ReneRene Skrevet 15. januar 2024 #51 Del Skrevet 15. januar 2024 Danida skrev (1 minutt siden): Det du sier her er jo egentlig at vedkommende tok hevn. Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at den som avstår fra hevn er et bedre menneske enn den som falt for fristelsen. Men du flytter rundt på grensepostene hele tiden, og den situasjonen du stiller opp her, er ikke lik den situasjonen du skisserte tidligere. At "alle kan snappe" blir ikke bevist ved å komme med helt fjerne og litterære eksempler på at man møter igjen noen som har skadet ens barn. Da !snapper" man i så fall ikke, man tar et valg om å hevne seg på grunn av tidligere overtramp. Å løse en krisesituasjon med eller uten vold (jeg sa ikke noe om "prating") er vel stort sett styrt av de muligheter og ferdigheter som personen har i sin makt. Men ut over det så er det belagt med all verdens forskning at barn som bevitner voldshandliger også tar skade, selv om de ikke blir rammet av volden. Så din påstand om at de voksnes deltakelse i vold skal "føles trygt" er en løs påstand basert kun på din egen synsing. Nei, jeg sier heller ikke at vedkommende tok hevn. Jeg snakker om at en person krenker deg på det groveste, og at du da snapper. Hvilket altså er helt vanlig i slike traumesituadjoner. Barn tar ikke skade av det de umiddelbart forstår. Verre hvis de er under to år, men lettere å bearbeide når de vet hvorfor handlingen oppsto. Jeg prøver å si at det er veldig enkelt og lite reflektert å tenke at de som utagerer er verre mennesker, og at de som ikke gjør det i gitte situasjoner, er bedre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445418-er-det-noen-mennesker-du-f%C3%B8ler-deg-bedre-enn/page/3/#findComment-150058138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danida Skrevet 15. januar 2024 #52 Del Skrevet 15. januar 2024 ReneRene skrev (3 minutter siden): Nei, jeg sier heller ikke at vedkommende tok hevn. Jeg snakker om at en person krenker deg på det groveste, og at du da snapper. Hvilket altså er helt vanlig i slike traumesituadjoner. Barn tar ikke skade av det de umiddelbart forstår. Verre hvis de er under to år, men lettere å bearbeide når de vet hvorfor handlingen oppsto. Jeg prøver å si at det er veldig enkelt og lite reflektert å tenke at de som utagerer er verre mennesker, og at de som ikke gjør det i gitte situasjoner, er bedre. Å bli "krenket på det groveste" er en nødvergesituasjon. Jo, barn tar skade av å se de voksne i deres liv delta i f eks slagsmål. De reagerer blant annet med sterk frykt, og kan prøve å gå imellom de to som slåss, eller kan bli livredd for at mamma/pappa skal bli drept. Du veiver omkring i lufta etter argumenter her, og klarer ikke å fange tilstrekkelig med fakta for å belegge din påstand. Jeg tror du trenger en mer finmasket håv... Ingen har nevnt "de som utagerer". Det er du selv som har omskrevet betegnelsene "voldelig person", "drapsmann" osv til noe annet, og har fylt ordene med annet innhold. DITT innhold er "en som forsvarer seg i en situasjon der hen blir krenket på det groveste og ens eget barn er i fare". Det er i beste fall kreativ semantikk, noe du er en eksponent for i alle tråder. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445418-er-det-noen-mennesker-du-f%C3%B8ler-deg-bedre-enn/page/3/#findComment-150058140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. januar 2024 #53 Del Skrevet 15. januar 2024 Absolutt. Mange. Veldig ofte går det på at jeg ordlegger meg bedre , oppfører meg bedre og behandler andre mennesker bedre enn mange andre. Det gir meg en god følelse av å reagere på min måte som er saklig og rolig uansett hva andre måtte si/gjøre. Det har hjulpet meg i leie situasjoner gjennom livet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445418-er-det-noen-mennesker-du-f%C3%B8ler-deg-bedre-enn/page/3/#findComment-150058141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 15. januar 2024 #54 Del Skrevet 15. januar 2024 (endret) Danida skrev (13 minutter siden): Å bli "krenket på det groveste" er en nødvergesituasjon. Jo, barn tar skade av å se de voksne i deres liv delta i f eks slagsmål. De reagerer blant annet med sterk frykt, og kan prøve å gå imellom de to som slåss, eller kan bli livredd for at mamma/pappa skal bli drept. Du veiver omkring i lufta etter argumenter her, og klarer ikke å fange tilstrekkelig med fakta for å belegge din påstand. Jeg tror du trenger en mer finmasket håv... Ingen har nevnt "de som utagerer". Det er du selv som har omskrevet betegnelsene "voldelig person", "drapsmann" osv til noe annet, og har fylt ordene med annet innhold. DITT innhold er "en som forsvarer seg i en situasjon der hen blir krenket på det groveste og ens eget barn er i fare". Det er i beste fall kreativ semantikk, noe du er en eksponent for i alle tråder. Du kan ha rett i det første, men igjen så er det jo som nevnt at noe har lavere terskel på grunn av ulike ting. Mye skjønn der ift straff. Det vil jo ikke si at det ikke er forståelig. Poenget mitt er at drapsmenn/ kvinner ikke nødvendigvis er verre enn andre på grunn av en handling. Og jeg ser ikke hvem som kan være berettiget å kalle seg bedre enn noen ut fra en handling- om det er straffbart eller ikke. Jeg ser egentlig ikke at noen er berettiget til å kalle seg bedre mennesker enn andre i det store og hele. Hvis noen føler de er, så ok. Jeg argumenterer for mitt syn. Endret 15. januar 2024 