Gå til innhold

Bare tulle varm mat i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Snakk om tomatsuppe i pose, varm ostesmørbrød med ketchup og flere slike.

Jeg skjønner at de ansatte må fokusere/priotere barna en å stå i kjøkkenet og lage mat men er dette virkelig Nærings rik mat? Jeg forventer ikke noe fancy, jeg skjenner noen til som mener de har kokk i barnehage så det servers lapskaus, laks og mer næringsrik varmretter. Man betaler jo i tillegg for at barnet nesten får servert unnskyld meg men «dritt mat» liker ikke å kalle maten det men dessverre.

har deres barnehager kokk? 

Anonymkode: c8907...eff

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445438-bare-tulle-varm-mat-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Snakk om tomatsuppe i pose, varm ostesmørbrød med ketchup og flere slike.

Jeg skjønner at de ansatte må fokusere/priotere barna en å stå i kjøkkenet og lage mat men er dette virkelig Nærings rik mat? Jeg forventer ikke noe fancy, jeg skjenner noen til som mener de har kokk i barnehage så det servers lapskaus, laks og mer næringsrik varmretter. Man betaler jo i tillegg for at barnet nesten får servert unnskyld meg men «dritt mat» liker ikke å kalle maten det men dessverre.

har deres barnehager kokk? 

Hva slags matretter forventer du/ønsker du da?

Anonymkode: b6ae0...407

Vi lager kjøttboller, med tomatsaus,pasta og grønnsaker. Laks med potet og grønnsaker og rømme. Kyllingsalat med pasta og rundstykker. Fiskeburger med salat og hamburgerbrød. Ungene er fornøyde😊

Skulle gjerne hatt en kokk som lager mat til oss, baker brød og diverse. Men med den summen vi betaler for mat i bhg så dekker det dessverre ikke egen kokk.

Anonymkode: 399a9...c12

Annonse

Vi har varmmat hver fredag, har ikke kokk så vi må lage det selv, så vi må gjøre det enkelt. Forrige fredag hadde vi gratinert pastagrateng med masse forskjellige grønnsaker, uten kjøtt da. Uken før det hadde vi laks og søtpotet i ovnen. Ellers pleier vi å ha pizza, fiskepinner, fiskekaker, alltid noe med grønnsaker til. Ostesmørbrød har vi også en del , men regner ikke det som varmtmåltid. 

Anonymkode: a0e4d...40f

Barnehagen vår har kokk, jobber 60 % tror jeg. Der er det fast havregrøt til frokost hver mandag og hjemmelaget suppe hver fredag, typ hjemmelaget potetsuppe, tomatsuppe, grønnsakssuppe. I tillegg har de litt forskjellig gjennom uka, ofte fisk og barna er ofte med å lage maten.

Anonymkode: 88c99...66a

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg wr glad for at mine gikk i barnehage med matpakke. Barnehagen holdt frukt og melk, vi foreldre bestemte hva barna spiste. Og personalet tok seg av det personalet skal ta seg av, nemlig barna.

Anonymkode: 72596...1c3

Jeg skjønner heller ikke helt greia med middag i barnehagen, de får jo middag når de kommer hjem... Kan da ikke være hverken nødvendig eller bra med to middager om dagen?

Anonymkode: 8c748...4f6

Jeg jobber i barnehage og har pedagogisk utdanning, matlaging er en tidstyv (husk oppvask til 60 personer tar tid fra barna). Hadde matlaging i storkjøkken (1 person lager mat til 60 personer på 1 1/2 time, mens avdelingen står igjen med en voksen mindre)  hadde jeg blitt kokk.
Foreldre som har barn i barnehage uten kokk/kjøkkenpersonell burde ha kjøkkentjeneste på dugnad før de uttaler seg om posesuppe og fiskepinner. 

Anonymkode: 28db8...0bb

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage og har pedagogisk utdanning, matlaging er en tidstyv (husk oppvask til 60 personer tar tid fra barna). Hadde matlaging i storkjøkken (1 person lager mat til 60 personer på 1 1/2 time, mens avdelingen står igjen med en voksen mindre)  hadde jeg blitt kokk.
Foreldre som har barn i barnehage uten kokk/kjøkkenpersonell burde ha kjøkkentjeneste på dugnad før de uttaler seg om posesuppe og fiskepinner. 

Men spørsmålet er jo hvorfor barna får varm mat når man ikke har egen kokk. Da burde barna fått vanlig matpakkemat, skive med gulost liksom, også kan de få varm mat/middag når de kommer hjem.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men spørsmålet er jo hvorfor barna får varm mat når man ikke har egen kokk. Da burde barna fått vanlig matpakkemat, skive med gulost liksom, også kan de få varm mat/middag når de kommer hjem.

Det hadde vært noen som hadde klaget på det og, for da hadde det vært for mye brødmat.

Anonymkode: b6ae0...407

Annonse

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Fordi foreldrene vil ha det.

Vi har varmmat to ganger i uka. 
havregrøt, hjemmelaget tomatsuppe, lapskaus, kjøttboller, ris og grønnsaker, fiskeburger, fiskepinner, fiskepudding, pølser og rotmos, fiskepinnewraps, risgrøt ol. Enkel mat og noenlunde næringsrik. 
ja det tar tid fra barna men vi prøver å legge lista lavt og ikke bruke for mye tid på maten. 
ostesmørbrød er ikke «middag» og hjemmelaget tomatsuppe tar like lite tid å lage som posesuppe. Tenker det er viktig at det faktisk er litt næring i det vi serverer og vi har ganske tydelige retningslinjer for hva vi skal gi barna. 

Anonymkode: ec6cc...d34

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vi har varmmat to ganger i uka. 
havregrøt, hjemmelaget tomatsuppe, lapskaus, kjøttboller, ris og grønnsaker, fiskeburger, fiskepinner, fiskepudding, pølser og rotmos, fiskepinnewraps, risgrøt ol. Enkel mat og noenlunde næringsrik. 
ja det tar tid fra barna men vi prøver å legge lista lavt og ikke bruke for mye tid på maten. 
ostesmørbrød er ikke «middag» og hjemmelaget tomatsuppe tar like lite tid å lage som posesuppe. Tenker det er viktig at det faktisk er litt næring i det vi serverer og vi har ganske tydelige retningslinjer for hva vi skal gi barna. 

Anonymkode: ec6cc...d34

Dette er i det minste litt mer næringsrik en halvfabrikata mat,  som potetmos i pose og pose supper og dill og dall. 
jeg tar ikke ostesmørbrød som sikkelig varm mat som barnehagen gjør da😅

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi foreldrene vil ha det.

Foreldre vil jo ha barnepass når de selv har fri, egen kokk i barnehagen, spesialtilpasset opplegg for deres unike prins/prinsess og egen klesvasktjenete i barnehagen. Gratis, så klart. At foreldre vil ha noe betyr ikke at de skal få det.

Anonymkode: be2f9...fa8

Nesten ingen barnehager har kokk. De fleste opererer med matpakke... 

For øvrig er det like mye næringsstoffer i Toro tomatsuppe som i suppe laget av ekte tomater. Forbrukerinspektørene på NRK hadde et program om tørkede og frosne matvarer. Forskjellen er minimal. 

Anonymkode: dcb7b...c52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...