Gå til innhold

Den evige slankekuren.....

Anbefalte innlegg

Hei, noen andre som er motivert for vektnedgang? Veier 96 kg og føler jeg har slanket meg i årevis....trenger motivasjon! Noen som har prøvd slankemedisin i tillegg til trening og endring av kosthold?? Sliter med lavt stoffskifte så dette er vanskelig. Noen med gode tips, bortsett fra spus mindre- tren mer......?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144445413-den-evige-slankekuren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å komme med gode tips som ikke inneholder spis mindre. Eneste måten å gå ned i vekt er å få inn flere kalorier enn du bruker. Så enkelt, men allikevel så vanskelig.

Jeg har gått ned fire kg de to siste ukene. Jeg dropper frokost, men spiser en sunn lunsj enten med omelett, kyllingsalat eller to knekkebrød med pålegg. Deretter spiser jeg en frukt (eple eller appelsin) rundt klokken 14, før en sunn middag med lite karbohydrater og mye protein og grønnsaker.  Da faster jeg igjen til lunsj neste dag. 

Anonymkode: f8f00...93b

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Du kunne kanskje fått medikamentell behandling. Bortsett fra det: PERIODISK FASTE!! Helt magisk! "Alt" er lov i spisevinduet. Noe helt annet enn tradisjonell slankekur der alt som er godt er forbudt!

Anonymkode: 4157e...e2c

Det hjelper jo ikke med periodisk faste om man trykker i seg for mange kalorier i spisevinduet, poenget er jo uansett metode å ligge i kaloriunderskudd. Noe annet er jo bare å lure seg selv. Jeg faster mellom 19 og 11, men teller uansett kalorier med lifesum-appen, så jeg har kontroll. Fasten gjør det enklere å redusere matinntaket, men da må man være bevisst på at man ikke bare komprimerer spisingen med samme antall kalorier inn…

Anonymkode: 03758...aed

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det hjelper jo ikke med periodisk faste om man trykker i seg for mange kalorier i spisevinduet, poenget er jo uansett metode å ligge i kaloriunderskudd. Noe annet er jo bare å lure seg selv. Jeg faster mellom 19 og 11, men teller uansett kalorier med lifesum-appen, så jeg har kontroll. Fasten gjør det enklere å redusere matinntaket, men da må man være bevisst på at man ikke bare komprimerer spisingen med samme antall kalorier inn…

Anonymkode: 03758...aed

Jeg har fastet i 2 år, og er 25 kg lettere, OG klarer å justere og holde vekta (som jo er det vanskelige). Jeg spiser første måltid kl 1600, og kan spise hva som helst frem til ca 2200 tiden. Men en vanlig hverdag innebærer jo ikke sååå mye godis at jeg greier å overstige dagsbehovet for kalorier vanligvis. Men om jeg da tar en kopp kaffe på en kafé en tirsdags ettermiddag, kan jeg spise kake eller kanelbolle uten at det har innvirkning på vekta. Og jeg spise mye mer i helga, lørdag og søndag, gjerne både lunsj, kake og vin.

Jul og påske kutter jeg ut fasten og går følgelig opp 2-3 kg som kjapt justeres når hverdagen kommer.

For meg er dette ren magi, og jeg anbefaler alle å gi det en sjanse!

Annonse

Som noen andre sier; det finnes ikke noe annet råd enn å spise mindre. 1400kcal/dag da går du garantert ned i vekt. Bruk kaloriene på noe sunt slik at du kan spise mye og flere ganger per dag.

Det er bare så enkelt.
Slankemedisin vil gjøre det enklere for deg å holde deg til 1400kcal men den vil ikke hjelpe deg å gå ned i vekt uten å selv gjøre endringer. 

Anonymkode: 2acab...901

Om du legger inn antall gram smågodt eller sjokolade du spiser innimellom i appen Lifesum feks så tipper jeg du får bakoversveis over hvor mange kalorier det er.. Og hvor mye av dette som overstiger ditt normale inntak hver dag. Utover hva du bør ligge på for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 77e52...60f

Problemet er at du ikke kan ha en slankekur, men en ny livsstil som du både vil klare å holde deg til over tid, og redusere matinntaket på noe mer enn i starten fordi kroppen forbrenner færre kalorier jo slankere den blir. Problemet er jo sånn sett da ikke å gå ned i vek, men å holde vekten nede.

Anonymkode: 55b1a...cee

Ca 95% av de som går på slankekurs går opp igjen, statistikken er ganske klar der.

Så ekspertene anbefaler ikke å gå på kur, du ødelegger kroppen din.