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445418-er-det-noen-mennesker-du-f%C3%B8ler-deg-bedre-enn/page/3/#findComment-150058148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iiiiik Skrevet 15. januar 2024 #55 Del Skrevet 15. januar 2024 Herregud, så lei jeg er av at alle tråder ender opp med å bli diskusjoner der én bruker argumenterer for sitt syn, og andre svarer henne. Jeg har fortsatt blokkering av denne ene, men det er jo så mange siteringer at det er umulig å ikke få med seg hva som skjer. Jeg tror ikke jeg kan si at jeg generelt føler meg som et bedre menneske enn en gitt annen person, eller en gitt gruppe med personer. Det hender allikevel at jeg mentalt himler med øynene til hva enkelte mennesker gjør og sier. Fjollete er nok det som oftest utløser denne lite sjarmerende tendensen ved meg selv. Slem utløser både medlidenhet og frustrasjon hos meg, og dum kan utløse utålmodighet. Å overvurdere egne styrker og undervurdere egne svakheter kan også få meg til å være oppgitt. Men et bedre menneske? Et menneske med mere verdi? Jeg tror jeg er et bedre menneske enn ABB og andre av hans kaliber, men innser også at det på mange måter er syn på dem som har havna i en så forstokka forståelse av hva de har rett til å gjøre mot andre. Ville jeg hatt dem som venner? Nei! Kunne jeg ønsket dem som mine barns partnere? Absloutt ikke! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445418-er-det-noen-mennesker-du-f%C3%B8ler-deg-bedre-enn/page/3/#findComment-150058223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2024 #56 Del Skrevet 16. januar 2024 Bedre i hvilken betydning av ordet? Jeg er bedre til å lage mat, strikke og diverse andre små og store oppgaver i livet enn mange av menneskene jeg omgir meg med. De er bedre enn meg til mye også, som å løpe fort/langt, fikse bil, pusse vinduer. Flere av vennene mine er bedre til å ta initiativ til å treffes og være sammen. Jeg setter stor pris på det, fordi om det bare hadde vært opp til meg hadde jeg nok ikke sett dem så ofte. Jeg er bedre enn veldig mange innen mitt yrke. Jeg har høy kompetanse og mange års utdannelse på et ganske smalt felt, og har mange egenskaper som er en fordel å ha i mitt fagområde, så det skulle vel bare mangle. Men jeg er ikke bedre i min jobb enn andre på andre felt er i sin jobb. Om du med "bedre" sikter til verdi som menneske, at jeg er et bedre eller mer verdifullt menneske enn andre, så er jeg ikke bedre enn noen andre. Anonymkode: 1f41b...0ca Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445418-er-det-noen-mennesker-du-f%C3%B8ler-deg-bedre-enn/page/3/#findComment-150058517 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 16. januar 2024 #57 Del Skrevet 16. januar 2024 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og avsporinger. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445418-er-det-noen-mennesker-du-f%C3%B8ler-deg-bedre-enn/page/3/#findComment-150058549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 16. januar 2024 #58 Del Skrevet 16. januar 2024 (endret) Anonym bruker skrev (2 timer siden): Bedre i hvilken betydning av ordet? Jeg er bedre til å lage mat, strikke og diverse andre små og store oppgaver i livet enn mange av menneskene jeg omgir meg med. De er bedre enn meg til mye også, som å løpe fort/langt, fikse bil, pusse vinduer. Flere av vennene mine er bedre til å ta initiativ til å treffes og være sammen. Jeg setter stor pris på det, fordi om det bare hadde vært opp til meg hadde jeg nok ikke sett dem så ofte. Jeg er bedre enn veldig mange innen mitt yrke. Jeg har høy kompetanse og mange års utdannelse på et ganske smalt felt, og har mange egenskaper som er en fordel å ha i mitt fagområde, så det skulle vel bare mangle. Men jeg er ikke bedre i min jobb enn andre på andre felt er i sin jobb. Om du med "bedre" sikter til verdi som menneske, at jeg er et bedre eller mer verdifullt menneske enn andre, så er jeg ikke bedre enn noen andre. Anonymkode: 1f41b...0ca Etter eksempler som kommer her tyder det på i det store og hele, og mest om moral og "fornuft" pluss handlinger, ikke minst! Jeg syns spørsmålet hadde vært bedre om det ble spurt på hvilke områder man hadde gode evner eller kunnskap. Over gjennomsnittet fks... Eller i et gitt miljø. Verdi er et filosofisk spørsmål og kan egentlig bare besvares ut fra tro og filosofisk overbevisning. Endret 16. januar 2024 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445418-er-det-noen-mennesker-du-f%C3%B8ler-deg-bedre-enn/page/3/#findComment-150058551 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twintipp Skrevet 16. januar 2024 #59 Del Skrevet 16. januar 2024 Ja. Tanker om at jeg er bedre enn andre er som regel basert på verdier. Jeg har veldig lav toleranse for de som får barn og ikke klarer å følge de opp/prioritere de. Også negative mennesker, de som hever seg litt ekstra over andre osv. Det er tendenser hos andre hvor jeg tenker smålig/mindre om dem. Samtidig som jeg også opphøyer de som har evnen til å se det fine hos andre, og fremsnakker mennesker, også når de ikke er tilstede. Smålige kommentarer fordekt som sarkasme, og konstant negativt rettet fokus er personligheter jeg synes og tenker mindre om. Folk kan le av de, men ingen synes jo om en sånn person i nær relasjon! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445418-er-det-noen-mennesker-du-f%C3%B8ler-deg-bedre-enn/page/3/#findComment-150058567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå