at jeg spør, men hva er en tjukkas for noe? Jeg har alltid trodd det var noen som var kraftig overvektig...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2B2EQR/elev-til-sykehus-med-stikkskader-paa-siggerud-skole-landet-paa-kniv-i-tjukkas

For noen syke folk som plasserte en kniv der!! Fy f. Jeg er rasende!! 

Vet ikke alle hva en tjukkas er? Den store blå matta /madrassen man har i gymsalen.

Anonymkode: aea7a...efb

Spennende å høre hva HI, og hennes lærere og medelever gjennom minst 12 års skolegang kalte tjukkasen i gymtimene😊 Jeg trodde, som alle andre som har svart her, at det var et vanlig ord i nordmenns standard vokabular🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 6a256...360

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Spennende å høre hva HI, og hennes lærere og medelever gjennom minst 12 års skolegang kalte tjukkasen i gymtimene😊 Jeg trodde, som alle andre som har svart her, at det var et vanlig ord i nordmenns standard vokabular🤷🏻‍♀️

Kanskje man etter vurdering valgte å fjerne ordet og bytte det ut med noe annet, som den enorme matta. Neida, blir bare tøys fra min side det her. Det spiller uansett ingen rolle om man ikke har hørt, eller fått med seg, ordet. 

Landet på kniv i tjukkas, det er jo ikke en briljerende overskrift. Journalisten kunne gjort det litt bedre der. Det finnes mennesker i Norge som ikke har vokst opp her. Er ikke det en del av jobben til journalisten? Videreformidler slik at det er opplagt for enhver leser uavhengig bakgrunn. 

Anonymkode: 18b58...1c7

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Kanskje man etter vurdering valgte å fjerne ordet og bytte det ut med noe annet, som den enorme matta. Neida, blir bare tøys fra min side det her. Det spiller uansett ingen rolle om man ikke har hørt, eller fått med seg, ordet. 

Landet på kniv i tjukkas, det er jo ikke en briljerende overskrift. Journalisten kunne gjort det litt bedre der. Det finnes mennesker i Norge som ikke har vokst opp her. Er ikke det en del av jobben til journalisten? Videreformidler slik at det er opplagt for enhver leser uavhengig bakgrunn. 

Nei, deres jobb er først og fremst klikk og inntjening, hvilket de oppnår med blant annet dette. Men i tillegg er det altså enhver språkløs sitt eget ansvar å bli bedre. Man kan ikke legge avisa på analfabeters nivå. Selv om VG og Dagbladet og andre er godt på vei dit.

Anonymkode: 0c9dd...173

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Enig i at journalisters jobb er å formidle på et språk og med uttrykk som er forståelige for publikum. Men tjukkas er et allment kjent ord som alle som har hatt gym i grunnskolen, og de aller fleste andre som har vært i en gymsal, har et forhold til. Altså absolutt innenfor å bruke for en journalist.

Å forvente at en journalist kun bruker ord som enhver forstår, også de som ikke har vokst opp i Norge, er å trekke det for langt. Mange med innvandrerbakgrunn har et svært begrenset ordforråd på norsk, det hadde blitt svært kjedelig journalistikk om man måtte begrense journalistikken til å kun inneholde ord som alle forstår.

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

En tjukkas er en på over 100 kg

Anonymkode: 6d78f...dc1

Du fremviser en imponerende manglende evne til å se at alt er relativt. En som er 160 og veier 100 kg har fedme og vil gå under begrepet tjukkas, men så har du en kollega av meg som er 198 cm høy, veltrent med mye muskler og veier 101 kg og selv ikke du hadde kaldt han tjukkas selvom han etter din definisjon er det. Før du begynner å kategorisere må du ta hensyn til alle parametre.

Anonymkode: a047e...970

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Enig i at journalisters jobb er å formidle på et språk og med uttrykk som er forståelige for publikum. Men tjukkas er et allment kjent ord som alle som har hatt gym i grunnskolen, og de aller fleste andre som har vært i en gymsal, har et forhold til. Altså absolutt innenfor å bruke for en journalist.

Å forvente at en journalist kun bruker ord som enhver forstår, også de som ikke har vokst opp i Norge, er å trekke det for langt. Mange med innvandrerbakgrunn har et svært begrenset ordforråd på norsk, det hadde blitt svært kjedelig journalistikk om man måtte begrense journalistikken til å kun inneholde ord som alle forstår.

Å videreformidle slik at det er forståelig betyr jo ikke det samme som at man ikke kan bruke uttrykk. Synes du setningen, som også er overskriften, «landet på kniv i tjukkas» er en god setning? 

Mulig jeg er utdatert og mangler hele bildet her, men i forbindelse med ett foredrag så ble det faktisk presentert at journalister må formidle på en måte slik at «selv en idiot kan forstå». Ikke at det betyr at jeg mener man er idiot for å ikke kjenne til uttrykket tjukkas, men at utgangspunktet er nettopp at det skal være mest mulig forståelig og skape minst mulig misforståelse. Nå er ikke denne artikkelen det beste eksempelet, annet enn at jeg selv synes innledningen i seg selv var særs dårlig, uavhengig kunnskap om tjukkas eller ei. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...