Hver gang du går ned, og opp igjen, får du litt lavere forbrenning.

Og det mange tar feil i, er at de tror at om du går ned 10% av kroppsvekten må de spise 10% mindre. Det er ikke riktig, du må doble det. Går du ned 10% må du spise 20% mindre.

Og sulthormonene har sitt utgangspunkt i magesekken. Så det eneste som har varig resultat pr nå er slankeoperasjon hvor de fjerner store deler av den. Skal du ned på egenhånd må du lære deg å leve med sult, for kroppen vil hele tiden fortelle deg at den trenger mer mat.

Det er ikke farlig å være sulten, men det kan være vanskelig å stå imot, og mange blir sure og grinete.

Så konklusjonen er at det beste er å ta litt sunnere matvalg, bevege seg litt mer og på den måten bli sunnere. Men droppe slankekuren.

Anonymkode: 6e5a2...289

Kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver. Jeg har gått opp og ned i vekt de siste 20 årene, og er bare dønn sliten. Fra vinter til sommer går jeg ned 12-15 kg, for så å legge det på meg igjen-pluss litt til-etter sommeren og frem mot jul. Jeg har ingen ønsker om å være syltynn, men å holde meg stabil på et sted der jeg trives i mitt eget skinn. 
spiser to måltider i døgnet, 12 og 18. Ligger i kaloriunderskudd. Har sikkert ødelagt alt av forbrenning i kroppen. 
Uansett, godt å lese at vi er flere som sliter. Så føles det ikke så ensomt.

Anonymkode: 2ce73...ff8

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Som noen andre sier; det finnes ikke noe annet råd enn å spise mindre. 1400kcal/dag da går du garantert ned i vekt. Bruk kaloriene på noe sunt slik at du kan spise mye og flere ganger per dag.

Det er bare så enkelt.
Slankemedisin vil gjøre det enklere for deg å holde deg til 1400kcal men den vil ikke hjelpe deg å gå ned i vekt uten å selv gjøre endringer. 

Anonymkode: 2acab...901

Ikke for å arrestere deg på noe vis, men det er ikke så enkelt at man garantert går ned med 1400 kalorier. Jeg og trodde det, og la i vei på en diett som ikke førte noe sted. Men at det er langt bedre enn å spise 2500 kalorier er jeg enig i. 

Jeg har åpenbart ødelagt forbrenninga mi så til de grader at jeg må spise 1000 kalorier om dagen for at det skal ha effekt. Det er slitsomt, det er kjedelig og det er utrolig demotiverende at en liten utskeielse er med på å velte hele lasset. For mange er det sånn det er å være overvektig, og kampen er evigvarende. 

Anonymkode: b1659...560

Anonym bruker skrev (På 14.1.2024 den 13.06):

Du kunne kanskje fått medikamentell behandling. Bortsett fra det: PERIODISK FASTE!! Helt magisk! "Alt" er lov i spisevinduet. Noe helt annet enn tradisjonell slankekur der alt som er godt er forbudt!

Dette prøvde jeg i 6 måneder. Ingen effekt. 

Det eneste som skjer med periodisk faste, HI; er at magesekken blir "vant" til at den skal bli stappfull når du først spiser. Opplevelsen av å være normalt sulten eller normalt mett blir forkludret, og man kjenner ikke lenger på seg når man bør stoppe med å spise. Jeg har fortsatt ikke naturlig sult- eller metthetsfølelse etter den perioden, så nå lager jeg bare porsjonene omtrent så store som  jeg syns å huske de skal være...

Anonymkode: baaef...1c3

Annonse

Mange gode poeng her....og er enig i at d må vere noe som varer....har klart og gå ned før men går opp igjen og ja d er demotiverende.....er og enig i at d er MYE kalorier i litt godterier så d må nok kuttes mye der og bevisstgjøring. Føles som en avhengighet, jo mer man spiser d jo mer vil kroppen ha...for plutselig har man dytta inn for mye...en bit ble til 10....

Fint å høre  om andre....kanskje  kan vi hjelpe hverandre??

Det er jo ikke så mye mer å gjøre for å gå ned i vekt enn å spise mindre og bevege seg mer. Bruk mindre tallerken til middag og gå turer i stedet for å trene.

Hvis du har migrene, så IKKE bruk festing. Det trigger anfall for 90% av de med migrene å ikke spise til faste tider. Det å spise til faste tider er forresten også en god ide. Gjerne slik at du ikke rekker å bli sulten. For er man skikkelig sulten, så spiser man mer.

Anonymkode: b95ff...0a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...