Gå til innhold

Spleis - tanker om spleis

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nabo har invitert meg i en gruppe på Facebook - som handler om å gi mannen hennes en dyr gave.

Han fyller snart rundt år. Jeg kjenner dem litt bedre enn bare nabo, men synes likevel det er temmelig spesielt.
(hvis det er relevant: De har ikke spesielt dårlig råd)

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: 4df17...10a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du invitert i selskapet så dette på en måte er gaven fra dere? Hvis ikke er det ganske spesielt synes jeg (altså støtte til henne for å kjøpe en dyr gave kun fra henne selv?) Hvis det derimot er til en fellesgave fra dere som skal feire han synes det høres ganske lettvint og fint ut å bare vippse en sum og noen ordner felles gave.

Anonymkode: 1261b...4e2

Skrevet

Tja. Jeg hadde satt pris på initiativet, så lenge det er slik at man bidrar etter evne og økonomi og ikke sånn «alle betaler inn 2000 kr til denne kontoen»-opplegg. Å kjøpe have til voksne folk er jo dritvanskelig. De har som regel alt de trenger. 

Anonymkode: 5b035...d34

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er du invitert i selskapet så dette på en måte er gaven fra dere? Hvis ikke er det ganske spesielt synes jeg (altså støtte til henne for å kjøpe en dyr gave kun fra henne selv?) Hvis det derimot er til en fellesgave fra dere som skal feire han synes det høres ganske lettvint og fint ut å bare vippse en sum og noen ordner felles gave.

Anonymkode: 1261b...4e2

De inviterer ikke til selskap. Hun har startet en spleis for å få flere med på å gi ham en gave - og skriver «han vil feire dagen sin til sommeren».

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De inviterer ikke til selskap. Hun har startet en spleis for å få flere med på å gi ham en gave - og skriver «han vil feire dagen sin til sommeren».

Ah! Nei, det hadde vært uaktuelt. Spleise på gave til et selskap; ja! 

Anonymkode: 5b035...d34

Skrevet

Tja, det kommer an på.  Er dette en person du ellers ville ha sendt en gave / oppmerksomhet til i forbindelse med bursdagen, så er det kanskje greit. Jeg var med på en lignende "innsamling" for en stund siden - ikke til en nabo da, men en venninne som "samlet inn" til en felles venninne. Alle ga det de ellers ville ha gitt i en gave. Men nå var dette ei dame som alle visste at aldri ville gått rundt og snakket om hvem som gav hva. Den eneste som visste det, var hun fikk gaven. 

Anonymkode: bd16a...a6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde jeg glatt oversett...

Hadde de invitert til selskap, og hun ba om et bidrag til felles gave fra alle gjestene hadde jeg gitt.

Anonymkode: 05a03...e5e

Skrevet

Hvis jeg er en personlig venn av dem, omgås dem og antar at jeg er naturlig gjest i selskapet når han fyller år, så kjøper jeg sannsynligvis gave til ham. Det kan godt være at gaven min er en andel i den dyre tingen kona vil han skal få, men det kan også godt hende at gaven er noe helt annet. Så jeg føler ikke noen forpliktelse til å delta i akkurat det.

Dersom du ikke ønsker å være med på det, sier du bare "takk for initiativet, vi har planlagt en annen gave, men håper det går i orden" og lar være å betale inn penger.

Men hvis jeg IKKE er personlig venn/omgås dem og heller ikke regner med å bli bedt i selskapet, da gir jeg jo ikke gave heller. Da ville jeg bare forlatt den FB-gruppa uten kommentar. 

Skrevet

Hvis det var en nabo som tok initiativet kunne jeg vurdert det, neppe hvis det var kona. Litt usikker på hva som utgjør forskjellen, men det er for meg noe frekt i at det er kona som gjør det. 

Skrevet

Veldig spesielt!

Hadde det vært i forbindelse med selskap hadde det vært ok, men helt ut av det blå?

Skrevet

Men hvorfor spleis? Tar ikke de noen prosenter av summen?

Anonymkode: 7d127...e25

Skrevet

Jeg tror jeg bare hadde oversett det hele uten kommentar. Jeg har svært få mennesker i livet som jeg kjøper bursdagsgave til uten å være invitert i et selskap. 

Anonymkode: 59c2b...bfc

Skrevet

Var det snakk om felles gave i selskap er jo det en ting men bare fra henne til han uten noe selskap? Eh nei takk! Snakk om tigging..

har andre ting å bruke pengene på en andres menn/koner jeg ikke omgås med

Anonymkode: 39bef...678

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Men hvorfor spleis? Tar ikke de noen prosenter av summen?

Anonymkode: 7d127...e25

Man kan samle inn 5000 kroner uten at det koster noe.

Anonymkode: d4996...45a

Skrevet

Er vel ikke noe galt med det? Folk oppretter jo spleiser for alt mulig rart, så hvorfor ikke? Det er jo bare å la være å delta om man ikke vil gi noe. Det er garantert ikke i ond mening, og det er en hyggelig løsning om man ønsker å gi noe fint, men ikke har råd til det. 

Anonymkode: df3ce...5b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...